راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک خاورمیانه در صدد بازگرداندن سوئیفت به ایران است

khavarmianeمعاون اقتصادی بانک مرکزی از موافقت «سوئيفت» با درخواست بانک خاورميانه (بانک خصوصی جديد التاسيس ايرانی) برای ارتباط جهاني و واردات دارو و مواد غذايي خبر داد. شبکه مالی «سوئيفت» به صورت رسمی از اتحاديه اروپا خواسته است تحريم‌های مالی عليه ايران لغو شود تا اين شبکه تعاملات مالی ميان بانک‌های ايرانی و ديگر کشورهای جهان را بار ديگر مرتبط کند.

اين در حالي است که مشاور سوئيفت در کنفرانس خبری در بروکسل از اظهارنظر رسمي درباره لغو تحريم «سوئيفت» ايران خودداری کرد. لازم به ذکر است که پس از اقدام غيرقانونی کشورهای اروپايی در تحريم يک جانبه شماری از بانک‌های ايرانی، برخی دادگاه‌های اروپايی اين تحريم‌ها را غيرقانوني خوانده و آنها را لغو کرده‌اند در صورت لغو تحريم‌های «سوئيفت» عليه بانک‌های ايران، بانک‌های کشورمان امکان ارتقاء جايگاه خود در بازارهای مالي را پيدا می‌کنند.

.

نقش سوئيفت SWIFT در نظام بانکی جهان چيست؟

سوئيفت مخفف اصطلاح انگليسي Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication به عنوان يک تشکل تعاونی غيرانتفاعی در سال ۱۹۷۳ ميلادی توسط ۲۳۹ بانک از ۱۶ کشور اروپايی و آمريکای شمالی برای «تبادلات مالی بين بانکی با کدگذاری» راه‌اندازی شد و هدف از آن جايگزينی تبادلات اسناد مالي الکترونيکی از طريق «ارتباطات مخابراتي» و «تلکس Telex» به جای روش کاغذی در سطح بين المللی با يک روش استاندارد شده جهانی مالی بين بانکی است. در حال حاضر بيش از ۷ هزار موسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو اين نهاد هستند. مرکز اصلي شبکه «سوئيفت» در کشور بلژيک بوده و طبق قوانين اين کشور عمل می‌نمايد و کشورهای آمريکا، هلند، انگليس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتيبان اعضا فعاليت دارند. «سوئيفت» در هر کشوری دارای يک «SAP» يعني نقطه دسترسي به «سوئيفت» است که توسط موسسه سوئيفت کنترل می‌شود، در ايران «SAP» در بانک مرکزی قرار دارد و پشتيبانی می‌شود. پايگاه اينترنتی «سوئيفت» در تاريخ ۱۵ مارس ۲۰۱۲ (اسفند ۱۳۹۰) گزارشی منتشر کرد که براساس آن اين اتحاديه از ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) در ادامه تحريم‌ها عليه ايران، بانک‌های ايران را از دسترسی به خدمات خود محروم می‌کند.

.

ماجراي لغو تحريم سوئيفت براي واردات دارو و غذا

به گزارش تسنيم، اکبر کميجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد که در هفته‌های گذشته سوئيفت با درخواست بانک خاورميانه برای ارتباط جهاني و واردات دارو و مواد غذايی موافقت کرده است. اکبر کميجانی درباره اخبار منتشر شده طي روزهای اخير در برخي رسانه‌ها مبنی بر لغو تحريم «سوئيفت» اظهار داشت: خودشان طرح موضوع می‌کنند، تا آنجا که من می‌دانم اقدام خاصي انجام نشده است. وی با بيان اين که هميشه تقاضای بازنگری در تحريم سوئيفت از سوی ايران مطرح بوده است افزود: اين ذهنيتی است که در سطح جامعه و فضای بين المللی ايجاد شده مبني بر اين که بعد از لغو تحريم ۷ الي ۸بانک ايرانی نوبت به برقراری ارتباط سوئيفت با ايران رسيده است.

.

مجوز سوئيفت به بانک خاورميانه

معاون اقتصادی بانک مرکزی البته اين را گفت که در همين ميان بانک خاورميانه (يکي از بانک‌های جديدالتاسيس بخش خصوصی) به دليل اين که تاکنون هيچ گونه روابط تجاری نداشت درخواست خود را ارسال کرده بود و دو الي سه هفته قبل سوئيفت به اين بانک مجوز داد و ارتباط با بانک خاورميانه در اين شبکه برقرار شد. کميجاني ضمن اشاره به اين که هم اکنون سوئيفت بانک خاورميانه برقرار شده است ادامه داد: بانک خاورميانه می‌خواهد براي واردات دارو، مواد غذايی و تجهيزات دارويی اقدام کند، البته اوفک (در خزانه دارايی آمريکا يک واحدی به نام اوفک دفتر مديريت دارايي‌های خارجی مشغول فعاليت است) در ۲۵ جولای اعلام کرده بانک‌های ايرانی که می‌خواهند نسبت به واردات دارو، غذا و تجهيزات دارويی اقدام کنند حتی با استفاده از وجوه و منابع ارزی بانک مرکزی مجاز به فعاليت هستند.

.

بانک‌های ايرانی در عمل با مشکل مواجه می‌شدند

اين مقام مسئول در بانک مرکزی تصريح کرد: البته در عمل اين اظهارات به صورت‌های مختلف با موانع مواجه شد و بانک‌های ايرانی نمی‌توانستند اين کار را به راحتي انجام دهند و ما مجبور هستيم از طريق کانال چين و هند اين کار را بکنيم. وی در همين ارتباط با اشاره به مجوز بانک خاورميانه برای فعاليت در شبکه سوئيفت ادامه داد: در کنار اين مجوز، لغو تحريم تعدادی از بانک‌های ايرانی به ادبيات سياسی و ژورناليستی دامن زد که اين ذهنيت ايجاد شود که سوئيفت هم لغو تحريم می‌شود اما همان طور که آقاي سيف رئيس کل بانک مرکزی طي روزهای قبل توضيح دادند بايد گفت که روش‌های جايگزين سوئيفت در سيستم بانکی ايران مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.