راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه کسی جایزه بیشتری برای رسوایی ماینرها می‌دهد؟ / وزارت نیرو لایحه‌ای برای مدیریت ماینینگ تدوین کرد

گویا در بخشی از لایحه وزارت نیرو به استفاده از برق در زمان اوج مصرف هم اشاره شده است. بر این اساس استفاده ماینرها در زمان اوج مصرف برق ممنوع است. همچنین زمان ممنوعیت و اوج مصرف هم از طرف وزارت نیرو تعیین می‌شود و این وزارت‌خانه حق قطع برق ماینرها در زمان اوج مصرف را دارد.

قطعی مدام برق، نوک پیکان پرسشگری و مطالبه‌گری را مدت‌هاست به سمت صنعت ماینینگ گرفته است. کشف مزارع استخراج غیرقانونی توسط پلیس هم این موضوع را تشدید کرده و دیگر جایی برای فکر کردن به دلایل دیگر باقی نگذاشته است. مردم نسبت به یکباره متوقف شدن زندگی روزمره خود احساس خوبی ندارند و کسب‌وکارها هم مدام باید راهی برای کنترل توقف عملکرد سیستم‌های خود پیدا کنند. راه پرداخت پیش از این، دلایل قطعی برق را به شکل تفصیلی مورد بررسی قرار داده و دیگر در این گزارش فرصتی برای بررسی این گزینه نیست.

باور کنیم، یا نه،‌ ماینینگ صنعتی گسترده و عمومی در کشور نیست و گمانه ‌زنی درباره اثرگذاری آن بر قطعی برق خیلی هم جدی به نظر نمی‌رسد. شک و شبهه‌ای بر سر این موضوع وجود ندارد که ماینینگ صنعتی نوپا و قطعا پر حاشیه و پر سر و صداست. بررسی این صنعت از فاصله‌ای دور، تقریبا شبیه ایستادن بر برج و تماشای نقاط روشن شهر است. فقط روشنی و ثروت دیده می‌شود و خبری از بحران و مشکلات نیست.

هر چند تصور عمومی این روزها نسبت به ماینینگ همان گنج پایان ناپذیر است. شاید نبود قوانین روشن، شفاف و در دسترس عموم مردم، دلیل اساسی پذیرفتن روی روشن و جذاب ماینینگ نسبت به صنایع دیگر شده باشد. اما حالا دیگر نیاز به قانون‌گذاری است. حرکت بر لبه تیغ دیگر بهترین راهکار نیست و به نظر می‌رسد وزارت نیرو هم این موضوع را پذیرفته باشد. وزارت نیرو به عنوان مجری و متولی تامین برق و انرژی کشور شاید بیشتر از هر نهاد و سازمان دیگری تا امروز به موضوع تامین برق ماینینگ نزدیک بوده و آن را درک کرده است. چگونه می‌توان امکان حیات یک صنعت نوپا را فراهم کرد و از طرفی دیگر حیات جامعه را با اختلال روبرو نکرد.


لایحه‌ای برای تداوم صنعت ماینینگ


بعد از همه چالش‌هایی که صنعت ماینینگ از سر گذراند، گویا وزارت نیرو تصمیم به ارائه راهکاری اجرایی گرفته است. به نظر می‌رسد وزارت نیرو لایحه‌ای برای نحوه تامین برق مراکز استخراج رمز‌ارز و همچنین برخورد با مراکز  غیر مجاز در دست دارد. شنیده‌ها و پیگیری‌های راه پرداخت هم بیانگر آن است که وزارت نیرو در این لایحه خود را مجاز به واگذاری انشعاب برق به متقاضیانی که دارای مجوز معتبر صادر شده توسط وزارت صمت برای استخراج رمزارزها هستند، با نصب لوازم اندازه‌گیری هوشمند اقدام کند.

همچنین به نظر می‌رسد استفاده از انشعاب برقی که برای مصارفی غیر از استخراج رمزارز برقرار شده بعد از این از طرف وزارت نیرو ممنوع اعلام شده است. همچنین هیئت وزیران موظف است برای افزایش پایداری شبکه برق کشور، ضمن بازبینی شیوه‌های جاری پرداخت یارانه برق و وضع مقررات لازم، مانع استفاده از برق مصرفی کاربری‌های با قیمت یارانه‌ای برای استخراج رمزارز شود. به نظر می‌رسد واردات، تولید و استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد استخراج رمزارزها ممنوع اعلام شود و همه تجهیزات غیرقانونی ضبط و معدوم شوند.


