راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عملیات پرداخت غیرتماسی NFC رونمایی شد / گام بلند بانک صادرات و شرکت ایران‌کیش در راستای اهداف بانکداری الکترونیکی

رونمایی از عملیات پرداخت غیرتماسی کهربا، با عنوان پرداخت غیرتماسی NFC مبتنی بر استاندارد EMV صبح دیروز، سه‌شنبه دوم شهریورماه برگزار شد.

پرداخت غیرتماسی NFC مبتنی بر استاندارد EMV، در راستای اهداف بانکداری الکترونیکی با مزیت‌هایی از جمله عدم نیاز به حمل کارت، پرداخت سریع و امن، عدم امکان کپی‌برداری از کارت، پرداخت بدون تماس فیزیکی و استفاده از تلفن همراه به جای کارت بانکی معرفی و رونمایی شد.

در این مراسم سیدجعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات؛ صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک صادرات؛ رضا محمدی، معاون توسعه بازار ایران‌کیش؛ امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانکی بانک صادرات؛ محمد ناصری، مدیر پروژه کهربا؛ وحید مهدوی، مدیر امور مشتریان ایران‌کیش و وحید حسنی، مدیر نرم‌افزار شرکت ایران‌کیش حضور داشتند.


270 میلیون کارت مغناطیسی در شبکه بانکی


در ابتدای این مراسم سیدجعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات با یادآوری همزمانی رشد بانکداری الکترونیکی و ظهور خودپردازها و استفاده از کارت اعتباری جهت برداشت وجه نقد در دهه 70 در ایران گفت: «در حال حاضر ما 270 میلیون کارت مغناطیسی در شبکه بانکی کشور داریم. سرانه افرادی که به بلوغ رسیده‌اند و می‌توانند برداشت مالی داشته باشند، سه کارت برای هر فرد است که سرانه بالایی محسوب می‌شود. تعدد کارت بانکی مشکلاتی برای شبکه بانکی و مشتریان ایجاد می‌کند و بسترساز زمینه‌های کلاهبرداری است.»

او با اشاره به عبور کشورهای اروپایی از مرحله استفاده از کارت‌های مغناطیسی و بهره‌گیری از کارت‌های هوشمند و تراکنش‌های آنلاین و آفلاین توضیح داد: «اوایل دهه 80 در ایران به‌دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌ها، رفتن شبکه پرداخت به سمت کارت‌های هوشمند و استاندارد EMV خیلی موفق نبود. بیش از پنج سال است که در کشورهای اروپایی حدود 90 درصد از تراکنش‌ها در بستر کارت‌های هوشمند و رعایت استاندارد EMV انجام می‌شود. آمریکایی‌ها دیرتر از اروپایی‌ها به سمت تراکنش مالی به واسطه کارت‌های هوشمند رفتند، چراکه آنها هم مثل ما بیشتر در بستر کارت‌های مغناطیسی پرداخت می‌کردند، اما آنها هم طی دو سال اخیر به سمت استانداردهای EMV رفته‌اند.»


مقیم‌شدن ابزار کارت در موبایل با استاندارد EMV


به گفته صدری استفاده از ابزار موبایل به صورتی که بتواند همان خدماتی را که کارت هوشمند ارائه می‌دهد، به مشتری عرضه کند، ایده شکل‌گیری پرداخت غیرتماسی NFC بوده است که از سمت پایانه پرداخت شروع شد. او ابراز امیدواری کرد که در سایر زیرساخت‌ها هم تسری پیدا کند.

صدری در ادامه به توضیح طرح پرداخت غیرتماسی NFC  و همکاری بانک مرکزی، بانک صادرات، شرکت ایران‌کیش و شرکت خدمات انفورماتیک در این پروژه پرداخت و گفت: «تلاش ما این است که ابزار کارت بر اساس استاندارد EMV در موبایل مقیم شود و بتواند از طریق NFC عملیات پرداخت را در پایانه فروش انجام دهد.»

او مزیت‌های این عملیات پرداخت جدید را برشمرد و عدم نیاز به حمل کارت، پرداخت سریع و امن، عدم امکان کپی‌برداری از کارت، پرداخت بدون تماس فیزیکی و تلفن همراه به جای کارت بانکی را از جمله مزایای پرداخت غیرتماسی NFC معرفی کرد.

