پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کاندیداهای حوزه فاوای شورای شهر تهران در نشست اقتصاد دیجیتال شهری نصر تهران مطرح کردند / فناوری باید به بدنه سنتی شهرداری نفوذ کند
کاندیداهای حوزه فاوای شورای شهر تهران در نشستی که با موضوع اقتصاد دیجیتال شهری ۱۷ خردادماه در نصر تهران برگزار شد، به سؤال مدیران کسبوکارها و خبرنگاران پاسخ دادند. در این نشست علی اصغر قائمی، خسرو سلجوقی و افشین ریاحی از کاندیداهای حوزه فاوا در انتخابات شورای شهر، حسین اسلامی، رئیس نصر تهران، اعضای کمیسیونهای مربوطه و برخی از مدیران عامل شرکتها حضور داشتند. این اولین سری از نشستهای نصر با کاندیداهای حوزه فاوای شورای شهر بود و قرار است طی روزهای آینده، در جلسات بعدی موضوعات دیگر حوزه فناوری با حضور کاندیداها و فعالان این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
اسلامی در ابتدای این نشست ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشستها با حضور کاندیداهای حوزه فاوای شورای شهر بتواند همکاری ما را با این نهاد بیشتر کند. او در این باره توضیح داد: «ما در سازمان نصر از حضور افراد متخصص در حوزه فناوری در شورای شهر حمایت میکنیم و معتقدیم که در شورای شهر و حتی شهرداری حوزه فناوری باید در اولویت قرار بگیرد. امید است که افرادی که خود را در این شرایط سخت کاندیدا کردهاند و تجربهای در حوزه فناوری دارند، بتوانند مؤثر واقع شوند و فارغ از فضای سیاسی شایستهگزینی را ملاک کار خود قرار دهند.»
محمد خلج، مدیر عامل اسنپ اولین سؤال را در این نشست از کاندیداهای شورای شهر پرسید. او در ابتدا توضیحی درباره عملکرد اسنپ در این چند سال ارائه داد و گفت: «مجموعه ما شامل ۱۰ شرکت است که در حوزههای مختلف مانند حملونقل عمومی، تحویل غذا در زنجیره رستوارنها، فروش بلیط و هتلداری و غیره فعالیت میکند. عمدهترین اتفاقی که در مجموعه اسنپ با تعامل در حاکمیت اتفاق افتاد، ورود بخش خصوصی به منطقهای است که پیش از این توسط دولت مدیریت میشد و به ارائه خدمات عمومی میپرداخت. ایجاد شفافیت، پاسخگویی و احترام به ارباب رجوع از تبعات حضور در این بخش بود که امیدواریم در بخشهای دیگر هم توسعه پیدا کند و حاکمیت و بدنه دولت، بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.»
او همکاری شهرداریها با شرکتهایی مانند اسنپ را یک اتفاق خوب دانست و در این باره گفت: «شرکتها با کمک شهرداریها مخصوصاً شهرداری تهران توانستند فعالیت خود را تسهیل کنند و از امکانات و مزایایی که شهرداری در اختیار آنها قرار داده، استفاده کنند.»
بهنظر خلج شهرداری و شورای شهر باید برنامه برای مدیریت اماکن داشته باشند و در دیجیتال کردن خدمات پیشرو باشد. بهطور مثال در حوزه بازیافت و میادین میوه وترهبار جلسات متعددی در شهرداری برگزار شد، اما نتایج چشمگیری حاصل نشد. در حوزه حمل و نقل میتوان گفت که اولین اتفاق مثبت سازنده این بود که با انعقاد قراردادهایی وجاهت قانونی شرکتهای حمل ونقل هوشمند به رسمیت شناخته شدند.
مدیرعامل اسنپ اشاره کرد که وحدت و مدیریت این قراردادها به واسطه معاونتهایی که در شهرداری وجود دارد و هر کدام حوزه خود را مدیریت میکنند، مغفول مانده که باید به آن توجه کرد.
مطالبهگری برای تصویب قانون تعارض
خلج با بیان اینکه اسنپ با دو و نیممیلیون سفر در روز باید حمایت ویژهای به آن شود، این سؤال را از کاندیداها پرسید که چه حمایتهایی از شرکتهای پیشرو و استارتآپی کشور قرار است انجام شود؟
سلجوقی در پاسخ به این سؤال به نبود قوانین تعارض و اهمیتی که دارد، اشاره کرد و گفت: «در بحث رویکردی باید شرکتهای نوپا واستارتآپی به هوشمندی برسند و بزرگ شوند. طبیعتاً با بزرگشدن میتوانند ورودیها و وخروجیهایی برای خود داشته باشند. برای این رویکرد به ابزار نیاز است. ما به دنبال این بودیم که قانون تعارض هرچه زودتر نوشته شود، اما تا امروز مجلس آن را تصویب نکرده است. سازمان نصر باید تصویب قوانین تعارض را در مطالبات خود داشته باشد و بخواهیم که هرچه زودتر تصویب شود.»
