راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دگردیسی در اسناد تجاری با پیدایش اقتصاد پلتفرمی

وحید صیامی مشاور شرکت ققنوس از دیگر سخنرانان رویداد اسناد تجاری دیجیتال با موضوع «رویکرد جهانی در دیجیتالی سازی دفاتر و اسناد تجاری» بود.

به گفته صیامی در حدود سه دهه است که دچار اختلاف پارادایم با کشورهای توسعه‌یافته شده‌ایم و این در حالی است که در صورتی می‌توان درک دقیقی از رویکردهای جهانی داشت که موضوع پارادایم شیفت را در نظر گرفت. صیامی در این خصوص گفت:«در اینجا ما از دستاوردهای جدید این تغییر پارادایم استفاده می‌کنیم. ازجمله آن می‌توان به بحث اقتصاد نهادگرا، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد رفتاری اشاره کرد. از همین رو تغییر پارادایم از هوش تجاری به بیگ دیتا و یا از کاربرپسندی به تجربه کاربری را می‌توان در قالب تغییر پارادایم و رویکردهای امروز در نظر گرفت.»

صیامی در خصوص شناخت هرچه بیشتر اسناد تجاری نیز گفت: «برای شناخت اسناد تجاری باید از ابزاری استفاده کنیم که رویکرد میان‌رشته‌ای داشته باشد تا فهم را بیشتر کند.تعریف ضمنی و اولیه‌ای که می‌توان از اسناد تجاری داد تا درک بهتری از اقدامات جهانی داشته باشیم، سازوکار مورداستفاده بنگاه‌ها جهت تبادلات پولی مرتبط با بازارها  است. برای درک این مفهوم ابتدا باید  نهاد بازار، بنگاه‌ها و تبادلات پولی را موردبررسی قرارداد.»

صیامی با اشاره به اینکه رویکردهای متفاوتی در تعریف نهاد وجود دارد گفت:« مرسوم‌ترین و پرکاربردترین موضوع در این بحث این است که نهادها، چارچوب‌ها و ساختارهایی برای زندگی بوده و رفتار افراد را جهت می‌دهد. سازوکار بازار درست جایی شکل می‌گیرد که نهاد وجود دارد، این در حالی است که در نگاه اول نهادها دیده نمی‌شوند اما اثربخشی زیادی دارند. نهادها پدیده‌ای لایه به لایه و تودرتو هستند. مکانیسم بازار آزاد رقابتی این است که افراد به دنبال منافع شخصی هستند که در این چارچوب می‌توانند همکاری داشته باشند.»

او در خصوص ساختار بازار گفت: «سازوکاری که به اسم بازار می‌شناسیم مورد انتظار است که مجموعه‌ای از افراد به دنبال منافع شخصی هستند اما در سطح کلان این است که از منابع به شکل کارا استفاده می‌شود و ثروت به شکل درستی توزیع می‌شود که این کیمیای بازار است و بازار در صورتی این کار را درست انجام می‌دهد که  ساختار حکمرانی ، حاکمیت و نظم عمومی و مباحث گره‌خورده باشخصیت انسان که به آن اخلاق حسنه می‌گویند به‌خوبی عمل کنند.»

وحید صیامی

مشاور شرکت ققنوس با اشاره به چالش‌های کنونی اقتصاد نیز گفت: «بحث توسعه‌نیافتگی و چالشی که در اقتصاد با آن مواجه هستیم همگی درگیر یک موضوع اساسی به‌عنوان هزینه معامله است. هزینه معامله موضوعی جدی است که درک ما را در موضوعات پیرامونی مشخص می‌کند.»

صیامی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع نهاد پول اشاره کرد و گفت: «پول یک‌نهاد بسیار پیچیده است و ما صاحب تمدنی هستیم که همه ساختارهای مربوط به پول در ایران شکل‌گرفته و زمانی که برای اولین بار این نهاد تشکیل شد امپراتوری بزرگی مانند هخامنشی را ایجاد کرد.»

