راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به خدمات یکپارچه شرکت پدیدآوران سخت‌افزار خوارزمی / «پاسخ» همه نیازهای موبایل شما را می‌داند

شرکت پدیدآوران سخت‌افزار خوارزمی با نام اختصاری «پاسخ» در زمینه تولید تجهیزات بانکی، فروش محصول، خدمات تعمیراتی تخصصی ماشین‌های اداری و موبایل فعالیت می‌کند. مدیرعامل شرکت پاسخ معتقد است این شرکت رویکردی بلندمدت دارد و قرار است خدمات‌رسانی یکپارچه‌ای در سراسر کشور ارائه دهد؛ خدماتی که در داخل و خارج از کشور کمتر مشابهی دارد. در ادامه گفت‌وگوی ما با حمید احمدیان، مدیرعامل شرکت «پاسخ» را می‌خوانید.


شرکت «پاسخ»؛ از آغاز تا امروز


در معرفی اولیه شرکت «پاسخ» و فعالیت‌های آن، احمدیان می‌گوید: «شرکت پدیدآوران سخت‌افزار خوارزمی که به‌صورت اختصاری به آن «پاسخ» می‌گوییم، زیرمجموعه شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی است که با نماد بورسی «مفاخر» شناخته می‌شود. بیش از 99 درصد از مالکیت سهام ما متعلق به شرکت مفاخر است. دو شرکت دیگر «کارت ایران» و «پایاپای ملی» هم سهام‌دار ما هستند که ممکن است با تغییر مالکیت سهام، یکی از این دو شرکت هم جابه‌جا شوند. شرکت پاسخ سال 1390 راه‌اندازی عملیاتی شد؛ البته به‌صورت رسمی از ابتدای سال 1393 شروع به فعالیت کردیم. این شرکت از ابتدا با هدف تولید و تعمیرات تخصصی تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات و ماشین‌های اداری تأسیس شد.»

احمدیان توضیح می‌دهد: «ما کارخانه‌ای در اتوبان تهران – ساوه در شهرک صنعتی مأمونیه داریم و در زمینی به وسعت 5700 مترمربع و سوله‌ای به اندازه 3500 متر مربع فعالیت می‌کنیم. عمده کارهای تولیدی شرکت خوارزمی و تعمیرات تخصصی دستگاه‌هایی که تحت پوشش قراردادهای مفاخر هستند، در شرکت پاسخ انجام می‌شود. ما در استان‌های بزرگی مانند اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، ساری، رشت، کرمان، کرمانشاه و تهران مراکز تعمیرات تخصصی ماشین‌های اداری داریم و در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کنیم. هسته مرکزی تعمیرات ما در محل کارخانه است و با این حساب در واقع 11 نقطه تعمیرگاه تخصصی داریم که از سال 1393 مشغول به کار هستند. کارگاه‌های ما در استان‌های بزرگ، کارگاه‌های معین محسوب می‌شوند و امور تعمیرات شهرهای کوچک را هم بر عهده گرفته‌اند و فعالیت می‌کنند. اگر کار تعمیر خیلی تخصصی شود، دستگاه و تجهیزات به کارخانه ارسال می‌شود تا تعمیرات اساسی‌تر روی آن انجام شود.»

این شرکت با تکیه بر دانش و تجربه نیروی انسانی متخصص خود در زمینه تجهیزات بانکی مانند دستگاه‌های خودپرداز، کیوسک بانکی، چک‌پذیر، خودپرداز سیار، بانک سیار و… فضای کافی مختص تولید تجهیزات حساس رایانه‌ای و بانکی، ساختار دینامیک بخش تولید و همچنین مجوزهای قانونی اخذشده از وزارت صنعت و معدن و تجارت، آمادگی تولید و مونتاژ تجهیزات مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات و تجهیزات مشابه در قالب‌های CKD و SKD، بر حسب سفارش‌های سایر اشخاص حقیقی و حقوقی به هر میزان و تعداد را دارد.


کشف جای خالی یک خدمت‌رسانی منسجم


به گفته احمدیان از حدود دو سال پیش شرکت پاسخ با هماهنگی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، مطالعه بازار کسب‌وکار تعمیرات موبایل را آغاز کرده است. شرکت پاسخ در تعمیرات ماشین‌های اداری سابقه طولانی و تعداد زیادی پرسنل مجرب دارد و دارای نرم‌افزارهایی است که فرایند تعمیرات را به‌صورت مکانیزه کنترل می‌کنند.