او در ادامه گفت: «شورای شهر میتواند با برونسپاری برخی ابزارها دادهها را خریدوفروش کند. این اقدام باعث میشود که ارزشافزودهای برای شهرداری ایجاد شود. علاوهبر اینکه بخش خصوصی از آن استفاده میکند، بخشی از درآمد حاصله به شهرداری و شهر انتقال پیدا میکند. البته شهرداری هنوز اطلاعاتی را در اختیار شرکتها قرار نداده، اما نگاه این است که ارزشافزوده برای آن ایجاد شود.»
طرحی برای ایجاد کمیسیون تخصصی فناوری
قائمی بهعنوان دیگر کاندیدای حاضر درخصوص حمایت شورای شهر از کسبوکارها توضیح داد: «در شورای شهر برخی کمیسیونها وجود دارند که موضوعات را بهطور تخصصی بررسی میکنند. ما در موضوعات مربوط به نوآوری کمیسیون تخصصی نداریم. اکنون مساله فناوری اطلاعات مساله مهمی است که هیچ دستگاهی نمیتواند از آن چشمپوشی کند.»
او اشاره کرد که اگر طرحی به شورای شهر ارائه شود که از بلوغ زیادی برخوردار باشد، معمولاً مخالفتهای جدی در بحثهای کارشناسی روی آن انجام نمیشود. وجود یک کمیسیون تخصصی در حوزه نوآوری میتواند به تسهیل مقررات در این حوزه کمک میکند. یکی از طرحهایی که در این کمیسیون قرار است بررسی شود معاف کردن حملونقل هوشمند از عوارض محدوده طرح ترافیک است.
نبود نظارت بر عملکرد سازمان فاوای شهرداری
ریاحی سخنران بعدی در این نشست با انتقاد از سازمان فاوای شهرداری بهدلیل ارائه عملکرد ناقص خود، توضیح داد: «شهرداری و شورای شهر تاکنون در بحث اجرا بهدلیل اینکه همه کارهای خود را به سازمان فاوا سپرده دچار رخوت شده است. از سوی دیگر در شورای شهر نظارتی روی برنامههای سازمان فاوا وجود ندارد و این سازمان هم عملکردی از خود نشان نداده است. بنابراین نظارت باید بهصورت مستقیم روی سازمان فاوای شهرداری انجام شود.»
هاتف خرمشاهی، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در ادامه صحبتهای کاندیداها چند سؤال در حوزه توانمندسازی شهری، شفافیت در ایدهها، ارائه راهحلی برای درآمد پایدار و حملونقل هوشمند پرسید و بیان کرد: «ما در شورای شهر جلسات را بهصورت زنده نمیبینیم. این درحالی است که در اتاق بازرگانی جلسات بهصورت زنده در اینستاگرام هم پخش میشوند، اما شورای شهر سالهاست که پخش رادیویی دارد. از سوی دیگر ما در شورای شهر شاهد جوانگرایی نیستیم.»
امکان درآمدزایی با توکنایزکردن داراییهای شهرداری
سلجوقی درخصوص نبود جوانگرایی در شورای شهر توضیح داد: «متاسفانه در ایران احزاب و انجمنها مورد استقبال قرار نگرفتهاند. این درحالی است که ما باید تجربههای خود را منتقل یا بایگانی کنیم. درخصوص توانمندسازی نیز باید گفت که رویکرد ما اقتصاد دیجیتالی است، اما ابزار این رویکرد ابزار توانمندسازی است. در این حوزه باید زنجیره بلوک را توسعه دهیم. بخشی از ایجاد درآمد پایدار نیز در فناوری اطلاعات امکانپذیر است و باعث میشود که درآمدهای شهر بالا رود و هزینه شهر پایین بیاید.»
