راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجارت الکترونیک چگونه شکل گرفت؟

تجارت الکترونیکی ازسال ۱۹۷۰ هنگامیکه شرکت‌های بزرگ اقدام به تهیه شبکه‌های خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شرکا وتولید کنندگان خود کردند پدید آمد. این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونیک معروف شد. این انتقال اطلاعات که به صورت ساده شده وتحت استانداردهای لازم EDI ما بین شرکت‌های تجاری صورت می‌گرفت مسایل اداری سنتی کاغذی و وجود نیروهای انسانی در این بخشها را بطور چشمگیری کاهش داد. درحال حاضر نیز در حدود ۹۵٪ از هزار شرکت به دلیل کاهش هزینه‌ها و بالا بردن راندمان کار از EDI استفاده می‌کنند. در واقع پایه واساس تجارت الکترونیک EDI بوده وهست. امروزه تماس‌های تجاری بر روی اینترنت که بواسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشته‌ است. به طور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امکان را برای شرکت‌ها به وجود آورده‌ است تا سیستم‌های قدیمی مربوط به شبکه‌های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش بر روی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه برسند. سایر شرکت‌ها نیز به سادگی معاملات خود را، از آنجایی که نیازی به رعایت کردن استاندارد‌های لازم برای EDI در محیط وب نیست، بر روی وب منتقل کرده‌اند.

.

تاریخ‌های مهم در تجارت الکترونیک

  1. در سال ۱۹۷۹ آنلاین توسط مایکل آلدریچ در انگلیس ابداع شد.
  2. در سال ۱۹۸۲ مینیتل در فرانسه ابداع شد.
  3. در سال ۱۹۹۰ وب جهان‌گستر توسط تیم برنرز لی ابداع شد.
  4. در سال ۱۹۹۴ مرورگر نت‌اسکیپ معرفی شد.
  5. در سال ۱۹۹۵ وب گاه آمازون راه اندازی شد.
  6. در سال ۱۹۹۶ ای‌بی شروع به کار کرد.
  7. در سال ۲۰۰۰ بسیاری از شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات به خاطر از بین رفتن حباب اقتصادی (dot-com bubble) ورشکست شدند.

.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک را میتوان از حیث تراکنش‌ها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از :

ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B2): به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند.

ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C3): به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکت‌ها و مشتریان می‌باشد.

ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکت‌ها (C2B4): در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکت‌ها می‌فروشند.

ارتباط مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است.

ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی می‌باشد. پرداخت مالیات‌ها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می‌شوند.

ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم است که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌شود. این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک است.

ارتباط بین دولت‌ها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولت‌ها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد.

البته باید گفت که انواع بالا کاملا مستقل از هم نیستند و گاهی که تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می‌آیند.

.

ابزارها

  1. ایمیل
  2. فروشگاه اینترنتی
  3. ابزار پیام سریع

منبع: بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.