راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش مجله The Paypers درباره جدیدترین نوآوری‌ها در دنیای آمنی‌چنل / آینده صنعت پرداخت چگونه است؟

امید آقاجانی، مدیر بازاریابی ارتباط فردا/ گزارش 2019 مجله «The Paypers»‌ اطلاعاتی را درباره روش‌های پرداخت، جدیدترین به‌روزرسانی‌ها، روندها و نوآوری‌ها در نحوۀ پرداخت مردم در دنیای آمنی‌‌چنل ارائه می‌دهد.

در برخی گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود که با استفاده از ۱۴۰ روش پرداخت برخطی که امروزه ‌استفاده می‌شود، ارزش مالی تجارت الکترونیکی تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۴.۶ تریلیون دلار در سطح جهانی برسد. کیف پول‌های الکترونیکی به لطف تجربه بی‌نظیری که ارائه می‌دهند، محبوبیت بسیاری کسب کرده‌اند. پرداخت‌های بانکی برخط نیز در کانون توجه قرار دارند، زیرا هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای فروشندگان مناسب‌اند، درحالی‌که خرید از طریق POS حرف اول را می‌زند.

از آنجا که صنعت پرداخت به‌طور مداوم در حال تحول‌ است، گزارش این مجله، فراتر از اصول روش‌های پرداخت ‌است و در مورد مهم‌ترین روش‌هایی که باعث شکل‌گیری رفتار و ترجیحات مشتری شده‌اند نیز سخن گفته است. به‌علاوه این گزارش درباره روندهای طولانی در حال اجرا که هم‌چنان بر جهان پرداخت‌ها تأثیر می‌گذارد، اطلاعاتی به دست ‌می‌دهد.

این گزارش به یک مرور کلی از تحولات کلیدی برای هر نوع پرداخت شامل کارت‌های اعتباری و بدهی، کارت‌های پیش‌پرداخت، کیف پول الکترونیکی، پرداخت‌های بانکی برخط، بدهی مستقیم، پرداخت آتی، پول نقد،  DCB و رمزارزها پرداخته‌ است. همچنین ارتباط و کاربرد آن‌ها را در بازارهای مختلف در سراسر جهان و کاربرد آن‌ها را در رده‌بندی‌های مختلف تجارت الکترونیکی بررسی کرده‌ و در عین حال نظری به نوآوری‌های داخل فروشگاهی نیز انداخته‌ است.

ما بررسی‌های مختلف این گزارش را در ۱۰ مطلب مختلف با عناوین «روش‌های پرداخت جایگزین»، «روش‌های پرداخت محبوب برای مشتریان»، «کارت‌های اعتباری و بدهی»، «کیف پول الکترونیکی»، «پرداخت‌های الکترونیکی برخط»، «پول نقد»، «پرداخت مستقیم از طریق اپراتورها»، «رمزارزها»، «POS» و «بهینه‌سازی و بومی‌سازی تسویه حساب پرداخت» در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. که اولین بخش آن را در ادامه می‌خوانید.


روش‌های پرداخت جایگزین


فعالان صنعت پرداخت در چند سال گذشته با پیشرفت‌های بسیار در نحوۀ پرداخت مردم در مناطق، رده‌ها، محیط‌ها و شرایط مختلف، به نوآوری‌های جدیدی دست یافته‌اند. این فصل به تشریح آخرین تحولات در روش‌های پرداخت محلی و جهان، همچنین به نوآوری‌های کارشناسان و رهبران فکری در این صنعت می‌پردازد. با مطالعۀ این گزارش خوانندگان دربارۀ موارد زیر آگاهی پیدا می‌کنند:

