راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت در لحظه با یوآیدی / اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در کشور با بیش از 50 هزار تراکنش در روز

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / شرکت دانش‌بنیان بینش هوشمند نسل پیشرو (یوآیدی)، به‌عنوان اولین شرکت فعال در زمینه احراز هویت دیجیتال، سرویس احراز هویت خود را با هدف ایجاد زیرساخت احراز هویت دیجیتال و غیرحضوری در فضای مجازی توسعه داده و در حال حاضر این سرویس در احراز هویت غیرحضوری سجام راه‌اندازی شده است. اخیراً نیز این شرکت با همکاری قوه قضائیه، احراز هویت سامانه ثنا را غیرحضوری کرده و در مجموع روزانه بیش از 50 هزار متقاضی را احراز هویت می‌کند.

سرویس احراز هویت غیرحضوری یوآیدی، با استفاده از فناوری تشخیص زنده‌بودن (Liveness Detection)، فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) ، یادگیری ژرف (Deep Learning) و فناوری تطابق تصویر (Face Matching) عمل احراز هویت را بادقت و امنیت بالایی انجام می‌دهد. ضمن امنیت و دقت، به‌دلیل انجام این فرایند به‌صورت دیجیتال و توسط هوش مصنوعی، سرعت این پلتفرم نیز بسیار بالاست.


عملکرد یوآیدی در محیط عملیاتی


پایداری سرویس یوآیدی

از تعداد کل افرادی که تلاش کردند از سرویس یوآیدی برای احراز هویت سجام خود استفاده کنند، 97 درصد آنها با موفقیت فرایند احراز هویت یوآیدی را تکمیل کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

احراز هویت با یوآیدی در کمتر از دو دقیقه

متوسط مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا کاربران بتوانند مراحل احراز هویت یوآیدی را به‌صورت کامل انجام دهند، در دو اپلیکیشن آپ و 724، کمتر از یک دقیقه و 48 ثانیه بوده است. این مدت‌زمان نشان می‌دهد که با اینکه کاربران آشنایی کافی با این روش ندارند، ولی می‌توانند در مدت‌زمان کمتری مراحل آن را طی کنند.


دقت و خطاهای الگوریتم‌های سرویس یوآیدی


مزایای رقابتی یوآیدی از نگاه آمار:

  • امنیت بالا: از آنجایی که داده‌های متقاضیان احراز هویت سجام در زیرساخت‌های یوآیدی ذخیره نمی‌شود، بنابراین امنیت داده‌ها را آپ و 724 تأمین می‌کنند؛ گرچه یوآیدی برای حفظ محرمانگی داده‌ها حداکثر تدابیر را رعایت می‌کند. اما از لحاظ پایداری سیستم، سرویس یوآیدی عملکرد درخشانی داشته است. از نظر آماری 97 درصد متقاضیانی که از سرویس یوآیدی استفاده کرده‌اند، مراحل احراز هویت را به‌صورت کامل با موفقیت به سرانجام رسانده‌ و نتیجه احراز هویت خود را دریافت کرده‌اند.
  • دقت بالا: همان‌طور که پیش‌تر گزارش شد، در محیط عملیاتی دقت الگوریتم تشخیص زنده‌بودن تصویر 98.7 درصد و دقت الگوریتم تطابق چهره 100 درصد بوده که این اعداد از نظر استانداردهای بین‌المللی در رتبه‌های بالای دقت قرار دارند.
  • احراز هویت درلحظه: با توجه به میزان دقت الگوریتم‌های سرویس یوآیدی و متوسط مدت‌زمان مورد نیاز برای تکمیل مراحل احراز هویت در محیط عملیاتی و داده‌های واقعی، سرویس یوآیدی این توانایی را دارد که با اطمینان بالاتری شناسایی هویت کاربران را درلحظه انجام دهد.
  • مستقل از نیروی انسانی: با توجه بهاینکه از کل تعداد تراکنش‌های احراز هویت در یوآیدی، فقط 0.67 درصد با نتیجه قطعی رد یا تأیید مواجه نشدند، بنابراین در محیط عملیاتی فقط در ازای 0.67 درصد از کل تراکنش‌ها به بررسی مجدد نیروی انسانی نیازمند است. پلتفرم احراز هویت امن یوآیدی فرایند احراز هویت را بدون نیاز به نیروی انسانی (Call Center) و با استفاده از هوش مصنوعی به‌صورت کاملاً دیجیتال انجام می‌دهد.
  • تجربه کاربری مناسب: با توجه به آمار، 97 درصد کل تراکنش‌های احراز هویت دیجیتال در یوآیدی با موفقیت به سرانجام رسیده‌اند و تنها سه درصد به دلایلی مانند در دسترس‌نبودن سرویس ثبت احوال، پایین‌بودن سرعت اینترنت، خاموشی تلفن همراه در حین انجام تراکنش و سایر دلایل، موفق به تکمیل فرایند احراز هویت در یوآیدی نشده‌اند. علاوه بر آن متوسط مدت‌زمان مورد نیاز برای تکمیل هر تراکنش کمتر از دو دقیقه بوده که این دو معیار نشان می‌دهد که سرویس یوآیدی با کمترین درگیری با کاربر، احراز هویت را انجام می‌دهد و این یعنی تجربه کاربری مناسب.

آینده هویت دیجیتال


بر اساس گزارش مک‌کنزی، در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در پنج سال گذشته، اینترنت، 21 درصد رشد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. با در نظر گرفتن این واقعیت، تأثیر مهم هویت را در اقتصاد دیجیتال نمی‌توان نادیده گرفت.

هویت تقریباً در تمامی جنبه‌های اقتصاد دیجیتال نقشی پراهمیت دارد. امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند که اطلاعات و خدمات را به‌صورت یکپارچه دریافت کنند، در حالی که کسب‌وکارها می‌خواهند بدانند چه کسی وارد کسب‌وکارشان شده است. همه اینها به‌وسیله هویت حاصل می‌شود. امروزه هویت، به یکی از پارامترهای ضروری برای توانمندسازی مشاغل تبدیل شده که این امر ناشی از رشد اینترنت، محصولات و خدمات دیجیتال است.

طبق آمارها، 89 درصد شرکت‌ها، استراتژی‌های دیجیتالیزه‌شدن فرایندهای ارائه خدمات و محصولات را اتخاذ کرده‌اند و 84 درصد شرکت‌های مشتری‌محور، روی ارائه خدمات بر بستر تلفن‌های هوشمند تمرکز کرده‌اند که نشان‌دهنده گسترش غیرحضوری‌شدن فرایندهای ارائه خدمات است. بنابراین، واضح است که حرکت خدمات به سمت دنیای دیجیتال، مستلزم متحول‌شدن سازوکارهای امنیتی، از جمله شیوه احراز هویت است. بر اساس روند موجود، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025، احراز هویت فیزیکی و حضوری، جای خود را به احراز هویت بیومتریک و دیجیتالی بدهد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.