راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

CRS، آینده خودپردازهای بانکی است / گفت‌وگو با مدیران آدونیس درباره CRS و چرایی ضرورت آن در نظام بانکی

با توجه به سرویس‌دهی دستگاه‌های CRS بدون محدودیت زمانی (365×24×7) و مکانی، ورود آنی نقدینگی و کاهش نرخ تمام‌شده پول در سیستم بانکی، افزایش بهره‌وری سرمایه انسانی و نیز ایجاد انگیزه در میان صاحبان پول نقد جهت افتتاح حساب و استفاده از خدمات دستگاه‌های CRS، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، تمامی دستگاه‌های خودپرداز با دستگاه‌های CRS جایگزین شود

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / خرده‌فروشی در کشور ما هنوز بخش بزرگی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد و ابزار اصلی خرده‌فروشی نیز همچنان پول نقد است. از همین رو، اسکناس در کشور ما هنوز جاری و ساری است. کرونا وضعیت را کمی متحول کرد؛ هم در ایران و هم در جهان. اقبال به جایگزین‌های پول نقد بسیار زیاد شد، اما نه پول نقد به‌کلی حذف‌شدنی است و نه ویروس حالاحالا رفتنی.

همچنین باید توجه داشت که از لحاظ کارشناسی و هزینه تمام‌شده تراکنش‌های آنلاین در حوزه خرده‌فروشی، اصلاً برای اقتصاد کشور به‌صرفه نیست. این موضوع را با یک مثال واضح‌تر می‌توان بیان کرد. فرض کنید برای تولید یک برگ اسکناس هزار یا پنج هزار تومانی، دو هزار تومان نیاز است و فرض کنیم این اسکناس در چرخه طول عمر خودش حداقل ۵۰۰ بار معامله می‌شود. آن قیمت دو هزار تومانی اسکناس در این 500 معامله، قیمت تمام‌شده این اسکناس در هر معامله را حدوداً چهار تومان می‌کند

این را بگذارید در کنار هزینه‌ای که باید صرف شود تا ۵۰۰ تراکنش خرد آنلاین یا حتی آفلاین انجام شود. طبیعتاً تراکنش خردی که با اسکناس انجام می‌شود، به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر است. برای همین هم هست که در جهان به اندازه ایران استقبال از پرداخت غیرنقدی وجود نداشته است. از سوی دیگر از بین رفتن کرونا و اصلاح احتمالی نظام کارمزد، قطعاً استفاده از پول نقد در ایران را افزایش خواهد داد. اگر اینها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که باید به فکر دستگاه‌هایی بود که بتوانند آسیب‌های استفاده از پول نقد را به حداقل برسانند. دستگاه‌هایی مانند CRS.

پولی که وارد سیستم بانکی می‌شود تا لحظه‌ای که این پول تفکیک و به پول قابل استفاده در چرخه خودپرداز یا باجه شعب تبدیل شود، هزینه‌های زیادی را به بانک تحمیل می‌کند. در صورتی که CRS می‌تواند علاوه بر ارائه خدمت واریز وجه، تا ۴۰ درصد هزینه مدیریت اسکناس را در مقایسه با خودپرداز برای بانک کاهش دهد؛ چراکه در همان مبدأ، عملیات تفکیک و دسته‌بندی پول را انجام داده و به‌طور خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی، آن را به چرخه مصرف بازمی‌گرداند.

آدونیس حدود پنج سال است که به ارائه این محصول می‌پردازد. برنامه اصلی این شرکت در سال 1398 توسعه دستگاه‌هایCSR بود و در چشم‌انداز سال 1399 خود هم ادامه این توسعه را مد نظر داشتند. درباره این دستگاه و آینده پیش روی آن با تنی چند از مدیران آدونیس؛ جواد گوگانی، مدیر بازاریابی و فروش؛ فرناز نبوی، مشاور نرم‌افزار و محمد جناب، مدیر گروه پشتیبانی نرم‌افزارهای سیستمی، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.

لطفاً قبل از ورود به موضوع، تعریفی از دستگاه CRS یا به عبارتی دستگاه خودپرداز ـ خوددریافت ارائه دهید.

جواد گوگانی: نسل جدید ماشین‌های بانکی با نام Cash Recycler System، به‌عنوان یکی از دستاوردهای صنعت بانکداری نوین، قادر به انجام همزمان دو فعالیت پرداخت وجه و دریافت وجه است. به این ترتیب این دستگاه به مشتری این امکان را می‌دهد که در تمام ساعات شبانه‌روز در واقع به‌صورت 24*7، حتی خارج از شعبه به حساب خود پول واریز کند و به‌صورت آنی و بدون تأخیر آن پول را در حساب خود داشته باشد.