صدری با ذکر توضیحاتی پیرامون مزیت‌های این طرح، از پیاده‌سازی امکان پنج تراکنش مالی تا 200 هزار تومان در پرداخت غیرتماسی کهربا بدون وارد کردن رمز اول تا آینده نزدیک خبر داد.


فاز بعدی؛ استفاده از کیوآرکد در پرداخت غیرتماسی


مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات در ادامه گفت: «شاپرک در تیرماه بیش از سه میلیارد و 300 میلیون تراکنش داشته است. سهم بیش از 90درصدی این تراکنش‌ها برای پایانه‌های فروش بوده و با حدود 10 میلیون پایانه فروش در تیرماه 1400، به نظر می‌رسد سمت‌وسوی درستی برای فاز اول عملیات پرداخت کهربا در نظر گرفته شده است.»

او همچنین در مورد فراهم‌شدن امکان پرداخت موبایلی بدون کارت و با تعریف کارت در اپ موبایل کاربر در پایانه‌های فروشی که دارای امکان NFC هستند، توضیحاتی ارائه داد و گفت: «پایانه‌هایی که به NFC مجهز نیستند، در فاز بعدی طرح می‌توانند با کیوآرکد از پرداخت غیرتماسی کهربا استفاده کنند.»

بر اساس توضیحات صدری، طرح پرداخت غیرتماسی NFC مبتنی بر استاندارد‌های EMV است و مجوزهای لازم را دریافت کرده و می‌تواند مزایای کسب‌وکاری داشته باشد. در صورتی که پذیرنده‌های بیشتری مجهز به NFC باشد، با استفاده از مزیت‌هایی مانند بدون رمز عمل‌کردن این طرح و تنوع محصولاتش، می‌توان آینده روشنی را برایش متصور بود.

صدری در ادامه عنوان کرد: «مشتریان به این دلیل که فرهنگ استفاده از شبکه پرداخت و بانکداری الکترونیکی با ظهور کارت در ایران آغاز شده، ارتباط بهتری با پرداخت به وسیله کارت دارند، اما امیدواریم همه با هم طرح پرداخت غیرتماسی NFC را پیش ببریم.»


حوزه کارت‌خوان کاملاً اشباع‌‌شده است


صادق فرامرزی، مدیرعامل فناوری اطلاعات بانک صادرات نیز با اشاره به اینکه شبکه پرداخت در 15 سال گذشته به شکلی رشد کرده که وزن حوزه کارت‌خوان در این شبکه از حوزه‌های دیگر سنگین‌تر است، بر این نکته تأکید کرد که این رشد نامتوازن در سال‌های اخیر باعث شد حوزه‌های دیگر جا بمانند و احتمال موفقیت‌شان هم کاهش یابد.

او گفت: «حوزه‌های EMV، کیوآرکد و کیف پول در این سال‌ها مورد بحث بوده است. انتظار بدنه پرداخت این بود که حوزه کیوآر با توجه به بحثی که در بانک مرکزی وجود داشت، زودتر رونمایی شود. هرچند به نظر می‌رسد در آن حوزه هم ضعف‌های جدی وجود دارد، اما حوزه کارت‌خوان کاملاً اشباع‌شده است و نقطه‌ای برای مطرح‌کردن کیوآر ندارد، ولی به هر حال بحث کیوآر موضوعات زیادی را حل می‌کرد.»

او پیش‌بینی کرد که با توجه به اقبال مردم از پرداخت با کارت و استفاده از رمز اول، کیف پول در کوتاه‌مدت به اندازه‌ای رشد نمی‌کند که مورد استفاده گسترده افراد قرار بگیرد. فرامرزی گفت: «وقتی استفاده از کیف پول در آینده نهادینه شد، همه باید با هم تلاش کنیم تا به‌مرور موجبات رشد آن فراهم شود.»


شرکت ایران‌کیش دارای 650 هزار کارت‌خوان NFC است


او با اشاره به فعالیت‌های شرکت ایران‌کیش و تجهیز شرکت به کارت‌خوان‌های NFC تصریح کرد: «امروز این شرکت دارای حدود 650 هزار کارت‌خوان  NFC است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها رقم بالایی است.»

