راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گردهمایی شرکت مدیریت ثروت ستارگان برگزار شد / از ایجاد شاکیلید تا ورود به حوزه سلامت و بین‌الملل

گردهمایی مدیریت ثروت ستارگان با استارتاپ‌ها و شرکت‌ها، با حضور مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره مدیریت ثروت ستارگان، مدیرعامل شرکت عصر امین، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران، مدیرعامل شاکیلید، مدیرعامل قسطا و جمعی از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار شد.

بر اساس گفته‌های حمید نصیری مدیرعامل مدیریت ثروت ستارگان، این مجموعه که از سال 1398 با حمایت بانک کارآفرین تأسیس شده تاکنون ۵۰۰ استارتاپ را بررسی و از طریق ستاره شو ۱۰۰ استارتاپ حوزه لندتک، پی‌تک و رمزارزها را هزار میلیارد تومان تأمین مالی کرده است. بیشترین مبلغ سرمایه‌گذاری شرکت به حوزه لندتک‌ها اختصاص دارد.

رده، شناسا، فون‌پی، حساب‌فا، نیو، کارن کراد، جعبه ابزار، ماباتو، همبودگاه، پی‌پینگ، آدانیک، شاکیلید، وام چی، آرکپچا، نیوکاش، آسان بورس، رادین و قسطا؛ پرتفوی مدیریت ثروت ستارگان را تشکیل می‌دهند که بنابر گفته‌های بصیری، سرمایه‌گذاری بر نیوکاش، آرکپچا، شاکلید از سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری انجام شده است.

نصیری می‌گوید: «احساس کردیم که سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌های فین‌تک محدود است، در همین راستا با همکاری هیئت مدیره و بانک تصمیم گرفتیم در سال آتی بر حوزه سلامت هم سرمایه‌گذاری کنیم و به حوزه بیمه و رمزارز  و بین‌الملل هم توجه داشته باشیم.» او ادامه داد: «در کنار این سرمایه‌گذاری‌ها، تیم‌سازی باهدف ایجاد دانش و تجربه و توسعه منابع انسانی یکی دیگر  از اقدامات ثروت ستارگان در سال 1401 است.»

به گفته نصیری در این مراسم، باتوجه‌به افزایش هزینه‌ها و تبع آن افزایش نیاز کسب‌وکار به تأمین مالی، با گروه مالی پارسیان و مرکز نوآوری بانک ملی ایران برای افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها قرارداد هم سرمایه‌گذاری منعقد کردیم.

او در پایان صحبت‌هایش مقاومت فعالان حوزه فناوری و کارآفرینان را تقدیر و تصریح کرد: «گسترش نوآوری در شرایط عادی هم امری دشوار و پرچالش است در حالی که کارآفرینان ما در این فضای پرتلاطم اجتماعی، اقتصادی برای دوام‌آوردن تلاش می‌کنند.»


ادبیات اشتباه نابودی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال


حسین اسلامی رئیس هیئت‌مدیره مدیریت ثروت ستارگان که از دو سال و سه ماه قبل عهده‌دار این مسئولیت شده عنوان کرد: «پرتفوی کنونی شرکت با سال قبل متفاوت است؛ پنج‌ استارتاپ اول امسال با پنج‌ استارتاپ سال گذشته متفاوت است؛ این امر نشان‌دهنده تأثیرپذیری از محیط و تلاش آنهاست.»

او با تأکید بر اینکه اکوسیستم در حال پوست‌اندازی است نه فروپاشی توضیح داد: «اکوسیستم به تغییروتحول و جا‌به‌جایی نیاز دارد و این ادبیات که اکوسیستم نابود شده ادبیات اشتباهی است. شرایط سخت و دشوار فقط مختص ایران نیست و آمریکا و پرتقال و چین و روسیه هم با چنین مشکلات روبرو هستند؛ غیب شدن جک‌ما و ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی نمونه‌ای از این بحران‌هاست.»

به اعتقاد او، درست است که برخوردهای حاکمیت مبتنی بر منافع ملی نیست و علت اقدامات و اختلالات و محدودیت‌ها نامعلوم است؛ اما با همراهی و مقاومت حداکثری می‌توان به انرژی و امید را حفظ کرد. تصمیم‌گیری فارغ از هر نتیجه‌ای مهم‌ترین اقدامی است که هر استارتاپ باید در سال آینده انجام دهد. این شرایط علی‌رغم دشواری و محدودهایش فرصت‌هایی را هم به همراه دارد؛ چراکه بسیاری از افراد جرئت فعالیت ندارند.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش  تصریح کرد که هنوز 80 درصد مجموعه‌های فروش به بخش دولتی و خصولتی مرتبط است و ادغام می‌تواند رویه خوبی برای بقا  در سال ۱۴۰۲ باشد.

سید صابر امامی مدیرعامل عصر امین کارآفرین نیز در ادامه بیان کرد که حدود دو سال از سرمایه‌گذاری  بانک  کارآفرین بر مجموعه ستارگان می‌گذرد و عصر امین به‌عنوان متولی نقش بانک و پرتفوی داری را بر عهده گرفته است.