او به مطالعات انجام‌شده در این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: «بر اساس مطالعات متوجه شدیم جای خالی شرکتی منسجم و سراسری در کشور که خدمات تعمیر موبایل را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهد، به‌شدت حس می‌شود. اکثر کسب‌وکارهای مربوط به تعمیر موبایل، تبلت و به‌طور کلی گوشی‌های هوشمند، امروز به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند که این مسئله، هم شامل تهران و هم سایر شهرستان‌ها می‌شود. همچنین برخی شرکت‌ها برندها را وارد کشور می‌کنند و خیلی جسته‌گریخته به مشتریان سرویس ارائه می‌دهند. ما با توجه به این خلأ، طرح کسب‌وکار و طرح مالی این کار را در همان زمان آماده کردیم و بر این اساس قرار بود که با اپراتورهای بزرگ موبایل کشور وارد همکاری شویم که این همکاری تا حدی شکل گرفت و با اپراتورها بحث جدی پیرامون همکاری و مذاکرات داشتیم تا از بازوی اجرایی که در شرکت خوارزمی و دفاتر کشور داریم، بهره ببریم و به خدمات گسترده‌تر برسیم.»

احمدیان نگاه این کسب‌وکار را بلندمدت می‌داند و می‌گوید: «همیشه به این فکر می‌کردیم و می‌کنیم که باید به‌صورت کشوری وارد کار شویم و اگر نتوانیم حضور کشوری در این کسب‌وکار داشته باشیم، طبیعتاً این طرح را رها می‌کنیم و ادامه نمی‌دهیم. ایده ما این بود که اول به‌صورت آزمایشی و بعد به‌صورت کشوری طرح را پیاده کنیم. خلئی که ما دیدیم سیستماتیک بود و دیدیم که مرکزی گسترده و قابل اطمینان وجود ندارد تا به مشتری که علاقه‌مند است دستگاهش را برای تعمیر به مرکز خدمات شرکتی و ضمانت‌دار بسپارد، خدمت ارائه دهد.»


بازار ایران کشش برندهای غیرمرسوم را ندارد


او ادامه می‌دهد: «در این پروژه بحث فقط تعمیرات نیست، بلکه این کسب‌وکار خطوط موازی دارد که به هم دوخته شده است. فروش قطعات یدکی اصلی و استاندارد یکی از اهداف ما در این خدمت‌رسانی است که اقداماتی هم برایش انجام داده‌ایم. بحث تولید گوشی موبایل هم از دیگر اهداف ماست؛ البته بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل تحریم‌ها علاقه‌ای به همکاری با ما ندارند، ولی ما با شرکت‌های معتبری در ارتباطیم و با شرکت‌های خوب چینی که در بازارهای جهانی – حتی آمریکا – حضور دارند، مذاکرات خوبی داشتیم. در مورد تولید موبایل تحقیقاتی کردیم و نتیجه این شد که بازار ایران کشش پذیرش برندهایی غیر از آنچه در بازار مرسوم است را ندارد. رسیدن به نقطه‌ای که در بازار تولیدکننده برند موبایل باشیم، به بازاریابی سنگین چندساله نیاز دارد، در حالی که همین حالا غول‌های بزرگ تولید موبایل چینی مثل هواوی و شیائومی حضور گسترده‌ای در کشور دارند. البته ما بحث تولید را کاملاً رها نکرده‌ایم، اما این ایده فعلاً بلاتکلیف است؛ هرچند مذاکراتی با شرکای داخلی و خارجی انجام شده است.»


خدمات بیمه‌ای «پاسخ» برای موبایل‌ها


تسهیل در ارائه خدمات از وجوه بارز شرکت پاسخ است. به‌عنوان مثال با وجود سازوکار شبکه حمل‌ونقل و ارسال مراسلات در این شرکت، امکان ارسال و تحویل تجهیزات تعمیرشده از محل مراکز تعمیراتی تا محل مشتریان و بالعکس در سراسر کشور وجود دارد که همین مسئله به ایجاد اطمینان خاطر بیشتر مشتریان به سلامت خدمات می‌انجامد.

به گفته مدیر شرکت پاسخ، خدمات دیگر مثل خریدوفروش گوشی دست‌دوم و بیمه گوشی هم از دیگر فعالیت‌های تسهیلگر کسب‌وکار تعمیرات موبایل است. او در این مورد توضیح می‌دهد: «ما با شرکت‌های بیمه داخل کشور صحبت کرده‌ایم و اتفاقاً به همکاری با خوارزمی علاقه‌مند بودند. بحث بیمه در شرکت ما فقط مربوط به گوشی‌هایی نمی‌شود که خودمان تعمیراتش را انجام داده‌ایم، بلکه هر کسی دوست داشته باشد، می‌تواند مراجعه کند و ما هم با هزینه‌ای معقول گوشی هر مشتری را با توجه به مدل و برندی که دارد، بیمه می‌کنیم. در واقع سرویس بزرگی که به بانک‌ها ارائه می‌دهیم هم شکل همین بیمه را دارد. مثلاً در قراردادهای اصلی با بانک، بانک با پرداخت یک مبلغ مشخص در طول سال می‌تواند از تعمیرات ما بدون پرداخت هیچ وجه اضافه‌ای بهره ببرد، ضمن اینکه بحث اطمینان و اعتماد مشتری موضوعی است که در خدمت‌رسانی ما به بانک‌ها باید به آن توجه کرد؛ بنابراین الگوی خدمت‌رسانی به بانک‌ها در مورد موبایل هم می‌تواند انجام شود. پس هدف ما صرفاً تعمیرات نیست و فازبندی‌هایی کرده‌ایم و می‌دانیم کدام خدمات را چگونه و از چه زمانی در شرکت خوارزمی ارائه دهیم.»


