راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش فناوری‌های نوظهور در صنعت بیمه / جایگاه ایران در حوزه اینشورتک کجاست؟

روز ۱۳ آذر، روز صنعت بیمه نام‌گذاری شده است. به همین بهانه با فعالان بیمه در خصوص اهمیت بیمه و نقش اینشورتک در آن و جایگاهی که ایران در حوزه اینشورتک نسبت به سایر کشورها دارد به گفت‌وگو پرداختیم و نظر آنها را در این زمینه جویا شدیم.

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از حوزه‌ها دچار تغییر و تحولاتی شده است. امروزه بسیاری از کارهای روزمره همچون گذشته به‌صورت حضوری و یا از طریق کاغذبازی‌های متداول انجام نمی‌‌شود. با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته دیگر قرار نیست تا با ایستادن در صف‌های طولانی و گذراندن وقت و هزینه کارهای خود را انجام بدهیم. بیمه هم موضوعی است که می‌شود گفت همه ما با آن سروکار داشته‌ایم و گاهی برای انجام کوچک‌ترین کار ساعت‌ها در شعبه حضور داشته‌ایم. در سال‌های اخیر هم اینشورتک یا همان فناوری‌های مرتبط با بیمه‌ با ورودش باعث شده‌ مشتریان، خارج از محدودیت‌های زمان و مکان، با کمک ابزارهایی مثل تلفن همراه هوشمند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

در کشور انتظار می‌رود به همان میزان که بسیاری از تکنولوژی‌ها مورداستفاده قرارگرفته در بیمه هم از امکانات غیرحضوری استفاده شود اما هنوز هم در بسیاری از شعب شاهد ارائه خدمات بیمه‌ای به روش سنتی هستیم. روز 13 آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز صنعت بیمه نام‌گذاری شده است. به همین بهانه با فعالان بیمه در خصوص اهمیت بیمه و نقش اینشورتک در آن و جایگاهی که ایران در حوزه اینشورتک نسبت به سایر کشورها دارد به گفت‌وگو پرداختیم و نظر آنها را در این زمینه جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.


نیاز به قانون‌گذاری مناسب در صنعت بیمه

مجید خاک‌ور، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار فناوران اطلاعات خبره: سیزدهم آذرماه، فرصتی است برای گرامیداشت تلاش و کوشش اعضای زیست‌بوم بیمه در تمامی سطوح. از شبکه‌ی فروش که آغاز تعهد را رقم می‌زنند تا کارشناسان و مدیران اکچوئری، فنی و اتکایی که سنجش ریسک و مدیریت آن در سطح بنگاه و صنعت را به عهده دارند و همچنین، مدیران عامل و راهبران کسب‌وکار بیمه‌گری که باید با درایت و مصلحت‌اندیشی خود شکوفایی امروز و فردای صنعت را عینیت ببخشند. البته اهمیت این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نهاد ناظر نیز در صنعت بیمه از طریق قانون‌گذاری مناسب می‌تواند توسعه‌ی نوآوری در محصول و تحول در الگوهای کسب‌وکار را تسهیل کرده و با طرح‌ریزی و اجرای مناسب راهبرد یکپارچگی درون صنعتی و بین صنعتی در قالب «سنهاب»، ارتقای تجربه کاربران و بیمه‌گذاران را در استفاده از خدمات بیمه‌ای به ارمغان آورد.

شرکت فناوران اطلاعات خبره، به‌عنوان هم‌پیمان راهبردی صنعت بیمه طی هفده سال گذشته همواره بر این عزم بوده که از طریق ایجاد زیرساختی ایمن و مقیاس‌پذیر، رسالت خود در توانمندسازی صنعت بیمه و تحقق توسعه‌ی پایدار را به انجام رسانده و امیدوار است تا با مشارکت در کنار سایر بازیگران بتواند شاهد اعتلای روزافزون صنعت بیمه کشور بوده و در آینده‌ای نزدیک نماینده‌ای شایسته برای صنعت نرم‌افزار کشور در عرصه‌ی بین‌المللی باشد.


