راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سککوک: اسناد تجاری دیجیتال موتور محرک تامین مالی بنگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین تغییرات فضای کسب‌وکار، موضوع تأمین مالی بر بستر زنجیره تأمین هست. این فضا در آخرین تحولات بانکی بخصوص از سال 2008 ابعاد بسیار گسترده‌ای پیداکرده است. فردوس باقری، مدیرعامل شرکت سککوک در ارائه خود در رویداد اسناد تجاری دیجیتال با موضوع «تأثیر اسناد تجاری دیجیتال در توسعه زنجیره تأمین» به این موضوع اشاره کرد که طی 10 سال اخیر شرایط تأمین مالی برای کسب‌وکارها تغییر کرده است. او با اشاره به دلایل این موضوع گفت: «دلیل اصلی آن را می‌توان این‌گونه اظهار کرد که دسترسی بنگاه‌ها در بحث تأمین مالی چندان وسیع نبود در این فضای جدید تلاش شده تا تنوعی در روش‌های تأمین مالی ایجاد شود. این ابزارها باعث می‌شود نهادهای تأمین‌کننده مالی از سه بعد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این سه بخش شامل اطلاعات مالی، اطلاعات عمومی و اطلاعات لجستیکی بنگاه‌هاست که در فضای جدید از طریق همگام‌سازی از تبادلات فضای مناسبی را برای پیاده‌سازی این اطلاعات در فضای جدید بانکی کشور ایجاد کند.»

به گفته فردوس باقری، این تحول بزرگ از سال 2008 آغاز و در سال 2013 تبدیل به استاندارد URBPO شده است و در بحث تجارت جهانی استفاده وسیعی دارد. او در این خصوص گفت: «در قانون تجارت داخلی نیز ظرفیت‌های خوبی در این زمینه‌داریم. اتفاقی که در انتهای این مسیر رخ می‌دهد کاهش هزینه تأمین مالی این بنگاه‌هاست. این فضای جدید باعث شده که با استفاده از فناوری این فضا را تسهیل کنند»

مدیرعامل سکوک در ادامه به چالش‌های تأمین مالی سنتی اشاره کرد و گفت: «در فضای تأمین مالی سنتی بحث کمبود اطلاعات، عدم تقارن اطلاعات و از همه مهم‌تر اعتبار سنجی بسیار پیچیده است و اتکا به وثایق ازجمله اصلی‌ترین چالش تأمین مالی سنتی است.»

او در ادامه گفت: «فضای جدید باعث شده که با شفاف‌سازی اطلاعات بنگاه‌ها در بسترها و پلتفرم‌های تجارت تمرکز را بیشتر بر روی تسهیل کسب‌وکار خود قرار دهند و با بهره‌گیری نظام پولی دنیا از طریق دسترسی به این اطلاعات تأمین مالی نوین صورت گیرد و این اتفاق فضای جدید نظام اعتبار سنجی را دچار تحول کرده که اثر آن باعث رشد و شکوفایی بنگاه‌ها شده است»

فردوس باقری، مدیرعامل سککوک

باقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع موتورهای محرک بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین بخش زیرساخت این مسیر تبادلات است و اولین موتوری که تلاش می‌کند مبادله بین دو بنگاه را در فضای الکترونیکی انجام دهد از آن به‌عنوان فاکتور الکترونیکی نام برده می‌شود. موتور دومی که نقش کلیدی دراین‌بین دارد ارتباط بین ذی‌نفعان و کسب‌وکارها با بانک است که تلاش می‌کند از طریق تبادل اطلاعات در فضای امن الکترونیکی برای تسهیل مبادلات اطلاعاتی بین کسب‌وکارها و بانک را تسهیل می‌کند. این موتوری است که باید در کنار فاکتور الکترونیکی قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین تحولات در اسناد تجاری این است که بتوانیم اسناد تجاری را به‌صورت الکترونیکی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم. با ایجاد زیرساخت اسناد تجاری بنگاه‌ها را بی‌نیاز از ارائه مدارک کاغذی و حضوری به تأمین‌کنندگان مالی می‌شود. با ایجاد زیرساخت اسناد تجاری شفافیتی را برای زنجیره تأمین ایجاد کند و هزینه کسب‌وکارها را کاهش دهد و علاوه بر کاهش هزینه‌ها دستاورد مهم شفافیت را برای کشور در بر خواهد داشت.»

مدیرعامل سکوک در ادامه گفت: «این روند در بحث تسویه و پرداخت اسناد بسیار اهمیت پیدا می‌کند و مبادلات دراین‌بین می‌تواند بسیار مهم و از مزایای بسیار بالایی برخوردار باشد. این فضایی که اکنون در خصوص آن صحبت می‌کنیم باید زنجیره تأمین را شناخت. استفاده از ابزارهای اعتباری اسناد تجاری هزینه تأمین مالی را کاهش دهند و این کاهش چیزی بالغ‌بر 50 درصد در تأمین مالی است.»

او با اشاره به پروتکل‌های روز دنیا در بحث تأمین مالی گفت: «سه پروتکل اساسی در فضای کسب‌وکار تأثیرگذار است که اصلی‌ترین آن مقررات متحدالشکل تعهد پرداخت بانکی (URBPO) که مورد تائید نظام‌های بانکی و سوئیفت است که از سال 2013 در اختیار بنگاه‌های پرداختی بوده و از سال 93 نیز در اختیار ایران نیز قرارگرفته است که امکان استفاده از آن را داریم اما عدم دسترسی به دلیل تحریم ما در سوئیفت نتوانستیم از این سامانه بهره‌مند شویم. استاندارد راهنمای تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF guide) دومین پروتکل محسوب می‌شود است و پروتکل آخر استانداردهای پرداخت 20022 است که فضای تراکنش‌های مالی را متحول کرده که به‌عنوان یک موتور کلیدی ایفای نقش می‌کند.این سه استاندارد دسترس‌پذیری زنجیره‌های تأمین‌کننده‌های مالی را در دنیا تأمین می‌کند؛ اما در کشور متأسفانه از این پروتکل‌ها استفاده زیادی نشده است.»

باقری همچنین تأکید کرد: «فضای این استانداردها ما را به سمتی می‌برد که تنوعی از ابزارها را داشته باشیم که اصلی‌ترین آن اسناد BPOE است. این‌ها اسنادی هستند که موردپذیرش بانک‌ها و نظام‌های شناخته‌شده مالی قرار دارد. به‌شدت دارای امنیت هستند و در وصول پذیری آن شکی نیست و ریسک آن بسیار پایین است و نقاط قوت دیگر این اسناد استفاده آن در صندوق‌های توسعه‌ای است. بنگاه‌ها بجای اینکه موردحمایت دولتی به‌صورت نقدی قرار گیرند می‌توان امکان استفاده از اسناد BPO را پیدا کنند. لازم به ذکر است که این اسناد از سال 1347 در قانون کشور وجود داشته است. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم تا پلتفرم‌های اسناد تجاری بر روی جریان مبادلات سوار کنیم. درنهایت سه اتفاقی که می‌تواند برای این اسناد رخ دهد که وصول در سررسید، تنزیل و ظهر نویسی و انتقال صورت گیرد. این فضا که از آن صحبت می‌کنیم می‌تواند برات‌های متعددی از آن تولید شود و ذی‌نفعان از آن استفاده کنند. این فضایی که در زنجیره بلوک ایجادشده است فضای ما را از سمت سیستم‌های متمرکز به سمت ساختار توزیع‌شده سوق می‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.