راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل نوبیتکس در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / نیاز آموزشی استارتاپ‌ها برای حضور جهانی

امیرحسین راد: نیاز داریم آموزش بیشتری به گروه‌ها بدهیم تا زمانی که برای معرفی مقابل سرمایه‌گذار حضور پیدا می‌کنند، بتوانند در مدت‌زمانی که در اختیاردارند ایده اصلی را به بهترین شکل بیان کنند.

برنامه سکوی پرتاب بلاکچین در ادامه برنامه‌های جذب سرمایه توسط مجموعه 100 استارتاپ با رویکرد تخصصی به حوزه استارتاپ‌های بلاکچین 13 مردادماه برگزار شد. امیرحسین راد مدیرعامل و هم‌بنیانگذار «نوبیتکس» به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران حاضر در این رویداد، در حاشیه برگزاری آن درباره موضوع سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های نوپای حوزه بلاکچین در گفت‌وگویی با راه پرداخت نکاتی را یادآور شده است که در ادامه می‌خوانید.


شوق کشف استارتاپ‌های خلاق بلاکچین


استارتاپ‌ها منتخب حاضر در سکوی پرتاب بلاکچین بعد از غربالگری اولیه، به مرحله معرفی ایده‌ رسیدند و بر اساس نظر داورها و میزان سرمایه سرمایه‌گذاران، سه گروه برتر در این رویداد حدود یک میلیارد و پانصد تومان سرمایه جذب کردند. امیرحسین راد، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار «نوبیتکس» از سرمایه‌گذاران این رویداد در مورد تأثیر برگزاری این رویداد می‌گوید: «گروه‌هایی که دنبال جذب سرمایه هستند و همین‌طور سرمایه‌گذارها در چنین رویدادهایی می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند. طبیعی است که مجموعه‌هایی مثل «نوبیتکس» که به‌صورت تخصصی در حوزه بلاکچین و رمز ارز کار می‌کند، مشتاق هستند که در چنین برنامه حضورداشته باشند تا بهتر بتوانند استارتاپ‌های تخصصی در این زمینه را شناسایی و برای رشد و توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.»


آموزش بیشتر، معرفی بهتر


راد در مورد اینکه چطور می‌توان به برگزاری بهتر این رویدادها کمک کرد، می‌گوید: « نیاز داریم آموزش بیشتری به گروه‌ها بدهیم تا زمانی که برای معرفی مقابل سرمایه‌گذار حضور پیدا می‌کنند، بتوانند در مدت‌زمانی که در اختیاردارند ایده اصلی را به بهترین شکل بیان کنند. یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که برخی گروه‌ها نمی‌توانند ایده و ارزشی که خلق می‌کنند را به‌درستی به داورها منتقل کنند و اینجاست که امتیازی که باید به گروه نمی‌رسد.»

به عقیده هم‌بنیانگذار نوبیتکس آموزش گروه‌ها قبل از جلسه عرضه محصول یا استارتاپ می‌تواند کمک‌کننده باشد ضمن اینکه در کنار رویدادها، برنامه‌هایی گذاشته شود که ایده‌ها و ترندهای جهانی و استارتاپ‌های روز دنیا را به گروهای ایرانی معرفی کند تا ایده گروه‌های ما هم بزرگ‌تر از سطح ایران شود و آن‌ها به بازارهای منطقه‌ای و حتی بالاتر از آن، به بازارهای جهانی بیندیشند.

به گفته راد جذب سرمایه تا زمانی که ایده و گروه خوبی در کار نباشد، صرفاً سوزاندن پول است و جذب سرمایه به یک گروه بد، واقعاً کمکی نمی‌کند. او توضیح می‌دهد: «یک گروه برای اینکه بخواهد سرمایه جذب کند، باید محصولش را به نقطه MVP (محصول پذیرفتنی) برساند و مشتری‌هایی جذب کرده باشد تا نسبت به بازار هم شناخت پیدا کند.»

راد یکی از اشکالات برخی از گروه‌های حاضر در سکوی پرتاب بلاکچین را رویکرد بیش‌ازحد فنی آن‌ها می‌داند و تاکید می‌کند: «برخی گروه‌ها اصلاً بازار را محک نزده‌اند. این گروه‌ها حتی اگر سرمایه جذب کنند درنهایت ازنظر اقتصادی خروجی موفقی نخواهند داشت.»


شکست‌های کم‌هزینه، سودمند است


او در مورد بحث هزینه و شکست کسب‌وکارهای جوان می‌افزاید: «برخی شکست‌هایی که گروه‌ها با آن مواجه می‌شوند، با هزینه کم رخ می‌دهد که اتفاقاً آموزنده هم هست و بستگی به این دارد که گروه در چه مرحله‌ای، چه سنی و با چه میزان سرمایه‌ای قرار داشته باشد. از یکجایی به بعد گروه‌ها باید با هوشمندی بیشتر هم ایده‌هایشان را مطرح کنند هم سرمایه جذب کنند. بخشی از زندگی و عمر آدم در این روند صرف می‌شود و مهم است که چگونه از آن استفاده شود.»

راد با اشاره به خلاقیت گروه‌های حاضر در رویداد سکوی پرتاب بلاکچین متغیر می‌گوید: «ایده برخی از گروه‌ها خوب بود، اما ارائه خوبی نداشتند یا حداقل ازنظر کسب‌وکاری روی ایده اشتباهی کار می‌کردند. بعضی از گروه‌ها هم ایده خاصی نداشتند و هم ‌گروهشان قوی نبود. معدود گروه‌هایی هم بودند که هم ایده‌شان جذاب بود، هم‌گروه و هم‌سطح کیفی‌ کار. بنابراین خلاقیت و کیفیت شرکت‌کننده‌ها در این رویداد کاملاً متغیر بود و همه در یک سطح نبودند.»


هدایت گروه‌های جوان به سکوی پرتاب


نوبیتکس قصد دارد تا سرمایه‌گذار یک سری شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی باشد که می‌خواهند در حوزه بلاکچین فعالیت کنند. مدیرعامل این شرکت در مورد حضور نوبیتکس در سکوی پرتاب بلاکچین بیان می‌کند: «نوبیتکس روی استارتاپ‌های فعال در حوزه بلاکچین و رمز ارز سرمایه‌گذاری می‌کند. کار ما تنها به سکوی بلاکچین ختم نمی‌شود و می‌خواهیم با شناسایی گروه‌های خوب زنجیره ارزشی نوبیتکس را تکمیل کنیم و از طرف دیگر کمک کنیم گروه‌های جوان این حوزه سریع‌تر به نقطه و بازدهی مطلوب برسند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.