راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آنچه در پانزدهمین سالروز تاسیس ایرانسل اتفاق افتاد / توسعه زیرساخت شبکه همراه کشور زیر سایه رقابت

 نشست خبری ایرانسل به مناسبت پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه این شرکت در روز 28 مهر ماه برگزار شد. بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، در ابتدای این نشست تصریح کرد: «حضور ایرانسل در حوزه ارتباطات باعث شد تا سایر بازیگران این عرصه برای ارائه سرویس‌ها و خدمات متنوع رغبت بیش‌تری پیدا کنند که در نتیجه آن زیرساخت‌های ارتباطی کشور توسعه پیدا کرد.»

او با بیان اینکه مردم کشورما شایسته بهترین‌ها هستند توضیح داد: «اگر این تدابیر و تلاش‌های اپراتورها برای بهبود عملکرد زیرساخت‌ها صورت نمی‌گرفت در دوران پاندمی کرونا شرایط و اوضاع به شکل دیگری بود.»

عباسی آرند با اشاره به چشم‌اندازهای ایرانسل گفت: «برنامه‌های آتی ما مربوط به توسعه اینترنت نسل پنجم، پنچ‌ونیم و ششم است. طبیعتا ورود به حوزه‌های جدید به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیازمند است، به همین دلیل ضروری است دولت و سایربخش‌های تاثیر گذار در دستیابی به فناوری‌های مذکور (نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها،) برای هموار کردن چالش‌های موجود به ایرانسل کمک کنند.»

او در ادامه ضمن تبریک به عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از برنامه پیشنهادی زارع پور به مجلس تقدیر کرد. عبارسی آرند همچنین برای همکاری با وزارت ارتباطات در زمینه‌های گوناگون از جمله دولت الکترونیک، تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال  اعلام آمادگی کرد.

او در ادامه به موانع موجود برای رشد و توسعه ایرانسل اشاره کرد و گفت: «حوزه ای‌سی‌تی با چالش‌های زیادی از جمله کاهش ارزش پول ملی در مقابل نرخ ارز مواجه است، حدود 70 درصد از تجهیزات این حوزه به ارز وابسته است و افزایش نرخ ارز واقعا برای فعالان حوزه ارتباطات مشکل‌ساز شده است. تحریم‌ها نیز دسترسی به برخی سرویس‌ها و خدمات را با محدودیت روبرو کرده‌اند.»

او ادامه داد: «در کشور نیز مشکلاتی مانند محدودیت فرکانس و نظامات تعرفه‌گذاری باعث ایجاد محدودیت در توسعه کسب‌وکارها شده است. امیدواریم با رایزنی‌هایی که با دولت و وزارت ارتباطات آغاز کرده‌ایم، بتوانیم مشکلات داخلی را تا حد زیادی اصلاح کنیم.»


 فعالیت‌های ایرانسل در پانزده‌سال


به گفته عباسی آرند، یکی از دستاوردهای ایرانسل گذر از نسل دوم اینترنت به نسل سوم شبکه است، مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه اکنون روستاها به نسل سوم اینترنت مجهز شده‌اند توضیح داد: «توسعه روستاها، موضوعی است که در تمام سال‌ها برای ایرانسل دغدغه جدی بوده است. نزدیک به 33 هزار روستا با 14 میلیون جمعیت اکنون تحت پوشش ایرانسل هستند. براساس گزارش رگولاتوری پوشش 4جی ایرانسل در روستاها از سایر پراتورها پیشی گرفته است.»

او در ادامه از فعالیت‌های ایرانسل در خصوص پیشرفت روستاها گفت: «نزدیک به 4 هزار روستا در سال گذشته به نسل چهارم مجهز شدند و برای روستاهای کم‌جمعیت نسل سه و دو در نظر گرفته شد.»

به گفته عباسی آرند، نسل چهارم ایرانسل حدود 80 درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، ایرانسل بیش از 42 میلیون مشترک همراه دارد و قریب به 15 هزار سایت نسل چهارم. او در خصوص بحث اینترنت ثابت نیز گفت: «ایرانسل در بیش از 159 شهر، شبکه ثابت نسل چهارم دارد که بیش از هفتصد هزار مشترک ثابت را پوشش می‌دهند.»

مدیرعامل ایرانسل در مورد روند رشد شبکه دیتای ایرانسل گفت: «رکورد روزانه 16.8 دهم پتابایت برای شبکه ایرانسل است. این عدد نسبت به سایر اپراتورهای منطقه و جهان عدد بسیار بزرگی است. ایرانسل از مهر سال 1393 تا مهر سال جاری، سرانه دیتای مشترکانش را 40 برابر کرده است و رشد ترافیک دیتایش را500 برابر. کیفیت شبکه ایرانسل برای کاهش تاخیر 20 برابر بهبود پیدا کرده و سرعت تجربه مشترکین 118 برابر بهتر شده است.»

مدیرعامل ایرانسل درباره رویکرد اتحاذ شده در ایرانسل گفت: «شکل‌گیری مراکز تحقیق و توسعه و توجه به بومی سازی همیشه یکی از رویکردها و اهداف اصلی ایرانسل بوده است. به همین منظور  ایرانسل لب، یا همان واحد آران‌دی ایرانسل را در سال 1398 با هدف بومی‌سازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها؛ پلتفرم‌های سازمانی، محتوایی و مشتری، تهیه و تجهیزات شبکه از سمت کاربر و سرویس‌ها ایجاد کردیم.همچنین مرکز نوآوری ایرانسل را برای ارائه سرویس‌های نو در مشارکت و حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های جدید در زیست بوم نوآوری تاسیس کردیم، به عبارتی سعی کردیم این مرکز نقش شتاب‌دهنده‌ داشته باشد.»