مدیرعامل فناوری اطلاعات بانک صادرات در ادامه گفت: «بانک صادرات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارفرمایان شرکت ایران‌کیش و بانکی که بیشترین تعداد کارت را دارد، زوج خوبی برای پرداخت غیرتماسی NFC است.»

به گفته فرامرزی، امروز موبایل بیشتر از کارت، همراه ماست؛ بنابراین پرداخت غیرتماسی NFC امکان توسعه زیادی در آینده دارد.

او یادآور شد که در کشورهای دیگر اقبال و استفاده از کارت NFC بالا رفته و تقریباً فروشگاهی نیست که از شما بخواهد برای پرداخت مالی، کارت بکشید.


تلاش برای حذف محدودیت پرداخت


فرامرزی گفت: «در آینده باید در زمینه پرداخت غیرتماسی پیشرفت کنیم و بر اساس اعتبارسنجی افراد پیش برویم و محدودیت پرداخت نداشته باشیم و برای رقم‌های پایین پرداخت محدودیتی نباشد.»

در ادامه این مراسم یک فیلم از صحبت‌های مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مورد پرداخت غیرتماسی NFC پخش شد و پس از آن رضا محمدی، معاون توسعه بازار ایران‌کیش بر الزامات ناشی از کرونا و کاهش تماس افراد با یکدیگر و سطوح مختلف و پررنگ‌شدن نقش پرداخت غیرتماسی NFC در حفظ سلامتی افراد تأکید کرد و از چندوجهی‌بودن این خدمات جدید خبر داد.


با یکی از بیشترین دارندگان کارت‌خوان‌های NFC در کنار بانک صادرات هستیم


رضا محمدی، معاون توسعه بازار ایران‌کیش با اشاره به اینکه کرونا به یکی از دغدغه‌های ما در همه زمینه‌ها تبدیل شده، گفت: محصول مربوطه قطعاً محصولی در راستای حل یکی از دغدغه‌های روزهای کروناست.

وی افزود: «ایران‌کیش به‌عنوان یکی از بیشترین دارندگان کارت‌خوان‌های NFC این افتخار را داشت که در کنار بانک صادرات این قدم بزرگ را بردارد و امیدواریم شاهد گسترش هرچه بیشتر این پروژه باشیم.»

محمدی گفت: «امروز در کنار همکاری بانک صادرات و ایران‌کیش و شرکت خدمات انفورماتیک، آنچه بانک مرکزی در حذف کارت‌های فیزیکی می‌خواهد، محقق شده و دیگر نیازی نیست با خودتان کارت بانکی همراه داشته باشید. به‌خصوص که بسیاری از ما چندین کارت بانکی با خود حمل می‌کنیم؛ یک موبایل و یک اپلیکیشن می‌تواند مجموعه‌ای از این کارت‌ها باشد. از سویی ورود به این عرصه قطعاً باعث ایجاد کسب‌وکارهای مرتبط با آن در آینده خواهد شد. حذف کاغذ و عدم نیاز به رول هم یکی دیگر از اتفاقات خوب است.»


40 هزار پایانه قابلیت تراکنش غیرتماسی دارند


وحید مهدوی، مدیر امور مشتریان ایران‌کیش هم دموی پرداخت غیرتماسی NFC را به‌صورت عملیاتی نمایش داد. او گفت: «در حال حاضر این عملیات به پین نیاز دارد، اما تلاش می‌شود به‌مرور برای پرداخت تا یکسری مبالغ مشخص، کاربر نیازی به پین نداشته باشد.»

مهدوی با توضیح اینکه موضوع NFC در بیش از 764 هزار پایانه شرکت ایران‌کیش لحاظ شده و اکنون بیش از 40 هزار پایانه قابلیت انجام تراکنش غیرتماسی را دارند، بیان کرد: «این طرح به‌صورت آزمایشی در پنج هزار پایانه برای بانک صادرات فعال است که هم پذیرندگی و هم صادرکنندگی کارت، سمت بانک صادرات است. همچنین برندهای تولیدکننده دستگاه کارت‌خوان بحث NFC را در تولید دستگاه‌های خود در نظر گرفته‌اند.»

او در پایان گفت: «برنامه این است که بحث پرداخت از طریق NFC به‌مرور رشد کند و بحث کیوآرکد و کیف پول نیز به‌صورت جدی در آینده دنبال شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.