پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آرش فروزان علا، مشاور اینشورتک بیمه سامان / چندی قبل، دنیل شریبر درباره موضوع فتح مشتریان جدید که به واسطه استارتآپ لیموناد، وارد چرخه بیمهگری شدهاند، در مصاحبه خود مواردی را عنوان کرد و نشان داد که این نوآوری است که میتواند بازارهای جدید و مشتریان بالقوه را به صنعت بیمه شناسایی کند. شاید جمله همیشگی نوآفرین و نوآور فرهیخته آدام گرانت میتواند در عین کمال و شامل بودن، حق مطلب را ادا کند: «دنیارا با خودتان سازگار کنید.» این بدان معناست که این استارتِآپهای اینشورتکی هستند که میتوانند آینده صنعت بیمه را در لایه محصول، ریسک، خسارت و البته بیمهگری و سرمایهگذاریها، در افق open insurance ترسیم کنند.
در طول پنج سال اخیر مفهوم اینشورتک در ایران از زرق و برق هویتسازی و برندینگ سازمانی یا خلق استارتآپهایی که معدودی از آنها ماندگار شدند، به کسبوکارهای واقعی مبدل شده و البته مشهود است نیاز اساسی و نقش پایهای و الزام به رشد را ایفا میکند و همیشه جای محصولات نوآورانه خالی است. شاید برخی از این موضوع متعجب شوند که چگونه نمیتوان استارتآپهای موفق که به حق پرچمدار این تحول هستند را نادیده گرفت و اتفاقاً سؤال اساسی اینجاست، اگر همین استارتآپها امروز نبودند کدام شرکت بیمهای با سرعت فعلی در مسیر تحول دیجیتال و جهش ژنتیک سنتی خود به ایجاد مفهوم ساختگرایی تلاش میکرد! اما آیا بسنده کردن به مفهوم اگریگیتوری در صنعت بیمه برای ساخت یکی بنیادیترین مفاهیم اقتصاد فینتک در کشوری که تمام ویژگیهای لازم را دارد، کافی است!
اینشورتکیهای موفق بینالمللی همواره مفاهیمی و اقداماتی را در چرخه تحول خود تزریق میکنند که میتوان به برخی از مهمترین آنها اشاره کرد که نه تنها باعث تثبیت امر نوآوری در اکوسیستم و جریان حیات آن شرکتها، بلکه موجبات ایجاد کسبوکارهای جدید و ورود به صنایع دیگر را نیز به طور غیرمستقیم فراهم میآورد، که این موارد میتواند جای خالی پازلهای لازم در ایران را برای تکامل مفهوم اینشورتک، مشهود کند:
1-آموزش اصول نوآوری و نوآفرینی و ایجاد جهش در مدل ذهنی کارکنان فنی حوزه ریسک و خسارت (در کلیه استارتآپهای اینشتورتکی در دنیا این موضوع جز دورههای ورود، ارتقا و سطوح آموزشی نیروهای ارزشآفرین است.)
2-تغییر در ساختارهای مالی و سرمایهگذاری در حوزه بیمهگری با استناد به مسیر الزامی آتی اکوسیستم اقتصادی آن بهOpen insurance
3-تغییر در فرایند انتخاب و توسعه نیروی انسانی در بخشهای ریسک، خسارت، فروش و البته فناوری اطلاعات (اصلاح در ساختار جذب نیروی انسانی در حوزه تحصیلی و سوابق کاری در استارتآپهایی همچون Quantemplate و تمرکز اپل و تسلا به نیروی انسانی نوآور در صنایع مختلفی که میتواند به فرایند تولید محصول، تحلیل داده و پیشبینیهای ریسک در حوزه فعالیت این دو شرکت کمک برساند.)
4-بومیسازی و یا شراکت تعاملی در عرصه ساخت گجت، نرمافزار و پلتفرمهای توسعه دیجیتال مرتبط با بیمه و ریسکسنجی (همکاری علی بابا و tencent – سرمایهگذاری علی بابا بر روی Grail) (ژوانگ آن و همکاری با علی بابا)
5-تغییر در موضع و استراتژیهای بازاریابی و فروش و حرکت در مسیر توسعه شبکه فروش دیجیتال در فضای بازارهای خرد و محصولات جدید (همکاری B2B بیمهگرهای آنلاینmetromile، Tapoly، autosaint ، Oscar با شرکای تجاری خود همچون غولهای خودروسازی، بیمارستانها، سرویسهای GIS محور و غولهای فینتک و اینترنتی همچون Google ، Apple
6- توسعه فناوریهای مرتبط به تحلیل داده و هوش مصنوعی (Acko و طراحی و تحلیل الگوریتمهای رفتاری درآمازون جهت توسعه بیمه سلامت)
7-ابداع و ساخت محصولات نوآورانه بر اساس رفتارهای فردی و تمایلات انتخاب فردی–UBI ( محصول بیمهگری TROV و همکاری آن با Waymo محصول خودرویی خودران گوگل)
تمامی موارد فوق نشاندهنده آن است که توسعه اینشورتک در راستای افزایش درآمد، اخذ سهم بازار و ضریب نفوذ بیمه در تمامی دنیا، حول محور موضوع القاء فرهنگ اینشورتک در اکوسیستم شرکتها، تغییر در پارادایمهای جذب نیروی انسانی و اصلاح مدل تدوین استراتژی در حوزه بازاریابی، فروش، بیمهگری و ارزیابی خسارت خواهد بود و در نهایت تمامی این پارامترها میتواند موجب تولید محصولاتی نوآورانه باشد و بیمه را صرفاً در قالب اینشورتک به یک اگریگیتور ختم نکرد و بیمه بتواند به نقش خود در سایر صنایع دست پیدا کند و این مهم که محصول نوآورانه با فناوری میتواند ارزشهای جدید را بیافریند، در اکوسیستم اینشورتک ایران محقق شود.
و حال میتوان به این موضوع استناد کرد که تنها راه حل موجود برای تحقق بیمهگری به روش اینشورتک، ایجاد زیرساختهای نوآوری فناورانه لازم در حوزه core insurance ، risk assessment، data analytics vs data science ، فروش و مارکتنیگ دیجیتال، تدوین طرحهای بیمهای نوآورانه، تولید گجت های ویژه ارزیابی و بررسی خسارت در صنعت بیمه و قابل استفاده برای عموم مردم یا صنایع مهم و نهایتاً پرداخت خسارت به روش آنلاین و دیجیتال خواهد بود.