راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز همکاری فضای اشتراکی کارمانا با مرکز نوآوری برق دانشگاه امیرکبیر

کارمانا باهدف ایجاد فضایی گسترده‌تر برای رشد و توسعه ایده‌ها، با مرکز نوآوری برق دانشگاه امیرکبیر همکاری خود را شروع کرده است. کارمانا یک فضای کار اشتراکی است که در دو سال گذشته در مرکز نوآوری برج بهزاد میزبان استارتاپ‌ها و تیم‌های مختلف بوده و حالا با همکاری پارک علم و فناوری و مرکز نوآوری برق دانشگاه امیرکبیر فاز تازه‌ای از توسعه خود را شروع کرده است. به همین منظور در نشست خبری آیین افتتاح این فضای کار اشتراکی که ۵ بهمن‌ماه سال جاری با حضور مدیران دانشگاه امیرکبیر و کارمانا برگزار شد، از جزییات و اهداف این همکاری گفته شد.

به گزارش راه پرداخت،‌ علی نیکبخت،‌ مدیر توسعه نوآوری و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ابتدای مراسم گفت: «دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال ۹۳ برنامه‌ریزی و اهداف ویژه برای توسعه نوآوری و فناوری در دانشگاه داشته است، هدف این است تا بتوانیم یک زیرساخت منعطفی را به وجود بیاوریم برای اینکه از ایده‌ها استفاده بشود. برای آنکه روحیه کارآفرینی را بین اعضای هیئت‌علمی و دانشگاه‌ها گسترش دهیم مراکز کارآفرینی را در دانشکده‌ها توسعه دادیم. در دانشگاه ۷ مرکز نوآوری فعال داریم و در نظر داریم تا سال آینده ۱۴ مرکز نوآوری در دانشگاه امیرکبیر داشته باشیم.»

او در ادامه افزود: «بعدازاینکه تیم‌ها در این مرکز رشد کردند از حمایت‌های متنوعی بهره‌مند می‌شوند. دانشگاه امیرکبیر برای اینکه بتواند هم نقش خودش را به‌درستی ایفا کند وهم زیرساخت مناسبی در این خصوص به نحو احسن و باکیفیت مناسب توسعه بدهد با شرکت رایان ونچرز همکاری خود را آغاز کرد. همکاری با رایان‌ونچرز و کارمانا شروعی است برای توسعه فعالیت‌های بیشتر تیم‌های نوآور و استارت‌آپی در این دانشکده و تلاش دانشگاه امیرکبیر این است که با همکاری‌‌هایی از این دست به کارآفرینی دانشگاهی کمک کند.»

نیکبخت تصریح کرد: «رشد کمی و کیفی تیم‌های مختلف نوآوری مهم‌ترین برنامه ما در سال‌های پیش روست و برنامه امروز در راستای تحقق چنین هدفی است و از طرفی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه در حال راه‌اندازی است که در صورت راه افتادن این صندوق امکان حمایت‌های سرمایه‌ای و مالی هم از طرح‌ها و ایده‌های ‌استارت‌آپی مستقر در این فضای کار اشتراکی تازه‌تاسیس فراهم خواهد شد»

ایمان شریفی، مدیر مرکز نوآوری دانشکده برق امیرکبیر در ادامه مراسم گفت: «دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل ۳ و پذیرش انقلاب صنعتی چهارم در مسیر توسعه فناوری در حال حرکت است و در نظر است که دانشجو از لحظه‌ای که وارد دانشگاه می‌شود با ادبیات کسب‌وکار و فناوری و نوآوری آشنا بشود و همچنین بتوانند از امکانات مرکز نوآوری بهره‌مند شوند. ما در این مرکز نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، مخترعین، اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و فناورها را سعی داریم در کناره هم جمع کنیم.»