به همین دلیل است که ما این سرویس را «واریز وجه آنی» نام نهادیم. جذابیت این ماشین در آن است که وجه نقد دریافتی از یک مشتری را به کاست‌های دستگاه منتقل کرده و بلافاصله آن را به چرخه پرداخت وارد می‌کند. استفاده از دستگاه‌های CRS و جایگزینی آن با دستگاه‌های خودپرداز، می‌تواند به‌دلیل مدیریت خودکار اسکناس‌های ورودی و خروجی، هزینه نگهداری و تأمین نقدینگی دستگاه‌های خودپرداز توسط بانک‌ها را تا 47.9 درصد کاهش دهد. در اینجا بد نیست نگاهی به چگونگی تولد این دستگاه داشته باشیم.

از سال 2011، سپرده‌های نقدی هر سال روند فزونی ثابتی را تجربه کرده‌اند؛ به‌طوری که تحقیقات مربوط به بانکداری خُرد، افزایش 55 درصدی واریز نقدی بین سال‌های 2011 تا 2017 را نشان می‌دهد. از زمان ایجاد این فناوری که دستگاه‌های خودپرداز، علاوه بر پرداخت اسکناس، قادر به دریافت وجه نقد یا حتی چک باشند، بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی آغاز به استفاده از این امکان کردند.

در ایران نیز این دستگاه‌ها اعم از دریافت وجه نقد با استفاده از پاکت یا دستگاه‌های full function دارای ماژول سپرده چک و وجه نقد (CCDM)، به‌ندرت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این راستا، برای کسب حداکثر مزایای این سیستم، در سراسر جهان روی فناوری بازیافت پول نقد سرمایه‌گذاری انجام شد.

بازیافت وجه نقد این امکان را فراهم می‌کند که پرداخت و دریافت وجه از یک کاست صورت پذیرد. کاست موجود در این دستگاه بسیار پیشرفته‌تر از دستگاه خودپرداز است و این قابلیت را دارد که یکی از سه فعالیت: 1. صرفاً پرداخت، 2. صرفاً دریافت و 3. پرداخت و دریافت را انجام دهد. با عنایت به استفاده دستگاه از وجوه دریافتی جهت ارائه خدمت پرداخت وجه، از منظر بانک/ مؤسسه مالی این سرمایه‌گذاری از لحاظ افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها اعم از هزینه پول‌گذاری و افزایش امنیت قابل توجه است.

طبیعتاً برای بهره‌برداری از مزایای این دستگاه، قابلیت‌های سوئیچ‌کارت بانک/ مؤسسه نیز بسیار مهم بوده و پشتیبانی سوئیچ از دستگاه، از الزامات این جایگزینی است. توجه به این نکته هم جالب است که عملکرد این ماشین در حالت پرداخت وجه و دریافت وجه به نحوی که از مزیت بازیافت وجه آن استفاده نشود، از منظر کاربر بیرونی ـ مشتری بانک ـ تفاوتی نخواهد داشت.

برای استقرار دستگاه CRS در شعبه یا مکان‌های دیگر، آنالیز اطلاعات رفتار دستگاه خودپرداز، شعبه بانک یا پیش‌بینی آن، از اهمیت بالایی برخوردار است، به نحوی که خریداری دستگاه بدون مطالعه و استقرار نادرست دستگاه، پروژه را با شکست مواجه خواهد کرد.

راه‌اندازی و به‌کارگیری دستگاه در محلی که درصد زیادی از مشتریان، متقاضی دریافت وجه هستند (دستگاه بیشتر وجه نقد پرداخت می‌کند) منتج به پول‌گذاری کاست‌ها و شارژ دستگاه و برعکس در محلی که درصد زیادی از مشتریان، تمایل به واریز وجه نقد دارند (دستگاه بیشتر وجه نقد دریافت می‌کند) منتج به مراجعه به دستگاه جهت تخلیه کاست‌ها می‌شود. مزیت دستگاه در این دو حالت کمتر نمود خواهد داشت.

