راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با سرمایه هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی می‌شود

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه با نماد «ثروت» فردا، ۱۷ آذرماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود

نشست خبری آغاز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه با حضور رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه و سید محمدحسن ملیحی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه، یکشنبه، ۱۶ آذرماه به‌صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش راه پرداخت، این صندوق که به عنوان دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی مجوز پذیره‌نویسی خود را از سازمان بورس دریافت کرده، از دوشنبه ۱۷ آذرماه پذیره‌نویسی خود را نزد شرکت فرابورس ایران با سرمایه هزار میلیارد ریالی آغاز خواهد کرد و پذیره‌نویسی آن به مدت شش روز کاری ادامه خواهد داشت.

در ابتدای این نشست ربیعی به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف و سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و در این باره گفت: «در طول این سال‌ها صندوق‌های مختلفی در دنیا به‌وجود آمده‌اند که در نوع سرمایه‌گذاری با همدیگر متفاوت هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سراغ شرکت‌های غیر بورسی می‌روند که بنا به شرایط خاصی که دارند نتوانسته‌اند به پتانسیل کامل خود برسند. این محدودویت می‌تواند عدم دسترسی به سرمایه، مدیریت، دانش روز و تکنولوژی جدید باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بلوک‌های مدیریتی این شرکت‌ها را تهیه می‌کنند که با تزریق پول، سرمایه و آوردن بهترین تکنولوژی‌ها بتوانند پتانسیل‌های خود را زنده کنند.»

او هدف از سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها را توضیح داد و گفت: «این صندوق‌ها معمولاً بر شرکت‌هایی تمرکز می کنند که پتانسیل نهفته‌ای دارند و می‌توان آنها را بالفعل کرد. در کشور ما نیز شرکت‌هایی وجود دارند که به دلیل عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا از دیگر شرکت‌ها عقب مانده‌اند.»

ربیعی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی استراتژی متفاوتی دارند، گفت: «این صندوق‌ها به‌جای اینکه به سراغ شرکت‌های مشکل‌‌دار بروند، به دنبال شرکت‌های آینده‌دار غیر بورسی می‌روند و سهام‌دار اقلیتی آن شرکت می‌شوند. به این امید که تا چند سال دیگر این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شوند و به موفقیت برسند.»


ماهیت چندرشته‌ای صندوق


به‌گفته او در برخی کشورهای دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی جایگزین بودجه‌های عمرانی کشور شده‌اند و سعی می‌کنند با قراردادهای بلندمدت زیرساخت‌های پایه‌ای آن کشورها را فراهم کنند.

مدیرعامل گروه مالی فیروزه توضیح داد که از ابتدای امر در فیروزه به دنبال تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی بودیم، قوانین و چارچوب مقرراتی آن وجود نداشت. اکنون که این قوانین تدوین شده جزو دومین گروهی هستیم که مجوز این صندوق را گرفته‌ایم.

ربیعی در خصوص ماهیت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین توضیح داد: «این صندوق چند رشته‌ای خواهد بود. در این سال‌ها نیز به صورت خصوصی سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی متعددی انجام داده‌ایم. به‌طور مثال دپارتمان سرمایه‌گذاری خصوصی ایجاد کرده‌ایم و نمونه‌هایی هم وجود دارد که وارد سرمایه‌گذاری شده و خارج شده‌ایم. به‌طور مثال وارد بخش ساختمان شدیم و بیشتر واحدهای کوچک نزدیک به تهران را در حدود ۳۰۰ واحد را در منطقه کن با کیفیت روز ساختیم. این مورد یکی از سرمایه‌گذاری‌های موفق بوده که کامل تحت مدیریت ما بوده است.»


آغار فعالیت صندوق با نماد «ثروت»


سید محمدحسن ملیحی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه در خصوص شرایط پذیره نویسی این صندوق در این نشست توضیح داد: «این صندوق دومین صندوقی است که از سازمان بورس مجوز خود را با نماد «ثروت» دریافت کرد و از فردا (۱۷ آذرماه) پذیره‌نویسی آن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود.»

طبق گفته او سرمایه صندوق معادل مبلغ هزار میلیارد ریال و منقسم به ۳۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و ۷۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری عادی است. ارزش اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است. دوره فعالیت صندوق نیز از تاریخ ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها آغاز و به مدت شش سال ادامه خواهد یافت. سال هفتم هم سال تسویه، انحلال و تخصیص سود به سرمایه‌گذاران است.»

به‌گفته او گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در همکاری با شرکت سرمایه گذاری سبحان و شرکت ترغیب صنعت ایران و ایتالیا اقدام به تاسیس این صندوق در کشور کرده است.


صندوق «ثروت» عمر شش ساله خواهد داشت


ملیحی به حوزه سرمایه‌گذاری این صندوق اشاره کرد و گفت: «تمرکز فعالیت‌های صندوق بر جمع‌آوری منابع مالی و تخصیص عمده‌ آن بر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها با موضوع فعالیت در صنایع محصولات کشاورزی و دامپروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، صنایع کاغذ، مقوا، صنایع لجستیک و بسته‌بندی است. این صندوق می‌تواند مانده وجوه خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی تخصیص دهد.»

ملیحی ذکر کرد که سرمایه‌گذاری از سال اول تا ششم ادامه خواهد داشت و حداقل در سه پروژه انجام خواهد شد. در این خصوص تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در تعداد زیاد پروژه‌ها نداریم تا امکان مدیریت بهتر فراهم شود.


فرصتی برای سرمایه‌گذاری بنگاه‌های کوچک و متوسط


او از فرصتی که این صندوق می‌تواند برای بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کند، گفت و در این باره توضیح داد: «بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌توانند فرصت سرمایه‌گذاری زیادی داشته باشند. با ایجاد این صندوق‌ها آنها نه تنها می توانند از فرصت‌های مالی، مدیریتی و مشاوره‌ای استفاده کنند، بلکه می‌توانند بالغ و وارد تابلوهای بورس شوند. استراتژی اصلی ما نیز این است که این شرکت‌ها عرضه اولیه شوند و پس از عرضه شدن از این صندوق خروج کنیم تا بتوانیم تعالی و رشد این شرکت‌ها را شاهد باشیم.»

در ادامه ربیعی در خصوص فعالیت فیروزه پلت و عملکرد آن نیز گفت: «ما دو معامله موفق از طریق فیروزه پلت انجام دادیم، اما شاید با ۴۵ مورد مذاکره کرده باشیم. به هر حال فرایند سرمایه‌گذاری آن هم خرید سهام از سهامداران خرد مذاکره طولانی در پیش دارد. در بسیاری از مذاکره‌ها با شرکت‌ها هیئت مدیره آنها اجازه معامله را نداده‌اند. اما روی دو شرکت معامله انجام شد. یکی از این شرکت‌ها در صنعت بازی و دیگر در حوزه تجارت الکترونیکی بوده و خرید سهام از سهامدارن خرد انجام شده است. در هر دو مورد سهامدار حقیقی فعال بازار سرمایه این خرید را انجام داده است.»

علاقه‌­مندان می­توانند از طریق کارگزاری­های عضو فرابورس اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه­گذاری خصوصی ثروت‌آفرین فیروزه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران کنند. اطلاعات و ضوابطی که این صندوق بر اساس این مفاد فعالیت خواهد کرد، در اساسنامه و امیدنامه آن درج شده که موارد فوق­الذکر از طریق نشانی https://firouzehpe.ir در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.