راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وصول ۹۰ درصد چک‌های بانکی در شهریورماه

در سال‌های اخیر با توسعه تجهیزات پرداخت الکترونیکی و توسعه سامانه‌ها، بسیاری از تراکنش‌ها از طریق این سامانه‌ها انجام می‌شود، اما هنوز هم چک به‌عنوان یکی از ابزارهای نظام پرداخت، نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان در کشور دارد.

به نقل از ایرنا، طبق آخرین گزارش منتشرشده توسط بانک مرکزی در شهریورماه امسال، حدود هفت میلیون فقره چک به ارزش حدود دو هزار و ۴۹۹ هزار میلیارد ریال مبادله شد که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۵.۵ درصد و از نظر مبلغ ۲۳.۵ درصد افزایش داشته است.

بیشترین چک مبادله‌شده در آخرین ماه تابستان مربوط به استان تهران با دو میلیون فقره چک بود و استان‌های اصفهان و خراسان در مرتبه‌های بعد قرار داشتند.


شش میلیون فقره چک در شهریورماه وصول شد


بر اساس این گزارش در شهریورماه، شش میلیون فقره چک به ارزش دو هزار و ۱۸۵ هزار میلیارد ریال وصول شد. میزان چک‌های وصولی در مقایسه با مردادماه ۶.۷ درصد و از نظر ارزش ۲۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل تعداد چک‌های مبادله‌شده ۹۰.۳ درصد وصول شده؛ یعنی ۸۷.۴ درصد مبلغ چک‌های مبادله‌شده پرداخت شده است.

میزان چک‌های وصولی در شهریورماه سال 1399 برابر ۹۰.۸ درصد بود و ۸۹.۹ درصد مبلغ چک‌های مبادله‌شده در سال گذشته وصول شده بود.

بر اساس این گزارش ۹۱ درصد ساکنان تهران در شهریورماه امسال چک‌هایشان را وصول کردند. گیلانی‌ها، ‌خوزستانی‌ها و ساکنان استان البرز هر کدام به‌ترتیب ۹۲.۹ درصد، ۹۱.۷ درصد و ۹۱.۴ درصد چک‌های خود را پاس کردند.


۷۰۹ هزار فقره چک در شهریورماه برگشت داده شده است


در شهریورماه از هفت میلیون فقره چک صادرشده در کشور ۷۰۹ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۱۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. میزان چک‌های برگشتی در دوره مذکور نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در شهریور ۱۴۰۰ به‌ترتیب ۹.۷ درصد و ۱۲.۶ درصد برگشت داده شده است. در شهریور سال گذشته ۹.۲ درصد چک‌های مبادله‌شده وصول نشده بود.

بیشترین نسبت چک‌های برگشتی در شهریورماه امسال مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴.۹ درصد و خراسان شمالی با ۱۳.۷ درصد است. در پایتخت نیز ۹ درصد چک‌ها وصول نشد.


مهم‌ترین علت وصول چک‌ها در شهریورماه چه بود؟


در گزارش بانک مرکزی در شهریورماه امسال مهم‌ترین دلیل برگشت چک‌ها، کسری یا فقدان موجودی عنوان شده است. بر این اساس ۶۸۶ هزار فقره چک از ۷۰۹ هزار فقره چک برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. مبلغ چک‌های برگشتی به دلیل کسری بودجه ۳۰۲ هزار میلیارد ریال بود.

بر اساس این گزارش ۹۶.۷ درصد چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشده‌اند.

در استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری به‌ترتیب ۹۸ درصد، ۹۷.۹ درصد و ۹۷.۸ درصد چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری بودجه وصول نشدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.