کارت‌های اعتباری و بدهی

در این بخش نرخ استفاده جاری از کارت‌های اعتباری و بدهی در هند، چین، ایالات متحده و آمریکای لاتین بررسی می‌شود. همچنین به بررسی استفاده از کارت‌های پاداش، کارت اپل، پرداخت‌های بیومتریک و توکن‌گذاری می‌پردازد. از زاویۀ دید وسیع‌تری، اندرو کرگن، رئیس سیاست پرداخت در کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، با تمرکز بر بازار بریتانیا (زیرا بیشتر خریدهای برخط در این بازار با استفاده از کارت‌های اعتباری یا بدهی انجام می‌شوند)، تأثیر احراز هویت قوی مشتری بر پرداخت‌های کارتی را بررسی می‌کند. با این وجود، هنوز نمی‌توان آمادگی برای این احراز هویت قوی را به سطح «آماده»، نزدیک درنظر گرفت. بنابراین کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا خواستار اجرای چندین اقدام از سوی سازمان رفتارهای مالی (نهاد نظارتی مالی در بریتانیا) شد، تا بتواند برای مشاغل یک راهنمای روشن از هدف و اجرای این طرح ابتکاری مربوط به PSD2  فراهم کند.

کیف پول، کیف پول موبایلی و پرداخت‌های نظیر-به-نظیر (P2P)

اکوسیستم کیف پول الکترونیکی به طور مداوم در سراسر جهان در حال گسترش ‌است، به خصوص علی‌پی و وی‌چت‌پی، که در ابتدا با یک تأثیر قابل‌توجه در چین آغاز به‌کار کرده‌اند. گزارش‌های ارجاع شده در این بخش نشان می‌دهند که پرداخت‌های موبایلی انجام شده عمدتاً از طریق اپل‌پی، گوگل پی و سامسونگ بیش از نیمی از معاملات جهانی سوپر مارکت‌ها را شامل می‌شوند. ماركوس برگتالر از شورای مخاطرات تجاری نه تنها پذیرش بالای پرداخت‌های موبایلی را تأیید می‌كند، بلكه تصدیق می‌کند که ادغام تلفن‌های هوشمند و روش‌های پرداخت جدید ‌است که باعث رخ‌داد انقلاب فناوری می‌شود. برای استفاده از یک دیدگاه شخصی‌تر، ما از اَنت فایننشال دعوت کرده‌ایم تا دیدگاه خود را در مورد ساخت یک اکوسیستم دیجیتال پرداخت برای یک بازار تحت حمایت بیان کند. بنیاد تجارت الکترونیکی با ارائه بهترین روش‌ها در نحوۀ استفاده آسان و ایمن از پرداخت‌های تجارت الکترونیکی موبایلی، به جنبه‌های امنیتی روی می‌آورد.

در مورد پرداخت‌های B2C، جنس بادر، بنیان‌گذار ماچ‌بِتِر، با تأکید بر راحتی فراهم‌شده برای مشتری نقش مهمی را که کیف پول‌های دیجیتال در این محیط ایفا می‌کنند توضیح می‌دهد. همانطور که نویسنده بیان می‌کند، «کیف‌های پول همچنین ویژگی‌ها و خدمات دیگری را به سود مشتریان و تاجران ارائه می‌دهند. خدماتی مانند معاملات آنی فرامرزی با همتایان خود یا امکان تمدید پذیرش پرداخت از طریق کانال‌های مختلف خرید».

به‌علاوه، سالی باپتیست از گروه عملیات مشاورۀ پرداخت، در مورد پرداخت‌های نظیر-به-نظیر بحث می‌کند و اظهار می‌دارد که در ایالات متحده، این نوع پرداخت ممکن ‌است برای برخی از مصرف‌کنندگان به عنوان روند بعدی تجارت الکترونیکی انتخاب شود.

پرداخت‌های الکترونیکی برخط بانکی

پرداخت‌های برخط بانکی در بازار اروپا بسیار پرطرفدار شده‌است. لوک فلوو، رئیس بازرگانی تراستلی، با تمرکز زیاد روی تجربه مشتری، تأیید می‌کند که پرداخت‌های الکترونیکی برخط بانکی، گزینه‌ای مناسب هم برای خرده‌فروشان و هم برای مصرف‌کنندگان‌ است. او توضیح می‌دهد که این روش خرید چگونه می‌تواند باعث حذف رهاکردن سبد خرید، افزایش تعداد تبدیل‌ها (تبدیل بازدیدکنندگان سایت به خریداران از آن سایت)، و بازکردن قفل ظرفیت بالقوۀ داده برای همۀ طرف‌های درگیر شود.

