پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دیجیکالا مهر؛ مسیر تازه مهربانی با شفافیت و اعتماد بیشتر
سرویس جدید گروه دیجیکالا با عنوان دیجیکالا مهر با شروع فعالیت خود، مسیر جدیدی برای مهربانی برقرار کرده تا نیکوکاران در بستری شفاف و قابل اطمینان، نیازهای مؤسسات نیکوکاری و سازمانهای مردمنهاد را به دست آنها برسانند و سهمی از لبخند داشته باشند.
دیجیکالا مهر، مسیری آسان برای نیکوکاران است تا کالاهای مطلوب و مورد نظر خودشان را بدون واسطه و با شناخت درست و مستقیم به کسانی که قصد حمایت از آنها را دارند، اهدا کنند. این قابلیت، به سازمانهای مردمنهاد نیز کمک میکند تا کالاهای ضروری خود را از میان تنوع بالای محصولات موجود در دیجیکالا تأمین کنند.
یکی از چالشهای موجود در فعالیتهای نیکوکاری و عامالمنفعه در ایران، نداشتن شناخت درست و شفاف نسبت به نیاز حقیقی جوامع در معرض آسیب است. گستره این نیازها معمولاً توسط سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات نیکوکاری شناسایی و جهت دریافت حمایت عموم جامعه اعلام میشود. با این حال، نبود پلتفرمی شفاف و جامع برای انجام کار نیک موجب میشود که نیکوکاران یا در فضایی مبهم و نامشخص اقدام به حمایت از فعالیتهای عامالمنفعه کنند یا کمکهای خود را بهصورت مستقیم و با صلاحدید شخصی به افراد نزدیک خود اهدا کنند. نتیجه هر دو حالت، نهتنها به اثرگذاری در مقیاس کلان منجر نمیشود؛ بلکه در بلندمدت هم میتواند بهدلیل رعایتنشدن اصول اولیه احسان و نیکوکاری به آسیبهای جدی در وضعیت جوامع دریافتکننده این کمکها بینجامد.
شفافیت و اعتماد در مسیر جدید مهربانی با دیجیکالا مهر
دیجیکالا مهر با شعار «به مسیر تازه مهربانی بیا»، سرویس جدید گروه دیجیکالاست که برای پاسخ به این چالش، راهکاری مبتنی بر شفافیت و اعتمادآفرینی ارائه میدهد. این سرویس با همکاری استارتاپ اجتماعی آگاپه (مؤسسه نیکوکاری مهر هوشمند) و به کمک سازمانهای مردمنهاد مسیری نوآورانه، شفاف و ساده را برای انجام کارهای نیک و خیرخواهانه از طریق تأمین کالا طراحی و پیادهسازی کرده است.
آگاپه اولین پلتفرم هوشمند اقدامات بشر دوستانه، یک استارتاپ اجتماعی، غیرانتفاعی و مستقل است که با تلاش گروهی از کارآفرینان اجتماعی با مأموریت ایجاد شفافیت و اطمینان در عرصه اجتماعی شکل گرفته و بستر مدیریت و سازماندهی اقدامات بشردوستانه را در قالب پلتفرم فراهم کرده است. در همکاری مشترک دیجیکالا مهر و آگاپه، سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات نیکوکاری توسط آگاپه اعتبارسنجی و خدماتشان ارزیابی میشود، سپس با توجه به ارزیابیهای انجامشده بر مبنای شفافیت در دیجیکالا مهر به نیکوکاران نمایش داده میشوند. همچنین در نهایت گزارش کالاهای اهداشده با نظارت آگاپه و بر اساس استانداردهای تدوینشده، توسط مؤسسات تنظیم و به نیکوکاران در دیجیکالا مهر ارائه میشود.
شایان ذکر است که مؤسسه مهر هوشمند (آگاپه) هیچ منفعت مالی از این طرح نمیبرد و تمام منافع این طرح برای مؤسسات نیکوکاری و نیازمندان محفوظ است.
