راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی‌اصغر قائمی، نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در گفت‌وگو با راه پرداخت: ایجاد شهر هوشمند نیازمند گام‌های عملی است

روز جمعه 28 خرداد 1400 علاوه بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار خواهد شد. این انتخابات بخصوص در شهر تهران از جنس متفاوتی برخوردار بوده و در حال حاضر موضوع شهر هوشمند یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده است. در میان نامزدهای این انتخابات، شاهد حضور تعدادی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور نیز هستیم. ازجمله این افراد علی‌اصغر قائمی رئیس پیشین سازمانی فناوری اطلاعات شهرداری تهران است که یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در حوزه فناوری اطلاعات است. او در گفت‌وگو با راه پرداخت از برنامه‌هایش در خصوص آینده شهر تهران در حوزه‌ فناوری اطلاعات می‌گوید.


مسیر شهر هوشمند


قائمی در بخش اول سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص چشم‌انداز شهر هوشمند در تهران گفت: «شهر هوشمند یک اتفاق ناگهانی نبوده، بلکه یک فرایند هدفمند و مسیری اجتناب‌ناپذیر است. رسیدن به شهری که واجد شایستگی یدک ‌کشیدن صفت هوشمند باشد، نیازمند پیمودن گام‌هایی در تمامی ابعاد شهر است نه صرفاً توجه به مسائل فنی. در این میسر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، پذیرش جامعه، آموزش‌های متناسب و یکپارچگی نهادهای ذینفع نیز بایستی مدنظر قرار داده شوند.»

او افزود: «یکی از مهم‌ترین ارکان هوشمندسازی شهر، سیستم پرداخت آن است که می‌بایست به تمام اجزاء آن، از کلی‌ترین تا جزئی‌ترین‌شان دسترسی داشته و ارائه خدمت کند. بنابراین یکی از نقاط اشتراک در تمام زمینه‌های هوشمندی شهر از حمل‌و‌نقل و مدیریت پسماند گرفته تا شهرسازی و مسائل زیست‌محیطی، زیرساخت پرداخت است که بایستی در تمام شئون طراحی و معماری شهر هوشمند، مدنظر قرار گیرد.»


زیرساخت حمایت از کارآفرینان


قائمی با اشاره بر استفاده حداکثری از صاحبان ایده در مسیر شهر هوشمند گفت: «گام بعدی، بسط خدمات هوشمند بر پایه زیرساخت‌ها و داده‌های موجود است. البته تمرکز بر استفاده حداکثری از کارآفرینان و صاحبان ایده در حوزه‌های مرتبط، منجر به پیشرفتی ملموس پیش چشمان همگان خواهد شد. امیدواریم پلتفرمی برای استفاده دیگر شهرهای کشور نیز طراحی خواهد شد. به‌شخصه معتقدم در این مرحله زیرساخت‌ها و سرویس‌های شهرداری تهران می‌توانند به‌عنوان یک راهکار به کلان‌شهرهای دیگر عرضه شده و هزینه‌های زیرساختی و بدنه عظیم متخصصان شهرداری تهران را به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های شهرداری و متعاقب آن درآمدهای پایدار شهر تهران تبدیل کند.»


استفاده از بلاکچین در زیرساخت‌های شهری


قائمی در مورد موضوع توسعه فناوری بلاکچین در سطح شهر گفت: «در مرحله بعد، باید نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و نزدیک شدن به دانش روز دنیا اقدام کرد؛ مانند برنامه‌ریزی جهت توسعه فناوری DLT و پیاده‌سازی یک بلاک‌چین با خصوصیاتی که موردنیاز مدیریت شهری است. زیرساخت بلاک‌چین، علاوه بر فراهم آوردن امکان بارگذاری قراردادهای هوشمند، جهت ارائه سرویس‌های نوآورانه و شکل‌گیری مشارکت بین شهرداری و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه‌دهنده خدمات، با توکنایز کردن دارایی‌ها، امکان پوشش‌دهی بودجه غیرنقدی شهرداری را که همیشه بستر پیدایش فساد بوده را تا حد مطلوبی دارد. پرواضح است که در صورت حرکت مدیریت شهری به سمت این فناوری، امکان طراحی و عرضه توکن پول الکترونیکی مخصوص شهرداری تهران در ساختار بلاکچین فراهم می‌شود. با حذف کارمزد انتقال وجوه خرد، ضمن کاهش هزینه‌های مالی شهرداری، هزینه خدمات شهری را برای شهروندان نیز کاهش می‌دهد. تمامی این دستاوردها در کنار مهم‌ترین کارکرد آن، یعنی شفافیت اطلاعات این سیستم اتفاق خواهد افتاد. درمجموع به نظر می‌رسد حرکت به سمت شهر هوشمند حرکت به سمت شفافیت و فضای باز اطلاعات در تمام شئون و البته در رأس آنها حوزه مالی خواهد بود.»