قائمی در ادامه با اشاره به اینکه پخش زنده جلسات شورای شهر در چهار پنج سال اخیر هم انجام میشده، گفت که شورا قابلیت پخش دارد و این کار شدنی است. او درباره تعیین و تکلیف داراییهای دیجیتال معتقد بود که قانون این موضوع را رها کرده است، درحالیکه میتواند فرصتهای نویی برای شهرها فراهم کند. موضوع توکنایز کردن ارزشهای شهرداری سر فصل بسیار اساسی است که میتواند باعث درآمدزایی شود.
درگیریهای مجموعه استارتآپی با شهرداری باید از بین برود
رضا قربانی، عضو هیاتمدیره و رئیس کمیسیون فینتک نصر تهران در این نشست ضمن ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که بتوان جایگاه نصر را به جایگاهی تبدیل کرد که در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر کارکرد تصمیمسازی خود را داشته باشد، گفت: «از دید من سازمان نصر تمام تلاش خود را برای حمایت از کسانیکه دید فناوری و نوآوری دارند، بهکار میگیرد. فناوری باید فراتر از شهرداری و سازمان فاوای آن دیده شود و در بدنه سنتی شهرداری نفوذ کند و ارتباط خود را هم با کسبوکارها جدیتر کند.»
بهگفته او درگیریهای مجموعه استارتآپی با شهرداری باید از بین برود. واقعیت این است که کسبوکارها رگولهپذیر هستند و شورای شهر هم بهخصوص شورای شهر تهران از سازمانهای مهمی است. سوالی که قربانی از کاندایداها داشت در بحث مالی بود و در این باره گفت: «در بحث مالی چهار شاخص درآمد، هزینه، دارایی و بدهی وجود دارد. سوالی که وجود دارد این است که در شهر تهران درآمدهای شهر را چگونه میبینید و چقدر میخواهید این ساختار را تغییر دهید. فکر میکنید که باید درآمدها کم یا زیاد شود؟ از سوی دیگر شهر چقدر دارایی دارد و چقدر میتوان آن را مولد کند؟»
سلجوقی در پاسخ به این سؤال گفت: «بخشی از تولید ثروت به روش سرمایهگذاری و بخشی دیگر به روش بهرهوری و بخش سوم هم ترکیبی از این دو است. بهدلیل کاهش سرمایههای اجتماعی اعتماد جامعه از بین رفته و بنابراین فعلاً در کوتاهمدت سرمایه جدیدی ایجاد نمیشود. در بخش دوم اعتقاد این است که میتوان ظرفیتهای زیادی ایجاد کرد. بهطور مثال با استفاده از اقتصاد اشتراکی و فعالیتی که در اسنپ و تپسی اتفاق افتاده میتوان مشاغل سنتی را به مدرن تبدیل کرد. طبیعتاً در داراییهای دیجیتالی نیز میتوان از این بهرهوری استفاده کرد. نگاه من به بخش بهرهوری است و تولید ثروت با بهرهوری در تمام بخشها باید اتفاق افتد. در بهرهوری هزینههای انجام شده کاهش مییابد.»
او همچنین به اکوسیستم کارآفرینی نوآوری بهعنوان عنصر مهم در بهرهوری اشاره کرد که در آن میتوان نیازهای سرمایهگذاری و تولید درآمد را مطرح کرد.
قائمی در ادامه صحبتهای سلجوقی توضیح داد که شهرداریها نهادهای عمومی غیردولتی هستند و انبوهی از مأموریت خواسته یا ناخواسته به آنها تحمیل شده است. شهرداری چه بخواهیم و چه نخواهیم نیاز به درآمد دارند این روزها صحبت از درآمد پایدار میشود. منظور ما از این درآمد این است که تداوم باشد و وابسته به مسالهای نباشد. همچنین درآمد مطلوبی باشد و قابلیت انعطاف داشته باشد. اگر این سه ویژگی در درآمدهای شهرداری دیده شود، به درآمد پایدار میرسد.
ریاحی نیز اشاره کرد که در بحث اقتصاد و درآمد مشکلاتی داریم. شهرداری و شورای شهر در چهار سال گذشته بیشتر روی تکمیل پروژهها حرکت کرده و پروژه جدیدی را آغاز نکرده است. یکی از برنامههایی که کاندیداهای شورای شهر دارند این است که پروژههای عظیمی را قرار است اجرایی کنند که این موضوع هزینه زیادی به شهرداری تحمیل میکند و این سازمان هم درآمدی نخواهد داشت که جوابگوی پروژهها باشد. برای این موضوع نمیتوان پروژههای هوشمندسازی را تعریف کرد، بلکه باید جلوی انجام آن گرفته شود و پیشنهادات بهتری ارائه داد.