راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری متمرکز به سبک بانک مرکزی

سید محمود احمدی با اعلام راه‌اندازی پروژه سیستم متمرکز بانکداری در سال 94 گفت: پروژه سیستم متمرکز بانکداری (Core Banking) از سال 91 آغاز شده است و در تابستان سال 94 به بهره‌برداري خواهد رسيد. اهم دستاوردهاي اين پروژه شامل افزایش رضایت‌مندی مشتریان به دلیل ارایه محصولات و خدمات متنوع، تسهيل يكپارچه‌سازي و خدمت‌دهي به سيستم‌ها و فناوري‌هاي جديد در نظام بانكي، ضرورت حضور مؤثر و فعال در بازار رقابت و سرعت در ارائه‌ محصولات جدید، حصول معماري انعطاف‌پذيرتر در اتوماسيون نظام بانكي كشور، افزايش چابكي در پياده‌سازي سرويس‌هاي جديد در بانک ها، تطابق با تغییرات و توسعه در صنعت بانکداری داخلی و خارجی، کاهش هزینه‌های توسعه و استفاده از سیستم در حوزه‌های نرم افزار، سخت افزار و شبکه، افزایش کارایی و بهره‌ وری منابع انسانی و مدیریت هزینه‌های عملیاتی و نگهداشت و توانایی بیشتر است.

.

طرح هوشمندی کسب‌وکار بانکی

احمدی ‌در خصوص طرح هوشمندی کسب و کار بانکی خاطرنشان کرد: اين پروژه در شهريورماه سال جاری‌ به پايان مي‌رسد و اهم اقدامات آتي اين پروژه طراحي مدل‌هاي انباره داده، ساخت سيستم‌هاي انباره داده، تست و عملياتي كردن آن در 2 بانک نمونه است. وی مهمترين دستاوردهاي راه‌اندازي اين پروژه را ايجاد یک مرکز از داده‌هاي پالايش شده از طريق فرآيند ارتقای سطح کيفيت داده، حل مشکلات مرتبط با گزارشات لايه عمليات کسب و کار و گزارشات کلان مديريتي در حوزه‌هاي آماري – مديريتي، تلفيقي – تجميعي، ايجاد بستري مناسب در جهت توسعه سيستم‌هاي‌ نظارتي – حاکميتي از جمله ‌محصول ‌ضدپولشويي مبتني بر ريسک، ايجاد پروفايل مشتري و ايجاد زيرساختي مناسب در جهت توسعه سيستم‌هاي تصميم يار و محصولات مبتني بر سامانه انباره داده خواند.

.

شبكه اختصاصي بانكي كشور

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام طرح فراهم كردن شبكه اختصاصي بانكي كشور (شابک) با مشارکت مخابرات تصریح کرد: ایجاد یک شبکه‌ اختصاصی جدید با ویژگی‌های امنیت و ضریب دسترسی بسیار بالا و با قابلیت تضمین، به‌ عنوان یک فرصت خوب برای تامین نیازهای ارتباطی بیش از 30 هزار ایستگاه کاری بانکی و نیز کلیه‌ پایانه‌های بانکی کشور مطرح است. از جمله مهمترين دستاوردهايي كه با راه‌اندازي اين پروژه به دست مي‌آيد مي‌توان به ایجاد یک شبکه‌ کاملا اختصاصی بانکی و مديريت امنيت و پايداري در سرويس‌هاي بانكي اشاره نمود.

.

توسعه سامانه سرويس‌های پرداخت سيار

احمدی با اشاره به توسعه سامانه سرويس‌های پرداخت سيار ‌سوئيچ سپاس (MPH) افزود: همانطور كه قبلا اشاره شد پروژه سوئیچ سپاس MPH به عنوان هسته مرکزی این اکوسیستم، زیرساخت لازم جهت یکپارچه‌سازی راهكارهای مختلف پرداخت همراه از جمله سامانه‌های مختلف کیف پول همراه و اتصال آنها به شبکه بانکی و نیز بستر مورد نیاز به منظور تدوین و اعمال فرایندها، مقررات و استانداردهای لازم و اعمال سیاست‌های بانک مرکزی در جهت نظارت فنی و اجرایی بر عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده راهکارهای خدمات پرداخت همراه را فراهم خواهد کرد. از مهمترين دستاوردهاي راه اندازي می‌توان به: مديريت كيف‌ پول‌هاي الكترونيكي، كاهش خلق پول كاغذي و افزايش سرعت گردش پول، كاهش هزينه‌ها از منظر مراجعه افراد به شعب بانک ها، امنيت در تراكنش‌هاي پرداخت‌هاي سيار و نظارت بر تراكنش‌هاي مبتنی بر تلفن همراه عنوان کرد.

منبع: بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.