راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این ۸۹۷ نفر

رضا قربانی | راه پرداخت |

از دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در طول تمام این سال‌ها 897 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند. این ۸۹۷ نفر از نظر کمیت در برابر خیل  عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف کشور عدد قابل توجهی نیستند. اما همین تعداد اندک منشا اثرات فراوانی در بخش‌های مختلف کشور بوده‌اند. یکی از همین بخش‌ها صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک کشور است. با این حال این روزها مسیر این دانشکده سنگلاخی شده است. البته این چندمین باری است که مسیری که دکتر مشایخی و دوستانش صاف کرده‌اند به زیر تیغ گریدرها و لودرها رفته است. لودرهایی که احتمالا از روی حسات و تنگ نظری و احیانا ضعف هوش، بالانشینی را در خراب کردن خانه بزرگان دیده‌اند. [این یادداشت دقیق و عالمانه دکتر مشایخی در روزنامه دنیای اقتصاد را حتما بخوانید.]

این واقعیت که بیشتر نخبه‌های ایران برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته‌های مهندسی را انتخاب می‌کنند بر کسی پوشیده نیست. این واقعیت هم که مدیریت کلان و خرد نیاز به کسانی دارد که تسلط بالایی بر علوم انسانی داشته باشند هم بر کسی پنهان نیست. بنابراین با ورود نخبه‌ها به رشته‌های فنی خلا نیروهای مستعد مسلط به مباحث علوم انسانی ایجاد می‌شود. در نتیجه این خلا باید به نوعی جبران شود و یکی از سرراست‌ترین راه‌های آن استفاده از نیروهای خلاق و با استعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های فنی و آموزش علوم انسانی به آنهاست. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با چنین فلسفه‌ای ایجاد شده و تاکنون نیز شرکت‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مختلف عمومی و دولتی کشور از فارغ‌التحصیلان این دانشکده بهره‌مند شده‌اند.

بنابراین همان گونه که دکتر مشایخی هم ابراز امیدواری کرده‌اند، امیدواریم این مسیر به بن‌بست نرسد. خراب کردن کار سختی نیست. ساختن اما کار سختی است.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.