راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل ایرانسل خواستار اصلاح تعرفه اینترنت متناسب با تورم شد / از سهم بازار فیلترشکن پیداست که دغدغه مردم هزینه نیست

ایرانسل ۱۷ساله شد و امروز به همین مناسبت نشست خبری مدیرعامل این شرکت در ساختمان مرکزی آن برگزار شد. بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم خلاصه‌ای از دستاوردهای ایرانسل در این سال‌ها ارائه داد و درباره وضعیت فعلی شرکت صحبت کرد. همچنین در این مراسم ایرانسل با معرفی دستیار منابع انسانی این شرکت از هوش مصنوعی در بخش منابع انسانی خود رونمایی کرد.

 به گفته عباسی آرند، ایرانسل با ۶۴.۴ میلیون تراکنش تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و توانسته ۴۳.۳ درصد از سهم بازار را از آن خود کند.

 طبق آمار ارائه‌شده از سوی عباسی آرند، ایرانسل تا پایان شهریور ۱۴۰۲ حدود ۷۸۷ میلیارد ریال به دولت پرداخت کرده است. رشد درآمد عملیاتی شرکت در شش ماه اول سال جاری ۲۶.۶ درصد بوده است.

 عباسی آرند همچنین از دغدغه ایرانسل درباره اصلاح تعرفه اپراتورهای تلفن همراه صحبت کرد که از سال ۹۶ تاکنون ثابت باقی‌ مانده است. به گفته مدیرعامل ایرانسل، ایران ارزان‌ترین بهای اینترنت را دارد؛ یعنی هفت سنت به‌ ازای هر گیگابایت؛ در مقابل هم 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های اپراتورها دلاری است.

او به «راه پرداخت» گفت: «درخواست ما افزایش قیمت تا نرخ جهانی و منطقه نیست و تنها می‌خواهیم قیمت تعرفه‌های اپراتورها با نرخ تورم ماهانه کشور هماهنگ شود. از سهم بازار فروش فیلترشکن‌ها پیداست که مردم ماهانه هزینه‌های زیادی را بابت خرید فیلترشکن پرداخت می‌کنند، پس دغدغه آنها هزینه نیست و به دنبال کیفیت هستند.»


  ورود ایرانسل به حوزه اینترنت ثابت


عباسی آرند در بخش اول مراسم از ورود جدی ایرانسل به پروژه فیبر نوری خبر داد. به گفته او، ایرانسل تاکنون به‌عنوان اپراتور تلفن همراه فعالیت کرده، اما تصمیم گرفته با ورود به پروژه فیبر نوری، اینترنت ثابت را هم با جدیت بیشتری در سبد خدمات خود داشته باشد. او با بیان اینکه ورود ایرانسل به اینترنت ثابت نقطه عطفی دوسویه برای ایرانسل و صنعت است، توضیح داد که با دریافت مجوز unsb می‌خواهیم به توسعه زیرساخت و فناوری و بهبود کیفیت و سرعت کمک کنیم و موجی رقابتی در صنعت به راه بیندازیم: «۵۳۰ میلیون دلار سرمایه و ۱۱.۰۰۰ فیبر نوری نیاز داریم. تاکنون ۲.۲۰۰ فیبر را توسعه داده‌ایم و ۲۵ هزار خانوار تحت پوشش هستند.»

 او اظهار داشت: «به وزارت ارتباطات تعهد داده‌ایم که بیش از یک میلیون پورت را تا پایان سال پوشش دهیم. تهران، فارس، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، زنجان، مازندران، سمنان، قزوین، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان و گیلان شهرهای هدف پروژه فیبر نوری ایرانسل تا پایان سال ۱۴۰۴ هستند.»


 ۳۰ هزار و 860 روستا تحت پوشش شبکه ایرانسل


 عباسی آرند در ادامه با ارائه آمارهایی از ایرانسل، اعلام کرد که ایرانسل در سال گذشته توانسته رکورد 22 پتابایت مصرف روزانه و ارسال 380 میلیون پیام و 309 میلیون میزان استفاده از مکالمه را ثبت کند. همچنین روز 16 بهمن 1401، با فروش 51.909 سیم‌کارت، رکورد فروش روزانه سیم‌کارت را شکسته است.