شناخت بیشتر مردم از بیمه با ورود استارتاپ‌ها

مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه: مهم‌ترین برنامه‌هایی که در حوزه بیمه دنبال می‌شود و شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی و حاکمیت دنبال می‌کنند بحث افزایش ضریب نفوذ بیمه است. تلاشی که در شرکت‌های بیمه می‌شود این است که با آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی بتوان مردم را ترغیب کرد تا استفاده بیشتری از بیمه‌های مختلف داشته باشند. باتوجه‌به اینکه بیمه خاورمیانه شرکت تخصصی در حوزه بیمه‌های زندگی است قاعدتاً در این حوزه بیشتر فعالیت می‌کند و فکر می‌کنیم که در حقیقت هرچه بتوانیم در بخش فرهنگ‌سازی کمک کنیم تا مردم شناخت بیشتری نسبت به بیمه زندگی داشته باشند اقبال بیشتری نشان می‌دهند و جز نیازهای ضروری مردم هم خواهد بود. واقعیت این است که ما محصول مستمری که از سال گذشته وارد بازار کردیم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد و توانستیم یک اطمینان و آرامش خاطری را با بیمه‌نامه‌های مستمری برای مردم ایجاد کنیم.

نکته‌ای که در حوزه استارت‌آپ‌ها و اینشورتک وجود دارد این است که یکی دو سالی است که استارت‌آپ‌ها وارد عرصه بیمه‌گری شده‌اند و در این حوزه به شناخت بیشتر مردم، توسعه بخش فروش بیمه و ارائه بیمه‌نامه‌ها کمک می‌کنند. اتفاقات خوبی در این صنعت در حال رخ دادن است و استارت‌آپ‌ها در مسیر روبه جلویی در این زمینه در حال حرکت هستند و امیدواریم که با حضور پررنگ‌تری وارد بخش‌های نهفته و ناشناخته خدمات بیمه بشوند تا بتوانند در این مسیر کمک کنند. استارت‌آپ‌ها در ارائه و فروش محصولات حضور بیشتری داشتند و به‌نوعی توانسته‌اند با مقایسه محصولات شرکت‌های مختلف، فروش را تا حدودی تسهیل کنند که امیدوار هستیم بتوانند در گام‌های بعدی وارد عرصه‌های دیگر صنعت بیمه بشنود مخصوصاً در حوزه‌های مدیریت ریسک و شناسایی ریسک‌ها کمک‌حال شرکت‌های بیمه باشند که ان‌شاءالله بتوانند خدمات بهتری را به مردم ارائه بدهند.

در بخش بیمه‌گری و فروش بیمه‌های زندگی اگر به طور اختصاصی بخواهم بگویم واقعیت این است که ما یک فاصله قابل‌توجهی در حوزه ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی با سایر کشورها در این زمینه داریم. در کشورهای دیگر حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه، در حوزه‌های بیمه زندگی است درصورتی‌که در کشور ما این عدد حدود ۱۵ درصد است و ما باید تلاش کنیم که با آگاه‌سازی مردم و ارائه محصولات متنوع و مناسب به مردم بتوانیم در این بخش افزایش ضریب نفوذ بیمه را داشته باشیم.


نیاز کسب و کارها به اینشورتک

مهدی ملکی، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی: به‌طورکلی صنعت بیمه از دو منظر برای کشور حائز اهمیت است:

  • بخش مهمی از اقتصاد یک کشور است و حاکمیت باید برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تلاش کند. می‌توان گفت که اگر اقتصاد یک کشور متکی به بیمه و تأمین ناشی از آن نباشد، قطعاً در معرض تهدید خطرهای بی‌شماری قرار خواهد گرفت
  • ازآنجاکه کشور ما در موقعیتی حادثه‌خیز ازلحاظ جغرافیایی قرارگرفته است صنعت بیمه، به‌عنوان یک مکانیسم حمایتی از زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی با تأمین امنیت فضای کسب‌وکار، قادر است تا بسترهای لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری در ساختار اقتصادی کشور را فراهم نماید و در پی رشد و رونق اقتصادی، سطح رفاه را در جامعه افزایش دهد.

