راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماسکینو: تشخیص چهره و تشخیص ماسک برای اولین‌بار، همزمان با موج سوم شیوع کرونا در ایران

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / در حال حاضر کشورمان و بسیاری از دیگر کشورهای دنیا برای مقابله با کرونا استفاده از ماسک در طول روز را در مراکز شلوغ اجباری کرده‌اند. اجباری‌شدن ماسک یکی از چالش‌هایی بود که فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و اماکن تجاری یا عمومی، برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا با آن مواجه بودند. در حال حاضر در این اماکن اغلب وظیفه اعمال اجبار زدن ماسک توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که این امر هزینه بالای نیروی انسانی و بار کاری زیادی را به سازمان‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای انجام این امر مقرون‌به‌صرفه‌تر، ایمن‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.


ماسکینو: سخت‌افزار تشخیص ماسک


اما یک شرکت دانش‌بنیان با نام تجاری «ماسکینو» (Masknow) و با کمک توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود توانسته به فناوری تشخیص ماسک، دست پیدا کند. سیستم سخت‌افزار دوربین هوشمند ماسکینو قادر است با نصب روی گیت‌های ورودی سازمان‌ها، فرودگاه‌ها، فروشگاه و مراکز خرید، با کمک الگوریتم تشخیص ماسک، افرادی را که ماسک بر چهره دارند، تشخیص داده و ورود و خروج آنها را ثبت کند.

قابلیت دیگر این سیستم این است که بعد از تعریف چهره کارمندان و پرسنل در سیستم، ماسکینو می‌تواند ساعت ورود و خروج این افراد را ثبت و ضبط کرده و دسترسی آنها را کنترل کند. از دیگر قابلیت‌های محصول ماسکینو تخمین بازه سنی افراد است. در ادامه با هر یک از قابلیت‌های تشخیص چهره، بازه سنی و ماسک بیشتر آشنا می‌شویم.


فناوری تشخیص ماسک


اخیراً کشورهایی نظیر چین، فرانسه و آمریکا با بهره‌مندی از هوش مصنوعی راه‌حل تشخیص ماسک یا همان Face Mask Detection را ارائه داده‌اند. به‌طور دقیق‌تر کارکرد این محصول بدین گونه است که دوربین‌های هوشمند، مثل همان دوربین‌های مداربسته در سازمان‌ها و شرکت‌ها، با قابلیت تشخیص ماسک در ورودی گیت‌ها و مراکز شلوغ و پرتردد نصب می‌شوند و افرادی را که از ماسک استفاده نکرده‌اند، تشخیص داده و اخطاری مبنی بر استفاده از ماسک به فرد مورد نظر ارسال می‌کنند.

در ایران نیز ماسکینو با توسعه فناوری تشخیص ماسک دقیقاً همان کاربرد سیستم‌های هوشمند در کشورهای پیشرفته را داراست. پیاده‌سازی سخت‌افزار ماسکینو در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید این فرصت را فراهم می‌کند تا سازمان‌ها با اثربخشی بیشتر افرادی را که ماسک نزده‌اند، از افرادی که ماسک زده‌اند، تشخیص داده و از ورود یا دسترسی آنها جلوگیری کنند.


فناوری تشخیص سن


از دیگر قابلیت‌های ماسکینو تشخیص سن افراد است. فرض کنید تعداد زیادی از افراد در فروشگاه‌های خرید در حال تردد هستند، ماسکینو قادر است بازه سنی آنها را تشخیص دهد و دیتای مربوطه را ثبت و ضبط کند. این قابلیت را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین داده‌های مربوط به بازاریابی دانست؛ چراکه کسب‌وکارهای مختلف با دسترسی به اطلاعات دموگرافیک مشتریان خود، می‌توانند برای فروش و بازاریابی خود استراتژی‌های هدفمندی تعریف کنند.


