راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«سیا» از شبکه بانکی بین‌المللی جاسوسی می‌کند؟

به دنبال جاسوسی‌های گسترده آمریکا این بار تازه‌ترین افشاگری‌ها حاکی از آن است که در زمینه «مبادلات مالی بین‌المللی» نیز آمریکا بیکار نمانده و به نهادهای بین المللی نیز سرک کشیده است.

در حالی که یکی از مقامات دولت اوباما ادعا می‌کند آمریکا از مقر بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن نظارت الکترونیکی انجام نداده است، مقامات ارشد آژانس اطلاعاتی آمریکا، جاسوسی اقتصادی در گذشته را پذیرفته‌اند. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که نخستین سهام‌دار هر دو آنها آمریکا است، تاکنون نخواسته‌اند در این باره اظهار نظری کنند. همچنین بر اساس گزارش‌های جدید نیویورک تایمز، سازمان جاسوسی آمریکا، اطلاعات تراکنش‌های مالی را در شبکه بانکی بین‌المللی جمع‌آوری کرده است. این گزارش حاکی از آن است که در این جاسوسی مالی، «اف‌بی‌آی» نیز با این سازمان همکاری داشته است. هدف سیا از این کار، گردآوری اطلاعات مهم از تراکنش‌های مالی مهم در داخل و خارج آمریکا بوده است.

برنامه جاسوسی گسترده اداره امنیت ملی آمریکا اعتراض بسیاری از کشورها را به همراه داشته است. از جمله شرکت‌هایی که هدف این جاسوسی بوده‌اند، شرکت اتحادیه غرب است. در راستای برنامه‌های گسترده جاسوسی و بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، سیا به طور گسترده اطلاعات مربوط به نقل و انتقال پول را از طریق دو شرکت «وسترن یونیون» و «مانی گرام» ذخیره و کنترل می‌کند و مشتریان این دو شرکت زیر ذره‌بین سیا هستند و مبادلات بانکی هم از طریق سوئیفت کنترل می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای رصد مبادلات بانکی از برنامه دیگری استفاده می‌کنند. این اقدام از طریق کنترل کد رمزی جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) انجام می‌شود. پس از افشای این اقدام آژانس، پارلمان اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که قرارداد سوئیفت را با آمریکا برای مدتی لغو کند.

نیویورک تایمز به نقل از چند کارمند که نامشان فاش نشده، نوشته است که ابعاد کنترل‌ها توسط سازمان‌های اطلاعاتی بسیار گسترده است و در آینده افشاگری‌های بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.