راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ثبت چک‌های صادر شده در سامانه صیاد اختیاری شد / دسته چک‌های جدید از ماه آینده توزیع می‌شوند

درحالی‌که قرار بود از امروز ثبت اطلاعات صادرکننده و گیرنده چک در سامانه صیاد اجرایی شود، بانک مرکزی اعلام کرد که دسته‌چک‌های فعلی در دست مردم به روال سابق کارسازی شده و نیازمند ثبت در سامانه صیاد نیست و اجرای قانون جدید چک به صورت تدریجی خواهد بود

امروز ۲۲ آذرماه، طبق اطلاعیه بانک مرکزی قرار بود الزامات قانون صدور چک اجرایی شود، اما به نظر می‌رسد هنوز اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص برای عموم مردم صورت نگرفته است. همچنین باتوجه به شیوع ویروس کرونا بانک‌ها زیرساخت لازم را برای این قانون به‌طور کامل فراهم نکرده‌اند. همین امر موجب شد که بانک مرکزی در همین روز اطلاعیه‌ای مبنی بر به تعویق افتادن این سازوکار دهد.

«قانون اصلاح قانون صدور چک» در آبان ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تأیید توسط شورای نگهبان طی بخشنامه‌ای ۱۲ آذرماه ۱۳۹۷ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. بخشی از قانون چک از آذرماه ۱۳۹۷ و بخشی دیگر از آن در آذر ۱۳۹۸ عملیاتی شد و حالا در سال ۱۳۹۹ آخرین بخش از تغییرات این قانون عملیاتی می‌شود تا اجرای قانون چک به طور کامل محقق شود.

طبق اطلاعیه جدید بانک مرکزی،‌ در راستای اجرای گام‌به‌گام قانون جدید چک، صدور چک در وجه حامل از تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ و در دسته چک‌های جدید ممنوع بوده و کارسازی برگه‌های چک که پیش از این تاریخ به مشتریان ارائه شده، به روال سابق صورت می‌گیرد.


امکان ثبت اختیاری چک‌های صادر شده از ۲۰ دی‌ماه در سامانه صیاد


بر اساس قانون جدید صادرکنندگان چک باید جزئیات چک صادر شده و اطلاعات فرد دریافت‌کننده را در سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) ثبت کنند؛ این اطلاعات مواردی مانند کد ملی، مبلغ و تاریخ سر رسید را شامل می‌شود.

ثبت اطلاعات صادرکننده و گیرنده چک در سامانه صیاد بانک مرکزی طبق اطلاعیه‌های قبلی و بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک» قرار بود از ۲۲ آذرماه الزامی شود. این در حالی است که مدیر اداره نظام‌های پرداخت امروز در نشست خبری قانون اصلاح قانون صدور چک اعلام کرده که این امر فعلاً اختیاری است و از ۲۰ دی‌ماه این امکان فراهم می‌شود.

داود محمدبیگی در این نشست توضیح داده که چک‌های قدیمی مشمول فرآیند فعلی نمی‌شود، بلکه چک‌های جدیدی که از ۲۰ دی‌ماه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، به مرور باید وارد چرخه اصلاحات شوند.

به گفته او این دوره آزمایشی به این دلیل است که نیاز به آموزش و آشنایی با این روند وجود دارد تا پیش از مصوبه الزام ثبت اطلاعات، افراد با فرایند آن آشنا شوند.

باتوجه به پیگیری از برخی بانک‌ها آنها نیز اعلام کردند که کارسازی چک در شعب بانک‌ها تا اطلاع بعدی براساس روال گذشته صورت می‌پذیرد.


مدت اعتبار دسته چک‌های جدید سه ساله است


در اطلاعیه جدید بانک مرکزی قید شده که دسته چک‌هایی که از تاریخ ۲۰ دی‌ماه به مشتریان تحویل داده می‌شود، دارای تاریخ اعتبار هستند. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در این باره اظهار داشته که این دسته چک‌ها اعتبار سه ساله دارند و بر هر برگه چک تاریخ اعتبار آنها ثبت شده و صادرکنندگان چک نمی‌توانند برای بیشتر از تاریخ ذکر شده چکی را صادر کنند.

این درحالی است که پیش از این بعضاً این امکان وجود داشت که یک چک تا ۱۰ سال هم خارج از بانک در گردش بود، اما بر طبق قانون جدید، مدت اعتبار یک چک صادره، بیش از سه سال نخواهد بود و ظرف این مدت چک باید به بانک برگردد و دوره حیات آن به پایان می‌رسد.


ممنوعیت صدور چک در وجه حامل در چک‌های جدید


باتوجه به قانون صدور چک، صدور و پشت‌نویسی چک در وجه حامل ممنوع شده و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت‌نویسی چک می‌شود. بنابراین از تاریخ ۲۰ دی‌ماه صدور چک در وجه حامل مربوط به دسته‌چک‌های جدید ممنوع است و توسط بانک پذیرش و کارسازی نخواهد شد، اما برگه چک‌های مربوط به دسته‌چک‌های جدید همچنان تا اطلاع ثانوی امکان انتقال به اشخاص از طریق پشت‌نویسی را خواهند داشت.

از دیگر موارد جدید در قانون جدید چک این است که اگر صادرکننده چک دارای چک برگشتی باشد، اجازه صدور برگه چک جدید در سامانه به او داده نمی‌شود. طبق اطلاعیه بانک مرکزی در صورت برگشت خوردن چک، صادرکننده چک باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع سوء اثر از آن به روش‌های اعلامی در قانون و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند. برای کسب اطلاع کامل در خصوص شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی در سامانه یکپارچه بانک مرکزی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.