صیامی در ادامه بحث نهاد پول به انواع نهادها از دیدگاه خانم استروم اشاره می‌کند. او می‌گوید: «پول در ابتدا بر مبنای یک میثاق اجتماعی شکل می‌گیرد.بخصوص در شرایطی که اکنون با پول‌های حکمی مواجه هستیم. میثاق یک بحث خود الزام است. پول حکمی دقیقاً همان میثاق اجتماعی است.اما باید گفت که متأسفانه این موضوع تبدیل به نقطه حمله امریکا به ایران طی سال‌های اخیر شد تا میثاق اجتماعی که در خصوص ریال شکل‌گرفته را از بین ببرد و در سطوحی نیز موفقیت‌هایی به دست آوردند. از طرفی این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت که پول بر روی رفتار و اخلاق نیز تأثیر می‌گذارد و پول در بحث حکمرانی نیز حضور جدی دارد.»

مشاور شرکت ققنوس در خصوص اصلی‌ترین کارکرد پول گفت: «مهم‌ترین کارکرد پول واسطه پرداخت بودن است، دولت تأکید دارد هر شرکتی که تبادلات دلاری و یورویی نیز دارد باید حتماً دفتر کل نهایی خود را به ریال تنظیم کند. پول می‌تواند ذخیره ارزش باشد و استاندارد پرداخت آتی محسوب می‌شود و باید تاکید کرد که ظهور انواع جدید پول باعث کنار رفتن پول‌های قدیمی نشده است.»

او سپس به موضوع روند تحول پول در دنیا اشاره کرد که اکنون با پول‌های جدید در کنار پول‌های سنتی مواجه هستیم که به آنها رمزارزها یا ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌گوییم.

صیامی در ادامه به بحث دگردیسی ساختاری در بحث اسناد تجاری اشاره کرد و در ابتدا به ماهیت موضوع دگردیسی پرداخت و آن را یک تغییر ساختار ریشه‌ای بیان کرد و گفت:« وقتی به دنبال دگردیسی هستیم یک ساختار باید به‌طورکلی تغییر کند. اکنون موضوعی که به‌عنوان narrow finance  وجود دارد درواقع عبارت‌اند از واسازی اسناد تجاری به وسیله اجزای خود و سرهم‌بندی مجددی است که باید بر اساس این اسناد شکل بگیرد.»

صیامی با اشاره به تاریخچه اسناد تجاری معتبر که پیش‌تر تجار از آن برای مبادلات خود استفاده می‌کردند و با پیدایش اقتصاد پلتفرمی این روند تغییر کرد گفت: «از سال 2011 به بعد اقتصاد پلتفرمی اسناد تجاری را موردبررسی و ارزیابی قرارداد و به این نتیجه رسید که اسناد چه اشکالی می‌توانند داشته باشند. اما مشخص شد که بر روی یک پلتفرم حجمی از مشتری وجود دارد که به شکل گسترده‌ای سازوکار اسناد دیجیتالی را ارائه می‌دهند. اقتصاد پلتفرمی که بر مبنای تأمین مالی و خرید مدت‌دار بناشده است در اصل می‌توان دریافت که با اقتصاد پلتفرمی برات نیز دچار یک دگردیسی شده است. اصطلاحاتی مانند فین تک کردیت و.. همگی به سازوکار دیجیتالی اشاره دارد که در آنجا محتوا و منطق استفاده از اسناد تجاری را مشاهده می‌کنیم که مورداستفاده قرار می‌گیرد، بخصوص در کشورهای درحال‌توسعه narrow finance دچار تحولاتی است که بر روی دسترسی مالی تأثیر گذاشته است. در چین حجمی از افراد را مرتب  اعتبار سنجی می‌کنند که تحت آن بتوانند خرید مدت‌دار انجام دهند و بدهی خود را بازپرداخت کند. رویکردهای جدید اتفاق و دگردیسی است که در اسناد تجاری جدید شاهد آن هستیم. بدیهی است که اسناد تجاری در روندی که حاصل حفظ و فرم و محتوای سابق است توسعه بسیار زیادی پیداکرده است».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.