راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیسی در مراسم بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات قوه قضاییه / 43 سامانه در دستگاه قضا فعال شده است

امروز (۵تیرماه) باحضور رئیس دستگاه قضا طی مراسمی از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی بهره‌برداری شد. به گفته او در دستگاه قضا تاکنون ۴۳ سامانه فعال شده و انشالله تا آخر سال نیز سامانه‌های دیگری فعال می‌شود.

به گزارش شبکه خبر، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در این مراسم بیان کرد: «تحول به معنای آن است که وضعیت موجود شناسایی شده و نسبت به ترسیم وضعیت مطلوب اقدام صورت گیرد و فاصله بین این دو وضعیت را تا حد ممکن کم کنیم و این امر را به منظور سهولت دسترسی مردم به عدالت انجام دهیم.»

او مهم‌ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضاییه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و گفت: «در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان چهار میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر از محوری‌ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است.»


۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است


رئیسی با بیان این که افزایش سرعت، دقت و شفافیت از ویژگی‌های کار فناورانه است تصریح کرد: «۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است؛ در واقع سند تحول سندی فناورانه پایه است که به موجب آن دسترسی به عدالت برای همگان تسهیل می‌شود. افزایش تعامل الکترونیکی میان قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها به ویژه نیروی انتظامی از نتایج و اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است.»

او خاطرنشان کرد: «تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها حتماً در جهت اجرای سریع احکام می‌تواند کمک کند و دسترسی قضات را به وضعیت افراد می‌تواند تسهیل کند. پیشگیری از وقوع جرم که از اهداف مهم این دوره است از مواردی است که در قانون اساسی نسبت به وظایف قوه قضاییه تاکید شده است، در پرتوی گسترش کار فناوری می‌تواند مؤثر باشد.»


سرعت در دادرسی‌ها با برخط شدن فرآیند


رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: «استفاده از هوش قضایی برای دادرسی‌های سریع بسیار توانسته است مؤثر باشد. دادگاه‌های بر خط که در سراسر کشور فعال شده، آثار بسیار خوبی داشته، دسترسی مردم راحت شده و این دادرسی‌های بر خط و فعالی که در سراسر کشور و دادرسی‌های الکترونیک که صورت می‌گیرد، بسیار می‌تواند در جهت تسهیل کار مؤثر باشد.»


حذف دو میلیونی مراجعات برای گرفتن استعلامات با تحول فناورانه


حجت الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به حذف دو میلیون از مراجعات به دستگاه‌های مختلف برای گرفتن استعلامات عنوان کرد: «این موضوع از برکات کاری است که انجام شده و جای تقدیر از همکاران عزیز دارد. لازم است که مردم نسبت به دستگاه‌ها نظر دهند و نسبت به رفتار قاضی و کارمند اظهار نظر کنند.»

او در ادامه افزود: «سه میلیون از جامعه آماری که نظر دادند، قریب به ۷۰ درصد اعلام رضایت کردند. این از کارهای بسیار ارزشمند است. رضایت مردم برای ما بسیار مهم است؛ چرا که سرمایه اجتماعی را خواهد افزود. ما دنبال کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی هستیم.»


فعال شدن ۴۳ سامانه هوشمند در دستگاه قضایی


رئیس قوه قضاییه گفت: «۴۳ سامانه فعال شده و انشالله تا آخر سال نیز سامانه‌های دیگری فعال می‌شود، امیدوارم مجموعه این‌ها بتواند به رضایتمندی مردم و ارتباطات صحیح واحدهای مختلف به هم کمک کند. در کار ثبت اسناد و املاک نیز سرعتی که نسبت به کارها صورت گرفته و فعال شدن سامانه‌های مختلف قابل تقدیر است. هم دقت در ثبت اسناد، هم سرعت در کار و هم افزایش رضایتمندی مردم بسیار مؤثر است.»


افزایش استفاده از پابندهای الکترونیک و تأثیر آن در بازاجتماعی کردن زندانیان


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پابندهای الکترونیکی یک تأسیس قانونی است، گفت: «قانون این تأسیس را داشته و به نظر من تاکنون به آن آنچنان که باید عنایت نشده است؛ از یک تأسیس قانونی چرا استفاده نکنیم؟ الحمدالله این کار دنبال شده و امروز آماری که دوستان دادند حاکی از آن است که این کار روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. این تأسیسی است که قانونگذار قبول کرده و وقتی که تأسیس قانونی است در جهت بازاجتماعی کردن زندانیان مؤثر است.»

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: «در ارتباط با استعلامات مالی که یکی از مشکلات جدی بود و هم مردم و هم ثبت با آن مواجه بودند و هم دادگستری‌ها مشکل داشتند و این استعلامات مالی که امروز به صورت بر خط و سریع انجام می‌گیرد، با استفاده از کار فناوری امریست که هم موضوع ثبت و اجرای احکام و کار قضات و همکاران دادگستری‌ها را تسهیل می‌کند.»

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به موضوع نظارت گفت: «نیاز بود که این کار به صورت فناورانه و دانش بنیان پیش رود. نظارت بر مجموعه و هم بر بخش‌های بیرون از سازمان دستگاه قضایی، فعال شدن داشبوردهای مدیریتی برای مرکز و استان‌ها کار بسیار خوبی بوده است.»


پیگیری کار تحول در دستگاه قضایی از ضروریات است


رئیس قوه قضاییه با بیان این که پیگیری کار تحول در دستگاه قضایی از ضروریات است گفت: «قوه قضاییه نیازمند یک تحول بود و این تحول باید دنبال شود و من یقین دارم با همکاران خوبی که چه در ستاد و چه در استان‌ها در دستگاه قضایی داریم این حرکت تحولی دنبال خواهد شد و تاکید من این است که نباید هیچ گونه وقفه‌ای در اقدامات تحولی صورت گیرد.»

او با بیان این که افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از آثار حرکت تحولی در دستگاه قضایی است گفت: «بخشی از مفاد سند تحول عملیاتی شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز بخش باقی مانده آن اجرایی می‌شود.»

منبع شبکه خبر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.