شرکت پرداخت آیدیِل اطلاعاتی دربارۀ بازار هلند ارائه می‌دهد و نقشۀ راه، خدمات برخط و برون‌خط و نحوۀ گسترش فراتر از هلند را تشریح می‌کند. این شرکت همچنین تأیید می‌کند که بازار هلند در فضای بازرگانی از فرصت‌های خوبی برخوردار ‌است و برای پیاده‌سازی طرح‌های جدید زمینه‌های مناسبی را برای آزمودن داراست.

این بخش همچنین شامل مصاحبه‌ای با خاویر سانتاماریا ، رئیس شورای پرداخت اروپا‌ است، که دربارۀ آخرین به‌روزرسانی‌ها در مورد تصویب طرح انتقال اعتبارSEPA  بین بانک‌ها و PSP‌ها صحبت می‌کند. وی همچنین دربارۀ چگونگی تغییرات و اصلاحات شرکت‌های درگیر در فضای پرداخت الکترونیکی بانکی برخط در سال‌های آینده بحث می‌کند.

برداشت مستقیم (از حساب)

این روش پرداخت احتمالاً یکی از هموارترین روش‌های پرداخت، برای پرداخت‌های مکرر مشترکان در هنگام پرداخت قبض باشد. این روش پرداخت یک فرصت عالی برای تجار نیز محسوب می‌شود، زیرا به جای ارتباط با یک بانک یا ادارۀ برداشت مستقیم، می‌توانند با یک شرکت که برداشت مستقیم از حساب را به عنوان یک خدمت ارائه می‌دهد همراه شوند و از طریق یک API به طرح برداشت مستقیم متصل شوند. اسلیم‌پی  نمونۀ خوبی در این زمینه ‌است و جروم تریسنل ، مدیرعامل شرکت در مصاحبه خود درباره مزایای مشاغل مبتنی بر فروش اشتراك  بحث می‌كند. وی همچنین درباره مشکلات و چالش‌هایی که این مشاغل با آن‌ها مقابله می‌كنند و بهترین روش برای استفاده از مزایا و برخورد با چالش‌های این مدل را مطرح می‌کند.

راه‌حل‌های ارائه فاکتور و پرداخت آتی

امروزه گزینه‌های پرداخت آتی و پرداخت اقساطی بسیار محبوب شده‌اند و روشی برای پرداخت آسان به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. به علاوه، یادگیری ماشین  در این طرح‌های ابتکاری، جایگاه و نقش شایسته‌ای را کسب کرده‌است. یادگیری ماشین به وام‌دهندگان کمک می‌کند تا شرایط اعطای وام بدون ریسک را بررسی و تأییدکنند. علاوه بر این، شرکت‌های جدید و قدیمی به دنبال راه‌های جدید برای نوآوری و ارزش‌افزوده در این تجارت روبه‌رشد هستند. اسپلیت‌ایت یکی از این شرکت هاست و آن‌ها برای ما آشکار می‌کنند که این شرکت‌ها چگونه با درنظرگرفتن دو عامل سادگی و همه‌جایی در این فرایند موفق بوده‌اند.

پرداخت‌های نقدی

آیا ما در حال حرکت به سمت جامعۀ بدون پول نقد هستیم؟ براساس یک مرور کلی دربارۀ پول نقد در تجارت، تحقیقات ما نشان می‌دهند که با وجود تمام تسهیلات ابتکاری موجود برای پرداخت‌های دیجیتال، پول نقد هنوز هم روش پرداخت غالب در پیشخوآن‌هاست. نکتۀ کلیدی در اینجا این ‌است که خرده‌فروشان هنوز هم قادر به انجام‌دادن معاملات کارآمد و ایمن با پول نقد هستند و این چیزی ‌است که پذیرش پول نقد را بیشتر می‌کند.