امروزه فین‌تک‌ها فضای کسب‌وکار را تغییر داده‌اند و پارادایم‌های متفاوتی در صنایع مالی مطرح‌شده است. صنعت بیمه به‌عنوان بخشی از بازارهای مالی و اینشورتک‌ها به‌عنوان شاخه‌ای از فین‌تک‌ها لازم است تا این تغییر پارادایم را در صنعت بیمه به‌خوبی اجرا کنند. ارتقای سودآوری، بهینه کردن فرایندها، افزایش شفافیت، کاهش تقلب، افزایش ضریب نفوذ، ارائه محصولات خلاقانه و موارد متعدد دیگر موضوعاتی است که اینشورتک‌ها می‌توانند نقش عمده‌ای در آن‌ها ایفا کنند و به کمک صنعت بیمه بیایند.


صنعت بیمه باید به سمت دگرگونی و تحوّل حرکت کند

حامد شیدائیان، مدیر کسب‌وکارهای نوین بیمه تجارت و بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزش ذهن چابک: شرکت‌های بیمه در کشور ما عمدتاً در فضایی سنتی در حال حرکت است و عدم توجه به نیاز مشتری و معرفی نادرست محصولات بیمه‌ای سبب شده تا جامعه اقبال خوبی به خدمات بیمه‌ای نشان ندهد، مشتریان دچار شک و بی‌اعتمادی به این صنعت شوند و درنهایت به مزایای واقعی بیمه آسیب جدی وارد شود؛ بنابراین صنعت باید با ایجاد شفافیت، افزایش سرعت خدمات‌دهی و بهره‌گیری از نوآوری و فناوری در زنجیره ارائه ارزش به مشتری، به سمت دگرگونی و تحوّل حرکت کند. درواقع این صنعت نیازمند حرکت به‌سوی پیشگیری از خسارت به‌جای جبران خسارت، ارائه خدمات متمرکز بر مشتریان و عرضه تجربه‌ای مناسب از طریق کانال‌های دیجیتال به آن‌هاست؛ اما متأسفانه به دلیل تصور نادقیقی که از حوزه تحول در صنعت بیمه و بخصوص اینشورتک‌ها وجود دارد، عمدتاً فناوری و نوآوری را مترادف با فروش آنلاین محصولات بیمه‌ای می‌دانیم؛ اما فناوری و نوآوری به‌عنوان دو مفهوم استراتژیک جهت ایجاد تحول در صنعت بیمه، دارای ابعادی بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تر هستند. به عبارتی تحول در الگوهای کسب‌وکاری و ارائه طرح‌های نوآورانه مرتبط با زنجیره ارزش بیمه، از اهداف اصلی به‌کارگیری این دو مفهوم می‌باشند. تحول دیجیتال در سازمان‌ها و شرکت‌ها در راستای درک انتظارات مشتریان و داشتن نگاهی ۳۶۰ درجه به آن‌ها، تغییر در ماهیت خلق ارزش برای آن‌ها و درنتیجه تغییر در مدل‌های کسب‌وکاری با کمک فناوری‌های دیجیتال انجام می‌گیرد؛ بنابراین در تحول دیجیتال، علاوه بر فرایندها و محصولات، مدل‌های کسب‌وکاری، ساختار سازمانی و حتی ساختار مالی شرکت نیز ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