او با بیان اینکه فضای بانکی مسئول حمایت از نوآوری است توضیح داد: «سعی کرده‌ایم بخشی از نیازهای بانک کارآفرین را با ظرفیت‌های استارتاپ‌های مدیریت ثروت ستارگان برطرف کنیم تا هم‌نیازهای بانک مرتفع شود و هم‌بار این شرکت‌ها توسعه  پیدا کند. فضای شبکه بانکی رسمی و سخت است و  توانایی ورود استارتاپ‌ها به این فضا، بلوغ و رشد آنها را اثبات می‌کند. در این مسیر جلسات و مذاکراتی هم داشتیم که در نتیجه آن، ظرفیت‌های جدیدی را شناسایی کردیم و وارد فضای جدیدی شدیم. به طور مثال  بانک کارآفرین از طریق عصر امین بر کارن کراد سرمایه‌گذاری کرده  و سهام فون پی هم برای عصر امین مذاکره شده است. قراردادن این سیگنال‌ها در کنار هم‌نشان دهنده ظرفیت بالای همکاری بانک کارآفرین مدیریت ثروت ستارگان است.»

او معتقد است مدیریت ثروت ستارگان تنها 15 درصد از مسیر رشد خود را طی کرده است.


اقتصاد دیجیتال کشور از ضعف نظریه ایرانی رنج می‌برد


رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران هم در خصوص انسداد فعلی اقتصاد دیجیتال و راهکارهای آن گفت: «مقصود فراستخواه جامعه‌شناس ایرانی،‌ در رویداد فناوری اطلاعات سال گذشته از اصطلاحی به نام کنشگران مرزی صحبت کرد. او با همین نام و ایده کتابی منتشر کرده است؛ در این کتاب با نگاهی به سیر تاریخی ایران از قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی آمده است که امروز را مدیون شکست‌خورده‌ها هستیم. بسیاری معتقدند که دولتی‌ها و حاکمیتی‌ها نباید وارد فضای اقتصاد دیجیتال شوند؛ اما واقعیت این است که در ساختار ایران با حذف حاکمیت موضوعی پیش نخواهد رفت.

اخیراً می‌شنویم که کنش‌گران مرزی را با لفظ ناپسند وسط باز خطاب می‌کنند، اما با نگاهی به تاریخ درمی‌بیایم، افرادی مانند امیر کبیر که میان دیوان دولت و ایوان ملت در رفت‌وآمد بودند و با حاکمیت تعامل می‌کردند؛ اتفاقات مهمی را رقم زده‌اند، هزینه‌اش را هم دادند. از نگاه من تیم مدیریت ثروت ستارگان هم کنشگران مرزی‌ای هستند که از میان مردم‌اند و خواهان این هستند که حاکمیت صدای آنها را بشنود.»

او در پایان تصریح کرد که فضای اقتصاد دیجیتال ایران از ضعف نظریه‌های ایرانی رنج می‌برد و تمام بحث‌های مربوطه به وقایع یا استانداردهای خارج از کشور منوط می‌شود.


امضای تفاهم‌نامه و ایجاد شاکیلید


در ادامه مراسم، صندوق پژوهش و فناوری توسعه سریع کارآفرینی ستارگان و مدیریت ثروت ستارگان برای ایجاد کسب‌وکار شاکیلید تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند؛ شاکیلید سال 1398 از درون مجموعه آدانیک شکل گرفته و سال 1399 به‌صورت شرکتی مستقل به ثبت رسیده است.

میثم فقیهی مدیرعامل شاکلید، توضیح داد که این مجموعه ارائه‌دهنده سرویس احراز هویت غیرحضوری و امضای دیجیتال مرکز ریشه بر تلفن همراه است: «چشم‌انداز کلی شاکیلید که برقراری سهولت در شرایط زندگی عموم جامعه است، با ایده خلق فرصت‌های کاربری برای عموم مردم به هدف خود نزدیک‌تر می‌شود. ازاین‌رو، ارائه خدمت احراز هویت غیرحضوری بانام آشنامی را از اواخر سال ۱۳۹۹ مدنظر قرار داده و با اولویت‌دادن به حوزه‌های بزرگ تعاملات مردمی با شهرداری‌ها و قوه قضاییه همکاری دارد. این سرویس هم اکنون برای کسب‌وکارهای حوزه مالی و پرداخت به‌صورت خاص و برای کلیه کسب‌وکارهای نیازمند احراز هویت مشتری به‌صورت عام قابل‌استفاده است.»

او ادامه داد: «راهکار دیگر شاکیلید، امضای دیجیتال همراه، با نام امضامی است که علاوه بر هم‌پوشانی با حوزه احراز هویت در بحث هویت دیجیتال، یکی از نیازهای اساسی در جایگزینی فضای مجازی به‌جای تعاملات حضوری محسوب می‌شود. این راهکار، علاوه بر تسهیل روند دریافت گواهی امضای قانونی امکان امضای مستندات و قراردادها روی گوشی هوشمند فراهم کرده است.»

در انتهای این مراسم هم به ترتیب از سه استارتاپ رده، قسطا حساب‌فا به‌عنوان برترین استارتاپ‌های مدیریت ثروت ستارگان (بر اساس شاخص‌های تعیین شده) تقدیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.