راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری اطلاعات فن‌آوا کارت در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / آواپی دستیار جدید و توانمند در بازار داغ اپ‌های موبایلی

ابوالفضل رجبی / فن‌آوا کارت یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌ها در حوزه صنعت پرداخت در کشور است که توانسته خود را به‌عنوان عضوی مؤثر در این صنعت معرفی کند، اما این شرکت در یکی، دو سال اخیر به علت مشکلات زیرساختی و فنی و البته شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا نتوانست همگام با سایر رقبا پیش برود. با این حال رصد فعالیت‌های اخیر این شرکت نشان می‌دهد که فن‌آواکارت می‌خواهد ورود جدی‌تری به حوزه نرم‌افزارهای موبایلی داشته باشد و با راه‌اندازی سرویسی تحت عنوان آواپی سعی دارد به رقابت با سایر رقبای خود بپردازد. در ادامه گفت‌وگو با مهران رجایی، معاون فناوری اطلاعات فن‌آوا کارت را می‌خوانید.


تلاشی برای ارائه سرویس‌های بیشتر و متنوع


رجایی در ابتدا در توضیح ساختار و هدف سرویس آواپی گفت: «یکی از ابزارهای پذیرش و راه‌های ارتباطی با جامعه هدف، اپلیکیشن‌های موبایلی هستند. شرکت فن‌آوا کارت با نرم‌افزار آواپی به حوزه نرم‌افزارهای پرداخت موبایلی ورود کرد و در مهرماه اولین نسخه از آن در نسخه‌های اندروید و وب‌اپ در گروه شرکت‌های فن‌آوا منتشر شد. معماری آواپی از نظر فنی مبتنی بر میکروسرویس است و کاملاً داینامیک است. از منظر کسب‌وکار آواپی در ابتدای مسیر در حوزه ‌اپلیکیشن‌های موبایلی پرداختی قرار دارد و همکاران بنده در شرکت فن‌آوا کارت تلاش دارند تا سرویس‌های بیشتر و متنوعی را روی آن راه‌اندازی کنند.»

او در ادامه با اشاره به سرویس‌هایی که در حال حاضر فعال هستند، گفت: «در حال حاضر پنج سرویس فعال وجود دارد که شامل فروش محصولات اپراتور، شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌های اینترنتی هر سه اپراتور، امور خیریه و نیکوکاری، پرداخت قبوض و کارت‌به‌کارت می‌شود.»

رجایی در رابطه با چشم‌اندازی که در راه توسعه آواپی متصور است، گفت: «در واقع به آواپی تنها به شکل یک نرم‌افزار پرداخت موبایلی نگاه نمی‌کنیم؛ چراکه امروزه بسیاری از ‌اپلیکیشن‌های موبایلی به دستیار کاربران خود تبدیل شده‌اند. در بحث پرداخت هم غیر از شارژ و بسته‌های اینترنت و… بحث جدیدی در آواپی مطرح نیست. اما در رابطه با مزیت‌های رقابتی، محصولات خوبی طراحی و آماده شده‌اند که از طریق آواپی در اختیار جامعه هدف خود قرار خواهند گرفت. برای مثال راهکار کارت‌های اعتباری یکی از این موارد است که می‌تواند مزیت رقابتی خوبی ایجاد کند.»

معاون فناوری اطلاعات فن‌آوا کارت، در رابطه با وضعیت و زمان افزودن کیف پول به آواپی گفت: «طبق برنامه‌ای که داشته‌ایم، ان‌شاءالله سرویس کیف پول به‌زودی فعال‌ خواهد شد و به سرویس‌های فعال کنونی افزوده خواهد شد.»


عدم تفکر سیستمی؛ پاشنه‌آشیل تفکر توسعه‌محور


 رجایی در پاسخ به اینکه چرا شرکت فن‌آوا کارت که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در این حوزه است، نتوانسته به رقابت با رقبای خودش در بحث اپلیکیشن‌های موبایلی بپردازد، گفت: «بله، در فن‌آوا کارت به شکل جدی به پروژه راهکارهای موبایلی پرداخته نشده است. البته در گذشته نرم‌افزارهایی از فن‌آوا کارت رونمایی شدند اما نتوانستند جایگاه تثبیت‌شده‌ای برای خود پیدا کنند. در واقع شاید علت این بود که مدیریت پروژه متمرکزی برای این امر طرح‌ریزی نشده بود، اما در حال حاضر در خصوص آواپی اولین کاری که انجام دادیم، استقرار هر دو تیم توسعه فنی و بازار در شرکت بود تا بتوانیم این پروژه را به شکل متمرکز و با پشتیبانی قوی‌تر پیش ببریم.»

او در ادامه با توضیح نقش مدیریت در ایجاد بستری برای توسعه اپلیکیشن موبایل در شرکت فن‌آوا کارت گفت: «همان‌طور که مستحضر هستید، اکثر سرویس‌هایی که مبنای کار ما هستند، مانند گردشگری، بیمه، خدمات شهری و سایر سرویس‌های ارزش‌افزوده به قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی نیاز دارند که امیدواریم حداکثر تا شش ماه آینده اکثر سرویس‌های پرداخت موبایلی را در آواپی فعال کنیم و در ادامه روی مزیت رقابتی و توسعه سرویس‌های نوآورانه و جدید تمرکز داشته باشیم.»


بلوغ سیستمی؛ لازمه دستیابی به جایگاهی تأثیرگذار در بازار


رجایی در تشریح برنامه آواپی با توجه به بازار متنوع اپلیکیشن‌های موبایلی بیان داشت: «اگر تاریخچه اپلیکیشن موبایلی را ورق بزنیم، خواهیم دید که تا مدت طولانی‌‌ای تنها یکی، دو شرکت در این حوزه پیشرو بوده‌اند و در نتیجه، توانستند کاربران زیادی جذب کنند و به‌نوعی رهبری این جریان را نیز بر عهده گرفته‌اند، اما بعد از اینکه قابلیت کارت‌به‌کارت در دسترس قرار گرفت، دری به روی توسعه دیگر اپلیکیشن‌ها باز شد و انتقال وجه و کارت‌به‌کارت به یک مزیت رقابتی تبدیل شد و در پی آن اپلیکیشن‌ها رشد بهتر و سریع‌تری را تجربه کردند و کاربران بیشتری به خود جذب کردند. ما نیز در ابتدا و در فاز اول سعی می‌کنیم نرم‌افزار آواپی به یک بلوغ سیستمی برسد تا بتوانیم اسم نرم‌افزار پرداختی را روی آن بگذاریم و حداقل سرویس‌های پرداختی و کیف پول الکترونیکی را شامل شود تا در آینده بتوان به‌عنوان مزیت رقابتی در صنعت، به آن نگریست. در این بازار متنوع و متکثر معتقدیم که ابتدا باید به بلوغ رسید تا بتوان جایگاه تأثیرگذاری در بازار داشت.»

رجایی در پایان در رابطه با چشم‌انداز ورود آواپی به حوزه‌های دیگر از جمله نئوبانک گفت: «بیشتر در حوزه کسب‌وکارها و حوزه کیف پول الکترونیکی و کارت‌های اعتباری متمرکز هستیم و فعلاً برنامه‌ای برای ورود به عرصه نئوبانک نداریم و به‌طور کلی روی مسئله پذیرندگی برنامه‌ریزی و آینده‌نگری داریم.»

1 دیدگاه
  1. شکوهی می‌گوید

    سلام. خدا قوت آقای رجائی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.