راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به عصر تراکنش ۳۹ / خیلی دور خیلی نزدیک

روزگار جهان کرونازده است، در ایران که علاوه بر کرونا، تحریم و تورم هم پنجه در پنجه ما انداخته. با این‌همه می‌دانیم که خوب و بد جهان گذراست و سعی می‌کنیم در هر وضعیتی بیاموزیم و مفید باشیم. برای همین است که باوجود درد و رنج‌ها در مجموعه راه پرداخت کار می‌کنیم و تلاش داریم رنگ بطالت به عمر کوتاه خود نپاشیم. عصر تراکنش یکی از نتایج این نگرش ما به زندگی و روزگار است که به شماره ۳۹ رسید. روال همیشه، ماهنامه با سرمقاله سردبیر آغاز می‎شود و با توجه به نزدیک بودن انتخابات صنفی، صنف فناوری ایران و حساسیت این انتخابات رضا قربانی یادداشت خود را به همین انتخابات اختصاص داده است و از چرایی اهمیت این صنف گفته است. اما در ادامه این شماره چه می‌خوانیم؟


قصه بی‌پایانِ کارمزد


قصه طویل کارمزد در نظام بانکداری ایران گویی پایانی ندارد، چندین سال است که درباره اصلاح مدل کارمزد فعلی که مشکلات بسیاری را برای صنعت بانکداری و پرداخت کشور به وجود آورده است، صحبت می‌شود. جلسات متعددی در مجموعه‌های مختلف طی این سال‌ها درباره اصلاح این نظام معیوب برگزارشده است و پیشنهادهای متعددی نیز ارائه‌شده‌اند اما تقریباً هیچ‌کدام به مرحله اجرایی و اصلاحی نرسیده‌اند. با همه این‌ها راهی جز طرح مدام مسئله و گفت‌وگو درباره آن‌هم وجود ندارد، در ادامه سلسله مباحثی که در راه پرداخت حول مسئله کارمزد داشتیم این بار هم‌نظر 30 فعال و کارشناس بانک را درباره کارمزد جویا شدیم که در عصر تراکنش می‌توانید مشاهده کنید.


ما و پلتفرم


از جلد شماره 39 مشخص است که اصلی‌ترین بحث این شماره درباره پلتفرم است. پلتفرم‌های امروزی سال‌های سال فرهنگ اقتصادی-اجتماعی را به دنبال خود دارند و همان فرهنگ امروز به مدد تحول ارتباطات شکل و شمایل دیگری پیدا کرده است و البته بخش بزرگی از زندگی امروز شده و به نظر می‌رسد که بزرگ‌تر هم خواهد شد؛ خیلی زود هم بزرگ‌تر خواهد شد. در ایران هم‌صدای این موج شنیده‌شده است. موجی که بسیار زودتر ازآنچه فکر کنیم به ما خواهد رسید. پلتفرم‌ها عمدتاً از ارائه یک خدمت تخصصی شروع کردند و رفته‌رفته بزرگ شدند و اگر امروز بزرگ‌ترین بازیگر میان کسب‌وکارها نباشند، از اصلی‌ترین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها هستند. اما نسبت این پلتفرم‌ها با اقتصاد و جامعه امروز ما چیست؟

این سؤال را محور میزگردی قرار دادیم و از امید ترابی، کیوان جامه‌بزرگ و محمد رشیدی دعوت کردیم تا در این‌باره با ما هم‌اندیشی کنند. جز این خلاصه کتاب انقلاب پلتفرم و یادداشت‌هایی هم درباره این مفهوم می‌توانید مشاهده کنید. اما امنیت هم از دیگر عناوینی است که در این شماره به آن پرداخته شده است. گزارشی از نهادهای مسئول امنیت تراکنش‌های مالی در ایران و گفت‌وگویی مفصل با روح‌الله محمدخانی دربارۀ «امنیت به‌مثابه یک مفهوم میان رشته‌ای»، نگاهی به رمز دوم پویا، و مقاله‌ای از فاینشال تایمز از مطالب خواندنی این پرونده هستند.


از رگ‌تک تا شریعت‌تک


مخاطبان عصر تراکنش می‌دانند که هرماه گفت‌وگویی ویژه داریم؛ در گفت‌وگوی ویژه این ماه و به بهانه انتشار کتاب رگ‌تک به سراغ امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس رفتیم و سردبیر ماهنامه با او درباره این مفهوم مهم، اما کمتر موردتوجه، گپ‌وگفت مفصلی انجام داده است. در این گفت‌وگو هامونی تأکید دارد که ایران می‌تواند در مباحث رگ‌تک بین‌المللی و مشخصاً درباره شریعت‌تک حرف‌های مهمی برای گفتن داشته باشد و نقش پررنگی بازی کند. اما خاطرتان باشد تقریباً یک‌سال پیش ما درباره بورس پرونده مفصلی در راه پرداخت کار کردیم با عنوان «نوبت بورس». در آن‌جا گفتیم که این وضعیت آینده خوشی را نشان را نمی‌دهد.

آن‌وقت شاخص بورس هنوز به یک میلیون هم نزدیک نشده بود و امروز از دومیلیون و صد به یک‌هزار و سیصد رسیده است. چندی پیش همه کاسه و کوزه‌های افت با شتاب شاخص بورس بر سر معاملات الگوریتمی و هوش مصنوعی شکست و انجام این معاملات ممنوع اعلام شد. در حیرت تام صفحاتی پیرامون این موضوع برای عصر تراکنش 39 تهیه کردیم که شامل میزگرد، گزارش و یادداشت‌هایی می‎شود.


پول پساکرونا


حالا مشخص‌شده که مفهومی به نام پساکرونا بسیار دور از دسترس است؛ حتی پس از فروکش کردن پاندمی یک‌چیز برای همیشه تغییر کرده است؛ مفهوم اعتماد! نزدیک‌ترین مصداق مفهوم اعتماد هم پول است و حالا دیگر همه می‌دانند که مفهوم پول در ذهن مردم برای همیشه تغییر کرده است. بیش از هر زمان دیگری روشن‌شده که پول به‌عنوان سکه و اسکناس به آخر خط رسیده است و هرگز نمی‌توانیم با ازهم پاشیدن ستون‌های اعتماد انتظار داشته باشیم مدیریت مالی به شیوه گذشته انجام شود. برای هر دو مسیر دو مقاله از بهترین نشریه‌های روز جهان را انتخاب کرده‌ایم؛ در زمینه پایان پول به‌عنوان سکه و اسکناس مطلب مفصلی از نشریه بارونز انتخاب کرده‌ایم و برای تغییراتی که در زمینه مدیریت مالی رخ‌داده است، پرونده مفصلی از نشریه نیوزویک.

همچنین در بخش راهنما مطابق رویه، از میان کشورها به سراغ آلمان رفتیم و وضعیت فین‌تک این کشور را موردبررسی قرار دادیم، نگاهی داشته‌ایم به آخرین شماره‌های مجلات معتبر اقتصادی و فین‌تکی دنیا و هم‌چنین نگاهی داشته‌ایم به اپلیکشن‌های برتر ایرانی در حوزه‌های سرمایه‎گذاری، کیف پول و مدیریت مالی. در این شماره می‌توانید یادداشت‌هایی از؛ ماکان سپهری، محسن زادمهر، پوریا پوراعظم، عبدالحمید منصوری، حامد اکبری، آرش فروزان اعلاء. سعید گل محمدی و… بخوانید. عصر تراکنش را بخوانید و به دوستانی که می‌خواهید از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.