راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستور کار اصلی توجه به بازار رمزارزهاست / گزارشی از دستاوردهای سال 1399 و برنامه‌های آینده هلدینگ نیک‌اندیش

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / «هلدینگ تجارت الکترونیک مبتکران نیک‌اندیش» مجموعه‌ای است که در حوزه‌ رمزارزها، املاک، حوزه خبری و پیاده‌سازی نرم‌افزاری شبکه‌های کامپیوتری در ایران و چند کشور دیگر فعال است. این هلدینگ اوایل سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده و کسب‌وکارهای مختلفی مانند کوین‌نیک، نیک‌پرداخت و… را زیر چتر خود دارد.

کوین‌نیک در حوزه خدمات مربوط به خریدوفروش ارزهای دیجیتال فعال است و نیک‌‌پرداخت پلتفرمی آنلاین برای انجام خدمات پرداخت‌ و دریافت‌ ارزی است. مدیران هلدینگ نیک‌اندیش می‌گویند تلاش‌شان بر این است که تجربه زندگی مردم را در هر زمینه‌ای با فناوری تلفیق کرده و بهبود بخشند. حال که به انتهای سال 1399 رسیده‌ایم، اغلب کسب‌وکارها به ارزیابی عملکرد و کارنامه‌ای که در 12 ماه گذشته از خود بر جای گذاشته‌اند، پرداخته‌اند و چشم‌اندازی نیز برای آینده متصور هستند. با همین رویکرد سراغ چهار تن از مدیران هلدینگ نیک‌اندیش رفتیم و از آنها درباره وضعیت فعلی و آینده این مجموعه و شرکت‌های تابعه آن و همچنین چالش‌هایی که در این مسیر با آن روبه‌رو شده‌اند، پرسیدیم.


نیروی انسانی بزرگ‌ترین دارایی‌ نیک‌اندیش است


مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش با بیان اینکه هدف و چشم‌انداز اصلی این مجموعه تسهیل زندگی مردم است و با همین رویکرد آهسته و پیوسته حرکت می‌کند، درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند، می‌گوید: «چالش‌های حقوقی که در سال گذشته به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور وضع شده را می‌توان یکی از مهم‌ترین مشکلاتی برشمرد که برای کسب‌وکارهای ما پیش آمد و همگی با تلاش و کوشش فراوان با آن مقابله کردیم.»

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش
وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش

وحید والی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، اظهار امیدواری می‌کند شرایط برای توسعه کسب‌وکارهای ایرانی در محیط بین‌المللی آسان‌تر و موانع حقوقی کمتری ایجاد شود. وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه املاک نیک‌بوم در سال 1399 می‌گوید: «با وجود مشکلات و موانع زیادی که با آن روبه‌رو بودیم، موفق شدیم املاک نیک‌بوم را با رویکرد تسهیل فرایند و تضمین معاملات در زمینه رهن، اجاره و خریدوفروش مسکن راه‌اندازی کنیم و خوشبختانه در بازاری که کمترین اطلاعات موجود را از آن داشتیم، به‌عنوان یکی از بازیگران منطقه 5 تهران توجهات را به سوی خود جلب کنیم.»

والی، راه‌اندازی «کوین‌نیک‌مارکت» را از دیگر دستاوردهای هلدینگ نیک‌اندیش در سال 1399 می‌داند و اضافه می‌کند: «کوین‌نیک‌مارکت، یک مارکت ایرانی رمزارز است تا ایرانی‌ها بدون نگرانی از اثرات تحریم‌ها بتوانند به‌راحتی دارایی‌های دیجیتال خود را در این بستر نگهداری کنند یا بدون واسطه به خریدوفروش رمزارزها اقدام کنند. ما با همت همکاران‌مان این مارکت را توسعه داده‌ایم که به گسترش کسب‌وکارمان در کشورهای دیگر نیز کمک می‌کند.»

مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش درباره برنامه‌ها و افق آینده این مجموعه اقتصادی می‌گوید: «بزرگ‌ترین دارایی‌ هلدینگ نیک‌اندیش، نیروی انسانی و تیم‌های تخصصی هستند. در سال  1400 قصد داریم با تکیه بر همین توان و مشتریان‌مان که ولی‌نعمتان ما هستند، دامنه فعالیت ‌کوین‌نیک‌مارکت را گسترش دهیم و سهم بیشتری از بازار به دست آوریم. همچنین در نظر داریم نیک‌بوم را قدرتمندتر و بهتر در راستای اهدافی که برای آن ترسیم کرده‌ایم، پیش ببریم. یکی دیگر از پروژه‌هایی که در حال حاضر در فاز تحقیق و توسعه است، استفاده از فناوری بلاکچین در حوزه پزشکی است.