رمزارزها

فضای رمزارزها مملو از عناصر نوظهور و جدالی ‌است. از یک طرف، پرداخت‌  با رمزارزها، اعتبار خوبی در بین مصرف‌کنندگان به دست آورده‌ است. با این حال، از طرف دیگر، بحث‌های نظارتی بسیاری نیز در مورد آن‌ها وجود دارد. امروزه، رمزارزها در جایی بین راحتی و انطباق قرار گرفته‌اند و گام‌های بزرگی برای تبدیل‌شدن به ارز قابل‌اعتماد برای همه طرف‌های درگیر برداشته‌اند. میرلا سیوبانو ، سردبیر ارشد در The Paypers، مرور کاملی از وضعیت فعلی امور در دنیای رمزنگاری انجام داده‌است. این مرور شامل بررسی به‌روزرسانی‌ها و گرایش‌های رمزارزها در سال 2019 و بعد از آن‌ است.

برای ارتقاء سهولت استفاده از رمزارزها، پوماپِی‌ راه‌حلی ایجاد کرده‌است که مشاغل را قادر می‌سازد بدون نگرانی در مورد نوسانات و نقدینگی، پرداخت‌های رمزپایه را بپذیرند. نوسانات و نقدینگی گاهی اوقات به موضوع مربوط به اعتماد در بین کاربران تبدیل می‌شوند. بهره‌برداری از تکنولوژی بلاک‌چین به پوماپِی فرصت ایجاد یک محیط انعطاف‌پذیر برای مشاغل و مصرف‌کنندگان را می‌دهد تا معاملات رمزنگاری را انجام دهند.‌

روندها و پیشرفت‌ها – نقطه‌نظرهای صنعت دربارۀ جدیدترین نوآوری‌ها

شخصی‌سازی روش‌های پرداخت برای مشتریان یکی از کلیدی‌ترین جنبه‌هایی ‌است که در حال حاضر با توجه به فضای رقابتی توسط PSP‌ها و بازرگانان مورد توجه قرار می‌گیرد. ابزار مناسب در این فرایند چیزی جز یادگیری ماشین نیست. حجم انبوه داده‌های تراکنشی که از طریق فناوری‌های مختلف کلان‌داده و راه‌حل ابری جمع‌آوری شده‌، فرصت‌های زیادی برای بهینه‌سازی درخواست‌های مشتری به‌وجود آورده‌است. تجربۀ سفارشی یک رویکرد بهسازی ‌است که به خاطر حجم قابل‌توجهی از مشتریان درخواست‌کننده ارائه می‌شود. بنا به نظر جاسمین گلاشین از پِیمنت دیپوت، نسل هزاره تجربه‌های کاربری و برنامه‌های تشویقی را به همه چیز ترجیح می‌دهند. این مقاله عمدتاً روش‌های پرداخت محبوب در بین نسل هزاره و دلیل علاقۀ ویژه به این نسل از کاربران را شرح می‌دهد.

با تمام بحث‌های انجام‌شده دربارۀ نوآوری‌های پرداخت، اکنون زمان آن رسیده‌است که آیندۀ این فضا را بیشتر بررسی کنیم و حداقل برای پنج سال بعدی این فضا آینده‌نگری کنیم. تاکنون برخی از کارشناسان بر این باور بوده‌اند که تبلیغ‌ها و اغراق‌ها بیشتر از پیاده‌سازی‌های واقعی فناوری و‌ استراتژی بوده‌اند – اندی مالکاهی، مدیر ‌استراتژی در آی‌ام‌آرجی، معتقد ‌است که توانایی بالقوۀ وسیعی برای فروش مبتنی بر بلاکچین و فروش اجتماعی وجود دارد. با این حال، درک اینکه فناوری چگونه می‌تواند به منظور دست‌یابی به نتایج عالی به کار برده شود، بسیار مهم ‌است.

در گزارش‌های بعدی به طور اختصاصی دستاوردهای The Paypers را درباره هر کدام از این روش‌های پرداخت جایگزین مطرح می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا گزارش روش‌های پرداخت سال 2019 این مجله را مرور کنید و در آن‌ داده‌ها و اطلاعاتی را بیابید که به شما در درک چشم‌انداز پرداخت‌های امروزی کمک کنند. این یک گزارش ضروری ‌است و هر تاجر، ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا مدیر شرکت قطعاً دانش لازم برای پیشبرد خود را از آن کسب خواهد کرد. گزارش را بخوانید تا مسائل کلیدی پرداخت در سال 2019 را بیابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.