او ادامه داد: «ایجاد آکادمی ایرانسل برای بحث آموزش تخصصی و تربیت نیروی انسانی مرتبط و مرکز تعمیرات تخصصی برای پشتیبانی شبکه  در جهت رفع و کاهش وابستگی به وندورهای خارجی از دیگر اقدامات ایرانسل است.»

عباسی آرند یا بیان اینکه ایرانسل از دوسال اخیر در زمینه سخت‌افزار خط تولید مدرنی را  راه‌اندازی کرده است بیان کرد: «ایرانسل مبحث بومی‌تر شدن سیستم عامل و سیمکارت را برای اولین بار در ایران با مشارکت همکارهای داخلی پیش برده است.»


دستاوردها و فعالیت‌های اجتماعی ایرانسل


مدیرعامل ایرانسل در خصوص فعالیت‌های اجتماعی این شرکت گفت: « ایرانسل در بحث فعالیت‌های اجتماعی نیز اقدامات متعددی انجام داده است، این اپراتور سال 1398 بعد از وقوع سیل به آموزش و پروروش در زمینه بازسازی و احداث مدارس کمک کرد و با همکاری سازمان نوسازی، چندین مدرسه در استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان تاسیس کرد و در اختیار مردم قرار داد. ایرانسل همچنین فعالیت‌‌های عمده‌ای در خصوص هوشمند سازی مدارس، کاشت نهال، کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آتش‌سوزی انجام داده است.»

او بااشاره به فعالیت‌های اجتماعی ادامه داد: «ایرانسل برای ارائه سرویس‌های بهتر به ناشنوایان عزیز، خدمات ارتباط ویژه با ناشنوایان را افتتاح کرد و برای دسترس‌پذیرتر کردن‌ها سرویس‌ها برنامه‌ریزی انجام داد.»عباسی آرند اضافه کرد: «در بحث کرونا نیز ایرانسل تلاش کرده به مراکز بیمارستانی و درمانی در زمینه تامین کپسول اکسیژن و لوازم مورد نیاز کمک کند، همچنین بسته‌های دیتای رایگان را در اختیار مراکز مذکور و کادر درمان قرار دهد و از حامیان استارتاپ‌های حوزه سلامت باشد. به گفته او، در پاندمی کرونا، کارکنان ایرانسل به سرعت واکسینه شده و  دورکاری 90 درصدی را تجربه‌کرده‌اند.

مدیرعامل اپراتور ایرانسل در خصوص جوایز دریافتی ایرانسل توضیح داد: «ایرانسل موفق شد جایزه ام‌تی‌‌ان را از آن خود و جایزه ارزیابی تحول دیجیتال را دریافت کند. این اپراتور همچنین تندیس طلایی حقوق مصرف کنندگان و بالاترین نشان مسولیت اجتماعی را کسب کرده است.»

او با اشاره به بخش دیگری از اقدامات ایرانسل بیان کرد: «در یک سال گذشته فعالیت‌های زیادی برای توسعه هسته ایرانسل انجام گرفته است؛ هم ظرفیت هسته را افزایش دادیم و هم با سرمایه‌گذاریی‌هایی آماده پذیرش فناوری نسل پنج شبکه شده‌ایم.  به عبارتی همه شبکه ایرانسل به نسل پنجم مجهز شده است.» به گفته او، ایرانسل در حال حاضر توانایی راه‌اندازی نسل پنجم در هر نقطه‌ای از کشور را دارد. و 30 درصد از شبکه رادیویی ایرانسل هم قابلیت ارائه اینترنت نسل پنجم را دارند.»

عباسی آرند افزود: «یکی از موضوعاتی که ایرانسل به آن پرداخته است، موضوع فیبر است. موضوع فیبر برای عمده اپراتورها از جمله ایرانسل معضل است. باتوجه به محدودیت‌هایی که برای دسترسی به فیبر وجود دارد ایرانسل از چند سال قبل خلق و رشد فیبر مخصوص خودش را در دستور کار قرار داد و اکنون هزارو هفتصد فیبرنوری در استان‌های پرترافیک و 650 کیلومتر فیبر در حال توسعه دارد.»

او درباره دیتا سنتر و مرکز داده نیز گفت: « ظرفیت کل دیتاسنترهای ایرانسل نزدیک به هزارو هفتصد رک است، سال گذشته مرکز دیتا سنتر ایرانسل را در جنوب غرب تهران افتتاح کردیم و قصد داریم سه سایت جدید در شهرهای کرج، مشهد و اصفهان به ظرفیت 240 رک را در سه ماه آینده راه‌اندازی کنیم. زیرساخت ابری ایرانسل به وسیله همین دیتا سنترها با قابلیت‌های متعدد از جمله شبکه‌سازی سرورها راه اندازی شده است.»

او با اشاره به موضوع تحول دیجیتال گفت: «تحول دیجیتال باید منجر به اقتصاد دیجیتال شود. اقتصاد دیجیتال در سه لایه تعریف می‌شود؛ لایه اصلی و هسته که مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتال، لایه دوم مربوط به خدمات پلتفرمی است و لایه آخر به کسب‌وکارهای صنعتی و الکترونیکی و مفهوم عام‌تر اقتصاد دیجیتال اشاره دارد. روندهایی که به تازگی آغاز شده مربوط به اینترنت، سیستم‌های سازمانی است.»

او در پایان بار دیگر به اهمیت نسل پنجم اینترنت تاکید کردو گفت: «تحول دیجیتال باید به استفاده از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، حمل و نقل دیجیتال و.. منجر شود. این مراحل به کمک 5جی سریع‌تر انجام خواهد گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.