امیدواریم تا پایان سال بتوانیم یک MVP  از آن ارائه دهیم تا در سال‌های بعد دریافت خدمات پزشکی از مراکز درمانی برای بیماران راحت‌تر و برای کادر درمان سریع‌تر باشد و بهره‌وری خدمات درمانی افزایش یابد. در نهایت هدف کلی ما این است که در زمینه بین‌المللی موفق‌تر عمل کنیم تا قدمی هرچند کوچک برای ارتقای کیفیت زندگی هم‌وطنانمان برداریم.»


راحتی و آسایش کاربران را دنبال می‌کنیم


مدیرمحصول هلدینگ نیک‌اندیش نیز درباره مهم‌ترین چالش‌‌های ‌کوین‌نیک در سال ۱۳۹۹ می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بودیم، انتخاب تعداد رمزارزهای قابل مبادله در پلتفرم کوین‌نیک‌مارکت برای شروع ارائه خدمات بود. کوین‌نیک چندین سال است که در زمینه ارائه خدمات ارزهای دیجیتال در ایران فعالیت می‌کند و گرچه همیشه محدودیت‌هایی در کشور درباره فعالیت‌های آنلاین وجود داشته که در تمام این سال‌ها نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردیم، اما اصل ماهیت ارائه خدمات برای ما چالشی جدی نبود.»

افشار جوکار، مدیرمحصول هلدینگ نیک‌اندیش
افشار جوکار، مدیرمحصول هلدینگ نیک‌اندیش

افشار جوکار با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹، تمرکز ‌کوین‌نیک بر ارائه خدماتی در حد جهانی به علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال بود، اضافه می‌کند: «صرافی‌های OTC یکی از محبوب‌ترین مکان‌های خریدوفروش ارز دیجیتال برای کاربران هستند که متأسفانه به دلایل مختلف، کاربران ایرانی به طیف گسترده‌ای از خدمات آن دسترسی ندارند. استفاده کاربران ایرانی از این پلتفرم‌های بین‌المللی، علاوه بر عدم امکان خریدوفروش مستقیم همواره با ترس از دست دادن دارایی یا بلوکه‌شدن آن به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی همراه بوده است، اما خوشبختانه در یک سال اخیر در کشور با دید بازتری به کسب‌وکارهای ارز دیجیتال توجه می‌شود.»

وی می‌افزاید: «همه این اتفاقات باعث شد تا ایجاد یک پلتفرم فراگیر و با امکاناتی در حد معروف‌ترین مارکت‌های بین‌المللی به دغدغه اصلی ما بدل شود. البته معتقدم ایجاد این پلتفرم ساده‌ترین بخش کار است و تلاش اصلی و اولویت تیم ما تضمین امنیت کاربران و دارایی آنها با استفاده از بالاترین استانداردهای امنیتی روی کیف پول‌های آنهاست.»

مدیرمحصول هلدینگ نیک‌اندیش با بیان اینکه کاربران در کوین‌‌نیک‌‌مارکت می‌توانند محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال را بدون واسطه با یکدیگر مبادله کنند، درباره ویژگی‌های پلتفرم کوین‌نیک می‌گوید: «این خبر خوبی است که کاربران علاوه بر مبادلات ریالی می‌توانند ارزهای خود را، هم با ریال و هم با ارز تتر با یکدیگر مبادله کنند. دسترسی به کیف پول ارزهای دیجیتال با امنیت بسیار بالا و بدون نگرانی از بلوکه‌شدن دارایی‌ها، در کنار دسترسی به یک مارکت ارز دیجیتال با امکان مبادله ریالی سریع، امکاناتی است که کوین‌نیک‌مارکت در اختیار ایرانی‌ها قرار داده است.»

جوکار یکی دیگر از امکانات کوین‌نیک‌مارکت را امکان‌پذیر بودن استفاده کاربران از مارکت‌های خارجی بیان می‌کند و در توضیح آن می‌گوید: «ما در این زمینه دو راهکار در اختیار کاربران قرار داده‌ایم. اولین راهکار، خرید ارز دیجیتال مورد نظر از ما و از طریق وب‌سایت ‌کوین‌نیک است. یعنی ما هر ارزی که کاربران قصد خرید آن را داشته باشند، به آدرس کیف پول‌شان در هر کدام از مارکت‌ها ارسال می‌کنیم. راهکار بعدی که جذاب‌تر است، استفاده از پلتفرم کوین‌نیک‌مارکت و خرید بدون واسطه ارز دیجیتال است. پس از پایان مبادله کاربر این امکان را دارد که در صورت نیاز ارز دیجیتال خود را به آدرس‌های دیگری انتقال دهد.»

