راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست خبری فروردین ماه هیئت مدیره نصرتهران برگزار شد / در انتظار یک واکنش

مباحث مربوط به کارگروه اصلاح ساختار کمیسیون‌ها، انتخابات هیئت‌رئیسه و دبیر سازمان، عملکرد سازمان طی یک ماه گذشته و همینطور موضع‌گیری سازمان نظام صنفی درخصوص اتفاقاتی شامل ارسال آنلاین دارو و درگیری‌هایی که در این باره وجود دارد، تخلف اپراتورها و فیلترینگ غیرقانونی کلاب هاوس، افزایش تعرفه برق ماینرها، رای دیوان عدالت اداری درباره شیوه سامان‌دهی کاهش شکایت دستگاه‌های اجرایی از کسب‌وکارهای آنلاین، قانون جدید چک صیاد و انحصار در امضای دیجیتال ازجمله مسائلی بود که در چهارمین نشست خبری هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران مطرح شد. این نشست خبری ۳۰ فروردین ماه، به صورت آنلاین و با حضور اعضای هیئت‌مدیره برگزار شد.

حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در ابتدا از جمع‌بندی اولیه کارگروه اصلاح ساختار کمیسیون‌ها و تشکیل کمیسیونی برای دریافت نظرات کمیسیون‌ها و مطرح کردن آنها به سازمان‌های مربوطه و پیگیری این درخواست‌ها گفت. او همچنین اظهار امیدواری کرد که تا قبل از پایان اردیبهشت ماه، انتخابات هیئت‌رئیسه و دبیر سازمان نیز انجام شود و به سرانجام برسد. در ادامه سید مجید اورعی عضو هیئت‌مدیره سازمان، از سه اتفاق رخ‌داده در فروردین ماه در سازمان نظام صنفی گفت. اولین اتفاق ارائه سند طرح تحول و برنامه هویت مجازی بود که فروردین ماه امسال به صورت رسمی به نهادهای مختلف ارسال شد؛ سندی ۵۵۰ صفحه‌ای با ۴ پیوست.

حسین اسلامی، مدیرعامل هلدینگ نگاه
حسین اسلامی، رئیس نصر تهران

اتفاق دوم، معرفی کمیته‌ای پنج نفره برای بازنگری اسناد حوزه امنیت نرم‌افزار بود تا با مرکز افتا ریاست جمهوری کار کنند. به گفته اورعی سندهایی که با آنها احراز هویت امنیت نرم‌افزار انجام می‌شد، سندهای پیچیده و گنگی بود و قرار بر این شد که روی این اسناد بازنگری انجام شود تا هم از گنگی دربیاید و هم نکات موردنظر در‌ آن گنجانده شود.

اتفاق سومی که در فروردین ماه امسال در سازمان نظام صنفی رخ داد، همکاری این سازمان با مرکز تنظیم مقررات امور مالیاتی کشور در خصوص پایانه‌های فروشگاهی است. در این راستا چند نفر به عنوان کارگروه مشورتی برای تسهیل در اجراسازی این قانون به مرکز تنظیم مقررات امور مالیاتی کشور معرفی شده و چندین جلسه هم به صورت هفتگی برگزار می‌شود.


