راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارتاپ‌های برتر سکوی پرتاب بلاکچین معرفی شدند / استارتاپ «کندل» اول شد

فاطمه رستمی/ رویداد تخصصی سرمایه‌گذاری سکوی پرتاب بلاکچین با حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه بلاکچین 13 مردادماه در مرکز رویدادهای 100 استارتاپ برگزار شد. این رویداد از اولین رویدادهایی است که در این زمینه و با این ابعاد در سطح کشور برگزار شده است.

از بین 80 متقاضی رقابت در این رویداد 8 گروه به مرحله نهایی و معرفی استارتاپ و ایده رسیدند. علاوه بر  100 استارتاپ در این رویداد مجموعه نوبیتکس، اکتا، جیبیت، بلاکدیز، بلاکویز، مکس دیجیتال، مدیریت ثروت ستارگان، خانه نوآوری، ققنوس، صندوق فن‌آوا و… هم در کنار مربیان حوزه بلاکچین حضور داشتند.

در سکوی پرتاب بلاکچین، یک پنل تخصصی درمورد مسائل عمیق بلاکچین هم مطرح شد و موضوع رگولاتوری را مورد بررسی قرار داد تا علاوه بر وجه علمی، جنبه تجاری و سرمایه گذاری این حوزه هم مورد پایش قرار بگیرد.

در ادامه گزارش به معرفی هشت گروه راه‌یافته به مرحله نهایی این رویداد می‌پردازیم.


توکنا؛ پل ورود به قرارداهای هوشمند


«توکنا» پل ورود به دنیای قراردادهای هوشمند است. محصول اولیه این استارتاپ شامل دو بخش است: پلتفرم توسعه قرارداد هوشمند و کیف پول نگهداری توکن.

این استارتاپ از توسعه هر قرارداد هوشمند و تولید WHITEPAPER  و… جذب  درآمد می‌کند. از دیگر خدمات توکنا می‌توان به تنظیم ساده ی قرارداد هوشمند بدون داشتن دانش فنی، تولید  WHITEPAPER توسط سایت، تولید توکن و عرضه آن، امکان استفاده از خدمات فنی پلتفرم، امکان استفاده از کیف پول بومی برای نگهداری توکن‌ها، ایجاد بستر ایجاد قراردادهای هوشمند( smart contract) و whitepaper اشاره کرد.


آپتیموس؛ یک بسته همه‌جانبه


«آپتیموس» ابزاری جهت انتقال دسته ای توکن و خرید از صرافی‌های غیرمتمرکز با هزینه تراکنش کمتر است. این ابزار به صاحبان قراردادهای هوشمند، اپ‌های بلاکچینی و به عبارت کلی‌تر هر سرویسی که با تعداد بسیار زیادی کاربر در تعامل باشد، قابلیت تسویه، پرداخت و انتقال دسته ای می‌دهد و کاربران با پرداخت فی به ازای هر بالک ترنسفری که انجام می‌شود می‌توانند از آپتیموس استفاده کنند. موارد استفاده از این سرویس می‌تواند در زمینه Airdrop پروژه‌ها، انتقال دسته ای توکن جهت تسویه کریپتویی و تراکنش‌های دسته ای و… است همچنین کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند از قابلیت خرید از دکس‌ها با پرداخت گس‌فی کم‌تر برخوردار شوند.


اکسچنج کوین لوکالی؛ خدمتی به ارز دیجیتال


«کوین لوکالی» ارائه دهنده خدمات اکسچنج ارز دیجیتال بین‌المللی در ایران، تریدر، هولدر است و به کسانی‌که پول خود را وارد ایران می‌کنند، تریدرها از خرید و فروش و نوسان‌گیری کارمزد می‌دهند.


هوم‌هاب؛ سرمایه‌گذاری تجاری ارزان


«هوم‌هاب» یک پلتفرم سرمایه‌گذاری دیجیتال در حوزه املاک با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و قرارداد هوشمند است. هوم‌هاب قابلیت سرمایه‌گذاری به‌صورت اشتراکی با کمترین دارایی در یک محیط کاملا امن و بدون نیاز به اعتماد به سایر شرکا را فراهم می‌کند. مهم‌ترین ارزش پیشنهادی «هوم‌هاب» ارائه فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه املاک برای افرادی است که امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت انفرادی را ندارند.  کاربران و یا سرمایه‌گذارن در این پلتفرم سهام متعلق به ملک مورد نظرشان را انتخاب و خرید می‌کنند و کارمزد از خرید و فروش، کارمزد نگهداری و بهره‌برداری جزو مهم‌ترین جریان‌های درآمدی هوم‌هاب است.