مواجهه فناوری و نیازهای جدید مشتریان، تصمیم‌گیری برای زمان و نحوه شروع مهاجرت و جایگزینی، همواره چالش مدیران و کارشناسان است و در این پروژه کارایی مدیریت پول نقد، می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

تجربه به ما نشان داده که با رعایت سه مرحله ساده، بانک‌ها/ مؤسسات مالی می‌توانند ریسک مرتبط با تغییرات مورد نیاز را به حداقل برسانند و یک شبکه عملیاتی سودآورتر شامل دستگاه‌های ATM، CRS و Cashless ATM توسعه دهند. این مراحل عبارت‌اند از: 1. فراهم‌کردن زیرساخت لازم و کارآمد، اعم از سوئیچ‌کارت، شبکه ارتباطی، فرایندهای بانکی و مغایرت‌گیری؛ 2. پایلوت دستگاه و عملیاتی‌کردن آن سمت مشتری و 3. مدیریت مداوم چرخه و آنالیز اطلاعات به‌دست‌آمده.

مطالعه الگوی دریافت اسکناس و تعیین ارزش کاست‌ها بر این مبنا، از جمله اقدامات بازخوردی در این شبکه عملیاتی است. آموزش اپراتور، آموزش به مشتریان و فرهنگ‌سازی نیز از اهم اموری است که باید بدان توجه خاصی داشت.

بازیافت وجه نقد به معنای ارائه خدمات پرداخت و دریافت وجه نقد با حجم بیشتر به مشتری است. همه‌چیز در مورد ارائه یک تجربه باارزش به مشتری و افزایش رضایت وی از دریافت این خدمات، از طریق پایانه‌های سلف‌سرویس است.

بانک‌ها و مؤسسات مالی همچنین خواستار دسترسی بیشتر در ارائه خدمات به مشتریان، بهبود عملکرد، افزایش امنیت و افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات هستند. جهت نیل به این مقصود، انتخاب دستگاه و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دستگاه‌های بازیافت پول، اصولاً بر مبنای وجوه نقد جاری و معتبر در هر کشور از هر جنسی (کاغذی یا پلیمری) تعریف شده و می‌تواند صرفاً اسکناس‌های سالم را بر اساس نکات امنیتی آن دریافت کند.

بدیهی است احتمال دریافت اسکناس‌های مخدوش یا اسکناس‌هایی که به هر دلیلی نکات امنیتی آن آسیب دیده، از طریق دستگاه بسیار پایین است. این دستگاه‌ها علاوه بر رعایت آخرین استانداردهای امنیتی دستگاه‌های خودپرداز، به ویژگی‌های امنیتی جدیدی نیز مجهز شده‌اند. کارایی عملیاتی ناشی از بازیافت پول نقد بسیار مهم است و در «تحول شعب» نیز نقش استراتژیکی ایفا می‌کند.

این موضوع برای هر بانک/ مؤسسه، متغیر است؛ تجربه استفاده درست از این دستگاه در شبکه عملیاتی، تا 50 درصد بازگشت سرمایه‌گذاری را نشان داده است. لیکن پیروزی واقعی شعب این است که کارمندان آنها می‌توانند تمرکز خود را بر ارائه خدمات عالی به مشتری و فعالیت‌های درآمدزایی بگذارند و زمان خود را برای پردازش و تحویل پول نقد در شعبه آزاد کنند.

جواد گوگانی، مدیر بازاریابی و فروش آدونیس
جواد گوگانی، مدیر بازاریابی و فروش آدونیس

ارائه‌دهندگان ماشین‌های بانکی اعم از NCR، Diebold/Nixdorf و… نسل جدید دستگاه‌های خود را به نحوی طراحی و تولید کرده‌اند که در برخی مدل‌ها، امکان ارتقای دستگاه از ATM به CRS با کمترین هزینه میسر است. متأسفانه با توجه به تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها، مدل‌های خودپرداز استفاده‌شده در شبکه بانکی کشور از این امکان بی‌بهره بوده و جهت ارائه خدمات بازیافت پول، جایگزینی دستگاه تنها راه ممکن است.

بازیافت وجه نقد یک فناوری پیچیده است و هزینه‌های نگهداری آن به عواملی چون پیکربندی دستگاه، حجم تراکنش‌ها، رفتار مصرف‌کننده، کیفیت اسکناس و توافق‌نامه سطح خدمات بستگی دارد. نظر به کیفیت اسکناس‌های در دست استفاده، توجه جدی به بازدیدهای ادواری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ترکیب فناوری بازیافت پول با نرم‌افزار مدیریت پول نقد، کارایی سیستم را دوچندان کرده و در بازگشت سرمایه نقش بسزایی خواهد داشت.