انشعابات غیرقانونی چگونه قطع می‌شوند؟


یکی دیگر از موضوعاتی که پیگیری‌ها مشخص کرد نحوه قطع انشعابات غیرقانونی است که وظیفه وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت تعیین شده است. برخورد با متخلفین هم بر اساس ماده (۱) قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز آب و برق، فاضلاب و گاز – مصوب ۱۳۹۶- پیگیری خواهد شد. بعد از برخورد با این متخلفین هم همه تجهیزات اصلی و جانبی استخراج رمزارز مراکز غیر مجاز به عنوان آلات و ادوات جرم ضبط و مصادره می‌شوند.

ورود وزارت نیرو به جریان ارائه لایحه پیشنهادی تامین برق ماینینگ فقط رویکردی سلبی ندارد و امکان توسعه عملکرد را هم ممکن کرده است. از همین رو به نظر می‌رسد شیوه‌های تامین برق مورد نیاز ماینرها هم تعیین و تکلیف شده باشد. با توجه به رویکر وزارت نیرو، امکان سرمایه‌گذاری ماینرها در احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر فراهم شده؛ در این حالت شرکت‌های برق منطقه‌ای و یا توزیع نیروی برق نسبت به پشتیبانی مازاد برق مورد نیاز این مراکز بر اساس تعرفه برق مندرج در بند «د» این ماده اقدام کنند.


راهی برای همکاری بین وزارت نیرو و ماینرها


همچنین در این لایحه امکانی فراهم شده تا با سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه سازی مصرف برق، تخصیص اوراق صرفه جویی انرژی الکتریکی و استفاده از انرژی صرفه جویی شده برای استخراج رمزارز مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو است. همچنین با احداث نیروگاه حرارتی جدید و یا استفاده از ظرفیت مولدهای موجود و پرداخت بهای سوخت تعیین شده توسط هیئت وزیران این بهره برداری ممکن است. از طرفی دیگر قیمت نیز بر اساس تصمیم شبکه سراسری برق با پرداخت تعرفه برق بر اساس قیمت متوسط ریالی برق صادراتی تعیین می‌شود.

گویا در بخشی از این لایحه به استفاده از برق در زمان اوج مصرف هم اشاره شده است. بر این اساس استفاده ماینرها در زمان اوج مصرف برق ممنوع است. همچنین زمان ممنوعیت و اوج مصرف هم از طرف وزارت نیرو تعیین می‌شود و این وزارت‌خانه حق قطع برق ماینرها در زمان اوج مصرف را دارد. نکته مهم قابل توجه دیگر این است که وزارت اطلاعات موظف است برای هماهنگی و انسجام کامل بین دستگاه‌های اجرایی به این نهادها در شناسایی و جمع‌آوری مراکز ماینینگ غیر مجاز کمک کند.


۲۰ درصد از اموال برای رسواکنندگان ماینرهای غیرقانونی


طبق این لایحه روند شناسایی هم بر اساس عملکرد کارگروه ملی و کارگروه‌های استانی است. این کارگروه‌ها از نمایندگان وزارت‌خانه‌های اطلاعات، ارتباطات، نیرو، نفت، کشور، صمت،‌اقتصاد و دارایی،‌قوه قضائیه و سایر نهادها بر اساس نیاز تشکیل خواهد شد. در پایان شنیده‌های راه پرداخت بیانگر آن است که وزارت نیرو برنامه‌ای برای تشویق افراد به همکاری در این حوزه را هم در دست دارد. بر اساس این برنامه اشخاص حقیقی و حقوقی که در شناسایی مراکز غیر مجاز رمزارز همکاری کنند تا سقف ۲۰ درصد درآمد حاصل از فروش اموال مصادره شده را دریافت خواهند کرد.

باید دید آیا لایحه وزارت نیرو اجرایی خواهد شد یا نه. این لایحه همچنان انتشار عمومی پیدا نکرده و در کنار چندین و چند لایحه و طرح دیگری که در حوزه رمزارز و مدیریت ماینینگ تدوین شده‌اند قرار دارد. ورود وزارت نیرو به چنین موضوعی امکان دستیابی سریع‌تر و موفقیت‌آمیزتری را نسبت به موضوع مدیریت مصرف برق ماینرها ممکن می‌کند. از همین رو باید در انتظار آن بود که چنین موضوعی تا چه حد جدی خواهد شد و وزارت نیرو آیا درباره این لایحه اظهار نظر جدی خواهد کرد یا نه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.