راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نصر کشور به دنبال راهی برای مدیریت تعمیرکاران دستگاه ماینینگ / ممنوعیت دریافت بیش از 5 میلیون تومان برای مجوز تعمیرات

جاوید عدالت در پاسخ به راه پرداخت می‌گوید: «تصمیم شورای مرکزی تعیین سقف برای جلوگیری از دریافت مبلغ بیش از 5 میلیون تومان است. این موضوع در حالی است که به دلیل مشکلات نگارشی متن این دستور‌العمل و اشتباهی که در تنظیم آن از سوی دبیرخانه شکل گرفت عبارت (تا سقف 5 میلیون تومان)، (5 میلیون تومان) تنظیم شده و شائبه اجباری بودن پرداخت این مبلغ را ایجاد کرد.»

تعمیرات دستگاه‌های ماینینگ در شرایطی که خرید این دستگاه‌ها به دلیل قیمت بالا و همچنین چالش‌های پیشروی واردات، کار ساده‌ای نیست، اهمیت قابل‌توجهی برای ماینرها پیدا کرده است. تقاضا برای تعمیر دستگاه ماینر، افزایش تقاضا برای مجوز تعمیرات را هم تشدید کرده و باعث ورود تعداد قابل‌توجهی از تعمیرکاران به این حوزه شده است. به هر روی تعمیر دستگاهی که قرار است در چرخه صنعت ماینینگ کشور، به شکل قانونی فعال باشد هم، کاری نیست که بتوان به هر فردی سپرد.

اهمیت و حساسیت ورود تعمیرکاران به این چرخه، در نهایت شرایطی را رقم زد تا سازمان نصر کشور با همکاری صنف تعمیرکاران در اردیبهشت‌ماه سال جاری اقدام به تدوین دستور‌العملی به‌منظور تعیین و تکلیف چگونگی ورود به این حوزه کند. از همین رو به‌منظور توقف برخورد با صنف تعمیرکاران و بنا به درخواست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی کشور مبنی‌بر معرفی واحدهای مجاز تعمیرات ماینینگ، دستور‌العمل چگونگی دریافت مجوز تعمیرات ماینینگ منتشر شد.

بعد از بررسی‌های انجام شده، کمیسیون رمزارز و بلاکچین نصر کشور به منظور شناسایی و ساماندهی فعالین این حوزه اقدام به تشکیل کارگروه تولید و تعمیرات تجهیزات ماینینگ کردند و در همین راستا، این کمیسیون ضوابط و الزامات مجوز تعمیرکاران عضو سازمان نظام صنفی را تدوین کرد. بر اساس قواعد و دستورالعمل تعیین شده، تعمیرکاران برای دریافت مجوز تعمیرات دستگاه‌های ماینینگ، باید موضوع را به کمیسیون بلاکچین و رمزارز کشور اطلاع دهند. در مرحله بعد نیز، زمان احراز صلاحیت از طرف نصر کشور و اعطای مجوز انجام می‌شود.


نصر اجازه دریافت مبلغی بیشتر از سقف تعیین شده را نمی‌دهد


تعمیرکاران در نهایت باید بر اساس 12 اصلی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تعیین کرده، فعالیت کنند. بر اساس بند 10 این دستور‌العمل، یکی از مراحل دریافت مجوز، پرداخت مبلغی به منظور هزینه صدور جواز از طرف نظام صنفی راینه‌ای کشور است. این مبلغ در دستور العمل اولیه 50 میلیون ریال، معادل 5 میلیون تومان ذکر شده است. بر اساس پیگیری‌های راه‌ پرداخت در زمان انتشار اولیه این دستور‌العمل، به نظر می‌رسید نصر کشور اقدام به اعطا مجوز ماینینگ با مبلغ 5 میلیون تومان کرده است. هرچند شکی بر لزوم پرداخت مبلغ اولیه برای دریافت مجوز نیست؛ اما در نهایت اعلام رقم 5 میلیون تومان در این نامه جرقه‌ای بود، برای پیگری دلیل تعیین این رقم از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور.

