راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدل فعلی کارمزد یکی از اصلی‌ترین موانع برای توسعه و نوآوری است / گفت‌وگو با حسین واعظ قمصری، مدیرعامل سپ

فقط در یک اکوسیستم پویا و عادلانه، نیاز مشتری و افزایش رضایت مشتری، محور فعالیت‌ها می‌شود. سپ با علم به این موضوع همواره تلاش کرده در همه ابعاد خدمات فوق بازخوردهای مشتری را سرلوحه کار خویش قرار دهد و در حد توان خود نسبت به توسعه راهکارهای جدید و رفع نواقص فعلی اقدام کند

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / صنعت پرداخت کشور روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و تأثیر بازیگران آن بر اقتصاد کشور نیز گسترده‌تر می‌شود. امروزه در کنار آب، برق، گاز و تلفن، دستگاه کارت‌خوان به یک ابزار حیاتی تبدیل شده است. از سوی دیگر با شیوع کرونا طی یک سال گذشته و افزایش خریدهای اینترنتی، درگاه‌های پرداخت کارنامه‌ای خوب را از خود برجای گذاشتند و توانستند سرویس‌های با استاندارد مناسبی به کاربران خود ارائه دهند.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) از جمله اصلی‌ترین شرکت‌های خدمات پرداخت کشور محسوب می‌شود. طبق گزارش شاپرک، این شرکت 19.58 درصد تراکنش‌های کشور را در اختیار دارد و جزء سه شرکت برتر پرداختی کشور محسوب می‌شود. این شرکت حالا در بزنگاه توسعه و پیشبرد اهداف خود قرار دارد و در آستانه سال 1400 برنامه‌های جدی برای آینده خود در نظر دارد.

در گفت‌وگویی که حسین واعظ قمصری، مدیرعامل سپ با عصر تراکنش داشت، به شرایط یک سال گذشته این شرکت در دوران کرونا پرداخت و بیان کرد که سپ در آینده قصد دارد به بازیگری مسلط در عرصه پرداخت تبدیل شود. او بزرگ‌ترین چالش صنعت پرداخت کشور را ورود غیرتخصصی نهادها و سازمان‌ها به بازار کسب‌وکار نوین دانست که بدون نگاه به جزئیات صنعت وارد کار می‌شوند و در نتیجه توسعه و رشد مورد انتظار برای نوآوری حاصل نمی‌شود. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان در یک سال گذشته چه عملکردی داشته و در حال حاضر از لحاظ حجم تراکنش، چه وضعیتی دارد؟

در شرکت پرداخت الکترونیک سامان همواره مشتری، محور تمام برنامه‌ها و استراتژی‌های شرکت است، بنابراین در سال‌های گذشته با دریافت بازخوردهای ارزشمند از مشتریان و اصلاح محصولات، خدمات و رویه‌ها، شاهد رشد مستمر سهم بازار بوده که در سال گذشته هم این رشد ادامه داشته است؛ به نحوی که نزدیک به 20 درصد تراکنش‌های کل کشور از درگاه‌های سپ پردازش می‌شود.

مهم‌ترین چالش سپ در یک سال گذشته چه بوده و چه راهکاری برای حل این چالش در پیش گرفته‌اید؟

افزایش قیمت ارز و مشکلات تأمین اقلام و تجهیزات عملیاتی مورد نیاز برای ارائه خدمات به مشتریان بزرگ‌ترین چالش سپ در یک سال گذشته بوده است. تأمین دستگاه کارت‌خوان، رول‌های کاغذی، سرورها و زیرساخت‌های شبکه برای هدایت تراکنش‌ها؛ همگی به ارز نیاز دارند که افزایش چشم‌گیر قیمت ارز و مشکلات تأمین آن، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این شرکت در سال گذشته بوده است. در این میان افزایش بهره‌وری از منابع و مدیریت تأمین‌کنندگان از اصلی‌ترین راهکارهای اجراشده در این حوزه بوده است.

کرونا و همه‌گیری آن چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را پیش روی صنعت پرداخت الکترونیک گذاشت؟ سپ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت پرداخت ایران چه تأثیری از این تهدیدها پذیرفت و چه بهره‌ای از فرصت‌های پیش‌آمده گرفت؟

در ابتدای دوره شیوع کرونا اکثر صنوف رستورانی و مراکز خرید بزرگ دچار افت فعالیت قابل توجهی شدند که کماکان هم شاهد این افت هستیم، هرچند نسبت به ابتدای شیوع کرونا شاهد بهبود تدریجی فعالیت کسب‌وکارهای فوق هستیم. سپ در همان ابتدای بحران کرونا با تغییر سیاست‌های بازاریابی خود و شناخت صحیح جامعه هدف، توانست هزینه و ضرر ناشی از بحران کرونا را به حداقل برساند.