 شبکه تلفن همراه ایرانسل گستره نسل دوم تا پنج را دربر می‌گیرد و آن‌طور که مدیرعامل ایرانسل می‌گوید، اینترنت نسل دوم ۹۱ درصد از جامعه مخاطبان را پوشش می‌دهد و نسل سوم ۹۲ درصد پوشش جمعیت دارد. نسل چهارم هم ۸۳ درصد از جمعیت را پوشش می‌دهد.

به گفته آرند درباره نسل چهارم ثابت، ۱۶۰ شهر تحت پوشش هستند و بیش از ۷۸۰ هزار مشترک اینترنت ثابت وجود دارد. ۶.۲ میلیون نفر از مشترکان ایرانسل نسل پنج دارند و ۵۵۰ هزار کاربر از این سرویس استفاده کرده‌اند: «ایرانسل دارای ۶۵۰ سایت روشن است که این سایت‌ها در تهران با 187 سایت، خوزستان با ۹۸ سایت، فارس با ۵۹ سایت، خراسان رضوی با ۹۹ سایت، هرمزگان با ۳۳ سایت، البرز با ۴۳ سایت، آذربایجان شرقی با ۲۶ سایت، گیلان با ۱۷ سایت و سایر استان‌ها با ۸۸ سایت مستقر شده‌اند.»

او درباره اینترنت نسل پنجم نیز گفت: «این سرویس برای آینده ظرفیت ۹۰۰ رک دارد و امیدواریم محدودیت و تحریم‌ها از میان برداشته شود تا تمام صاحبان گوشی‌های همراه پشتیبان‌کننده به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.»

توسعه خدمات روستایی دسته دیگر از خدمات ایرانسل است که آن‌طور که آرند می‌گوید ۵، ۸۴۵ سایت در مناطق روستایی با ۱۷۰ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است.

 به گفته او، 30 هزار و 860 روستا تحت پوشش شبکه ایرانسل و ۱۳ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش شبکه اینترنت روستایی هستند.


 گذار ایرانسل به فناوری‌محوری


عباسی آرند در بخش دیگر صحبت‌های خود اعلام کرد که ایرانسل در مسیر حرکت ماهیت خود است، ایرانسل در حال گذار از شرکت خدمات ارتباط پایه به شرکتی فناوری‌محور است: «در همین راستا هم اکوسیستم دیجیتال خود را برای ارتقای ارتباطات پلتفرم و به‌کارگیری آن در درون و بیرون سازمان تشکیل داد و این اکوسیستم را برای اجرای تحول دیجیتال در سازمان و سایر صنایع توانمند ساخت.

 داده، فناوری، مشتری، فرهنگ، عملیات و استراتژی اصلی‌ترین محورهای ایرانسل در مسیر تحول دیجیتال هستند.»

 او در ادامه با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در ایرانسل توضیح داد که این شرکت از سال 1398 در زمینه شخصی‌سازی پاسخ‌گویی‌ها به‌صورت پراکنده از هوش مصنوعی استفاده کرده و سال بعد یعنی مصادف با سال 1399 چندین پروژه پایلوت را راه‌اندازی کرد و در نهایت در سال 1402 آزمایشگاه هوش مصنوعی در بخش توسعه و تحقیق شرکت را تأسیس کرد.

 ایرانسل در مراسم 17سالگی خود همچنین دستیار منابع انسانی ایرانسل که با هوش مصنوعی کار می‌کند را معرفی کرد. به گفته عباسی آرند، فرایند جذب و استخدام، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، صرفه‌جویی در زمان و منابع از اصلی‌ترین مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در ایرانسل هستند.


 اپراتور باید درآمد خود را به دولت بدهد نه سود


 به گفته مدیرعامل ایرانسل در مراسم 17سالگی شرکت، ایران ارزان‌ترین بهای اینترنت را دارد؛ یعنی هفت سنت به‌ ازای هر گیگابایت؛ در مقابل هم 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های اپراتورها دلاری است. می‌دانیم که مردم از سرعت اینترنت ناراضی هستند اما با این تعرفه‌ها، نارضایتی‌ها بیشتر هم خواهد شد: «اپراتورها معدود شرکت‌هایی هستند که از درآمدشان باید به دولت پرداخت کنند نه سود و خلق ارزشی که دارند. ایرانسل تا شهریورماه 1402، ۷۸۷ میلیارد ریال به دولت پرداخت کرده و درآمد عملیاتی شرکت در شش ماه اول سال جاری ۲۶.۶ درصد رشد داشته است.