برخی از مهم‌ترین این اقدامات، برنامه‌ریزی جهت حرکت به‌سوی مفهوم بیمه‌گری باز (ارائه خدمات بیمه‌ای به سایر کسب‌وکارها) و استفاده از ظرفیت‌ استارت‌آپ‌های اینشورتک در ارائه مطلوب‌تر خدمات جذاب بیمه‌ای به مشتری است (برای مثال در ارزیابی ریسک، صدور، ارزیابی خسارت، مدیریت شبکه فروش و بازاریابی، پایش سلامت و …). مفهوم بیمه‌گری باز که یکی از بازوهای اساسی تحول دیجیتال است، تحت عنوان اقتصاد مبتنی بر «ای پی آی» نیز شناخته می‌شود. ایجاد پلتفرم‌های بیمه‌گری باز (که البته مستلزم وجود زیرساخت‌های مناسب و چابک فنی است) به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا بتواند خدمات خود را در اختیار کسب‌وکارهای غیر بیمه‌ای قرار دهد تا آن‌ها نیز با ترکیب و ادغام این خدمات در مدل‌های کسب‌وکاری خود، بتوانند خدمات و ارزش‌افزوده تازه‌ای برای مشتریان‌ خود فراهم سازند و به این شکل، بازار بیمه‌گر نیز توسعه پیدا خواهد کرد. البته این اقدامات مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب فنی (به‌ویژه وجود Core بیمه‌گری چابک و مقیاس‌پذیر با معماری API-First) و شناسایی و توسعه همکاری‌ با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه ایشنورتک و همچنین مراکز رشد و سرمایه‌گذاری خطرپذیر حوزه استارت‌آپی است.


اینشورتک فضای کسب و کار را تغییر می‌دهد

حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی: اینشورتک درواقع تلاقی فناوری و بیمه است. وقتی فناوری‌ها برای بهبود زنجیره ارزش عملیات بیمه‌گری وارد صنعت بیمه می‌شوند و سعی می‌کنند که فرایندهای بیمه‌گری و خدمات‌دهی در این حوزه را بهبود بدهند ما با مفهومی به نام اینشورتک مواجه هستیم. کلیه شرکت‌های بیمه در دنیا به اهمیت اینشورتک پی برده‌اند و به عقیده من اینشورتک تغییر دادن و بهبود فضای کسب‌وکار و عملیات بیمه‌گری است. ما در حوزه اینشورتک با دو نوع فضا مواجه هستیم. یکی اینکه خدمات‌دهی و فعالیت‌هایی که در شرکت‌های بیمه به شکل سنتی انجام می‌شده به‌وسیله ابزارهای دیجیتال انجام بشود؛ دیگری زمانی است که قصد داریم تا بیزینس مدل‌ها و روش‌های کسب‌وکار بیمه را با ابزارهای دیجیتال و فضاهای فناورانه تغییر دهیم، در این زمان وارد مسیر تحول دیجیتال می‌شویم؛ یعنی به مسئله‌ای ورود می‌کنیم که قبلاً وجود نداشته است یا بیزینس مدلی که قبلاً بدین شکل نبوده است و اتفاقی را رقم می‌زنیم که در حال حاضر به شکل نوآورانه شکل می‌گیرد؛ در این حالت با فضای تحول دیجیتال در صنعت بیمه مواجه هستیم؛ بنابراین مجموعه‌ها و یا شرکت‌ها هر فضا را به شکل مجزا و یا بعضاً به‌صورت تلفیقی از این دو ایجاد می‌کنند.

باتوجه‌به گسترش این فعالیت‌ها و تغییراتی فرهنگی که رخ‌داده است مردم به‌شدت علاقه‌مند هستند که بتوانند از ابزارهای فناورانه و نوآورانه دیجیتال در عملیات بیمه‌گری خودشان استفاده کنند. شرکتی در این حوزه موفق است که بتواند به این نیازها در سمت مردم پاسخ داده و بیمه‌گذاران را پشتیبانی کند. در آخر هم باید گفت طبق آمارهایی هم که به‌دست‌آمده است میزان دیجیتالی شدن خدمات و فروش بیمه‌نامه‌ها در صنعت بیمه در سایر کشورها حدوداً ۳۰ درصد است که شبکه فروش هم می‌تواند طبق آمارهایی که در صنعت بیمه در جهان وجود دارد خودش را با این موضوع وقف داده و توسعه فروش چه در بستر دیجیتال و سنتی خودش را ایجاد کند.


