راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسخه اولیه دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری تصویب شد / جای خالی کارگزاری دیجیتال

نسخه اولیه دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار دارد و فعالان بازار سرمایه می‌توانند تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از این درگاه نظرات خود را در خصوص این دستورالعمل به سازمان بورس ارسال کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار دریان خصوص گفته است: «در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالان بازار سرمایه در خصوص تأسیس شرکت کارگزاری، هیات مدیره سازمان صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری را در دستور کار خود قرار داد».

او ادامه داد: «طبق نظر هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری تدوین و نسخه اولیه دستورالعمل مذکور در جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس  و اوراق ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید.»

عطایی تاکید کرد: «مقرر شد نسخه اولیه دستورالعمل در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه در دسترس عموم قرار گیرد تا فعالان بازار سرمایه بتوانند حداکثر تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از درگاه مذکور نظرات خود را درخصوص این دستورالعمل به سازمان ارسال کنند.»

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: «پس از بررسی نظرات فعالان بازار سرمایه، نسخه نهایی دستورالعمل در هفته ابتدایی خردادماه در هیات‌مدیره سازمان مطرح و به تصویب نهایی خواهد رسید. متقاضیان دریافت مجوز تأسیس شرکت کارگزاری می‌توانند از هفته دوم خردادماه بر اساس فراخوان سازمان درخواست‌های خود را طبق شرایط مندرج در دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.»

نسخه اولیه دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری به همراه پیوست، در اینجا قابل دسترسی است. طبق این دستورالعمل برای تاسیس کارگزاری به سرمايه حداقل هزار ميليارد ريال نیاز است که به‌صورت نقد تأمين شده باشد. همچنین شركت كارگزاري باید ملكي با كاربري اداري يا تجاري حداقل به متراژ ٥٠٠ متر مربع در مالكيت داشته باشد و از اين ملك در راستاي فعاليت كارگزاري استفاده کند.

در این دستورالعمل نامی از راه‌اندازی کارگزاری به‌صورت دیجیتال آورده نشده و باتوجه به شرایط بالا عملا راه‌اندازی این نوع کارگزاری منتفی شده است. درحالی‌که در چندماه گذشته برخی فعالان بازار سرمایه و شرکت‌های OMS طرح پشنهادی راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال را به سازمان بورس ارائه داده بودند.

آنچه که در این دستورالعمل برای تاسیس کارگزاری‌ها درخصوص استفاده از خدمات دیجیتال به آن اشاره شده فقط شامل مواردی مانند راه‌اندازی تارنمای رسمی، سامانه پاسخگویی، ایجاد زیرساخت‌هایی مانند یک‌آفیس، رعایت الزامات فنی مانند مركز داده پشتيبان، الزامات ثبت و نگهداري لاگ، احراز هويت چندعاملي و وجود شبكه WAN مورد تأييد با دفاتر كارگزاري است.

منبع پایگاه خبری سنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.