راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بنیان‌گذار تضمین‌چی: مشکلات خریدوفروش‌های تضمین‌نشده را در شبکه‌های اجتماعی رفع کرده‌ایم

حسین مرادی، بنیان‌گذار تضمین‌چی در مصاحبه با شبکه دو سیما اعتماد و اطمینان به جوانان و ایجاد بستر برای رشد آنها را تضمین‌کننده آینده کشور دانست

حسین مرادی، بنیان‌گذار استارت‌آپ تضمین‌چی پیرامون نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور در راستای بیانیه گام دوم انقلاب با شبکه دو سیما ۲۶ خردادماه، گفت‌وگویی انجام داد و درباره تضمین خریدوفروش‌ها در فضای آنلاین و نقش جوانان در توسعه بازارهای اینترنتی صحبت کرد.

او در این مصاحبه تلویزیونی گفت: «با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، مجموعه‌هایی با عنوان شتاب‌دهنده در ایران شروع به کار کردند که مانند نمونه‌های بسیار موفق اروپایی و آمریکایی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. شتاب‌دهنده‌ها که شاید به قول یکی از استادان دانشگاه، مهدکودک کسب‌وکارها باشند؛ ایده‌ها را وارد فضای کاری خود می‌کنند و امکانات، سرمایه و مربیانی در اختیار آنها قرار می‌دهند تا ایده‌ها را تجاری کنند؛ بزرگ شوند و پس از عرضه به بازار، به سمت استقلال  حرکت کنند. ما هم یک شتاب‌دهنده هستیم که در راستای حمایت از نخبه‌ها استارت‌آپ‌های مختلفی را تاکنون پذیرش کرده‌ایم.»

او افزود: «من بارها گفته‌ام ضرر و زیان مهاجرت نخبه‌ها و فرار مغزها برای کشور از هر چیز دیگری _حتی تحریم_ ضرر بیشتری دارد و خوشبختانه برای این موضوع فکر شده است. در حال حاضر بچه‌هایی که عموماً از نخبه‌های کشور هستند و در شرکت‌های بسیار بزرگی کار می‌کنند، سکان‌دار پیشرفتند.»

بنیان‌گذار تضمین‌چی در ارتباط با توسعه بازارهای اینترنتی افزود: «تا چند سال پیش کسی کسب‌وکارهای اینترنتی را جدی نمی‌گرفت؛ اما در حال حاضر شرکت‌های بسیار بزرگ اینترنتی را مشاهده می‌کنیم. کرونا منشأ تحولات عظیمی شده و سبک زندگی را تغییر داده است. کرونا یک نقطه عطفی شد که دیگر بازگشت به دوره پیش از کرونا امکان‌پذیر نیست. ما حتی اگر سوپرمارکت دیواربه‌دیوار خانه‌مان باشد، دوست داریم از روی صفحه موبایل سفارش بدهیم.

مرادی در پاسخ به راهکار تضمین خریدوفروش‌ها در فضای آنلاین و امنیت در پرداخت‌های اینترنتی گفت: «دولت با ارائه ای‌نماد (نماد اعتماد الکترونیک) برای وب‌سایت‌ها، بخشی از مشکلات را حل کرد. اما بخش عمده کسب‌وکارها امروز در بستر شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. طبق آمار غیررسمی، روزانه ۵۰۰ هزار تراکنش در بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌پذیرد. این عدد بسیار بزرگی است. بر اساس بررسی‌های میدانی، به این نتیجه رسیدیم که در فضای تجارت اجتماعی یا Social Commerce در ایران شرکتی نیست که متولی این بخش باشد و تضمین کند که کالا به دست خریدار برسد و پول به‌صورت کامل پرداخت شود و همچنین دغدغه‌های سمت خریدار و فروشنده را پاسخ دهد. عمده شکایاتی که امروز به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود از بابت همین مشکلات خریدوفروش‌های تضمین نشده در شبکه‌های اجتماعی است. بنابراین ما برای این امر برنامه‌ریزی کردیم که خریدار بتواند پرداختش را در بستری امن انجام دهد. کالایی که می‌گیرد همانی باشد که سفارش داده است. ما با ایجاد زیرساخت‌های قوی و توسعه دفاتر استان‌ها سعی داریم تا عین کالا با همان کیفیت به دست خریدار برسد. از طرف دیگر نیز خود فروشنده‌ها هم مشکلاتی دارند. به‌عنوان مثال کالا ارسال می‌شود، ولی پول پرداخت نمی‌شود. ما این مشکلات را حل کرده‌ایم.»

مرادی در مورد استفاده از نخبگان تصریح کرد: «زمانی در مجموعه ما متولدین ۱۳۷۵ یا ۱۳۷۸ وارد شدند و کارها را در دست گرفتند. واقعیت این است که نسل جدید که به اشتباه با عنوان دهه هفتادی‌ها یا دهه هشتادی‌ها یا عناوین دیگری که واقعاً درست نیست یاد می‌شوند؛ بسیار توانا هستند و باید به آنها اعتماد کنیم. ما تجربه کردیم که کافی است کار را به آنها بسپاریم. برای مثال شب عید یکی از بچه‌های تیم توسعه‌دهنده ما از سیستمش عکسی فرستاد و گفت که این یکی از سین‌های هفت‌سین من است. من اینجا کار می‌کنم. بدون اینکه اجباری برای او باشد. ما زمانی کارها را به جوانان سپردیم. انقلاب به همت جوانان بود. جنگ را جوانان انجام دادند و پیروز شدند، اما متاسفانه بعد از یک برهه، چند شغله‌ها آمدند و اعتماد به جوانان فراموش شد. من فقط راهکار را اطمینان به جوانان و نخبگان می‌دانم. آنها خودشان راه را پیدا می‌کنند. اعتماد به جوانان، تنها راه رسیدن به فردایی بهتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.