راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شانزده بانک ایرانی هنوز به شبکه بین‌المللی سوئیفت دسترسی دارند

یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و از اعضای شورای سیاستگذاری خارجی آمریکا طی مقاله‌ای که در وال استریت ژورنال منتشر شده است نوشت: آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند از ابزاری که در اختیار آنهاست برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنند. این ابزار یک ویروس رایانه‌ای و یا یک بمب نیست. گروهی که این ماموریت را انجام خواهد داد نه پنتاگون است و نه اتحادیه اروپا. بلکه این ماموریت بر عهده جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) است.

آوی جوریش افزود: از مقر اصلی سوئیفت در هالپ بلژیک در نزدیکی بروکسل، روزانه انجام یک میلیون تراکنش مالی در سراسر جهان تسهیل می‌شود. موسسات مالی ایرانی مانند همه بانک‌های جهان برای انتقال پول به نقاط دیگر جهان به شبکه سوئیفت نیاز دارند. اتحادیه اروپا نام 14 بانک از 30 بانک ایرانی را به اتهام تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. آمریکا علاوه بر این 14 بانک، نام 6 بانک دیگر را نیز به اتهام حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و حمایت از تروریسم به این فهرست افزوده است. آمریکا همچنین 30 بانک ایرانی را به دلیل عدم دارا بودن سیستم‌های مبارزه با پولشویی در ایران، در لیست تحریم قرار داده است. اما سوئیفت تنها 14 بانک اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا را از دسترسی به شبکه خود منع کرده و به دیگر بانک های ایرانی اجازه داده است تا در داخل سیستم مالی جهانی به فعالیت خود ادامه دهند.

این مقام سابق آمریکایی با تاکید بر این که به رغم خواست آمریکا، ایران همچنان به شبکه سوئیفت دسترسی دارد مدعی شد دسترسی بانک‌های ایرانی به این شبکه ناقض قوانین آن است ضمن آن که این کار همچنین برخلاف قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران می‌باشد. جوریش افزود: مقامات ناظر بر فعالیت‌های بخش بانکی آمریکا و مسئولان وزارت خزانه‌داری این کشور متعهد شده‌اند تا سوئیفت را وادار به توقف ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی کنند، در غیر این صورت فعالیت‌های تجاری سوئیفت در خاک آمریکا متوقف خواهد شد. اگر سوئیفت به ارائه خدمات به بانک‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا آنها را فعال در اقدامات غیرقانونی شناخته است ادامه دهد، واشنگتن می‌تواند اقدام قانونی فوری را در این زمینه انجام دهد و دارایی‌های این نهاد بین بانکی را در آمریکا مصادره کند.

وی در ادامه نوشت: در اروپا، سوئیفت به دستورالعمل صادره از سوی اتحادیه اروپا برای قطع ارتباط با 14 بانک ایرانی به خوبی عمل کرده است. اما تاثیر این اقدام چندان قابل توجه نبوده است، زیرا بانک‌های ایرانی‌ای که در فهرست حذف از شبکه سوئیفت قرار ندارند همچنان به این شبکه دسترسی دارند و امکان ورود بانک‌های تحت تحریم ایرانی به سیستم مالی بین المللی را فراهم می‌کنند. روابط نزدیک دولت ایران و بخش بانکی این کشور، حکومت را قادر می‌سازد تا دسترسی خود به ارزهای خارجی و بازارهای مختلف را از طریق بانک‌هایی که هنوز از شبکه سوئیفت حذف نشده‌اند، ادامه دهد.

در ماه فوریه، مدیر سوئیفت اعلام کرد که اگر سوئیفت ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی را به طور کامل متوقف کند، جمهوری اسلامی وادار خواهد شد تا انتقال پول را با استفاده از ایمیل و تلفن انجام دهد و این روش‌های جایگزین همانند شبکه سوئیفت امن نیستند و روش مناسبی به شمار نمی روند. در واقع در این صورت، ایران از فعالیت‌های رسمی بانکی در جهان کنار گذاشته می‌شود.

این گزارش در پایان نوشت: برای موثرتر ساختن تحریم‌های فعلی، قانونگذاران اروپایی باید بانک مرکزی اروپا را ملزم کنند تا یک توصیه بانکی همانند آنچه آمریکا در سال‌های 2008 و 2010 منتشر کرد، منتشر نماید و بر این واقعیت تاکید کند که تمام بانک‌های ایرانی در فعالیت‌های پولشویی و سایر اقدامات متخلفانه دخالت دارند. این می‌تواند توجیه کافی برای سوئیفت جهت قطع همکاری با تمام 30 بانک ایرانی تلقی شود. عدم توفیق آنها در طرح این درخواست از سوئیفت، ایران را قادر می‌سازد تا با خیالی آسوده به فعالیت های خود ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.