راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با راه‌پرداخت مطرح شد / امید مردم به احیای سرمایه سوخته با رمرزارزها

علیرضا تاجبر معتقد است، بی‌تعهدی‌‌ در انجام وعده‌ها و وظایف، اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه را از بین برد و از سوی دیگر کامران ندری نیز بر این عقیده است، حرکت شاخص بورس، ارتباطات مستقیم با عوامل داخلی مملکت مانند چرخه اقتصادی، تولید و .. دارد و وجود رمزارزها به هیچ عنوان در نزول این شاخص تاثیر نداشته است.

این روزها برخی بر این عقیده هستند که مردم با دیدن سودآوری بازار رمرزارزها، سرمایه‌های خود را از بازار بورس داخلی خارج و به سمت این بازار نوپا سوق داده‌اند. اما نکته اینجاست که همین مردم یکسال پیش در همین روزها به بازار سرمایه اعتماد کردند و سرمایه خود را به سمت آن سوق دادند ولی با پاسخ دلسردکننده‌ای مواجه شدند.

ولی چه بخواهیم یا نخواهیم، رمزارزها هم‌زمان با ورودشان به اقتصاد ایران، باورهایی را به همراه خود آوردند؛ برخی آن‌ها را کلاس جدید دارایی می‌دانند و برخی دیگر عامل خروج ارز از کشور. در همین راستا با دو کارشناس اقتصادی در خصوص علل تمایل مردم به بازار رمزارز و صحت باورهای موجود در این باره، گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه، در خصوص خروج سهامداران از بورس ایران به راه پرداخت گفت: «این بازار در شش ماه گذشته، شرایط ناگواری را تجربه کرده است. بی‌تعهدی‌‌ در انجام وعده‌ها و وظایف، اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه را از بین برد. مردم که تماشاگر سوختن پول خود شده بودند، با دلخوری و کدورت، سرمایه خود را از این بازار بیرون آوردند.»

علیرضا تاجبر
علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه

او ضمن بیان‌اینکه سرمایه‌گذاران خرد، به دنبال بازاری با بازدهی بالا هستند، افزود: «میزان سرمایه سهامداران در گذشته، به دلیل رکود اقتصادی برای ورود به بازار مسکن کافی نبود و سپرده‌های بانکی قدرت پوشش نرخ تورم موجود را نداشت. بازار ارز و طلا نیز علاوه مسائل مالیاتی چندان سود آور نیست. در این شرایط، متاسفانه بازار رمرزارز با بازدهی بالا و البته ریسک بالاتر مطرح شد.»

تاجبر در ادامه توضیح داد: «این کوچ، علاوه بر اینکه باعث خروج پول از بازار سرمایه شد؛ در لایه‌ای عمیق‌تر آن را به شکل ارز از اقتصاد ملی محو کرد. چرا که برای خرید رمرزارز، پول مردم ابتدا تبدیل به دلار و سپس در حسابی به رمرزارز تبدیل می‌شود که این امر می‌تواند به شدت برای اقتصاد خطرناک باشد.»

تاجبر در پاسخ به سوالی درباره تاثیر رمزارزها در افول شاخص بورس گفت: «علت اصلی افول شاخص بورس را باید در سال گذشته جست‌وجو کرد. بازار سرمایه مانند هر بازاری، توان و ظرفیت مشخصی دارد. درست است که تقاضا و اقبال بازار بورس در سال قبل بالا بود، اما این بازار توان تامین نقدینگی را نداشت و دولت بیش‌از اندازه به آن اتکا کرده بود. به عبارتی دیگر رمزارز فقط معلول افت شاخص مذکور و مقصدی برای سرمایه‌های خارج شده به شمار می‌رود و علت در جای دیگری است.»

کامران ندری، استاد دانشگاه

در ادامه، کامران ندری، استاد دانشگاه، درخصوص حرکت مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز‌ها گفت: «مردم نباید همه تخم‌مرغ‌ها را داخل یک سبد بگذارند. لازم است آن‌ها در هر دو بازار رمزارز و بورس سرمایه‌گذاری کنند.»

ندری همچنین در پاسخ به پرسش تاثیرات رمزارز در شاخص بورس گفت: «حرکت شاخص بورس، ارتباطات مستقیم با عوامل داخلی مملکت مانند چرخه اقتصادی، تولید و .. دارد؛ و وجود رمزارزها به هیچ عنوان در نزول این شاخص تاثیر نداشته است.»

او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: «بر خلاف باور رایج، رمزارزها نه تنها باعث خروج ارز از کشور نمی‌شوند، بلکه باتوجه به نرخ رشدشان عامل ارزآوری نیز هستند. زمانی که شخص با صد دلار در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کند، مبلغ مذکور خارج می‌شود، اما هنگام فروش، آن صد دلار به همراه سود دریافت شده به کشور بازخواهد گشت.»

در حقیقت، تمام اقدامات مردم در راستای حفظ سرمایه و ارزش پولشان است. آن‌ها حرکت در مسیر رمزارزها را انتخاب‌کرده‌اند تا از ضررهای بدون جبران ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط در امان بمانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.