طبعاً افزایش پرداخت‌های دیجیتالی باعث کاهش در پرداخت‌های نقدی مصرف‌کنندگان در برخی کشورها شده، اما پول نقد در گردش همچنان روبه‌رشد است.

مصرف‌کنندگان خواهان انتخاب هستند و پول نقد بخشی از اکوسیستم گسترده پرداخت خواهد بود و بررسی مطالعات نشان داده که به‌زودی ناپدید نمی‌شود. بنابراین تا زمانی که از بانک‌ها/ مؤسسات مالی انتظار می‌رود که دسترسی راحت به پول نقد را فراهم کنند، دستگاه‌های بازیافت پول همچنان روشی مقرون‌به‌صرفه برای بانک‌ها و مؤسسات مالی هستند و در این رقابت به نحوی متمایز تأثیرگذار خواهند بود.

برای بهره‌مندی از دستگاه‌های بازیافت پول نقد، بانک‌ها و مؤسسات مالی باید جریان و حجم معاملات واریز و برداشت خود را کاملاً درک و تحلیل کنند. تجزیه‌وتحلیل داده‌محور به آنها امکان تصمیم‌گیری آگاهانه درباره نحوه پیکربندی ماشین‌هایشان را می‌دهد. برای پشتیبانی از این موضوع، شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس، تیمی از متخصصان را تشکیل داده که می‌توانند با مشتریان همکاری کنند تا به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ارائه توصیه‌هایی برای ناوگان خودپرداز خود بپردازند.

از نگاه شما، ماشین‌های CRS چه جایگاهی در نظام پرداخت (بانکداری الکترونیکی، اتوماسیون شعب و…) دارد؟

فرناز نبوی: با عنایت به روند تغییرات فناوری در اکثر کشورهای جهان، جایگزینی دستگاه‌های خودپرداز فرسوده با دستگاه‌های جدید CRS به‌منظور اقتصادی‌کردن خدمات بانکی به‌شدت در حال گسترش است. منظور از اقتصادی‌کردن، کاهش هزینه‌ها، به‌ویژه هزینه‌های پول‌گذاری و تفکیک اسکناس، در کنار حفظ دقت و سرعت است. دستگاه‌های CRS با استفاده از فناوری تشخیص اسکناس، به کمک نظام بانکی آمده‌اند. این دستگاه‌ها با دقت و سرعت و کیفیت بالاتر، نه‌تنها خطای انسانی پشت باجه را کم می‌کنند؛ بلکه به حفظ سلامت بانکداران و تحویلداران داخل شعبه نیز کمک می‌کنند.

همه می‌دانند که اسکناس‌ها بسیار آلوده هستند و به‌عنوان کثیف‌ترین شیء شناخته شده‌اند. بانکداران پشت باجه در شعب به علت تماس زیاد با اسکناس آلوده و استنشاق گردوغبار ناشی از اسکناس‌های فرسوده، در معرض انواع بیماری‌ها (خصوصاً بیماری‌های ریوی) هستند. در نتیجه با مکانیزه‌شدن دریافت پول نقد از مشتری و استفاده از ماشین به جای انسان، به سلامت این عزیزان کمک خواهد شد. از ویژگی‌های دیگر این دستگاه، تشخیص اسکناس‌های تقلبی و جداسازی اسکناس‌های فرسوده از چرخه پرداخت است.

فرناز نبوی، مشاور نرم‌افزار آدونیس
فرناز نبوی، مشاور نرم‌افزار آدونیس

در شرایط کنونی پاندمی (کووید 19) در ایران و جهان، استفاده از ابزار برای کاهش تماس‌های فردی و حضور در فضاهای بسته و شلوغ، کمک شایانی به مدیریت و مهار شیوع گسترده بیماری می‌کند. دستگاه CRS نیز از این مقوله مستثنی نیست؛ این پایانه جایگزین کاملی برای خودپرداز است (به‌ویژه در محل‌هایی که بین پرداخت و دریافت پول، تعادل وجود دارد) و تمامی خدماتی را که خودپردازها ارائه می‌کنند، به علاوه دریافت وجه، انجام می‌دهد.

