پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رسانههای قدیم و جدید در سخنرانی یونس شکرخواه
دکتر یونس شکرخواه، رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران سخنرانی با عنوان «رسانه اجتماعی و سازمان؛ کنکاش در یک پدیده» در دومین همایش روز رسانههای اجتماعی انجام میدهد. وی در چکیده مقاله خود آورده است: در اين مقاله ابتدا به تمايزهاي رسانههاي قديم و جديد و سپس به طبقهبنديها؛ گونهها و رويكردهاي رسانهاي معاصر اشاره ميشود و در آن رسانه به مثابه سازمان اجتماعي؛ سازمان معنايي و سازمان جغرافيايي طرف توجه قرار خواهد گرفت.
در همين حال به طبقه بندي كاپلان و هنلين در اين زمينه مشتمل بر گونههاي همكاريجويانه، وبلاگها و ميكروبلاگها، جوامع محتوايي، جهانهاي اجتماعي مجازي، جهانهاي بازيهاي مجازي و سايتهاي شبكه اجتماعي نيز اشاره ميشود. جنبه مشاركتگري در مراحل جريان اطلاعات از ديگر محورهاي مطروحه در اين مطلب است. در بخش ديگر به تمايزهاي رسانه اجتماعي و شبكه اجتماعي پرداخته ميشود و تلاش ميشود نشان داده شود كه رسانه اجتماعي و شبكه اجتماعي يك مفهوم نيستند.
رسانه اجتماعي چيست؟ شبكه اجتماعي چيست؟ اين دو پرسش نيز در اين فرصت طرف توجه قرار ميگيرند و ملاحظات هر دو پديده هم بررسي ميشود تا مرزها و كاركردهاي اين دو پديده روشنتر شوند. شبكه اجتماعي و مسائل سازماني؛ محور ديگري است كه مورد بررسي قرار ميگيرد.
چه قصدي داريد؟ پرسش آغازين بخش ديگري از مطلب است كه در آن پرسشهاي كليدي ديگري در قالب ارتباطات و فرهنگ سازماني، گسترش همكاريهاي اجتماعي و ساختار رسانه اجتماعي مطرح ميشود. ملاحظات استفاده سازمانها از رسانه اجتماعي محور ديگري از مطلب را تشكيل ميدهد.
چه بايد كرد؟ بخش ديگري از مطلب است كه حاوي برخي از توصيهها در اين زمينه است و اينكه يك سازمان چگونه بايد به سوي استفاده مطلوب از رسانه اجتماعي برود.
مردم را باور كنيد؛ آنها بخشي از دكور سازماني نيستند؛ صدايشان را بشنويد و آنچه را كه در كامنتها ميگويند، با ارزش بدانيد. آنها بايد احساس كنند كه واقعا خواسته شدهاند. اين موارد از جمله محورهاي مطروحه در اين بخش است. هفت پايه رسانههاي اجتماعي در قسمت ديگري از مطلب مورد اشاره قرار ميگيرد.
نقشهاي اجرايي استراتژيك در رسانه اجتماعي، نظير استراتژيست اجتماعي، رابط واحدهاي تجاري، رابط خطوط توليد و مشتريان و غیره هم مورد اشاره قرار ميگيرند. بعد از اين بخش، آموزش مهارتهاي مربوطه در اين زمينه نيز مورد تاكيد قرار ميگيرد. سپس به تعداد كادرهاي يك رسانه اجتماعي و امكانات موجود اشاره ميشود و به مربعي كه تيم رسانهاي همواره بايد در ذهن داشته باشد. اشاره به مزيتهاي رسانه اجتماعي بخش پاياني مطلب را شكل ميدهد.
گفتنی است، دومین همایش روز رسانههای اجتماعی با رویکرد رسانههای اجتماعی در سازمان همزمان با روز جهانی رسانههای اجتماعی 9 تیرماه در تالار ایوان شمس تهران برگزار می شود.
منبع: دبیرخانه همایش روز رسانههای اجتماعی