 او با تأکید بر اینکه ثبات نرخ تعرفه‌ها باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری توسط شرکت شده است، تصریح کرد که بیش از 70 درصد هزینه‌های شرکت‌هایی مانند ایرانسل ارزی است. چند سال اخیر با افزایش قیمت دلار حجم سرمایه‌گذاری کاهش داشته؛ هرچند ارزش ریالی آن بیشتر شده و این دقیقاً علت همان محدودیت اپراتورها برای توسعه شبکه‌های خود است.»

به رغم افزایش نرخ تورم، هیچ افزایش تعرفه‌ای نداشته‌ایم؛ درحالی‌که سایر حوزه‌ها رشدی چندبرابری داشتند، قدرت سرمایه‌گذاری کاهش و به‌تبع کیفیت شبکه کم شده است. او تأکید کرد: «می‌دانیم که مردم از سرعت اینترنت ناراضی هستند، اما با این تعرفه‌ها، نارضایتی‌ها بیشتر هم خواهد شد.»


شیب نزولی کیفیت اینترنت تنها با افزایش تعرفه‌ها متوقف می‌شود


به اعتقاد عباسی آرند، قیمت تعرفه‌های اینترنت به‌ موازات افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت در سایر صنایع نیازمند افزایش است. او در پاسخ به سؤال راه پرداخت درباره اینکه واکنش مردم به افزایش قیمت‌ها چه خواهد بود و فکر نمی‌کنید که این افزایش قیمت واکنش و نارضایتی بیشتری در پی داشته باشد، تصریح کرد: «از نگاه من نارضایتی مردم از قیمت اینترنت نیست و آنچه برای مردم مهم است، کیفیت است. مردم به‌ ازای یک گیگ دیتا سه هزار تومان پرداخت می‌کنند، اما همین مردم مقادیر زیادتری هر ماه برای خرید فیلترشکن می‌پردازند و برای آن هزینه می‌کنند. اگر نصف میزان پولی که سمت بازار وی‌پی‌ان‌ها رفت، سمت کسب‌وکار اصلی حوزه سوق داده می‌شد، مشکلات اپراتورهای ثابت و تلفن همراه رفع می‌شد.» او معتقد است از آمارهای فروش فیلترشکن پیداست که دغدغه کنونی مردم هزینه نیست.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به ثابت ماندن تعرفه‌ها، ‌آیا اپراتور ایرانسل برنامه‌ای برای بهبود کیفیت خدمات کاربرانش دارد یا نه، توضیح داد: «سعی می‌کنیم بستر را بهبود دهیم تا مردم حداقل به آنتن بهتری دسترسی داشته باشند. ترافیک و متوسط سرعت دریافتی برای ما مهم است. بعد از محدودیت‌ها ترافیک شبکه کم شد و سرعت افزایش پیدا کرد. حالا ترافیک به قبل از محدودیت‌ها بازگشته و به همین دلیل شاهد افت سرعت بوده‌ایم. تا زمانی که سرعت افزایش پیدا نکند، وضعیت هر سال بدتر از سال قبل خواهد بود.»


درخواست ما هماهنگی با نرخ تورم کشور است


به گفته عباسی آرند، سرمایه‌گذاری در این حوزه مستلزم داشتن درآمد کافی و اصلاح منطقی درآمدی است.

او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه از نگاه او افزایش تعرفه‌ها باید چقدر باشد که نیاز اپراتور برطرف شود؟ تصریح کرد که نرخ تعرفه دیتا در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه کمترین رقم را دارد. متوسط قیمتی اپراتورها یک دلار و در ایران متوسط قیمت سه هزار تومان است. درخواست ما افزایش قیمت تا نرخ جهانی و منطقه نیست و تنها خواسته ما این است که قیمت تعرفه‌های اپراتورها با نرخ تورم ماهانه کشور هماهنگ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.