اختلاف‌ها برای ارسال دارو به صورت آنلاین


مجید اورعی، عضو هیئت مدیره نصر تهران

باتوجه به اختلاف میان وزارت ارتباطات و بهداشت برای بحث ارسال دارو و مشکلاتی که کسب‌‌وکارهای این حوزه در این خصوص دارند، سازمان نظام صنفی موضع مشخصی را اعلام نکرده است. اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت در خصوص رویکرد نصر نسبت به این موضوع پاسخ داد: «ما مبتنی بر اهداف نظام صنفی و منافعی که برای صنف داریم در نصر تهران تصمیم‌گیری می‌کنیم و برای برخی موضوعات باید سازمان نصر کشور ورود پیدا کند. در سازمان نصر تهران برخی موضوعات با پیگری حل می‌شود و لزوما بیانیه دادن و اعلام موضع، کمکی به کسب‌وکارها نمی‌کند. ما این موضوعات را تقسیم‌بندی می‌کنیم؛ آنهایی که نیازمند بیاینه و اطلاعیه است از‌ همان طریق اقدام می‌کنیم. آنهایی که با نامه‌نگاری و پیگیری از کمیسیون‌ها حل می‌شود، از آن طریق اقدام می‌کنیم و آنهایی که نیاز به دعوت از متخصصین امر و  مراجع صلاحیت‌دار دارد با همان شیوه دنبال می‌شود و تنها راه اعلام نظر ما اعلام به صورت بیانیه نیست.»

ریئس هیئت‌مدیره نظام صنفی درباره ارسال آنلاین دارو توضیح داد که کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع در سازمان نصر، برنامه‌هایی در این باره دارد ولی در حال حاضر به جمع‌بندی و بیانیه مشخصی نرسیده است و سازمان همچنان منتظر است که اگر تا هفته آینده کمیسیون به نتیجه‌ای نرسد و این موضوع نیازمند یک بیانیه باشد، آن را اعلام کند. با این حال اسلامی معتقد است که در دوران کرونا سازمان‌ها و نهادها باید وسیع‌تر فکر کنند و ضمن اینکه سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است، باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که فرایند آتی در کشور رفتن به سمت پلتفرم‌ها است و درنهایت ما از این موضوع گریزی نداریم و باید رگولیشنمان را تقویت کنیم. او این قول را داد که موضوعات به محض جمع‌بندی نهایی و قبل از نشست آتی، در قالب سایت یا سایر شیوه‌های ارتباطی نظام صنفی، به مردم اطلاع‌رسانی شود.


تخلف اپراتورها و دیوان عدالت اداری


با اینکه درباره تخلف اپراتورها و فیلترینگ غیرقانونی شبکه کلاب هاوس مجموعه نظام صنفی هیچ بیانیه و اعلام موضعی انجام نداده است با این حال به گفته اسلامی، موضع همیشگی نظام صنفی تبعیت از قانون بوده است. این سازمان از گفتگوی باز استقبال می‌کند و همزمان به موارد قانونی نیز متعهد خواهد بود.

اما درخصوص دیوان عدالت اداری، اسلامی با اشاره به کمیته‌ای تحت عنوان شورای انتظامی در داخل سازمان نصر تهران و کشور، گفت: «اگر موضوعات به ما ارجاع شود ما نظرات خودمان را در قالب‌ این کمیته خواهیم داد. اگر مجموعه‌های حاکمیت و بالادستی، مجموعه نظام صنفی را به عنوان مشاور خودشان انتخاب کنند، نظرات قطعی و رسمی ما را خواهند شنید. ما باید سعی کنیم به نفع اعضای خودمان درباره این موضوع موضع‌گیری کنیم. کسب‌وکارهای آنلاین به صرف تخلف یک فرد در یک مارکت پلیس نباید دچار آسیب شوند. اعتقاد ما خود تنظیمی است و این موضوعات در نظام صنفی راحت‌تر و به شیوه وزین‌تری قابل حل شدن است و نیازی به ورود مستقیم قوه قضاییه نیست. این ورود مستقیم می‌تواند اثربخش و کارامد نباشد و حتی هزینه حاکمیت را هم بالا ببرد.»


قانون جدید چک و انحصار در امضای دیجیتال


نظر رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی درباره قانون جدید چک و سامانه صیاد این است که این موضوع، قانون مصوب مجلس است و درباره اجرای آن باید اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود و همچنین در زمان مناسب‌تری انجام شود تا به یک رفتار همگانی تبدیل شود.

