راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری سرو از امروز آغاز شد / تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی مراحل ثانویه استارت‌آپ‌ها

پذیره‌نویسی صندوق جسورانه سرو با سرمایه 160 میلیارد تومان و تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از امروز، هفتم دی‌ماه آغاز شد و تا هفت روز کاری ادامه خواهد داشت.

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سرو رشد پایدار یکم از امروز یکشنبه، ۷ دی‌ماه با نماد «ویسرو» شروع شده و به مدت هفت روز کاری ادامه خواهد داشت. حوزه پذیره‌نویسی این صندوق تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای مبتني بر فضای مجازی است و روی کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌هایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که مراحل اولیه رشد خود را گذرانده باشند.

به گزارش راه پرداخت، در نشست این پذیره‌نویسی که به‌صورت آنلاین در فرابورس برگزار شد، رضا درخشان‌فر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج و علی حیدری، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرو درباره سازوکار این صندوق توضیح دادند.

مدیرعامل شرکت ترنج در ابتدا در خصوص هدف تشکیل صندوق جسورانه سرو توضیح داد: «این روزها شاهد رشد صنایع و کسب‌وکارهای فناوری‌محور در زندگی خود هستیم. مخصوصا در سال گذشته با شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری به حد قابل قبولی از رشد رسیدند و توانستند نیازهای مردم را پاسخگو باشند. بنابراین رویه گسترش کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری در همه جای جهان طی سال گذشته در شرایط شیوع بیماری رشد خارق‌العاده‌ای داشته است.»

درخشان‌فر با اشاره به اینکه صندوق سرو، بزرگترین صندوق جسورانه تحت نظارت بورس خواهد بود و امیدواریم که یک رکورد موفقی را در آینده به جا بگذارد، گفت: «صندوق جسورانه سرو برای حمایت و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و کسب‌وکارهای نوین و مبتنی بر تجارت الکترونیک و فضای دیجیتال ایجاد شده است. موسسان آن نیز از بین کارآفرینانی که عمدتا در بخش خصوصی هستند، انتخاب شده و سابقه طولانی در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها و پشتیبانی در کسب‌وکارهای نوین، مبتنی بر فناوری و همچنین دانش‌محور دارند.»


موسسان صندوق و میزان سرمایه آن


به‌گفته او موسسان صندوق عبارتند از شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج، صندوق نوآوری و شکوفایی، فین و آوا پارس، مشاوران پیشگام سرمایه اطمینان، توسعه روزآمد، مدیریت سرمایه پایدار سپیدار و توسعه تجارت دانا سپیدار هستند.

مدیرعامل شرکت ترنج در خصوص حوزه فعالیت و سرمایه صندوق توضیح داد: «صندوق جسورانه سرو مبتنی بر بخش فناوری و حوزه تجارت الکترونیکی در ایران تاسیس می‌شود. سرمایه صندوق نیز ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد بود. طول عمر آن هم مطابق با امیدنامه پنج سال در نظر گرفته شده که امکان گسترش عمر صندوق به شش سال به‌علاوه یک سال هم برای تسویه وجود دارد.»


پذیره‌نویسی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ۱۰۰ هزار تومانی


او درباره سازوکار پذیره‌نویسی این صندوق توضیح داد: «این صندوق در مرحله پذیره‌نویسی تنها ۲۰ درصد ارزش آن تادیه خواهد شد و۸۰ درصد دیگر بر اساس فراخوان مدیر صندوق در آینده تامین خواهد شد. تعداد کل واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ۱۰۰ هزار تومانی خواهد بود. در عرضه اولیه تعداد یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری با تعهد ۲۰ درصد از تادیه ارزش عرضه خواهد شد. سهامداران ممتاز ۳۲۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری صندوق را در اختیار دارند. این سهامداران کسانی هستند که مجامع صندوق را بر عهده دارند و کمیته سرمایه‌گذاری صندوق را منصوب می‌کنند.»

به‌گفته درخشان‌فر همه می‌توانند واحدهای صندوق پذیره‌نویسی را از پلتفرم کارگزاری‌های خود خریداری کنند. کارگزار پذیره‌نویسی نیز، کارگزاری بانک پاسارگاد است.

او با اشاره به اینکه از ورود سرمایه‌گذران خرد در این صندوق به دلیل مخاطرات و ریسک‌هایی که دارد، اجتناب می‌شود، گفت: «بنابراین هر کد معاملاتی می‌تواند حداقل ۵ هزار واحد را معادل حدود ۵۰۰ میلیون تومان که ۲۰ درصد آن در ابتدا تادیه می‌شود خریداری کنند. به عبارتی هر فرد که  اکنون می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید حداقل ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد تا بتواند یک بلوک پنج هزار واحدی را خریداری کند.»

او ارکان این صندوق را هم معرفی کرد و توضیح داد: «مدیر صندوق جسورانه سرو شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است و متولی صندوق نیز موسسه حسابرسی ارقام‌نگر آریا و حسابرس صندوق موسسه حسابرسی هشیار ممیز است.»