مسیر مهربانی در دیجیکالا مهر مانند خرید یک کالا در دیجیکالاست؛ با این تفاوت که تجربه خرید کاربران در قالب کار نیک و به مقصد مؤسسات مردمنهاد و برای اهدا به گروههای هدف و در معرض آسیب انجام میشود. همچنین قیمت کالاها و اقلام لازمی که از سوی مؤسسات در پلتفرم دیجیکالا مهر اعلام میشود، تفاوتی با قیمت آن کالا در پلتفرم اصلی دیجیکالا ندارد. گردش مالی برای اهدای کالاهای خریداریشده در بستر دیجیکالا به این صورت است که کمیسیون خریدها مستقیماً به صندوق مهر دیجیکالا واریز میشود و بهصورت فصلی برای امور نیکوکاری صرف میشود. به این ترتیب سودی از فروش کالاها به دیجیکالا تعلق نمیگیرد. همچنین هزینه تأمین، جمعآوری و ارسال کالاهای اهداشده به مؤسسات نیکوکاری و دریافت گزارش فصلی از مؤسسات بابت اقلام خریداریشده توسط نیکوکاران، بر عهده دیجیکالاست و این موارد هزینه مازادی برای کاربران ندارد.
مصطفی شعبانپور، مسئول واحد مسئولیتهای اجتماعی دیجیکالا درباره راهاندازی دیجیکالا مهر بهعنوان سرویس جدید گروه دیجیکالا گفت: «مهمترین دغدغه کاربرانی که بهدنبال مسیری مطمئن برای حمایت از مؤسسات نیکوکاری و مردمنهاد هستند، دسترسی به فضای شفاف برای تأمین نیاز گروههای مختلف جامعه و برخورداری از قدرت انتخاب از میان حوزههای متنوع اجتماعی و محیطزیستی است. دیجیکالا مهر مصداق یک فعالیت استاندارد در حوزه مسئولیت اجتماعی است که بر ماهیت کسبوکار آنلاین دیجیکالا منطبق است. بسیار خوشبین هستیم که با همکاری آگاپه و حمایت و استقبال کاربران و همچنین همراهی مؤسسات مردمنهاد در پلتفرم دیجیکالا مهر بتوانیم به افزایش سرمایههای اجتماعی در ایران کمک کنیم و مسیری شفاف و قابل اعتماد برای نیکوکاری بسازیم.»
قدمگذاشتن در مسیر مهربانی در دیجیکالا مهر روند سادهای دارد:
- مشابه ورود به حساب کاربری دیجیکالا وارد دیجیکالا مهر شوید؛
- مؤسسه دلخواه خود را انتخاب کنید و روی دکمه «جزئیات بیشتر و حمایت» کلیک کنید؛
- کالاهای اعلامشده توسط آن مؤسسه را انتخاب کنید؛
- از طریق شیوههای پرداخت، مبلغ هدایای انتخابی خود برای نیکوکاری را پرداخت کنید؛
- کالاهای اهدایی حداکثر تا هفت روز پس از سفارش به مؤسسه انتخابی ارسال میشود.
مؤسسات و سازمانهای مردمنهاد فعال در بستر دیجیکالا مهر به هفت دسته تقسیم میشوند؛ تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، کارآفرینی و اشتغال، خدمات اجتماعی، محیطزیست و حیوانات، فرهنگ و هنر و امور مذهبی و نیکوکاری. حامیان میتوانند با توجه به دغدغه و تمایل خود نسبت به تأمین نیازهای هر کدام از مؤسسات فعال در هر کدام از این حوزهها اقدام کنند. مؤسساتی مانند محک، کهریزک، مهر گیتی، انجمن حمایت از کودکان کار و سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیطزیست برخی از این مؤسسات هستند که روزبهروز بر تعدادشان افزوده میشود.
هدف اصلی دیجیکالا مهر نشاندادن اهمیت کار نیک بهعنوان یک کار تخصصی و فراهمکردن مسیری هدفمند و شفاف برای مهربانی است. دیجیکالا امیدوار است با راهاندازی این سرویس، مشارکت خیرین در کار نیک با مسیری سادهتر و با اعتماد بیشتر، بهطور روزافزون افزایش یابد و لبخند بیشتری در انتظارشان باشد.