راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اکسکوینو در خصوص ماهیت اکسکوین بیانیه منتشر کرد / اکسکوین به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفت

نشست کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به‌منظور رفع ابهامات و اتهامات وارده به اکسکوینو ، ۲۳ خردادماه برگزار شد، اعضای کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر کشور، مدیران اکسکوینو و نمایندگانی از انجمن بلاکچین حضور داشتند و درخصوص رفع این ابهامات توضیح داده شد. در این جلسه که با چالش زیادی همراه بود، سعی شد تا به‌صورت مستدل به سوالات و ابهامات مطروحه توسط تیم فنی و اجرایی اکسکوینو پاسخ داده و تا حد امکان ابهامات برطرف شود .

اکسکوینو نیز در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر کرد در خصوص ماهیت اکسکوین توضیحاتی ارائه داد. در این بیانیه آمده است: «از لحاظ ماهیت فنی، اکسکوین یک توکن بر پایه اتریوم با یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) مشخص به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی اجرایی شد و باتوجه به قوانین کشور و رعایت مصالح عمومی هیچگاه عرضه عمومی نشد. بعد از بررسی‌ها، تیم اجرایی تصمیم گرفت بدون عرضه عمومی و داشتن برنامه مالی و کسب‌وکار، از این توکن تنها به‌عنوان ابزار پاداش داخل سیستم بهره‌گیری کند.»

اکسکوینو بر اساس این بیانیه پذیرفته که تیم بازاریابی این مجموعه برای ایجاد جذابیت در جشنواره‌ها ممکن است از الفاظی استفاده کرده باشد که موجب ابهامات و سوءتفاهمات موجود شده باشد؛ اما اکسکوینو در این بیانیه عنوان کرده است که اکسکوین به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفت و کاربران می‌توانند آن را به دیگر دارایی‌ها (ریالی-رمز ارز) تبدیل کنند.

این صرافی توضیح داده که در جشنواره‌های بازاریابی، پاداش‌ها به شکل اکسکوین بود و هزینه‌های خرید آن از درآمد کارمزدها به کاربران بازگشت داده شد تا برای آنها جذابیت ایجاد شود. بنابراین، هیچگونه جذب سرمایه‌ای با اکسکوین رخ نداده و این امر کاملا شفاف است.

اکسکوینو در مورد ابهام مطروحه مربوط به سپیدنامه یا وایت‌پیپر به‌عنوان یک برنامه مالی و توضیحات کسب‌وکار نیز اعلام کرده است: «زمانی وایت‌پیپر در دسترس قرار می‌گیرد که توکن یا رمزارز قرار است عرضه عمومی شود و چون این اتفاق از ابتدا قرار نبود توسط اکسکوینو صورت بگیرد، بنابراین اکسکوین در جایی عرضه نشد یا در لیست هیچ صرافی خارجی یا داخلی قرار نگرفت. پس لزومی برای ارائه وایت‌پیپر نبود و در حد یک پوینت داخل سیستم استفاده شد. بر اساس مستنداتی که قبلا منتشر شده،  نقل و انتقالات در شبکه اصلی اتریوم در یک بازه حدودا ۱۰ ماهه، بسیار جزیی بوده (‌حدود ۳۰۰ تراکنش) و این موضوع، خود گواه این مطلب است.»

این صرافی در مورد دیگر مباحث مطروحه دیگر نیز ذکر کرده که تمام پاداش‌ها و جوایز، جزئی بوده و به‌صورت کش‌بک از درآمدها حاصل شده است. این موضوع دقیقا مانند پاداش‌های تمام پلتفرم‌های آنلاین در چارچوب جشنواره‌ها یا مسابقات به کاربران اهدا شده است.

اکسکوینو در این بیانیه تاکید دارد که با توجه به اینکه کوین‌ها و توکن‌ها جهت عرضه عمومی و جذب سرمایه ایجاد می‌شوند، بنابراین ارائه سپیدنامه قطعا الزامی است تا خریداران و سرمایه‌گذاران از اهداف انتشار توکن مطلع شوند، اما در مورد توکن اکسکوین در سامانه اکسکوینو، طرح کسب‌وکار آن بر اساس انتشار عمومی استوار نبوده است. بنابراین تنها در حد یک امتیاز داخلی به‌صورت هدایا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای ارائه وایت‌پیپر الزامی دیده نشد و حتی برای جلوگیری از هرگونه ابهام عرضه یک توکن در کشور، سپیدنامه ای منتشر نشد.

اکسکوینو در پایان این بیانیه تاکید کرده است که می‌تواند برای رفع ابهامات در صورتی‌که قوانین موضوعه کشور و عرفی در ساختار رمزارزها اجازه دهد وایت‌پپیر خود را منتشر کند، اما معتقد است وقتی هدف، جذب سرمایه و عرضه عمومی نبوده، این کار ضروری نیست .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.