حجم سرمایه‌گذاری بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان خواهد بود


درخشان‌فر در رابطه با حجم سرمایه‌گذاری این صندوق گفت: «حجم سرمایه‌گذاری عمدتا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان در هر شرکت هدف خواهد بود. استراتژی سرمایه‌گذاری نیز عبارت است از سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت الکترونیک و مدل‌های کسب‌وکاری که به‌صورت جهانی ثابت شده‌اند درکنار در نظر گرفتن شرایط بازار داخلی خواهد بود. کسب‌وکارهای زیرساختی و اساسی آنلاین و تجارت الکترونیکی و شرکت‌هایی که تاکنون به اندازه مناسبی رسیده باشند و نیازی به سرمایه‌های رشد داشته باشند جزو اهداف این صندوق هستند.»

او افزود: «سرمایه‌گذاری این صندوق روی شرکت‌هایی است که ما آنها را قهرمانان پنهان می‌نامیم و می‌تواند بازار را تسخیر کنند و در کسب‌وکار خود موفقیت‌های زیادی کسب کنند.»


ایجاد استراتژی خروج مناسب برای کسب‌وکارها


او با بیان اینکه برای صندوق‌های وی‌سی همیشه استراتژی خروج تعریف می‌شود، در خصوص استراتژی خروج صندوق سرو توضیح داد و گفت: «استراتژی‌های خروج برای این صندوق عبارتند از عرضه اولیه در بازارهای بورس که ریشه در فعالیت‌های شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج به عنوان مدیر صندوق و ارائه سهام به سایر شرکت‌ها و نهادهای حمایت‌کننده مبتنی بر فناوری دارد.»

درخشان‌فر درباره جذابیت‌های این صندوق توضیح داد: «همه ما در زندگی در روزهایی علاقه‌مند بودیم که در حوزه استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوین سرمایه گذاری کنیم. بی شک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها ریسک‌های خود را دارد. شرکت‌هایی که ما به آنها ونچر می‌گوییم، شرکت هایی هستند که مخاطرات زیادی در چرخه عمر خود دارند و ممکن است سریع به رشد برسند و سریع هم شکست بخورند.»

او در ادامه گفت:‌ «علاقه افراد در سرمایه‌گذاری در ونچرها و کسب‌وکارهای نوین معمولا در قالب صندوق‌های وی‌سی پاسخ داده می‌شود. چراکه وقتی سرمایه‌گذار سرمایه خود را به یک یا دو شرکت هدف اختصاص می‌دهد، مخاطرات زیادی را متحمل می‌شود کمااینکه یک فرد تیم تحلیلی و تخصصی لازم را برای ارزیابی آن استارت‌آپ در اختیار ندارد. تیم سرو تیمی متشکل متخصصان و تحلیلگرهای مالی است. در سه دوره انتخاب، رشد و خروج شرکت هدف، این تیم مجهز به کارشناسان و مدیران باتجربه است تا بتوانند به چرخه شرکت کمک کنند.»

به‌گفته درخشان‌فر در مقایسه با سرمایه‌گذاری فردی در ونچرها، صندوق سرو این زیرساخت را در اختیار دارد که بتواند در اکوسیستم استارت‌آپی کشور به دنبال بهترین اهداف سرمایه‌گذاری باشد. در عین حال با انتصاب مدیر درون شرکت کمک کند که ایده شرکت تبدیل به یک کسب‌وکار موفق شود. همچنین بتواند استراتژی خروج مناسب را برای آن سرمایه‌گذاری در نظر بگیرد.


تمرکز سرو بر سرمایه‌گذاری روی مراحل ثانویه استارت‌آپ‌ها


او اشاره کرد که کارآفرینان حوزه استارت‌آپی عمدتا تیم‌ها و ایده‌های خوبی دارند، اما برای رشد و کسب سهم خود در بازار خود نیازمند تزریق مالی و حمایت فکری و آشنایی با فضای کسب‌وکار کشور دارند. تیم سرو تیمی است که ارتباطات خوبی را در اکوسیستم استارت‌آپی و فناوری کشور دارد و در عین حال شناخت بسیار خوبی از حوزه کسب‌وکار و بازار دارد. هچنین شناخت خوبی از ارزش‌گذاری شرکت‌ها، بازار مالی دارد و می‌تواند زیرساخت لازم برای فعالیت و رشد شرکت‌ها را فراهم کند.

تمرکز سرو بر سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های سری A و B است. بنابراین تمرکز سرو روی استارت‌آپ‌ها در بدو تاسیس آنها نیست. بلکه استارت‌‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی را هدف‌گذاری می‌کند که از رشد قابل توجهی برخوردار بودند و اکنون نیاز به یک تزریق مالی و تیم مدیریتی مجرب دارند تا بتوانند گردنه رشد را طی کنند و با بالندگی لازم برسند. بنابراین صندوق سرو در استارت‌آپ‌هایی که در مرحله بذر اولیه هستند سرمایه‌گذاری نمی‌کند و هدف خود را روی استارت‌آپ‌هایی گذاشته که این مرحله را پشت سر گذاشته اند و آماده بزرگ شدن و تبدیل شدن به یک شرکت هستند.


سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های احتمالی صندوق را بپذیرند


مدیرعامل شرکت ترنج درباره ریسک‌های احتمالی این سرمایه‌گذاری توضیح داد: «سرمایه‌گذاری در ونچرها یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و ریسک‌های خودش را دارد. به همین دلیل پورتفویی از شرکت‌های هدف در این صندوق برای پوشش دادن ریسک این سرمایه‌گذاری انتخاب خواهد شد.»

او در در خصوص سرمایه‌گذاری در این صندوق به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: «این نوع سرمایه‌گذاری نقدشونده نیست و بلندمدت است و ریسک های خود را دارد. سرمایه‌گذاری روی چندین شرکت هدف ممکن است با شکست روبه‌رو شود و حتی ممکن است ارزش واحدهای در چند سال اول کاهش پیدا کند. با این صندوق نمی‌توان معامله انجام داد. هرچند در آینده امکان معامله واحدهای این صندوق در بازار ثانویه فرابورس فراهم خواهد شد، اما باید در نظر داشت که این صندوق بازارگردان نخواهد داشت و تعداد معاملات آن بسیار کم خواهد بود.»

به‌گفته درخشان‌فر، فرابورس سازوکاری را مبنی بر امضای بیانیه ریسک توسط سرمایه‌گذاران فراهم کرده که باید آن را امضا کنند و پذیرای این ریسک باشند. طبیعتا وظیفه مدیر صندوق این است که نیازها و اهداف سرمایه‌گذران را در نظر داشته باشد و بتواند بازگشت سرمایه را در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.


ایجاد خلق ثروت و بازدهی بالا


در ادامه علی حیدری، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرو درباره پوشش ریسک‌ها و استراتژی‌ها گفت: «حدود دو سال است که مجموعه سرو با مدیریت شرکت ترنج فعالیت خود را شروع کرده است. از روز اول هدف اصلی ما این بوده که بتوانیم کمک خوبی را به اکوسیستم استارت‌آپی و فناوری در تامین مالی کنیم. استراتژی سرمایه‌گذاری این صندوق این است که در مراحل ثانویه رشد کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کند. بیشتر صندوق‌های که اکنون تشکیل شده‌اند در مراحل اولیه استارت‌آپی سرمایه‌گذاری می‌کردند. به همین دلیل هدف اولیه ما این بوده که در مرحله ثانویه رشد استارت‌آپ‌ها هم در زمینه تامین مالی به آنها کمک کنیم و نیازهایی که مجموعه استارت‌آپی دارند را برطرف کنیم.»

علی حیدری، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرو

هدف دیگر تاسیس این صندوق از نظر حیدری این بوده که بتوان سیاست درستی را برای سرمایه‌گذاری پیاده کرد تا برای کسانی که سرمایه خود را در اختیار این صندوق می‌گذارند، خلق ثروت شود و بازدهی خوبی را کسب کنند. به هر حال این نوع صندوق‌ها با ریسک برخوردار هستند و به همین دلیل افرادی باید در آن سرمایه‌گذاری کنند که پذیرش این ریسک را دارند. او در این باره توضیح داد: «هدف ما در مجموعه سرو این است که بتوانیم بازدهی بالایی را برای سرمایه‌گذارانی که به ما اعتماد کردند فراهم کنیم.»

حیدری هدف سوم سرمایه‌گذاری در صندوق سرو را به دست آوردن بازدهی بالا برای سرمایه‌گذاران و خریداران واحدهای صندوق جسورانه سرو عنوان کرد و گفت: «در تلاش هستیم بتوانیم کلاس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه را به عنوان یک کلاس دارایی در کنار سایر صندوق‌هایی که تشکیل شده‌اند، معرفی کنیم.»


پیش‌بینی ۱۲ سرمایه‌گذاری در چهار سال آینده


او افزود: «موسسان سرو در دو سال گذشته ارتباط خوبی با اکوسیستم داشته و توانسته‌اند که فرصت‌های خوبی را شناسایی کنند. بنابراین فکر می‌کنیم که در چهار سال آینده حداقل ۱۲ سرمایه‌گذاری داشته باشیم. پیش‌بینی این است که به محض اینکه صندوق مجوز فعالیت خود را گرفت در طی مدت کوتاهی بتوانیم سه سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا از فرصتی که به وجود آمده به خوبی استفاده کنیم.»

حیدری در رابطه با حوزه فعالیت صندوق گفت: «حوزه مشخص سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت الکترونیک است و تحلیل ما این بوده که باتوجه به عواملی که در کشور مانند ضریب نفوذ اینترنت و گستردگی شبکه بانکی وجود دارد، این حوزه می‌تواند رو به‌رشد باشد. همچنین در کشور ما هم که دارای جمعیت جوانی است، شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند رشد خوبی خواهند داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.