راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به راه پرداخت: مزرعه کشف شده در غرب تهران معادل 4 درصد از کشفیات کل کشور تا به امروز است

روز گذشته خبرگزاری پلیس ایران خبری را مبنی بر کشف یکی از بزرگ‌ترین مزارع غیرقانونی استخراج  رمز ارز در ایران منتشر کرد. این مزرعه با 7 هزار دستگاه استخراج رمزارز، در یکی از کارخانه‌های متروکه در غرب تهران راه اندازی شده بود.

در این خبر به نقل از سردار حسین رحیمی رئیس پلیس انتظامی تهران بزرگ عنوان شد که «به عقیده کارشناسان این مزرعه 4درصد از مصرف برق کل کشور را در بر می‌گیرد » عددی که با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. چراکه فعال‌سازی 7 هزار ماینر قطعاً 4 درصد از کل برق مصرفی کشور را نیاز ندارد. طبق برخی محاسبات میزان برق مصرفی این میزان ماینر 14 مگاوات است و با توجه به میزان برق مصرفی کشور که حدود 60هزار مگاوات است عملاً 0.02درصد میزان برق مصرفی کشور را در بر می‌گیرد.

برای پیگیری این موضوع با مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور تماس گرفتیم که آیا عدد اعلامی صحیح است یا خیر. او در پاسخ به راه پرداخت رقم صحیح این کشف بزرگ را 4 درصد از کشفیات دستگاه‌های ماینر تا به امروز اعلام کرد و در ادامه تاکید کرد، رقم 4 درصد از مصرف کل برق کشور صحیح نیست.

به گفته رجبی مشهدی تا به امروز حدود 190 هزار دستگاه استخراج رمزارز غیرقانونی کشف‌شده است که میزان 7 هزار عددی که دیروز در غرب تهران کشف‌شده 4 درصد کل این رقم را تشکیل می‌دهد.

سخنگوی صنعت برق کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارنظرهای مقام‌های مختلف کشور که ماینرها را عامل اصلی قطعی برق می‌نامند نیز گفت: «به‌هرحال بخشی از این موضوع مربوط به ماینرهای غیرقانونی است زیرا میزان فعالیت ماینرها در کشور نزدیک به همان محدودیت‌هایی است که اکنون در شبکه برق کشور داریم.»

او در ادامه گفت: «در سال جاری میزان افزایش مصرف برق نسبت به دوره‌های گذشته حدود 15 درصد بوده و این در حالی است که رشد مصرف برق در مدت مشابه سال‌های قبل بین 4 تا 5 درصد بود اما امسال به ناگاه با رشد قابل‌توجهی از مصرف برق مواجه شدیم که بخش عمده‌ای از آن متوجه ماینرهای غیرقانونی است. »

او در ادامه عنوان کرد برق مصرفی مزرعه کشف شده اخیر در غرب تهران معادل مصرف یک شهر با جمعیت 100 هزار نفر است. او در خصوص اعداد اعلامی کشفیات نیز گفت: «فرایند اعلام کشفیات با حضور مقام های قوه قضاییه صورت میگیرد و هر کشف فرایند قانونی ثبت را طی می کند.»

1 دیدگاه
  1. رضا می‌گوید

    سلام
    منم همون اول از این درصد شاخ درآوردم و تحقیق کردن و فهمیدم الکیه
    ظرفیت تولید برق ایران هم الان بیش از 95 هزار مگاواته که شما زدین 60 هزار مگاوات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.