آیا شرکت آدونیس در این زمینه فعالیتی داشته است؟

گوگانی: بله. ما در آدونیس از اواخر سال 1394 بررسی در این زمینه را برای انتخاب یک محصول قابل اطمینان، خوشنام و حرفه‌ای شروع کردیم. یکی از برندهای معتبر در زمینه ساخت ماژول تشخیص پول، محصول شرکت اوکی (OKI) از کشور ژاپن است. ما نیز پس از بررسی‌های کسب‌وکاری، این برند را انتخاب کردیم که نتیجه آن، همکاری تجاری با شرکت «ایهوا» (Yihua) چین است که سال‌ها تجربه همکاری با شرکت OKI را در کارنامه خود دارد و با استفاده از فناوری ماژول Recycle شرکت OKI در دستگاه‌های CRS خود، بازار چین و سایر کشورها، از جمله ایران و کشورهای دیگر قاره آسیا و آمریکای جنوبی را پوشش داده است.

ایهوا چگونه شرکتی است و چه فعالیت‌هایی دارد؟

محمد جناب: شرکت ایهوا در سال 1999 با سرمایه ثبت‌شده به میزان 100 میلیون دلار و با مشارکت بیش از 500 بانک، از جمله بانک کشاورزی چین، بانک ساختمانی چین، بانک پس‌انداز پستی چین و بانک توسعه شانگهای پودونگ تأسیس شد. ایهوا دارای شش هزار کارمند است که از این تعداد 1700 نفر در سه پایگاه تحقیق و توسعه آن مشغول به کار هستند. این شرکت در زمینه فناوری‌های مرکزی و اصلی همچون فناوری تشخیص اسکناس و فناوری مسیر عبور اسکناس، دارای تخصص و مهارت بالایی است.

شرکت ایهوا در همان سال اول تأسیس خود، با بهره‌گیری از فناوری و دانش شرکت OKI ژاپن، قدم به عرصه تولید دستگاه CRS گذاشت و در حال حاضر با فروش و پشتیبانی بیش از 200 هزار دستگاه CRS در 500 بانک و مؤسسه مالی، بیشترین سهم (40 درصد) از بازار چین را به خود اختصاص داده و این در حالی است که شرکت‌های شناخته‌شده دیگری نیز در زمینه عرضه و تولید CRS در چین فعال هستند. شرکت ایهوا علاوه بر تولید و عرضه CRS، محصولات دیگر بانکی نظیر TCR، Acceptor و STM را نیز تولید و عرضه می‌کند.

ایهوا در سال 2015 ساختمان فناوری‌های مالی و مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته جهانی و مرکز تست تجهیزات روباتیک مالی و مرکز تحقیق و توسعه شرق چین خود را رسماً افتتاح کرد. ساختمان تجهیزات مالی ایهوا که دارای بزرگ‌ترین پایگاه تولید تجهیزات مالی در آسیاست، موفق به کسب گواهینامه ایزو 9001 و ایزو 14001 در زمینه سیستم مدیریت کیفیت و محیط زیست شده که ظرفیت تولید سالانه آن بیش از یکصد هزار واحد است.

با یکپارچه‌سازی فناوری‌های نوآورانه بیولوژیکی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بیگ‌دیتا و بلاکچین، ایهوا راه‌حل‌های جامع هوشمندانه‌ای را جهت تسهیل تغییرات مرتبط با به‌روزرسانی و رسیدن به عملیات مؤثر بانکی، ارائه می‌دهد.

محمد جناب، مدیر گروه پشتیبانی نرم‌افزارهای سیستمی آدونیس
محمد جناب، مدیر گروه پشتیبانی نرم‌افزارهای سیستمی آدونیس

در راستای حرکت به سوی گسترش حضور چین در جهان که توسط رهبر آن کشور مطرح شده و در پاسخ به استراتژی «B&R» (کمربند و جاده) و «ساخت چین 2025»، ایهوا شروع به کشف بازارهای جهانی کرده و هم‌اکنون حضور خود را در خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا و منطقه کارائیب نیز توسعه بخشیده است.

شرکت آدونیس در سیستم بانکی ایران چه محصولی را عرضه کرده است؟

نبوی: شرکت آدونیس در زمینه دستگاه‌های خودپرداز ـ خوددریافت، دستگاه CDS6060 PLUS را به سیستم بانکی کشور عرضه کرده است. این دستگاه نسل جدید دستگاه‌های CRS شرکت ایهوا است که با همکاری و هم‌فکری شرکت آدونیس جهت رفع موارد و مشکلات مشاهده‌شده در نسل قبل و همچنین متناسب با بازار ایران طراحی و تولید شده است.

