راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد از 20 دی‌ماه / آپ و 724 اپلیکشن‌های مورد تایید بانک مرکزی

صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک از 20 دی‌ماه سال جاری به‌صورت اختیاری می‌توانند فرایندهای ثبت، تائيد و انتقال چک را در سامانه صياد از طریق برنامه‌های موبایلی مورد تأیید بانک مرکزی انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده از سوي این بانک در راستاي فرهنگ‌سازي و آموزش عموم در اجراي ماده 21 مکرر قانون صدور چک به‌منظور ثبت الکترونيکي چک در سامانه صياد، در نظر است از تاريخ 20 دی‌ماه سال جاری امکان ثبت، تائيد و انتقال چک در سامانه صياد به‌صورت اختياري از طريق برنامه‌های موبايليِ مورد تائيد بانک مرکزی که اسامي آن‌ها در سایت شرکت شبکه الکترونيک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می‌شود، فراهم شود. اپلیکیشن‌های موبایلی که مورد تأیید بانک مرکزی و اسامی آن‌ها در سایت شاپرک ثبت‌شده‌اند، اپلیکیشن‌های آپ و ۷۲۴ هستند.

ثبت، تائيد و انتقال چک در سامانه صياد تا اطلاع ثانوی به‌صورت اختياري بوده و تمام چک‌ها طبق روال سابق بدون نياز به ثبت در سامانه اشاره‌شده در شبکه بانکي کشور پذيرش و پردازش خواهند شد. با توجه به اختياري بودن فرايند ثبت چک در سامانه يادشده، انتقال چک طبق روال سابق از طريق پشت‌نویسی با ذکر هويت گيرنده جديد شامل نام و نام خانوادگي/نام شرکت و شماره/شناسه ملي معتبر خواهد بود.

تمام صادرکنندگان چک مي‌توانند با مراجعه به برنامه‌های موبايلي اشاره‌شده، اطلاعات چک‌هايي که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صياد ثبت کنند. متقابلاً دريافت‌کنندگان چک نيز در صورت ثبت چک از سوي صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت‌شده به نفع خود را از طريق برنامه‌های موبايلي داشته و پس از حصول اطمينان از تطبيق اطلاعات مندرج در فيزيک چک با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صياد، مي‌توانند اطلاعات چک را تائيد یا رد کنند. همچنين چنانچه دريافت‌کننده چک متمايل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذي‌نفع جدید باشد، پس از تائيد چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث براي او فراهم است.

نحوه استفاده از برنامه‌های موبايلي براي صادرکنندگان و دريافت‌کنندگان چک به شرح زير است:

  • نحوه استفاده صادرکنندگان چک از برنامه‌های موبايلي:

صادرکننده چک مي‌تواند با در اختیار داشتن يکي از کارت‌هاي بانکي صادرشده از سوي بانکي که دسته‌چک خود را صادر کرده و با استفاده از سيم‌کارت متعلق به خود از طريق برنامه موبايلي، با واردکردن اطلاعات شناسه صيادي 16 رقمي مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوي ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاريخ، مبلغ و مشخصات ذي‌نفع را وارد کند.

  • نحوه استفاده گيرندگان چک ازبرنامه‌های موبايلي:

گيرنده چک مي‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌هاي بانکي و سيم‌کارت متعلق به خود، از طريق برنامه موبايلي، با واردکردن اطلاعات شناسه صيادي 16 رقمي مندرج در برگه چک دريافتي، وارد منوي تائيد چک شده و اطلاعات چک ثبت‌شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبيق داده و مراتب تائيد و يا عدم تائيد خود را اعلام کند. پس از تائيد چک، گيرنده مي‌تواند چک ثبت‌شده را به ذي‌نفع جديد منتقل کند.

علي‌رغم اختياري بودن فرآيند‌هاي مرتبط با ثبت چک‌ها در سامانه صياد تا اطلاع ثانوي، برنامه‌های موبايلي، اینترنت بانک و موبایل بانک مؤسسات اعتباری فرصت آموزش و آشنايي با سامانه یادشده تا زمان الزامي شدن ثبت سيستمي و ممنوعيت پشت‌نویسی چک‌ها را فراهم کرده‌اند و توصيه اکيد اين بانک نيز بهره‌برداري از زيرساخت‌هاي موصوف از سوي صادرکنندگان و دارندگان‌ چک است تا با آموزش و شناخت حاصل‌شده، قانون صدور چک با سهولت و کيفيت بهتري در جامعه اجرايي شود.

منبع روابط عمومی بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.