راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سومین وبینار نگاه فیروزه برگزار شد / آینده بازارهای مالی ایران پس از انتخابات آمریکا چه خواهد بود؟

طبق گفته کارشناسان اقتصادی در وبینار نگاه فیروزه اگر بعد از انتخابات آمریکا آرامش نسبی به بازارهای مالی ایران برگردد، باز هم مشکل کلی اقتصاد حل نمی‌شود، بلکه خروج زیاد سرمایه از کشور باید کنترل شود تا شاهد رشد دلار و کاهش ارزش ریال نباشیم.

سومین وبینار نگاه فیروزه توسط دپارتمان مدیریت دارایی گروه مالی فیروزه چهارشنبه هفتم آبان‌ماه برگزار شد. در این وبینار حسام حسینی کارشناس ارشد سرمایه گذاری، مجید علیفر، کارشناس ارشد سرمایه گذاری و یگانه اقبال نیا، سرپرست بخش مدیریت دارایی گروه مالی فیروزه به ارائه تحلیل‌های وضعیت بازارهای مالی ایران پس از انتخابات آمریکا پرداخته شد.

حسینی در ابتدا به اتفاقات اخیری که در ایران رخ داده اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین موضوع ویروس‌کرونا بود که اقتصاد ایران و دنیا را تغییر داد. در ایران صادرات تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت و تراز تجاری را دچار مشکل کرد. تراز پرداخت‌ها اکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار است که به واسطه کرونا کم شده است.»

به‌گفته او دولت در ماه اول سال اوراق بدهی نفروخت و در اردیبهشت ماه هم نرخ سود بانکی را کاهش داد. پس از آن دولت مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کرد. در مجموع این تصمیمات باعث شد که در فصل بهار بالاترین رشد نقدینگی را تجربه کنیم که هفت‌ونیم درصد بوده است. طبق گزارش بانک مرکزی شش ماهه اول سال ۱۷.۱ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم و بالاترین رشد نقدینگی طی چند سال اخیر را تجربه کرده‌ایم.


بازدهی بالای بورس در مقابل کوچک شدن اقتصاد


او در ادامه گفت: «اگر به گذشته اخیر نگاه کنیم حدود ۷۰۰ درصد بازدهی دلار بورس از کف آن که در سال ۱۳۹۷ بوده است، در حالی که ما رشد اقتصادی نداشته‌ایم و اقتصاد ما کوچکتر شده است. بنابراین به ناچار با ریزش دلاری در شاخص در بورس روبه‌رو بوده‌ایم.»

حسینی با اشاره به اینکه نرخ دلار در سال ۱۳۹۹ بالاترین نرخی بوده که مردم ما به عنوان میانگین سالانه تجربه می‌کنند، گفت: «میانگین بلندمدت ما در دلار ۱۴ هزار تومان است که می‌تواند بعد از رکود در تورم شاهد آن باشیم ولی اگر دولت بخواهد رفتار گذشته را تکرار کند به این نرخ در دلار نخواهیم رسید.»


تجربه دلار ۲۲ هزار تومانی با انتخاب بایدن


او انتخابات آمریکا را در دو سناریو توضیح داد و در این باره گفت: «اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود همین شرایط ادامه خواهد داشت و تورم ممتد رخ می‌دهد، اما اگر بایدن انتخاب شود دچار شوکی در دلار خواهیم بود.»

حسینی به یک بررسی تاریخی در روند نرخ دلار در ایران اشاره کرد. به‌گفته او بیشترین اصلاح دلار در سال ۱۳۶۷ و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بوده که رشد ۵۲ درصدی در دلار را تجربه کردیم. پس از آن رشد دلار را در سال ۱۳۹۷ شاهد بودیم که ۴۵ درصد بوده است. بنابراین در شرایط اکنون دلار چهار برابر هم رشد نداشته است. اگر سناریوهایی مانند سال ۱۳۶۷ رخ دهد دلار به ۱۴۴۰۰ تومان می‌رسد و اگر به سناریو سال ۱۳۹۷ برسیم دلار ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و  احتمالاً اصلاح ۳۰ درصدی و دلار ۲۲ هزار تومانی را با انتخاب بایدن شاهد خواهیم بود.