حرکت صنعت بیمه به سمت افق‌های جدید

مهدی ایمانی‌مهر، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون توسعه ارتباط با مشتریان شرکت فناوران اطلاعات خبره: امروز، به‌موجب رشد بهره‌گیری از ویژگی‌های توانمندسازی و تسهیلگر فناوری در عرصه‌ی مدیریت کسب‌وکار و همچنین، تغییر انتظارات و ترجیحات مشتریان نهایی خدمات بیمه، این صنعت حرکت به سمت افق‌هایی جدید را تجربه می‌کند؛ هرچند از نقطه دید کاربر نهایی، جبران فاصله میان موقعیت موجود و مختصات مطلوب، هنوز عزم و اراده‌ی افزون‌تری را از بازیگران کلیدی این زیست‌بوم می‌طلبد اما اکنون، باید بر همگان مسجل شده باشد که بیمه‌گری، مفهومی است که ورای تعریف ارزش در بسته‌بندی‌های از پیش تعریف‌شده شکل می‌گیرد و طرح‌های ایستا و غیر منعطف، به اعتبار خواسته‌های گوناگون مشتریان، به‎تدریج جای خود را به واژه‌سازی انبوه خواهند داد. باید اندازه‌گیری بر قضاوت شهودی چیرگی داشته باشد و تصمیم‌ها بدون نمودارها مهجورند. درست بافاصله‌ای به قطر چند میلی‌متر و آن‌سوی صفحه‌ی مانیتور، مشتریان و نمایندگان در انتظار خدمتی دیگر از سوی بیمه‌گران خویش ایستاده‌اند؛ در هر زمان و هر مکان. در اقلیمی که معماری کسب‌وکار بر بنیان «پلتفرم گرایی» استوار است. این روز دور نیست و من این روز را به همه تبریک می‌گویم.


در صنعت بیمه با دنیا فاصله قابل توجه داریم

ناصر سلوکی، کارشناس بیمه و فناوری اطلاعات و ارتباطات: ضریب نفوذ بیمه در دنیا حدود ۸ است (یعنی نسبت حق بیمه‌ تولیدی در جهان به تولید ناخالص جهانی) و این عدد در کشورمان حدود ۲ تا ۲.۵ است. یعنی ما تقریباً حدود ۴ برابر از دنیا در این زمینه عقب هستیم. بعضی از کشورهای منطقه‌ هم ازنظر ضریب نفوذ بیمه از ما جلوتر هستند. کشوری که دارای منابع سرمایه‌ای بزرگ است با مجموعه فعالیت‌های کلانی که دارد حتماً به دنبال خود ریسک‌هایی را نیز به وجود می‌آورد و اهمیت بیمه در این است که بتواند این ریسک‌ها را در مقابل حوادث خرد و کلان پوشش دهد و سرمایه‌های کشور را حفظ کند. اهمیت بیمه در این است که هر کشوری اگر بتواند سرمایه‌ها و دارایی‌های کلان خود را در مقابل حوادث به‌خوبی مدیریت بکند و آن را بیمه کند، آن کشور در موقعیت مناسب‌تری ازلحاظ امنیت سرمایه‌ای قرار دارد. یکی از بحث‌های مهم دارایی‌های یک کشور، سرمایه‌های انسانی است که آن‌هم با بیمه‌های عمر و حوادث قابل جبران است. در کشورهای پیشرفته‌ای مثل ژاپن بیمه‌های عمر از اهمیت بالایی برخوردار است که حتی نسبت حق بیمه‌های تولیدشده در خصوص بیمه‌های عمر نسبت به بیمه‌های بازرگانی (بیمه خودرو، آتش‌سوزی و …) نسبتاً بیشتر است. درحالی‌که نیروها و سرمایه‌های انسانی در کشور ما خیلی کمتر تحت پوشش قرارگرفته‌اند.