تغییر مکانیسم شمارش و شناسایی اسکناس‌ها، متناسب با کیفیت اسکناس‌های موجود، بهره‌گیری از ماژول تشخیص اصالت اسکناس قدرتمندتر و تغییر در مکانیسم حرکتی اسکناس‌ها جهت کاهش نرخ بروز خطای سخت‌افزاری، تنها بخشی از اصلاحات سخت‌افزاری انجام‌شده در سری CDS6060 PLUS است که در راستای جلب رضایت مشتریان صورت پذیرفته است.

توسعه پیوسته CDF-File جهت کاهش نرخ اسکناس‌های ناشناس، سرویس در بازه‌های زمانی خاص و متناسب با موقعیت جغرافیایی و حجم تراکنش‌های هر دستگاه، سامانه مانیتورینگ جهت مشاهده لحظه‌ای وضعیت ماژول‌ها، سامانه رفع مغایرت جهت پاسخگویی هرچه سریع‌تر به مغایرت‌های مالی و اختصاص پروموترهای آموزش‌دیده به‌منظور آموزش و معرفی دستگاه‌ها به اپراتورهای بانک، بخش دیگری از سرویس‌های قابل ارائه توسط شرکت آدونیس به مشتریان عزیز است. به‌جرئت می‌توانیم ادعا کنیم که محصول CRS ما در مقایسه با دستگاه‌های منصوب در ایران، از نظر کارایی و جلب اطمینان مشتری، در زمره بهترین‌های این محصول قرار دارد.

تاکنون چه تعداد از محصول CRS آدونیس به سیستم بانکی کشور عرضه و نصب شده است؟

جناب: ما تاکنون حدود 200 دستگاه CRS از نسل قبلی و نسل جدید محصول شرکت ایهوا را به سیستم بانکی کشور عرضه کرده‌ایم که بخش عمده‌ای از آنها هم‌اکنون عملیاتی و در حال ارائه سرویس به مشتریان هستند.

آینده CRS را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نبوی: رشد فرهنگی مردم در استفاده گسترده‌تر از دستگاه‌های نوین بانکی و نیز شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، باعث گرایش بیشتر مشتریان بانکی به استفاده از ماشین‌های خودکار و دریافت خدمات غیرحضوری شده است. در این میان دستگاه‌های Cash Recycler هم جایگاه خود را دارند. علاوه بر این، از سال‌ها پیش، کشورهای پیشرفته جهان مانند ژاپن شروع به جایگزینی دستگاه‌های خودپرداز با CRS کرده‌اند. ژاپن تا سال 2017، صد درصد خودپردازهای خود را با CRS جایگزین کرده است. در سال‌های اخیر نیز سایر کشورهای آسیا در استفاده از دستگاه‌های CRS رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

با توجه به سرویس‌دهی این دستگاه‌ها بدون محدودیت زمانی (365*24*7) و مکانی، ورود آنی نقدینگی و کاهش نرخ تمام‌شده پول در سیستم بانکی، افزایش بهره‌وری سرمایه انسانی و نیز ایجاد انگیزه در میان صاحبان پول نقد جهت افتتاح حساب و استفاده از خدمات دستگاه‌های CRS؛ پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، تمامی دستگاه‌های خودپرداز با دستگاه‌های CRS جایگزین شود.

علاوه بر دستگاه CRS، از ماژول Cash Recycler می‌توان در ماشین‌هایی که در شعب به کمک تحویلدار می‌آید، استفاده کرد. این ابزار در کنار بانکدار قرار گرفته و وظیفه دریافت پول نقد از مشتری و پرداخت وجه به او را بر عهده داشته و تماس بانکدار با اسکناس را به حداقل می‌رساند.

در ایران نیز در چند سال گذشته تمایل بانک‌ها به خرید دستگاه‌های CRS به جای ATM، بیشتر شده و انتظار می‌رود که در سال پیش‌رو، حضور دستگاه‌های CRS را در صنعت بانکداری کشور پررنگ‌تر ببینیم.

شرکت آدونیس برای تولید داخلی محصولات بانکی، تاکنون چه اقداماتی انجام داده یا خواهد داد؟

گوگانی: آدونیس در کنار تولید داخلی انواع مدل‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی، برای تولید داخلی دستگاه‌های CRS نیز برنامه‌ریزی بلندمدتی دارد و اقدامات اولیه برای تولید این محصول را در کارخانه خود واقع در منطقه اقتصادی فرودگاه پیام با همکاری و تحت لیسانس شرکت ایهوا، شروع کرده است.

منبع ماهناه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
نویسنده / مترجم احمد مولایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.