کاربردها و موارد استفاده ماسکینو


  • مدیریت و کنترل در ایجاد دسترسی مراکز حساس: یکی از اصلی‌ترین کاربردهای دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص ماسک، اعمال محدودیت و کنترل عبور و مرور افرادی مشخص به اماکن خاص است. به‌عنوان مثال اجازه دسترسی بعضی از دکترها به اتاق مخصوص و آزمایشگاه‌ها.
  • کنترل حضور و غیاب پرسنل: بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با استفاده از دوربین‌های هوشمند مجهز به فناوری تشخیص ماسک می‌توانند راحت‌تر و به طرز هوشمندانه‌تری ورود و خروج کاربران خود را کنترل کنند؛ بدون اینکه پرسنل نیازی داشته باشند که معطل شوند یا ماسک خود را از روی صورت بردارند.
  • بررسی لیست‌های سیاه: در بسیاری از مکان‌های شلوغ و پرتردد، نظیر پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، مترو و…، با پیاده‌سازی دوربین با قابلیت تشخیص چهره می‌توان افرادی را که در لیست سیاه نیروهای امنیتی هستند، شناسایی کرده و به‌موقع مجرمان و افراد دارای سوابق کیفری را دستگیر کرد. در واقع اگر چهره مظنون قبلاً در سیستم ثبت شده باشد، حتی اگر با ماسک هم پوشانده شده باشد، ماسکینو می‌تواند هویت مظنون را احراز کند.
  • شناسایی افراد گم‌شده: در بسیاری از موارد بچه‌ها و حتی بزرگسالان در اماکن شلوغ مثل فروشگاه‌ها گم می‌شوند. با استفاده از دوربین با ویژگی Face Matching می‌توان عکس فرد گم‌شده را در سیستم تعریف کرده و دوربین به ازای شناسایی هر چهره آن را تحلیل کرده و در صورت تطابق چهره‌ها، فرد گم‌شده را بیابد.
  • اجرای استراتژی‌های فروش هدفمند در راهکارهای مالی و خرده‌فروشی: یکی از کاربردهای دوربین‌های هوشمند تشخیص مشخصات بیوگرافی نظیر سن است. با توجه به این مورد، با پیاده‌سازی دوربین‌های هوشمند ماسکینو در فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ و شناسایی سن خریداران، مدیران و به‌خصوص بازاریابان به اطلاعات جمعیت‌شناختی مشتریان خود دسترسی پیدا خواهند کرد و می‌توانند پروموشن‌های مرتبط با سن خریداران به آنها پیشنهاد دهند. مدیران بازاریابی با تحلیل رفتار مشتریان خود درخواهند یافت که افراد به کدام قسمت از فروشگاه سر زده‌اند (Foot Traffic Tracker).
  • پیاده‌سازی در سازمان‌ها، مراکز پرتردد برای تشخیص ماسک بر چهره افراد: قابلیت Face Mask Detection یکی از راهکارهای خلاقانه‌ای است که بدون برخورد با افراد و از راه دور به‌طور دقیق قادر به تشخیص ماسک روی صورت خواهد بود. این راهکار با توجه به شیوع ویروس کرونا و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به کمک سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی خواهد آمد که پوشیدن ماسک در بحران کووید 19 اجباری شده است.
  • تشخیص مشتریان VIP هنگام ورود به شعب بانکی یا استادیوم‌ها: یکی دیگر از کاربردهای دوربین‌های هوشمند با قابلیت تشخیص و شناسایی چهره، استفاده در ورزشگاه‌ها و شعب بانکی است. با استفاده از این سیستم به‌طور مثال وقتی مشتریان خاص یک مرکز خرید وارد می‌شوند، با شناسایی آن افراد، می‌توان تشخیص داد که این افراد به کدام قسمت‌های مرکز خرید رفته‌اند.
  • بالا رفتن کارایی و کاهش هزینه‌ها: با توجه به پیاده‌سازی دوربین‌های هوشمند با قابلیت تشخیص ماسک، دیگر نیازی به نیروی انسانی برای چک‌کردن اینکه افراد آیا ماسک زده‌اند یا نه، نیست. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به نیروی انسانی نخواهد بود و همچنین متعاقباً دقت و سرعت دوربین‌های هوشمند تشخیص ماسک به‌مراتب بالاتر از انسان خواهد بود.

نتیجه‌گیری


فناوری‌های تشخیص چهره، هزینه منابع و نیروی انسانی و زمان لازم برای احراز هویت و کنترل دسترسی یا ثبت و ضبط داده‌های مربوط به تردد افراد را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. همچنین، فناوری تشخیص ماسک که در حال حاضر برای بحران کرونا توسعه داده شده، در شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و هر مرکز پرتردد و شلوغی که استفاده از ماسک الزامی است، تأثیر بسزایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دارد.

دوربین هوشمند ماسکینو دارای قابلیت ارائه ویژگی‌های مربوط به هر کدام از این دو فناوری؛ یعنی تشخیص چهره (به همراه قابلیت تخمین بازه سنی) و تشخیص ماسک بوده و می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، دقت، سهولت و امنیت لازم را برای سازمان‌ها فراهم کند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.