به‌کارگیری بیمه در کشورهای پیشرفته و آسان گرفتن اینکه هر شخصی به‌محض اینکه اراده کند بتواند از این بیمه‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای استفاده بکند یک سازوکاری را می‌طلبد که در دنیای پیشرفته کنونی این سازوکارها تا حد امکان سهل‌الوصول شده و قابل‌دسترس است. عملیاتی کردن پوشش‌های بیمه‌ای در دنیا هیچ راهی ندارد مگر اینکه از اینشورتک یا همان ترکیب هنرمندانه فناوری اطلاعات در بیمه استفاده بشود. همان‌طور که ما بانکداری الکترونیکی داریم و سعی می‌شود که مردم در وضعیت کنونی بیماری کووید ۱۹ برای جلوگیری از واگیری به این ویروس کمتر به شعب بانک مراجعه و بیشتر از بانکداری الکترونیکی در بستر اینترنت استفاده کنند، بیمه هم می‌بایست دقیقاً به همین صورت عملیاتی بشود که متأسفانه در ایران هنوز هم بسیاری از مؤسسات بیمه‌ای از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند. ۶۰ الی ۷۰ درصد از عملیات بانک‌ها به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد که در بحث بیمه این مورد تقریباً حدود ۵ یا ۱۰ درصد است. حتی در خصوص خدمات پس از فروش بیمه، در بسیاری از شرکت‌ها نیاز به حضور فیزیکی است که باتوجه‌به وضعیت بحرانی کنونی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی مناسب نیست.

‌اینشورتک یک پارادایمی در دنیا است که می‌تواند عملیات بیمه‌ای را صرفاً در فضای دیجیتالی و به آسان‌ترین روش ممکن انجام دهد و سرویس و خدمات را در اختیار مردم قرار بدهد. درواقع اگر به بیمه در کشور به همان میزانی که اهمیت دارد، پرداخته می‌شد خیلی زودتر اینشورتک اهمیت پیدا می‌کرد. اینشورتک یک بحث بسیار مهم و راهبردی است که برنامه‌ریزی استراتژیک و کلان را در تمام عرصه‌های بالادستی و پایین‌دستی کشور می‌طلبد.


در ایران خدمات اینشورتک به چند شرکت استارت‌آپی محدود شده است

علیرضا طلوعی نژاد، رئیس اداره نرم‌افزار شرکت بیمه سرمد: در رابطه‌ با اهمیت بیمه بسیار صحبت شده و تقریباً همه به این قضیه اعتقاد پیدا می‌کنند که بیمه هزینه کردن نیست و درواقع سرمایه‌گذاری است و به‌طور خلاصه می‌توان گفت بیمه از شما و خانواده شما محافظت می‌کند و در مواقع دشوار موجب کاهش استرس است و امنیت مالی شما را تضمین می‌کند و همه این‌ها درنهایت موجب آرامش ذهن شما می‌شود. اینشورتک ترکیبی از کلمات بیمه و تکنولوژی است که از اصطلاح فین‌تک الهام گرفته‌شده است.

اینشورتک حدود سال 2010 ظهور کرده که حتی در کشورهای پیشرفته ازلحاظ تکنولوژی نیز به خاطر ماهیت سنتی و لایه‌های زیاد شرکت‌های بیمه رشد زیادی نداشته است ولی سرعت رشد آن‌ها به‌صورت صعودی است و انتظار می‌رود طی سال‌های 2019 تا 2023 سالانه حدود 41 درصد رشد داشته باشند تا بخشی از این عقب‌افتادگی جبران شود تا بتوان با سرعت بالاتر به سمت بیمه‌نامه‌های ارزان‌تر و سریع‌تر حرکت کرد. فضای اینشورتک با ایده‌های خوبی پرشده است و بسیاری از شرکت‌های جوان دارای افراد برجسته و فناوری هستند.