آن‌طور که جوکار می‌گوید، هلدینگ نیک‌اندیش سال آینده نیز تمرکز خود را بر کوین‌نیک‌مارکت خواهد گذاشت: «برنامه‌ریزی‌های ما برای آینده بر محور گسترش تعداد ارزهای قابل مبادله و اضافه‌کردن جفت‌های مبادله‌ای بیشتر خواهد بود. امیدواریم در نیمه ابتدایی سال، بتوانیم با رسیدن به این اهداف، خدمات دیگری را نیز به کاربران عرضه کنیم؛ چراکه از طرفی امکان مبادله ریالی برای کاربران داخل کشور مقرون‌به‌صرفه‌تر است و از سوی دیگر از حجم نگرانی‌های آنها درباره امنیت و دسترسی دائم به دارایی ارز دیجیتال ذخیره‌شده در کیف پول‌های داخلی می‌کاهد.»

مدیرمحصول هلدینگ نیک‌اندیش با بیان اینکه در حال حاضر سرویس‌های ارائه خدمات ارزی کوین‌نیک به‌صورت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی است، درباره چالش‌های احتمالی آینده می‌گوید: «افزایش روزانه تعداد کاربران کوین‌نیک و بالاتر رفتن حجم تماس‌های پشتیبانی، نگرانی‌هایی را برای ارائه پشتیبانی با استاندارد بالا برای ما ایجاد کرده است. تیم منابع انسانی ما در حال حاضر، با قدرت تمام در حال استخدام و تربیت نیروی پشتیبانی است تا کاربران مشکلی برای دریافت پشتیبانی نداشته باشند.» به گفته جوکار تیم کوین‌نیک در بازار رمزارزها تجربه بالایی دارد و همین باعث می‌شود این مجموعه با آمادگی بیشتری با مشکلات و محدودیت‌های احتمالی روبه‌رو شود و با ارائه خدمات متنوع‌‌تر و کیفی‌تر تجربه کاربری بهتری را برای کاربران در استفاده از ‌کوین‌نیک رقم بزند.


به آگاهی‌بخشی درباره رمزارزها ادامه می‌دهیم


مدیر مارکتینگ هلدینگ نیک‌اندیش نیز بر اهمیت آگاهی‌رسانی به مردم و جامعه هدف این مجموعه درباره ارزهای دیجیتال تأکید می‌کند. بهار سیار با بیان اینکه در حال حاضر ارزهای دیجیتال مهم‌ترین کسب‌وکار شرکت نیک‌اندیش است و دانش و آگاهی مردم نیز در این حوزه چندان بالا نیست، درباره چالش‌های حوزه مارکتینگ و روابط عمومی نیک‌اندیش می‌گوید: «اولین و مهم‌ترین چالش آگاهی محدود مردم نسبت به رمزارزهاست. متأسفانه مردم از دانش و آگاهی بالایی برخوردار نیستند و همین موضوع به سوءاستفاده شرکت‌های تقلبی و کلاهبرداران، همچنین از دست رفتن حس اعتماد منجر می‌شود.»

بهار سیار، مدیر مارکتینگ هلدینگ نیک‌اندیش
بهار سیار، مدیر مارکتینگ هلدینگ نیک‌اندیش

سیار، موضوع مجوزها را از دیگر مشکلاتی می‌داند که به گفته او شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وی در توضیح به نبود رویه‌های واحد و تعدد مجوزها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «متأسفانه بعد از چندین سال که از عمر رمزارزها می‌گذرد، صدای واحدی در دولت و بانک مرکزی شنیده نمی‌شود. از یک سو وزارت «صمت» اجازه صدور مجوز استخراج رمزارز را صادر می‌کند، اما از آن طرف وزارت نیرو نقض می‌کند. بانک مرکزی نیز که به‌کلی ورود رمزارزها به چرخه اقتصادی کشور را قبول ندارد.»

سیار با تأکید بر اینکه نابسامانی‌ها در صدور مجوز، چالش جدی رشد قارچ‌گونه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تقلبی در بازار رمزارزها را به همراه داشته، تصریح می‌کند: «این شرکت‌ها در قالب‌های مختلف مانند استخراج و ترید، سرمایه‌های مردم را جمع‌آوری می‌کنند، اما بعد از مدتی نه شرکتی برای پاسخگویی وجود دارد و نه از لحاظ قانونی می‌توان پیگیری کرد. ما در نیک‌اندیش با داشتن افراد متخصص سعی می‌کنیم با تبلیغات و خبر و اطلاع‌رسانی صحیح به شیوه‌ای عمل کنیم که آگاهی مردم درباره رمزارزها و مسائل آن افزایش یابد.»


سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها پله‌ای باشد


حسین منتظر، از دیگر مدیران هلدینگ نیک‌اندیش است که سمت مدیریت فروش را عهده‌دار است. او در پاسخ به این پرسش که آینده رمزارزها را چگونه ارزیابی می‌کند، می‌گوید: «دست‌کم در نیمه اول سال آینده، چشم‌انداز رمزارزها روشن است و بازار روند رو‌به‌رشد خود را ادامه می‌دهد. با این حال در نیمه دوم سال ممکن است بازار وارد روند اصلاحی بلند‌مدت شود که بهترین فرصت برای ورود و سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت است.»

وی درباره نحوه ورود به بازار ارزهای دیجیتال نیز توصیه می‌کند: «مهم‌ترین توصیه برای سرمایه‌گذاری‌های شرکتی و سازمانی این است که بخشی از درآمدهای خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و در نظر داشته باشند که ورود به این عرصه، به‌صورت پله‌ای و گام‌به‌گام باشد.»

حسین منتظر، مدیر فروش هلدینگ نیک‌اندیش

شعار نیک‌اندیش، حس خوب است


مدیر منابع انسانی هلدینگ نیک‌اندیش بر این باور است که سال آینده در حوزه منابع انسانی، کسب‌وکارها با یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های فعالیت خود روبه‌رو خواهند شد. سعید نیکزاد می‌گوید: «تداوم شیوع ویروس کرونا به رکود اقتصادی و کاهش سطح درآمد شرکت‌ها و بحران‌های بهداشت روانی منجر می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که کرونا در سال 1400 نیز میهمان ما خواهد بود و برای آنکه به سلامت از این برهه تاریخی بگذریم، باید استراتژی‌های مناسب مدیریت منابع انسانی را در پیش بگیریم و این دوره را با کمترین آسیب پشت سر بگذاریم.»

نیکزاد با اشاره به مسائل و مشکلات کسب‌وکارها در زمینه نیروی انسانی اضافه می‌کند: «بسیاری از کسب‌وکارها در سال 2020 روند رو‌به‌رشد خود را از دست دادند و ناچار به تعدیل نیرو و اخراج شدند. اخراج نیرو همیشه برای مدیران منابع انسانی کار سختی است و به همین دلیل معتقدم برای کاهش چنین چالش‌هایی باید استراتژی مشخصی داشته باشیم و رفتار و برخورد منصفانه و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را دنبال کنیم تا احساس عدم امنیت به کارکنان و مجموعه منتقل نشود.»

سعید نیکزاد، مدیر منابع انسانی هلدینگ نیک‌اندیش

مدیر منابع انسانی هلدینگ نیک‌اندیش، بهره‌وری کارکنان را دغدغه دیگر این مجموعه اقتصادی می‌داند و اضافه می‌کند: «در سال پیش رو باید تمام تلاش خود را معطوف به ارتقای بهره‌وری کنیم. در حال حاضر اغلب شرکت‌ها به‌دلیل هزینه‌های هنگفت کرونا بر افزایش بهره‌وری متمرکز شده‌اند. شعار اصلی کارکنان هلدینگ نیک‌اندیش «حس خوب» است. در چند سال گذشته تلاش ما این بوده که در هر شرایطی حس خوبی را در مجموعه جاری و ساری کنیم و برای این خواسته، هر کاری از دست‌مان بربیاید، انجام می‌دهیم.»

نیکزاد با تشریح برنامه‌های هلدینگ نیک‌اندیش در زمینه نیروی انسانی اضافه می‌کند: «اولویت اصلی ما حفظ نیروهای فعلی و اضافه‌کردن نیروهای جدید و متخصص است. در همین راستا اولین برنامه، بهبود فضای کار است که در چارچوب‌هایی مشخص، محیط را نیز شاد، پویا و چابک نگه دارد. ما خواهیم رابطه‌مان با کارکنان‌مان مثل یک بازی برد ـ برد برای هر دو طرف باشد.»

وی با اشاره به رسالت و مسئولیت‌های نیک‌اندیش در قبال کارکنان خاطرنشان می‌کند: «توسعه فردی نیروها برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این دوره‌های گروهی و انفرادی را از طریق استادان داخل یا بیرون مجموعه برگزار می‌کنیم.» برگزاری جلسات غیرکاری و گفت‌و‌گوهای صمیمانه، برقراری پوشش بیمه‌ای، برنامه‌های سفر و تفریح و… نیز از دیگر خدمات و برنامه‌هایی است که نیکزاد به آنها در حوزه منابع انسانی هلدینگ نیک‌اندیش اشاره می‌کند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.