قائمی در خصوص وظیفه شهرداری در سوق دادن شهر به سمت هوشمند شدن بیان کرد: «وظیفه شهرداری و سایر بخش‌های دولتی و عمومی، در حوزه حرکت به سمت شهر هوشمند، به‌جای ایجاد و انجام پروژه، آماده‌سازی پیش‌نیازهای تحقق آن است. باید برای این سازمان‌ها مواردی همچون شناسایی نیاز مردم، تعریف مسئله، استانداردسازی، تهیه پلتفرم و زیرساخت استاندارد برای مشارکت بخش خصوصی، حمایت از اکوسیستم و ایده‌های نوآورانه، ایجاد بازار فناوری و نوآوری و حمایت از آن‌ها مدنظر قرار گیرد. به‌طورکلی فقط به‌صورت محدود در بعضی از حوزه‌ها که جزو وظایف ذاتی و حاکمیتی دستگاه‌های اجرایی و عمومی است راهبری پروژه معنی دارد.»


ساختار پرداخت یکپارچه شهری


قائمی در خصوص پرداخت یکپارچه شهری اشاره گفت: «شهرداری تهران در حوزه پرداخت، نیازمند يك راهكار جامع پرداخت هستیم كه تمام خدمات پرداخت موردنیاز ازجمله درگاه، صدور، فاكتور، تسويه، تسهيم از مبدأ، حساب ديجيتال (كيف پول) و… را شامل شود. البته این معنی انحصار خدمات پرداخت برای یک PSP نیست. می‌توان از خدمات و درگاه‌های تمامی PSPها و خدمات‌دهنده‌های مرتبط در لایه بیرونی، استفاده کرد و در لایه زیرین، با ایجاد یک پلتفرم استاندارد، جامع و بروز، تمامی تراکنش‌های پرداخت را در سیستمی متمرکز جمع‌آوری کرد. از نتایج اتخاذ این رویکرد، توانایی عرضه تمامی خدمات نوین پرداخت الکترونیک به‌صورت متمرکز و استاندارد در تمامی حوزه‌های شهرداری تهران است که به‌نوعی با فرایند پرداخت الکترونیک مرتبط‌ هستند. افزون بر این، امکان مانیتورینگ تمامی عملیات پرداخت در کل بدنه شهری میسر خواهد شد که از بروز هرگونه خطا، اشتباه انسانی، توقف ارائه خدمات به دلیل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و… جلوگیری خواهد کرد. همچنین امکان تهیه گزارش‌های متنوع برای تصمیم‌گیری در اختیار مدیران قرار داده خواهد شد.»


گذار از ساختار سنتی شهرداری


قائمی در مورد تحول دیجیتال در شهرداری بیان کرد: «خوشبختانه، مسیری که در جهت هوشمندسازی شهر باید طی شود، در دوره مدیریت جهادی شهرداری شروع و برخی از زیرساخت‌های آن پایه‌ریزی شد. اگرچه در دوره جاری، این فرایند با توجه و سرعت مناسبی پیش رانده نشد، اما خوشبختانه فرایند ایجاد شهر هوشمند در مسیر ریل‌گذاری شده به حرکت خود ادامه داد. قدم نخست گذار از شهرداری سنتی به شهرداری هوشمند و متعاقب آن شهر هوشمند، زیرساخت‌هایی چون محاسبات ابری، گردآوری و امکان تحلیل کلان‌داده‌ها، انبار داده و زیرساخت‌های ارتباطی روزآمد و دیگر مواردی ازاین‌دست است.»

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران افزود: «من فکر می‌کنم در دوره دوازده‌ساله مدیریت جهادی شهرداری تهران و فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که همکاران بنده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در راستای تحقق شهرداری الکترونیک انجام دادیم، عملاً فرایند گذار از ساختار سنتی شهرداری به فناور‌محور شدن شهرداری طی شده است. ایجاد قریب به دو هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در تهران، افزایش تعداد دوربین‌های کنترل ترافیک از هشتاد به سه هزار، ‏طراحی بیش از سیصد ساب‌پرتال برای محله‌های تهران در مقیاس جهانی و تولید بیش از دویست و بیست سامانه نرم‌افزاری برای انجام وظایف درون‌سازمانی شهرداری تهران، تمامی مؤلفه‌های شهرداری فناور‌محور را در تهران ایجاد کرده است.»


گام‌های عملی برای شهرداری هوشمند


قائمی در مورد برنامه‌های خود درزمینه هوشمندسازی شهر گفت: «زمان آن فرارسیده است که با بهره‌برداری از زیرساخت‌های شبکه، سخت‌افزارها و بانک‌های اطلاعاتی دویست و بیست سامانه نرم‌افزاری که اطلاعات لازم و مکفی را برای راه‌اندازی خدماتی چون اینترنت اشیاء در سطح شهر تهران (که از اصلی‌ترین شاخصه‌های ایجاد شهر هوشمند است)، در اختیارمان گذاشته، استفاده کنیم و گامی عملی و واقعی برای ایجاد شهرداری هوشمند برداریم.»

مدیرعامل پیشین سازمان فناوری اطلاعات افزود: «شهروندان در دوره‌های قبل، با زوایایی از ارائه هوشمند خدمات آشنا و کام آنها به‌واسطه آن شیرین شد. بااین‌وجود هنوز در ابتدای راه قرار داریم. ما باید پس از فراهم آمدن زیرساخت‌های ضروری اولیه، باید به سمت گسترش شبکه حسگرها و سنسورها در حوزه‌های مختلف و جمع‌آوری کلان داده برویم تا با رصد وضعیت شهر، تحلیل صحیحی از شرایط به‌دست آورده و امکان برنامه‌‌ریزی عالمانه برای توسعه شهر را به‌دست آوریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.