پی‌تک (PayTech)

راهنمای خطاهای متداول مشتریان در بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک از آن مواردی است که هر روزه افراد جدیدی با آن اشنا می شوند و از مزایای آن آگاه می‌شوند. اما هنگام استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک مانند هر کار دیگری ممکن است کاربر خطاهایی را انجام دهد. در همین راستا بانک انصار راهنمایی را برای خطاهای متداول بانکی منتشر کرده که پیروی از آنها برای مشتریان تمام بانک‌ها الزامی است و باعث سهولت و آسودگی خاطر در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک می‌شود. مشتریانی که در انجام عملیات انتقال وجه کارتی، خرید شارژ، پرداخت قبض و انواع خریدهای اینترنتی، از طریق درگاه های بانکداری الکترونیک (اینترنت بانک، همبانک، تلفن بانک، همراه بانک) با خطا مواجه شده‌اند، جهت راهنمایی می توانند موارد زیر را بخوانند.

خطاهای متداول مشتریان در بانکداری الکترونیک

در انجام عملیات انتقال وجه کارتی، خرید شارژ، پرداخت قبض و انواع خریدهای اینترنتی، از طریق درگاه‌های بانکداری نوین (اینترنت بانک، همبانک، تلفن بانک، همراه بانک) بیشترین خطایی که از سوی مشتریان رخ می‌دهد، ورود نادرست اطلاعات می باشد که مهمترین علل این خطا موارد ذیل می‌باشد.

 – شماره کارت نادرست وارد شده است.

– رمز دوم کارت (خرید اینترنتی) نادرست وارد شده است.

– تاریخ انقضا نادرست وارد شده است.

مثلا در سیستم همبانک تاریخ انقضا کارت می‌بایست بصورت یک عدد چهار رقمی که شامل سال انقضا و ماه انقضا کارت است وارد شود. مانند ۹۵۰۵، ۹۴۱۱

 

سرویس اینترنتی کارت غیر فعال می‌باشد

اگر مشتری رمز دوم کارت (خرید اینترنتی) را بیش از سه مرتبه اشتباه وارد کند این سرویس غیر فعال می‌شود. در این صورت اگر مشتری رمز دوم کارت خود را با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانک صادر کننده کارت خود تغییر دهد، همزمان با این کار سرویس اینترنتی کارت هم فعال می‌شود.

رمز اول و دوم کارت‌های بانکی

کارت‌های بانکی که در اختیار شماست دارای دو رمز است.

 

رمز اول کارت

برای دریافت وجه و یا خرید از پایانه‌های فروش (دستگاه کارتخوان) در سراسر کشور استفاده می‌شود. رمز اول کارت عددی چهار رقمی است که هنگام صدور کارت به مشتری تحویل داده می‌شود و از طریق دستگاه خود پرداز قابل تغییر است.

 

رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی)

این رمز جهت انتقال وجه کارت به کارت، پرداخت قبوض، خرید شارژ تلفن همراه و هر نوع خرید اینترنتی، استفاده می‌شود. رمز دوم کارت عددی ۵ تا ۱۲ رقمی است که از طریق دستگاه‎‌های خودپرداز قابل دریافت و تغییر است.

 

نحوه دریافت یا تغییر رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی)

شما می‌توانید با مراجعه به هریک از دستگاه‌های خودپرداز بانک صادرکننده کارت، به روش ذیل اقدام به دریافت رمز اینترنتی کارت نمایید. برای تعیین رمز دوم کارت می‌بایست گزینه تغییر رمز را انتخاب نموده و در این منو گزینه «تغییر رمز اینترنتی کارت» را انتخاب نمایید. پس از آن سیستم از شما می‎‌خواهد که رمز خود را وارد نمایید. در این لحظه یک عدد ۵ تا ۱۲ رقمی را که از قبل انتخاب نموده‌اید، بعنوان رمز دوم کارت خود وارد نمایید و دکمه ثبت را فشار دهید. بعد از آن سیستم از شما می‌خواهد که مجددا رمز خود را وارد نمایید. پس از اینکه رمز را مجددا وارد نمودید و دکمه ثبت را فشار دادید، در صورتی که عملیات تغییر رمز موفقیت آمیز انجام شده باشد، سیستم پیغام موفقیت آمیز بودن عملیات تغییر رمز را نمایش داده و همچنین رمز CVV2 و تاریخ انقضا کارت را نیز نمایش می‌دهد که می‌توانید این اطلاعات را چاپ نیز نمایید.

 

کد CVV2 یا مقدار اعتبار سنجی کارت

کد CVV2 یک متغییر عددی است که طول آن سه یا چهار رقم است و بر اساس الگوریتم خاص محاسبه و در کارت مشتری چاپ می‌شود. این کد در کارت‌های بانک انصار سه رقمی می‌باشد که بصورت برجسته و یا چاپی بر روی کارت حک شده است.

درباره نویسنده

رسول قربانی

سردبیر سایت راه پرداخت؛
رسول قربانی دانش آموخته زبان و ادبیات انگلیسی است. اوفعالیت رسانه‌ای خود را به طور متمرکز در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت در سال 89 آغاز کرد و تاکنون در این حوزه متمرکز فعالیت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

۱۴ دیدگاه

/* ]]> */