هوم‌هاب در 3 بخش اصلی خدمات خودش را ارائه می‌دهد:  سرمایه‌گذاری از طریق خرید و فروش سهام متعلق به ملک، اجاره و بهره‌برداری از این املاک، مدیریت و نگهداری از ساختمان‌های موجود.


IRDT؛ رویای یک کاریپتوکرانسی امن


شرکت IRDT با ایجاد استیبل کوین ایرانی روی 7 بلاکچین معتبر، مکانیزم‌های ثبات قیمت، بستر اصلی صرافی و بانک غیرمتمرکز را ایجاد می‌کند. مشتریان این محصول در فاز صفر، صرافی‌های فیات، صرافی‌های رمزارز، پرداخت‌یاری‌ها و سپرده‌گذاران ریالی به دنبال سودی بیش از سود بانکی هستند. در فازهای بعدی کلیه استفاده‌کنندگان از خدمات مالی غیرمتمرکز و معامله‌گران وارد کار می‌شوند. مشتریان در فازهای مختلف بابت ضرب IRDT ، ضرب غیرمتمرکز، کارمزد استفاده از صرافی و بانک غیرمتمرکز پول پرداخت می‌کنند.


کندل؛ نوآوری و آینده‌نگری مالی


کندل یک تیم آینده نگر و نوآور در حوزه مالی است. این نرم‌افزار راهنمای تریدر در انواع بستر‌های سرمایه‌گذاری بورس داخلی و خارجی و کریپتو محسوب می‌شود.


بلاکچین بلورین؛ محبوب معامله‌گران ارز دیجیتال


از داده‌های ثبت شده در بلاکچین‌ها می‌توان پی به پشت پرده معاملات صورت گرفته در بازار کریپتو برد، اما این اطلاعات شفاف نیستند. شرکت‌هایی با پردازش onchain این داده‌ها را شفاف و قابل نمایش به معامله‌گران می‌کنند. بلاکچین بلورین داده‌های پردازش شده را از شرکت‌های بین‌المللی فعال در این حوزه می‌خرد و با هزینه بسیار پایین‌تر در اختیار متقاضی قرار می‌دهد. هزینه حداقل 10,000 دلاری سالانه (با پرداخت یک‌جا) به 200 دلار پرداخت در چهار قسط سه ماهه تبدیل می‌شود. تحلیل‌های تخصصی استوار بر این داده ها خدمات دیگری است که در این استارتاپ ارائه می‌شود و این داده‌ها چیزی است که معامله‌گرهای حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال خواهان آن هستند.


کارگزار لابلاک، ساده و جامع


کارگزار لابلاک انواع پیغام‌ها را در فرآیندهای بین سازمانی و یا در داخل کسب‌وکارها با استفاده از بلاکچین و با مدیریت اسمارت کانترکت جابه‌جا می‌کند و ریسک و هزینه تولید نرم‌افزار بر بستر بلاکچین را به یک سوم کاهش میدهد. کسب‌وکارها هم به میزان ساعت خدمات‌گیری، به این کارگزاری کارمزد پرداخت می‌کنند.


سرمایه‌گذاری یک میلیارد و پانصد و یک تومانی روی سه استارتاپ برتر


عرفان عزیزپور، مدیراجرایی 100 استارتاپ، علی سدیفی، مدیرعامل 100 استارتاپ، امیرحسین راد، هم‌بنگیان‌گذار نوبیتکس، محمدحسین حبیبی، نائب رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده اکتا، مدیرعامل مکس دیجیتال، وحید شامخی مدیرعامل مدیریت ثروت ستارگان در ادامه روی صحنه حاضر شدند و برگزیدگان این رویداد را به ترتیب زیر معرفی کردند:

رتبه اول: کندل– سرمایه جدب شده: 200 میلیون از 100 استارتاپ و 300 میلیون از اکتا

رتبه دوم: بلاکچین بلورین– 250 سرمایه جذب شده: میلیون از 100 استارتاپ، 231 میلیون از اکتا و نوبیتکس و جیبیت 400 میلیون تومان

رتبه سوم: لابلاک– سرمایه جذب شده: 100 میلیون از جیبیت و نوبیتکس و 20 میلیون از 100 استارتاپ

جمعا یک میلیارد و پانصد و یک تومان سرمایه به سه گروه برتر این رویداد اختصاص داده شده و دو گروه IRDT و آپتیموس به ارزیابی موشکافانه معرفی شدند و اگر بتوانند در این بررسی‌ها به امتیاز کافی برای کسب سرمایه برسند، روی آنها هم سرمایه گذاری می شود.


