راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلاهبرداری گرام‌فری با طعمه ایردراپ ‌/ وبسایت منتسب به تلگرام چگونه مشتاقان رمزارز را می‌فریبد؟

ایردراپ به توزیع رایگان رمزارزها در میان مردم گفته می‌شود. ایجادکنندگان رمزارزهای مهم (مثل رمزارزهای دولتی) گاه به‌طور محدود و برای ترویج ارز خود از این روش استفاده می‌کنند،‌ اما در نمونه وبسایت گرام‌فری، ادعا می‌شود که به‌صورت نامحدود، به‌رایگان و با انجام کارهای ساده رمزارز گرام به افراد واگذار می‌شود. در این گزارش بر اساس تجربه‌های کاربران به صحت‌وسقم ادعای گردانندگان وبسایت گرام‌فری پرداخته‌ایم.


وبسایت گرام‌فری


گرام‌فری وبسایتی است که ادعا می‌کند یک نوع جدید رمزارز ایردراپ به نام گرام را ایجاد کرده و آنها را به‌صورت رایگان یا در ازای اقدامات کوچک در وبسایت‌های مختلف،‌ به کاربران می‌دهد؛ این اقدامات شامل معرفی این رمزارز به دیگران، مشاهده ویدئو و بازی کردن است.

ثبت‌نام در گرام‌فری رایگان بوده و به‌محض نام‌نویسی، اعلام می‌شود که 10 سکه گرام به افراد اختصاص داده شده است. پس از ثبت‌نام، کاربران با معرفی این رمزارز به دیگران، تماشای ویدئوهای یوتیوبی، بازی رایانه‌ای، شرط‌بندی و غیره سکه جمع می‌کنند.


انتساب به تلگرام


بااینکه گرام‌فری ادعا می‌کند از شبکه باز تلگرام (TON) استفاده می‌کند، اما تلگرام هرگونه ارتباط با رمزارزهای منتسب به خود را رد کرده است؛ تلگرام در سال 2017 یک عرضه اولیه سکه داشته، منتها این سکه‌ها توکن‌های گرام نبودند،‌ چراکه اصلاً بلاکچین TON در آن زمان وجود نداشت.

تلگرام در سال 2019 بلاکچین TON را ایجاد کرد، اما بعدتر فعالیت آن را متوقف کرد؛ این تصمیم پس‌ازآن بود که «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» که رگولاتور مالی این کشور است،‌ اعلام کرد تلگرام در راستای فروش غیرمجاز اوراق بهادار اقدام کرده و با این شرکت برخورد خواهد کرد. این نشان‌ می‌دهد که گرام‌فری دروغ گفته و بدون هرگونه ارتباطی با TON و تلگرام، حداقل از توکن‌های گرام واقعی استفاده نمی‌کند.


آیا گرام‌فری یک کلاهبرداری است؟


باوجوداینکه وبسایت گرام‌فری،‌ به‌تازگی مشغول به کار شده، اما گزارش‌های برخی از کاربران، دال بر این است که گردانندگان آن در حال کلاهبرداری هستند. برای نمونه، بعضی از کاربران می‌گویند که هنگامی‌که به حداقل لازم برای پرداخت نقدی رسیده‌اند،‌ گردانندگان گرام‌فری با تعلیق حساب‌های آنها، دسترسی‌شان را قطع کرده‌اند.

یک رمزارز واقعی باید یک بلاکچین داشته باشد که در شبکه‌ای از رایانه‌ها کار می‌کند؛ بلاکچین TON قرار بود عمومی باشد، پس بنابراین کاربران می‌توانستند که بر تراکنش‌ها نظارت کرده و کیف‌پول‌های مستقل داشته باشند. بااین‌حال، گرام‌فری فاقد یک بلاکچین واقعی است که نشان می‌دهد ارقامی که به کاربران نشان داده، دروغی بوده است.


فعالیت‌های غیرمنطقی


فعالیت‌هایی که در این سایت ادعا می‌شود به کاربران پاداش می‌دهند و قراردادهای هوشمند آن، اصلاً منطقی نیستند. درواقع، قراردادهای هوشمند خود به کسب درآمد منجر نمی‌شوند؛ این قراردادها،‌ برنامه‌هایی هستند که در یک بلاکچین کار می‌کنند و می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. بااین‌حال کسب درآمد برای غریبه‌هایی که در گرام‌فری کلیک می‌کنند،‌ جزو این توانایی‌ها نیست.


اقتصاد بی‌معنا


گرام‌فری می‌خواهد به کاربران خود بقبولاند که می‌توانند با اقدامات بی‌معنایی مثل شرط‌بندی و بازی رایانه‌ای، پول دربیاورند. همان‌طور که اشاره شد برخی از رمزارزها با ایردراپ، بخشی از توکن‌های خود را عرضه کرده‌اند، اما در این موارد، توکن‌های اعطاشده در بلاکچین عمومی قابل‌مشاهده بوده‌اند. در مقابل، توکن‌های گرام بلاکچینی ندارند، در هیچ صرافی معامله نشده و قابلیت معاوضه آنها با پول نقد وجود ندارد.


گرام‌فری چگونه کلاهبرداری می‌کند؟


اولین فرصت کلاهبرداری گرام‌فری با امکان پس‌انداز درون این وبسایت به وجود می‌آید و کاربران باید آگاه باشند که مبلغی را برای آنها نفرستند. دوم، گرام‌فری حجم بالایی از داده‌ها را گردآوری می‌کند که می‌تواند آنها را بفروشد یا از آنها برای کلاه‌برداری‌های دیگر استفاده کند.

علاوه‌براین، آنها راه‌های دیگری برای کسب درآمد از کاربران خود دارند، مانند افزایش آمار بازدید وبسایت‌های دیگر و ویدئوهایی که گردانندگان گرام‌فری مدنظر دارند. البته احتمالاً راه‌های بیشتری برای سوءاستفاده گرام‌فری از کاربران وجود دارد که بر ما پوشیده است، اما به‌هرحال ثبت‌نام و پس‌انداز در این سایت را غیرموجه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.