راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوت قطار همایش پنجم به گوش می‌رسد / آغاز شمارش معکوس

شمارش معکوس برای برگزاری بزرگ‌ترین رویداد صنعت فناوری اطلاعات بانک و پرداخت کشور آغاز شد. پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت توسط پژوهشکده پولی و بانکی 21 و 22 دی‌ماه 1394 در برج میلاد برگزار می‌شود، یعنی چیزی کمتر از یک هفته. از همین رو صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور در یک خلأ خبری فرو رفته و همه منتظرند تا هر چه در چنته دارند را در این دو روز رو کنند. گویی با یک فنر جمع‌شده روبرو هستیم که قرار است در روزهای 21 و 22 دی‌ماه آزادش کنند تا انرژی‌اش را به‌یک‌باره خالی کند.

Ebanking-5th-index-way2pay-94-08-12

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که آن‌طور که پیداست شرکت‌های زیادی طالب حضور در بخش نمایشگاهی این رویداد بزرگ بودند که متأسفانه آن‌طور که باید به نیازشان پاسخ داده نشد و وقتی دلیلش را جویا می‌شویم به دو نکته می‌رسیم؛ اولی اینکه ما هنوز یک فضای شیک و درست و درمان برای برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی در کشور نداریم که هم از فضای نمایشگاهی خوبی برخوردار باشد و هم سالن کنفرانس بزرگ و خوبی در کنارش داشته باشد و متأسفانه تنها گزینه موجود میلاد است که ظاهراً آن هم دیگر پاسخ این همایش را نمی‌دهد. نکته دوم، این‌که این استقبال نشان از اهمیت صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور دارد و اینکه شرکت‌های حاضر در این صنعت برای معرفی محصولات و توانایی‌هایشان به دیگر فعالان چقدر عطش دارند و باید راهی برای سیراب کردن این عطش یافت.

اما برویم سر اصل مطلب؛ با روی کار آمدن دکتر علی دیواندری در پژوهشکده پولی بانکی، مانند هر تغییر بزرگ دیگری در سازمان‌های بزرگ، پژوهشکده پولی و بانکی دچار یک شوک چندماهه شد و اکنون کم‌کم دارد خودش را احیا می‌کند. از طرفی نزدیک بودن زمان برگزاری همایش با زمان انتصاب دکتر دیواندری، مسیر پیش روی همایش پنجم را کمی سخت کرد چراکه برگزاری همایشی با این ابعاد نیاز به شناخت عمیقی دارد که برایش به چند ماهی زمان نیاز است؛ هر چند دکتر دیواندری از مردان موفق و خوش‌سابقه صنعت بانکی است ولی فعالیت به‌عنوان رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیاز به شناخت متفاوتی دارد که چاره‌ای جز زمان ندارد. هر چند سایه همه این‌ها روی همایش پنجم افتاده است اما البته ناگفته نماند تیم حرفه‌ای پژوهشکده با حضور افرادی همچون شالباف، امیرشکاری، فاطمی، ربیعی و ثروتی تا حد زیادی سعی کردند قطار همایش را به مسیرش برگردانند و به آن سرعت دهند.

نگاهی داشته باشیم به پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت. در نمایشگاه امسال حدود ۲۸۰ چکیده‌ی مقاله توسط دبیرخانه‌ی همایش دریافت شده که ۱۲۲ مقاله مورد تأیید قرار گرفته‌است که تعدادی در سخنرانی‌های تخصصی همایش ارائه می‌شوند. همچنین همایش ۱۱ سخنرانی کلیدی خواهد داشت و سخنرانان خارجی در زمینه‌‌های علمی و شرکتی از آخرین پیشرفت‌های روز در زمینه‌ی بانکداری الکترونیک صحبت خواهند کرد. علاوه بر این‌ها ۱۲ سخنرانی تخصصی که طی ۴ بخش ارائه می‌شوند و 9 پنل تخصصی طی میزگردهایی و به‌صورت پرسش و پاسخ نیز برگزار خواهد شد و مسائلی مانند کیف پول الکترونیک در این پنل‌ها مطرح خواهد شد. در کنار همه این‌ها، ۱۸ کارگاه‌ آموزشی نیز در این دو روز به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