اسلامی درباره انحصار در امضای دیجیتال به شدت مخالفت کرد و گفت که وقتی قانونی ایجاد شده و مجوزهای یکسانی وجود دارد، این قانون باید برای همه یکسان باشد و همه اجازه ورود به آن را داشته باشند. به گفته او نظام صنفی در تمامی بیانیه‌هایش هیچ موقع با انحصار موافقت نکرده و منفعت کل کشور و همینطور منفعت اعضای صنف را در عدم انحصار می‌داند.


پیگیری تعرفه برق ماینرها


آزاد معروفی، عضو هیئت مدیره نصر تهران

آزاد معروفی عضو هیئت مدیره نصرتهران درباره افزایش تعرفه ماینرها و موضع سازمان نصر تهران در این باره گفت: «موضوع برق در سال گذشته باعث تعطیلی بسیاری از ماینرها و کسب‌وکارهای این حوزه شد. سازمان نصر هم از طریق کمیسیون رمز ارزها این موضوع را پیگیری کرد. و نامه‌ نگاری‌های متعددی انجام داد و همچنان پیگیر این قضیه است. افزایش قیمت برق بسیار زیاد است و در این صورت بسیاری از ماینرها نمی‌توانند فعالیتشان را ادامه دهند. هرچند که راهکارهای دیگری مانند تولید برق گازی و غیره نیز پیش رو است که البته به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. این موضوعات با وزارت مربوطه در حال پیگیری است.»


رگولاتورهای تازه از راه رسیده‌ که خواهان قدرت‌اند


رضا قربانی عضو هیئت‌مدیره سازمان، درباره انفعالی که در نظام صنفی وجود دارد و روز به روز شدیدتر هم می‌شود صبحت کرد و معتقد است که این سازمان طی چند ماه گذشته با یک سری موضوعات انحرافی، هم خودش و هم دیگران را مشغول کرده و امیدوار است که هرچه زودتر از چاله‌ای که در آن افتاده بیرون بیاید و نقش خودش را جدی‌تر بازی کند. براساس گفته‌های قربانی، نهاد صنفی بخشی از دولت نیست بلکه مجموعه‌ای از شرکت‌ها است که برای منافع خودشان، موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند اما متاسفانه در این بین، نهادهای صنفی موازی شکل گرفته که در دست و پای یکدیگر قرار می‌گیرند.

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره نصر تهران

حجم تحولات دیجیتال رخ‌داده در کشور بسیار است و همینطور کسب‌وکارهایی هم که در حوزه‌های مختلف دیجیتال در کشور شکل‌ گرفته‌اند بسیار زیاد شده است اما به عقیده قربانی رگولاتوری حال حاضر تناسبی با وضعیت موجود کشور ندارد. او امیدوار است که سازمان نصر تهران بتواند تعاملاتش با رگولاتوری را به سمتی ببرد که در نهایت منجر به تغییر شیوه رگولاتوری در کشور شود. با اینکه در برخی حوزه‌ها مانند وزارت اقتصاد، اقداماتی مانند ایجاد سندباکس انجام شده ولی در بسیاری از حوزه‌ها متاسفانه این تفکر وجود دارد که همچنان می‌توانند با شیوه‌های قدیمی رگولاتوری کنند در صورتی که دیگر امکان ندارد رگولاتوری با شیوه‌های قدیم جوابگو باشد.

خواسته قوی قربانی از اصحاب رسانه این است که از سازمان مطالبه‌گری داشته باشند و بخواهند که آنها هم این مطالبه‌گری را از رگولاتوری داشته باشند. او در پایان صحبت‌هایش به دندان طمع تیز کردن برخی نهادها اشاره کرد و گفت: «الان بسیاری از نهادهای بی‌ربط دندان تیز کرده‌اند که رگولاتوری حوزه‌های جدید تحول دیجیتال در کشور، مانند کریپتوها، را به دست گیرند در حالی که پیچیدگی که فناوری با خودش آورده به قدری زیاد است که نه تنها رگولاتورهای قدیمی نمی‌توانند جمعش کنند بلکه رگولاتورهای تازه از راه رسیده هم می‌خواهند کنترل همه‌چیز را به دست بگیرند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.