در ایران خدمات اینشورتک محدودشده به چند شرکت استارت‌آپی که عموماً آن‌ها نیز در حد فروش (نه صدور) آنلاین بیمه‌نامه فعالیت می‌کنند و تقریباً هیچ برنامه‌ای در جهت استفاده از اینترنت اشیا، سنسورهای محیطی، گجت‌ها و ابزار سلامت، استفاده از داده‌ها برای قیمت‌گذاری سفارشی و ارائه بیمه‌نامه‌های فوق سفارشی ندارند، که این دلایل متفاوتی دارد که به‌صورت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهیت پیچیده، لایه‌ای و سنتی صنعت بیمه
  • عدم وجود زیرساخت‌های تکنولوژیک مناسب (کیفیت اینترنت، عدم ترویج اینترنت اشیا، سنسورهای متصل به خودروها و…)

البته با توجه ظهور تعداد زیاد استارت‌آپ‌ها و وجود نیروهای جوان و باانگیزه این امیدواری وجود دارد که سرعت رشد این فناوری‌ها در ایران نیز رشد سریع‌تری داشته باشد.


اینشورتک؛ لباس جدید صنعت بیمه

بردیا جوادی، مدیر اجرایی هلدینگ رایین تک: بیمه در کسب‌وکار، اموال و درمان و مثال‌هایی ازاین‌قبیل و همین‌طور در هر فضا و فعالیتی که داریم ممکن است ریسکی را به همراه خودش داشته باشد که در اینجا بیمه اهمیت زیادی را دارد و به نحوی این ریسک‌ها را پوشش می‌دهد. ارتباطات و فضای مجازی در به‌روزرسانی مدل‌های کسب‌وکاری سنتی و همین‌طور به‌وجودآمدن مشاغل جدید نقش پررنگی دارند. اینشورتک در نظر من موضوعی است که لباس جدید صنعت بیمه می‌شود و به معنای لغوی تلفیق فناوری و صنعت بیمه است که می‌آید این صنعت را برای بازیگرانش به‌روزرسانی می‌کند. ریسک‌های موجود در فضای مجازی در دنیا با بیمه‌هایی با عنوان cyberinsurance پوشش داده می‌شوند که در کشور هم باید تلاش کنیم زیرساخت‌های مناسب برای این نیازهای جدیدی که به وجود آمده است را فراهم کنیم. بیماری‌های فراگیری مثل کرونا باعث شده‌اند که استفاده از فضای مجازی بیشتر بشود و این استفاده بیشتر، ریسک‌های بیشتری هم همراه خود دارد. انتظار نمی‌رود که حتماً قشر خاصی بیاید و این امکانات را فراهم کند، بلکه همه فعالان صنعت بیمه در این مسیر می‌توانند کمکی کنند تا با استفاده از اینشورتک و محصولات جدید بیمه‌ای، ریسک‌های جدیدی را که در فضای مجازی به وجود آمده را پوشش دهند تا بتوان این صنعت را به‌روز کرد.

ایجاد محصولات جدید در صنعت بیمه، کاهش هزینه‌ها با استفاده از اینشورتک و همین‌طور به‌روزرسانی بستر کاری که در حال حاضر در صنعت بیمه داریم، موارد مهمی است که به عقیده من در روز بیمه (۱۳ آذر) مطرح می‌شود. در این روز دیدار فعالان این صنعت نیز رخ می‌دهد و نیازهای جدیدی مطرح می‌شود. چندین استارت‌آپ هم هستند که به‌وسیله این روز و نیازهایی که در آن مطرح شد، فعالیت خود را آغاز کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.