مشکلات در نرخ دلار پس از انتخابات آمریکا حل می‌شود؟


حسینی در ادامه با بیان اینکه نرخ بهره بالا به بازار سرمایه فشار خواهد آورد، گفت: «اگر نرخ بهره بالای ۲۵ درصد برود، چاپ پول و پولی‌سازی کسری بودجه انجام شود، عوارض تورمی خواهیم داشت و همین روند را در بازار سرمایه طی خواهیم کرد.»

او این موضوع را مطرح کرد که اگر انتخابات امریکا طوری باشد که آرامش نسبی رخ دهد باز هم همه مشکلات ما در کاهش نرخ دلار رخ نمی‌دهد. در سال ۲۰۱۷ ایران هشتمین کشور خریدار ملک در ترکیه بوده و ۷۹۲ دو ملک خریداری کرده است، اما در ماه قبل یعنی سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۹۰۰ خانه در ترکیه خریداری شده که نشان می‌دهد میل زیادی برای خروج سرمایه ایجاد شده. بنابراین تا زمانی‌که این موضوع را درست نکنیم رشد دلار و کاهش ارزش ریال رخ می‌دهد.


بازار مسکن همپای نرخ دلار رشد داشته است


علیفر در این وبینار به عملکرد بازار مسکن و سرمایه پرداخت و گفت: «تورم و افزایش نقدینگی باعث می‌شود که ارزش واقعی بازار مسکن نشان داده نشود. اکنون نسبت ارزش هر متر مربع واحدهای مسکونی در تهران به نقدینگی به طور میانگین ۱.۶۷ است. بازار مسکن هم همپای دلار رشد زیادی را تجربه کرده است. قیمت هر متر ملک در تهران با توجه به اتفاقاتی که برای دلار در ایران افتاده ممکن است در ارقام بالایی را ببینند.»

به‌گفته او از ابتدای سال ۱۳۹۹ اقبال زیادی به بازار سرمایه شد. تا پیک بازار یعنی ۱۷ مردادماه نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد بازار شد، اما اکنون به‌طور میانگین عموماً اشخاصی که از ۲ اردیبهشت ماه وارد بازار شده‌اند به صورت دلاری در زیان هستند.

علیفر در ادامه به روند حاشیه سود شرکت‌های دلاری اشاره کرد و توضیح داد: «نسبتی از سهم سهامداران از درآمد شرکت حاشیه سود است. اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند حاشیه سود هم افزایش می‌یابد اکنون حاشیه سود در محدوده ۳۹ درصد است که مقداری بالاتر از میانگین است که با کاهش نرخ ارز و ثبات آن می‌تواند کاهش پیدا کند.»

او در ادامه چهار سناریو را برای نرخ دلار تا پایان سال در نظر گرفت. اولین سناریو، سناریوی بدبینانه است که از پاییز ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به‌طور میانگین نرخ دلار  ۱۸ هزار تومان می‌شود. در سناریو محافظه‌کارانه نرخ دلار ۲۲ هزار تومان، سناریوی کنونی ۲۵ هزار تومان و سناریوی خوش‌بینانه نرخ دلار ۳۰ هزار تومان است.


عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه


اقبال نیا سخنران آخر این وبینار صندوق‌های سرمایه گذاری در گروه مالی فیروزه را معرفی کرد. او درباره صندوق درآمد ثابت فیروزا توضیح داد و گفت: «این صندوق محافظه‌کارانه و برای افراد ریسک گریز است.  همچنین ۱۰ درصد از درآمد صندوق در طلا و بقیه اوراق بهادار است. افرادی که می‌خواهند بیشتر از سود بانکی سود داشته باشند و در بازار سرمایه هم باشند، صندوق مناسبی برای آنهاست. میانگین بازدهی این صندوق ۳۱ درصد است.»

صندوق فیروزه موفقیت قدیمی‌ترین صندوق گروه مالی فیروزه است که اقبال نیا درباره آن گفت: «کسانی که می‌خواهند در بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند و سود زیادی به دست آوردند، این صندوق مناسب آنهاست. سود یکساله آن ۲۳۹ درصد بوده است.»

او به عملکرد سبدها نیز اشاره کرد و گفت: «از اواسط شهریور تا اکنون که بازار ریزش داشته سبدهای ما ماهانه حدود ۴ تا ۵ درصد سود و عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.