او در خصوص همکاری کارمانا با مرکز نوآوری برق در ادامه افزود: «در حال حاضر با شرکت رایان ونچرز به‌خصوص با مرکزشان، فضای کار اشتراکی کارمانا این موارد را کناره هم قرار دادیم و یک قرارداد هم‌افزایی ایجاد کردیم که بتوانیم تا جای ممکن به یکدیگر کمک کنیم تا خروجی بهتری را داشته باشیم و تلاشمان این است تا مجموعه‌های خصوصی را بیاوریم تا کارها را با شتاب بیشتر و بهتری پیش ببریم. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا دانشجویان، نخبگان و اعضای هیئت‌مدیره علاقه‌مند درون دانشکده را شناسایی کنیم تا در مرکز نوآوری مستقر کنیم.»

شریفی تصریح کرد: «تا این لحظه ۲۳ تیم در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان یا هسته‌های فناوری در این مرکز مستقر هستند. تیم‌هایی که از بطن دانشگاه و با تمرکز بر اولویت‌های این مرکز شکل بگیرند شانس بیشتری برای استفاده از امکانات و ظرفیت‌های فضای کار اشتراکی کارمانا در دانشگاه امیرکبیر خواهند داشت. اگرچه این مرکز از تیم‌ها و ایده‌های مختلف که مستعد رشد و موفقیت هستند حمایت خواهد کرد.»

حمیدرضا هنرکار، مدیرعامل رایان ونچرز نیز در ادامه تصریح کرد: «فضاهای کاری اشتراکی یکی از ارکان اکوسیستم نوآوری هستند که در همه دنیا نقش خودشان را به‌صورت فعال ایجاد می‌کند و در ایران هم حدود ۵/۶ سال است که این فضاها در همه استان‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند. مجموعه رایان هم از ۲ سال پیش با توجه به اینکه به‌عنوان یک شرکت خطرپذیر فعالیت می‌کنند تصمیم داشت تا زنجیره خدمات خود را با گسترش به استارت‌آپ‌ها و سایر فعالین حوزه نوآوری کامل کند و تصمیم گرفت تا فضایی به نام کارمانا راه‌اندازی کند.»

او در خصوص فعالیت‌های کارمانا گفت که ما از ابتدای برنامه‌ریزی درکارمانا هدفمان این بود تا صرفاً فضای کار اشتراکی نباشیم و سایر خدماتی که ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • امکان سرما‌یه‌گذاری در طرح‌ها
  • ارائه خدمات مشاوری و منتوری
  • ارایه خدمات آموزشی
  • کلینیک استارت‌آپی

هنرکار در ادامه افزود: «ما فکر می‌کنیم که در چند سال آینده فضاهای کار اشتراکی در کشور توسعه بیشتری پیدا می‌کنند که علاوه بر فضاهای نوآوری، کسب‌وکارهای سنتی هم به سمت فضاهای کار اشتراکی حرکت خواهند کرد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا تعداد شعب خود را افزایش دهیم. در آینده قصد داریم تا ۴ شعبه در تهران داشته باشیم و در صورت امکان هم تعدادی شعب در سایر استان‌ها داشته باشیم. همچنین برنامه‌ای داریم تا با فراهم شدن خدمات کارمانا پلاس که شبکه فضای کار اشتراکی است، هرکسی در هر شعبه‌ای و در هر استان که عضو کارمانا شود بتواند از همه خدمات ما استفاده کند.»

هنرکار با اشاره به چند مورد سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها از سوی رایان ونچرز تاکید کرد که فضای کار اشتراکی کارمانا جایی است که مجموعه سرمایه‌گذاری رایان‌ونچرز می‌تواند تیم‌های مستعد را شناسایی کند. او ظرفیت سرمایه‌گذاری تا سقف 2 میلیاردتومان روی چنین تیم‌هایی را یکی دیگر از مزیت‌های این فضای کار اشتراکی عنوان کرد و گفت که شعبه جدید فضای کار اشتراکی کارمانا برای دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تخفیف 30 درصدی روی خدمات خود قائل خواهد شد و طرح‌ها و ایده‌های استارت‌آپی آن‌ها در اولویت بررسی و سرمایه‌گذاری خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.