از همین رو برای شفافیت بیشتر و پاسخ به چرایی چنین تصمیمی به سراغ جاوید عدالت، رئیس کارگروه تعمیرات و تولید ماینر کمیسیون رمز ارز و بلاکچین رفتیم و از او در این باره پرسیدیم. عدالت درباره تعیین رقم 5 میلیون تومانی مجوز تعمیرات با ارائه توضیحاتی می‌گوید: «نصر هر استان در خصوص دریافت مبلغ ارائه مجوز کاملا مستقل است و تصمیم گیری‌نهایی بر عهده نصر هر استان است. علت تعیین سقف هزینه مجوز از طرف شورای مرکزی نصر کشور نیز، جلوگیری از دریافت مبلغی بیش از سقف تعیین شده است.»

عدالت با تاکید بر استقلال نصر هر استان برای تعیین رقم دریافتی اعطای مجوز چنین ادامه می‌دهد: «تصمیم شورای مرکزی تعیین سقف برای جلوگیری از دریافت مبلغ بیش از 5 میلیون تومان است. این موضوع در حالی است که به دلیل مشکلات نگارشی متن این دستور‌العمل و اشتباهی که در تنظیم آن از سوی دبیرخانه شکل گرفت، عبارت (تا سقف 5 میلیون تومان)، (5 میلیون تومان) تنظیم شده و شائبه اجباری بودن پرداخت این مبلغ را ایجاد کرد.»

او همچنین در ادامه می‌گوید: «بر اساس آخرین اصلاحات انجام شده در متن این دستور‌العمل، همچنین بر اساس تصمیم شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نصرهای استانی برای صدور مجوز تعمیرات دستگاه ماینینگ می‌توانند تا سقف 5 میلیون تومان از متقاضیان این جواز، هزینه بررسی شرایط و احراز صلاحیت را دریافت کنند. علت اعلام این بازه برای دریافت مجوز هم تفاوت هزینه امکان رسیدگی و بررسی موارد تعیین شده برای دریافت صلاحیت در مناطق مختلف است.»


صرف مبلغ مجوز برای پوشش هزینه‌های نظارت


عدالت با تاکید بر اینکه نصر هیچ استانی اجازه دریافت مبلغ بیش از 5 میلیون تومان برای اعطای مجوز تعمیرات را ندارد، می‌گوید: «هر انجمن صنفی یا اتحادیه‌ای برای ارائه مجوز فعالیت به فعالان صنف خود، در حال حاضر مبلغی بین 800 هزار تومان تا 5 میلیون تومان دریافت می‌کند. این هزینه، مبلغی است که صرف بازرسی محل، بررسی استانداردهای مورد نیاز و مواردی از این دست می‌شود. متغیر بودن رقم تا 5 میلیون تومان نیز بنا به دلایل متعددی از جمله مسافت، سختی راه، امکان حضور کارشناس در محل و مواردی از این دست است. همچنین این نکته را هم باید موردتوجه قرار داد که بازرسی ها توسط بازرس امین هر استان انجام می‌شود.»

در نهایت هزینه صدور مجوز تعمیرات دستگاه ماینینگ توسط شورای مرکزی تعیین شده است. همچنین به این نکته هم باید توجه کرد که بازرسی‌ها و صحت‌سنجی‌های هویتی و فنی لازم، توسط بخش بازرسی کارگروه تولید و تعمیرات ماینر نظام صنفی رایانه‌ای کشور انجام خواهد شد. بر اساس این شواهد به نظر می‌رسد سازمان نظام صنفی رایانه در حال تلاش بر ایجاد موقعیتی عادلانه برای حضور علاقه‌مندان در صنعت تعمیرات دستگاه ماینینگ است. در راستای تحقق انضباط در سیستم تعمیرات ماینینگ، کارگروه تولید و تعمیر تجهیزات ماینینگ و اعضای کمیسیون رمزارز و بلاکچین کشور پیشنهاد خود را برای تأیید نهایی در اختیار شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور قرار داده است. همچنین این پیشنهاد در جلسه ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ شورای مرکزی مطرح و مورد موافقت اصولی قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.