راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب صنعت پرداخت دیجیتال با حمایت شرکت سابین تجارت آریا منتشر شد

غزاله صدر / کتاب «صنعت پرداخت دیجیتال» با ترجمه امیرعلی خلج در انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت سابین تجارت آریا منتشر شد. با توجه به ماهیت تخصصی کتاب، ویراستاری فنی کتاب صنعت پرداخت دیجیتال بر عهده فرهاد وکیلیان، مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا بوده است.

«پاولو سیدلوف»، نویسنده کتاب تاکنون مقالات متعددی در خصوص صنعت پرداخت نوشته و در اغلب کنفرانس‌های معتبر جهانی در خصوص فین‌تک سخنرانی ایراد کرده است. همه‌ اینها در کنار بیش از 16 سال سابقه در صنعت پرداخت و تمایل جدی به توسعه و پیشرفت این صنعت او را بر آن داشت که در سال 2017 کتاب «صنعت پرداخت دیجیتال» را تألیف و روانه بازار کند.

سیدلوف این کتاب را در 10 فصل تنظیم کرده و در آن، پس از مرور روند تکوین صنعت پرداخت و شرح داستان تبدیل‌شدن پول ملموس و عینی به پول ناملموس و نامشهود و تشریح مرزهای میان پول واقعی و پول مجازی، به مباحثی چون عملیات و سازوکارها و ابزارهای پرداخت مدرن، معرفی سیستم‌های پرداخت فعال در دنیا، نحوه عملکرد دستگاه چرخاننده اقتصاد و تسهیل‌کننده امور بشر می‌پردازد.

هنگامی که بسیاری از دولت‌ها خودشان را برای دوره گذار به اقتصاد بدون پول نقد آماده می‌کنند و بسیاری از آنها حتی برنامه‌هایی را در این زمینه اجرایی کرده‌اند، این ضرورت بیش از پیش در کشور ما نیز احساس می‌شود. به هر روی، پول نقد به‌تدریج از گردونه تراکنش‌های تجاری خارج می‌شود و ما هم باید برای همگام‌شدن با مبادلات دیجیتالی آماده باشیم.

فرهاد وکیلیان، مدیرعامل سابین تجارت آریا، در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «پرداخت دیجیتال چندان با مرگ و زندگی‌مان گره نخورده است. حتی شاید بتوانیم زندگی در جهانی بدون پرداخت دیجیتال را زیبا و جذاب‌تر بدانیم؛ اما کافی است به یاد بیاوریم که چطور برای دریافت مبلغ یک چک، پرداخت اقساط ماهانه، پرداخت صورت‌حساب خدمات برق و آب و گاز در صف‌های طویل معطل می‌شدیم و راهی برای تخمین‌زدن زمان انتظار نداشتیم. یادآوری همین موارد روزمره می‌تواند بایستگی پرداخت دیجیتال را برایمان ملموس کند و حداقل آسودگی کاربر دیجیتال‌‌بودن را پیش رویمان برجسته سازد. پرداخت دیجیتال، احراز هویت، پرداخت بدون کارت، کیف پول الکترونیکی، بانک مجازی، ارز دیجیتال و این روزها متاورس و هر آنچه نشان از دانش دیجیتال دارد، مدالی است بر سینه بشریت. مدالی به پاس این همه سال تلاش، از کشف آتش تا ساخت جهان دیجیتال مجازی، به امید آنکه برای خواندن و تفکر به بهتر زیستن و عشق‌ورزیدن ثانیه‌ای بیشتر وقت داشته باشیم.»

همچنین، رضا قربانی، مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت، در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «محبوبیت اقتصاد اشتراکی به‌تدریج در حال افزایش است. مردم، به‌تدریج در حال درک کارایی سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای پروژه‌های جذاب‌اند. با این‌ حال، دولت‌ها با بوروکراسی‌های دست‌وپاگیر و وضع قوانین بی‌چون‌وچرا به دنیای به‌سرعت در حال تحول فناوری‌های الکترونیکی بسیار کنُد واکنش نشان می‌دهند. اکنون، بسیار زود است که بگوییم پرداخت دیجیتالی به یک پدیده فراگیر تبدیل شده است.

شکل دنیای مالی دوباره در حال تغییر است و نقش بانک‌ها در آن به میزان قابل‌ توجهی کمرنگ‌تر شده است. معنای آن نیز این است که نسل بعدی ارائه‌دهندگان خدمات مالی، شرکت‌های فناوری اطلاعات‌محوری مانند غول‌های مخابراتی و شبکه‌های اجتماعی خواهند بود. دولت‌ها، در مقام منتشرکنندگان مستقل پول، احتمالاً در زمینه تأثیر مدیریت این شرکت‌ها، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. نویسندگان رمان‌های علمی-تخیلی بارها چنین صحنه‌هایی را در کتاب‌های خود به تصویر کشیده‌اند.

امیدوارم پیش‌بینی‌های آنان هرگز محقق نشود. برخی پیش‌بینی‌های نویسنده کتاب از آینده صنعت پرداخت همین الان هم در برخی موارد جامه عمل پوشیده و ما با گوشه‌هایی از تخیل در دنیای واقعی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. صنعت پرداخت که یک صنعت زیرساختی است و چهره‌ای زمخت داشته، در حال تبدیل‌شدن به یک صنعت زیرساختی با چهره‌ای زیباست که تجربه کاربری در آن بیش از گذشته مهم شده است. امیدوارم انتشار کتاب «صنعت پرداخت دیجیتال» دریچه‌ای نو به روی فعالان حوزه‌های گوناگون فناوری‌های مالی باز کند.»

کتاب «صنعت پرداخت دیجیتال» در 296 صفحه هم‌اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس علاقه‌مندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.