همچنین 3 کار جانبی در حاشیه‌ی این همایش برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها برگزاری نمایشگاه است که شرکت‌های داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای خود را در آن ارائه می‌دهند. دیگری جشنواره‌ دکتر نوربخش است که به معرفی نوآوری‌های حوزه‌ی بانکی می‌پردازد. در این بخش ۱۱ بانک و ۱ موسسه مالیات در بخش بانک‌ها و ۲۶ شرکت هم در بخش شرکت‌های جشنواره دکتر نوربخش شرکت کرده‌اند و محصولاتی را برای داوری در این رویداد شرکت داده‌اند. در هر بخش 3 رتبه اول، دوم و سوم خواهیم داشت که البته درصورتی‌که طرح‌ها به حدنصاب امتیازات نرسند ممکن است رتبه‌های بالاتر همچنان خالی بمانند و صرفاً دوم یا سوم داشته باشیم. سومین بخش جانبی رویداد امسال مسابقه‌ی سخن تازه است که برای اولین بار برگزار می‌شود و 280 ایده نیز در آن شرکت کرده‌اند که از آن بین هم 3 ایده برتر انتخاب و تقدیر می‌شوند.

روز گذشته نیز دکتر علی دیواندری رئیس پژوهشکده‌ی پولی مالی در نشست خبری این رویداد گفت: «هدف پژوهشکده از برگزاری چنین همایش‌هایی این است که به تصمیم‌گیرندگان در این حوزه کمک کند که تصمیمات بهتری بگیرند و تجربه ثابت کرده است که بعد از برگزاری این همایش‌ها برای برخی از مشکلات نظام بانکی که مطرح می‌شود، کارگروه‌هایی جهت حل شدن مشکلات تشکیل می‌شود.»

دکتر علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‎های پرداخت
دکتر علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‎های پرداخت

دبیر پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «تقاضاهای نظام بانکی از بازار و شرکت‌های IT، پیشرفت‌ها و آسیب‌های حوزه بانکداری الکترونیک و میزان شکاف‌‌ بین بانک‌های ما و بانکداری الکترونیک دنیا از مباحثی است که در این همایش بررسی می‌شود. فرصت‌ها و چالش‌های نظام بانکی در شرایط جدید بین‌المللی از محورهای اصلی این همایش است.»

دیواندری معتقد است کنترل نظام بانکی امروزی که بر پایه فناوری اطلاعات پیش می‌رود دیگر با قوانین سنتی ممکن نیست و در همایش بانکداری الکترونیک سعی می‌شود تا حد زیادی به این قوانین رسید و در ادامه گفت: «اهمیت فناوری اطلاعات برای بانک‌ها می‌تواند نه‌تنها باعث پیشرفت و توسعه صنعت فناوری اطلاعات بانکی کشور شود بلکه به پیرو آن می‌تواند باعث پیشرفت فناوری اطلاعات در دیگر حوزه‌ها نیز بشود.»

دیواندری همچنین با تأکید بر اینکه در پساتحریم گشایش‌هایی نظیر سوئیفت برقرار می‌شود گفت: «روابط کارگزاری با بانک‌ها در دوره جدید از سر گرفته می‌شود و مقدمه آن سوئیفت است. برقراری سوئیفت در پساتحریم به‌خودی‌خود مشکل را حل نمی‌کند بلکه موضوع اساسی ایجاد فضای مثبت برای تعاملات بانکی ایران است که باید از این ظرفیت استفاده شود و همه در بستر IT است. پیش‌بینی می‌کنم تا پایان دی‌ماه اتصال شبکه بانکی به سوئیفت انجام شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.