دور دوم ثبت نام «100 تکاپوی صادرات» اوایل زمستان 1400


در حاشیه این رویداد عرفان عزیزپور، مدیر اجرایی 100 استارتاپ از رویداد «100 تکاپوی صادرات» به راه‌پرداخت خبر داد. عزیزپور در مورد این رویداد و جزئیات آن گفت: «یکی از رویدادهای بزرگ100 استارتاپ که پروژه ای ملی خواهد بود رویداد «100 تکاپوی صادرات» است. هدف از رویداد این است که اکوسیستم نوآوری را به سمت صادرات و ارزآوری پیش ببریم». او توضیح داد: «اکوسیستم نوآوری در ایران به سن بلوغ رسیده و در خیلی از بخش‌ها پیشرفت داشته و حالا خیلی از این فناوری‌ها آمادگی دارند تا از مرزهای کشور خارج شوند و ارزآوری کنند.»

مدیراجرایی 100 استارتاپ افزود: «ایده رویداد «100 تکاپوی صادرات» از سال قبل شکل گرفت و بعد از برگزاری جلسات مختلف، ایده ابتدای سال جاری به مرحله معرفی رسید و به صورت جدی با همکاری 100 استارتاپ و مدرسه کسب‌وکار تکاپو وارد مرحله عملیاتی شد. این مدرسه، مدرسه نسل چهارمی است که بین اتاق بازرگانی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس شده است. هدف این است که دوبال سرمایه‌گذاری و آموزش صادرات با هم پیش بروند.»

او با اشاره نهادهایی که در این امر مشارکت دارند تاکید کرد: «در پنج ماهی که در زمینه این رویداد شروع به کار کرده‌ایم، مجموعه‌های زیادی مثل موسسه دانش بنیان برکت، معاونت علمی صندوق نوآوری و شکوفایی، مجموعه گلرنگ، مجموعه شناسا، صندوق توسعه صادرات ایران، اتاق‌های بازرگانی، دانشکده مدیریت و پارک علم و فناوری دانشگاه شریف و… به این رویداد پیوسته اند.»

او افزود: «این رویداد یک شورای سیاستگذاری دارد که این مسیر را راهبری می‌کند. تاکنون 6.5 میلیون دلار تامین سرمایه جمع شده است برای اینکه بتوانیم گروه‌های خوبی پیدا کنیم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم.»

در ادامه عزیزپور درمورد اطلاع‌رسانی از این طرح گفت: «یک دور اطلاع‌رسانی برای جذب گروه‌ها انجام شده و 150 ثبت نام داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم دور دوم ثبت نام که از اواخر مردادماه شروع می‌شود، حدود 300 ثبت نامی داشته باشیم . برآورد این است که حدود 3-4 میلیون دلار بتوانیم در مرحله اول سرمایه‌گذاری کنیم. این رویداد ده ساله است و سالی یک بار برگزار خواهد شد و می‌خواهیم هر سال بار رشد خوبی میزان سرمایه‌گذاری را بیشتر کنیم و مسیر را برای گروه‌ها باز کنیم.»

در پایان مدیراجرایی 100 استارتاپ عنوان کرد: «امیدواریم روزی استارتاپ‌هایی شروع به کار کنند که از ابتدا نگاه‌شان به بازارهای جهان باشد و دنبال فعالیت فرامنطقه ای باشند. رویداد «100 تکاپوی صادرات» اوایل زمستان سال جاری برگزار می‌شود و نتایج سرمایه‌گذاری انتخاب راهبر و پروژه‌های گروه‌ها را معرفی می‌کنیم. سرمایه‌گذاری در این رویداد ملی به صورت ارزی است و گروه‌ها تحت نظر راهبرهایی از داخل یا خارج کار می‌کنند. با توجه به قیمت دلار فعلی کوچکترین درآمدارزی می‌تواند جهش بزرگی در کسب‌وکارها ایجاد کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.