بی‌رقیب در داخل و خارج از کشور


او در مورد رقبا و شرکت‌هایی که احتمالاً شبیه به چنین خدماتی را در کشور به مشتری ارائه می‌دهند، پاسخ می‌دهد: «فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم و من نمونه‌هایی از آن را شرح دادم، به‌صورت پراکنده در برخی شرکت‌ها انجام می‌شود، اما تابه‌حال به شرکتی برنخوردیم که مانند شرکت پاسخ یکپارچه این خدمات را ارائه بدهد و این شاید وجه تمایز ما با سایر شرکت‌های مشابه است. اینکه خدمت شرکت به‌نوعی تضمین‌شده باشد، خلئی بود که وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. واقعیت این است که خوارزمی این توانمندی را دارد که به استانداردی که برایش در نظر گرفته‌ایم، برسد. ما اگر می‌توانستیم به مشارکت با شرکت‌های معتبر دست پیدا کنیم، طبیعتاً سرعت رسیدن به اهداف هم بیشتر می‌شد، با این حال اگرچه راه رسیدن به هدف طولانی‌تر شد، ولی به نتیجه رسید. با بررسی که روی کسب‌وکارهای خرد و کلان این صنعت انجام دادیم که سابقه زیادی هم دارند، جلساتی گذاشتیم و هدف ما مشارکت بود، حتی مشکلی نداشتیم که سه‌جانبه همکاری کنیم و تعصبی هم نداشتیم که همه کارها را خودمان انجام بدهیم. هرچند کار اشتراکی سخت است.»

به گفته احمدیان علاوه بر داخل کشور، رقبای خارجی جدی در این نوع خدمت‌رسانی در زمینه تعمیر موبایل و سرویس‌های پیرامون آن وجود ندارد. او در این‌باره می‌گوید: «در بررسی‌های انجام‌شده به شرکتی که مثل ما تمام خدماتی را که ذکر کردم، یکجا ارائه دهد و لازم نباشد مشتری برای دریافت خدمات، موبایلش را به مراکز مختلف ببرد تا هم از تعمیرات بهره‌مند شود و هم مثلاً بیمه دریافت کند و…، برخورد نکردیم.»


موفق نباشیم کنار می‌کشیم


از نگاه احمدیان زمان زیادی به علت مذاکرات جهت ایجاد مشارکت در چند ماه گذشته از دست رفته و شرکت پاسخ واقعاً می‌خواهد به‌صورت حرفه‌ای کارش را انجام دهد. او در این مورد تصریح می‌کند: «به‌طور کلی گروه خوارزمی کسب‌وکارهای قبلی خودش را دارد و ایجاد این کسب‌وکار جدید از نظر اقتصادی، شاید با کسب‌وکارهای قبلی قابل قیاس نباشد، چراکه در ابتدای راه‌اندازی این فعالیت‌های جدید سرمایه‌گذاری بیشتر و در آمد کمتر است، اما امروز باید سازمان‌ها تغییر شکل بدهند و وارد فضاهای جدید شوند. ما معتقدیم مردم ایران و مشتریان‌مان حق دارند از به‌روزترین سرویس‌ها بهره ببرند. خیلی بد است که تکریم ارباب‌رجوع در سازمان‌های خصوصی و دولتی رعایت نمی‌شود. ما بنگاه اقتصادی هستیم و برای کسب منافع کار می‌کنیم، ولی واقعاً جدا از منظر مالی و فارغ از بحث سود، می‌خواهیم به جایی برسیم که مشتری با اطمینان خاطر و به‌صورت یکپارچه خدمات دریافت کند. از سال 1377 که شرکت خوارزمی فعالیتش را آغاز کرد، بسیاری از نوآوری‌هایی که به سیستم بانکی کشور وارد شده، برای اولین‌بار توسط شرکت خوارزمی عرضه شده و سایر شرکت‌ها این ایده‌ها را دریافت کردند و حتی توسعه‌اش داده‌اند، ولی ما واقعاً همیشه پیشرو بوده‌ایم و ایده‌های زیادی به این حوزه آورده‌ایم و حتی آنها را پرورش داده‌ایم.»

احمدیان در پایان می‌افزاید: «امروز کلیت خدمات گوشی‌های هوشمند و موبایل در کشور ما، غیرسیستماتیک است و هرچقدر هم مشتری بخواهد هزینه بیشتری بدهد، باز هم نمی‌تواند همه نیازهایش را به‌صورت استاندارد و یکجا برطرف کند. با اینکه هدف ما زدودن این شرایط از عرصه خدمت‌رسانی موبایل کشور است، اما اگر روزی حس کنیم شبیه کسانی شده‌ایم که به آنها نقد داشته‌ایم، طبیعتاً باید از این کسب‌وکار خارج شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.