راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این روزها بانک مرکزی موفقیت‌هایش را یادآوری می‌کند

این روزها بانک مرکزی دوره افتاده و به شکل‌های مختلف موفقیت‌هایش را که خودش موفقیت می‌داند به دیگران یادآوری می‌کند. از احراز مقام اول نظام‌های پرداخت کشور در سطح منطقه که معلوم نیست با استناد به کدام آمار بین‌المللی این مقام کسب شده گرفته تا اعلام اینکه «شاپرک» از موفق‌ترین طرح‌های فناوری اطلاعات در کشور است. بانک مرکزی در آخرین خبر خود نوشته است: «مرکز شتاب در سال ۱۳۹۱ فراگیری و شمول خود را در تمامی شبکه بانکی کشور حفظ نموده و در همین راستا بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و خاورمیانه به شبکه شتاب پیوستند. بر این مبنا تعداد اعضای مرکز شتاب در پایان سال ۱۳۹۱ به سی و یک عضو رسید.

.

از موفقیت‌های شتاب

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با اعلام مطلب فوق افزود: روند افزایشی رشد تعداد تراکنش‌ها که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود، در سال‌های بعدی با شیب تندی افزایش یافت. در یازده ماهه اول سال ۱۳۹۱ مرکز «شتاب» بیش از ۳۵۷۴ میلیون تراکنش را پردازش کرد و ضمن عبور از مرز سه میلیارد تراکنش در سال، میانگین روزانه مبادلات آن به بیش از ده میلیون تراکنش رسید، ضمن آنکه بانک مرکزی از طریق سامانه شتاب موفق به مدیریت ۳۴ میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه و ۵/۳۸ میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند ماه ۱۳۹۱ شد.

.

دور، دور پایانه‌های فروش است

وی با بیان‌اینکه، نکته قابل توجه افزایش شدید سهم نسبی تراکنش‌های الکترونیکی پایانه‌های فروش در سال‌های ۱۳۹۰‌و‌۱۳۹۱‌ است،افزود: در سال ۱۳۹۱ بیش از ۵۰ درصد از تراکنش‌های مرکز «شتاب» به پایانه‌های فروش اختصاص داشت،این روند در خصوص خالص اسناد مبادله شده نیز به چشم می‌خورد. پس از نرخ رشد ۱۲۸ درصدی در سال ۸۸ و ۱۳۲ درصدی در سال ۱۳۸۹، میزان رشد خالص اسناد مبادله شده مرکز «شتاب» در یازده ماهه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماهه ۱۳۹۰ به بیش از ۲۷۱ درصد رسید.

.

پایا، خدمتی دیگر

وی با اشاره به اینکه سامانه پایا (پایاپای الکترونیک) که در دی ماه ۱۳۸۸ به صورت آزمایشی آغاز به کار نمود، در سال ۱۳۸۹ به صورت کامل عملیاتی گردید و در همین سال و به منظور پوشش پرداخت‌های انبوه تجاری، استاندارد پرداخت‌های گروهی آن تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شد،تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ هدایت کلیه پرداخت‌های خرد شبکه بانکی از طریق سامانه مزبور در دستور کار قرار گرفت که نهایتاً با ارائه بخشنامه شماره ۲۵۱۱۴۶/۹۰ مورخ ۱۹/۱۰/۱۳۹۰ کلیه انتقالات کمتر از یکصد و پنجاه میلیون ریال در پایا مورد پردازش قرار گرفتند.

.

و اما شاپرک، موفق‌ترین طرح فناوری اطلاعات کشور

وی افزود: از آذر ماه سال ۱۳۹۱ و با محول شدن وظیفه تسویه پذیرندگان به این سامانه از طریق «شاپرک»، افزایش شدیدی در تعداد و ارزش تراکنش‌ها روی داد و این سامانه در هسته واریز مستقیم خود به حداکثر ظرفیت اسمی (سه میلیون تراکنش در روز) رسید.

وی با اشاره به اینکه با توجه به لزوم انتظام بازار، صدور موافقت اصولی و مجوز برای ارایه دهندگان خدمات پرداخت در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و به جای آن ایجاد شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی «شاپرک» در دستور کار قرار گرفت،تصریح نمود: این شبکه به منظور ساماندهی پایانه‌های فروش، نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات پایانه‌های فروشگاهی با ضوابط مبارزه با پولشویی، بهره‌‌برداری بهینه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، افزایش سطح پوشش پایانه‌های فروش، پرهیز از رقابت‌های ناسالم و تقویت مشارکت واقعی بخش خصوصی در شبکه پرداخت کشور؛ پس از انجام بررسی‌های تطبیقی، امکان‌سنجی فنی و اجرایی، در نظر گرفتن ملاحظات بومی و سیاست‌های پولی، با الگو برداری از عملکرد بهترین شبکه‌های پرداخت در سطح بین‌الملل در چارچوب مصوبه مورخ ۲۵/۱۲/۸۹ شورای پول و اعتبار طراحی، تدوین و مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا پایان سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی گردید و از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به صورت عملیاتی آغاز به کار نموده و رسالتی حیاتی و مهم را در توسعه پرداخت الکترونیکی کشور به عهده گرفت.

احمدی مدت زمان فرآیند انتقال ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت به «شاپرک» را از اردیبهشت ماه تا اواسط آذرماه سال ۱۳۹۱ بیان‌ کرد و افزود: در تاریخ پنج دی ماه ۱۳۹۱، «شاپرک» به عنوان تنها شبکه پرداخت کارتی کشور تثبیت و فاز اول طرح که انتقال ارایه دهندگان خدمات پرداخت از سوئیچ بانک‌ها به سوئیچ «شاپرک» را در بر می‌گرفت به صورت کامل و مطابق با برنامه زمانبندی به انجام رسید.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: اجرای طرح «شاپرک» در زمانی اندک با توجه به ابعاد عظیم آن یکی از موفق‌ترین و بزرگترین طرح‌های فناوری اطلاعات در کشور به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که ظرف هفت ماه‌، بیش از دو میلیون و پانصد هزار پایانه فروش و پذیرنده در دوازده ارایه دهنده خدمات پرداخت با حداقل مسایل و مشکلات به شبکه جدید ملحق شده و خدمات خود را بدون وقفه ارایه دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.