اما معضل اصلی در حفظ سلامت کارکنان سپ بوده که کماکان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های ماست که تلاش شد تا با استفاده از سیاست‌های دورکاری، رعایت اصول بهداشتی، کمیته مبارزه با کرونا و تأمین اقلام لازم و توزیع مستمر برای کارکنان، ریسک سرایت ویروس را کاهش دهیم.

به‌طور کلی فضای نوآوری در صنعت پرداخت در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این فضا آن‌طور که باید، پیشرفت و توسعه پیدا کرده است؟

فضای نوآوری در ایران هنوز نقش پررنگی نگرفته و متأسفانه عملاً در این حوزه کار جدیدی انجام نمی‌شود و آنچه در بازار امروز ایران شکل گرفته، بیشتر الگوبرداری از کسب‌وکارهای غرب است. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که ارتباط دانشگاه‌ها و متخصصان علوم در نهادهای آموزشی با نوآوری در صنعت بسیار کم است و این پتانسیل به‌طور ریشه‌ای به این بازار وارد نشده‌ و به همین دلیل اندیشه ورود به کسب‌وکار نوپا، نه حرکت به سوی توسعه یا تغییر در بسترهای خدماتی؛ بلکه بیشتر به آرزوی یک‌شبه پولدار شدن تبدیل شده است.

البته این تنها مشکل فضای نوآوری نیست، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این صنعت ورود غیرتخصصی نهادها و سازمان‌ها به بازار کسب‌وکار نوین است که بدون نگاه به جزئیات صنعت وارد کار می‌شوند و در نتیجه توسعه و رشد مورد انتظار برای نوآوری حاصل نمی‌شود. در آخر هم باید نیم‌نگاهی بیندازیم به سرمایه‌‌هایی که به این بازار وارد می‌شود و متأسفانه بدون شناخت کافی به‌طور نادرست و بدون تحلیل و آینده‌نگری به کسب‌وکارها تزریق می‌شود؛ سرمایه‌هایی که معمولاً با اهدافی به غیر از توسعه و رشد در کسب‌وکار نوین یا رشد ایده‌های خلاقانه وارد می‌شود.

بزرگ‌ترین مانع عدم توسعه نوآوری در صنعت پرداخت در کشور را چه می‌دانید؟ نبود زیرساخت‌ها؟ نبود رگولاتوری مناسب؟ عدم تمایل شرکت‌ها؟ عدم توجه کاربران نهایی؟ یا سایر موارد؟

یکی از انتظارات اصلی فعالان در هر صنعتی شفاف‌بودن قوانین و مشخص و بهینه‌بودن مدل‌های کسب‌وکاری است. بزرگ‌ترین مانع توسعه نوآوری در صنعت پرداخت کشور تعریف صحیح و روشن این مدل کسب‌وکار است یا به‌طور مشخص مدل فعلی کارمزد بین اعضای اصلی شبکه پرداخت یکی از اصلی‌ترین موانع فعلی برای توسعه و نوآوری است.

با توجه به اینکه در حال حاضر سپ رقبای جدی در بازار دارد، مهم‌ترین ارزش‌افزوده سپ برای ذی‌نفعان مختلف خود را چه مواردی می‌داند؟

رقابت و پویایی صنعت باعث بهبود مستمر سطح سرویس و افزایش رضایت مشتریان می‌شود و سپ همواره از رقابت با شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت استقبال می‌کند؛ زیرا ما اعتقاد داریم فقط در یک اکوسیستم پویا و عادلانه، نیاز مشتری و افزایش رضایت مشتری، محور فعالیت‌ها می‌شود. سپ با علم به این موضوع همواره تلاش کرده تا در همه ابعاد خدمات فوق بازخوردهای مشتری را سرلوحه کار خویش قرار دهد و در حد توان خود نسبت به توسعه راهکارهای جدید و رفع نواقص فعلی اقدام کند.

تا پایان سال 1400 دستاوردهای سپ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ سپ در چه نقطه‌ای خواهد ایستاد؟

برنامه سپ در سال 1400 کاملاً منطبق با چشم‌انداز این شرکت است و همه اقدامات اجراشده شرکت در چهار سال گذشته و سال پیش رو در تطابق با تحقق چشم‌انداز 1400 سپ؛ یعنی تبدیل‌شدن به واسط مسلط بین مشتریان سپ خواهد بود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.